Recepten

Al veel mooie recepten tegen gekomen.

De eiermuffins ga ik van de week proberen, lijkt me erg handig en lekker.

Ik heb een vraagje over de leverworst.

Deze wil ik nu ook gaan maken.

Hoe lang kan ik de leverworst in de koelkast bewaren?

En kan ik de leverworst ook invriezen?

De leverworst vries ik in, is totaal geen probleem. Ik heb het een keer eerder gevraagd hoelang je de leverworst in de koelkast kan bewaren. Het antwoordt ben ik vergeten. Ik denk een week of twee.

Quote:
De leverworst vries ik in, is totaal geen probleem. Ik heb het een keer eerder gevraagd hoelang je de leverworst in de koelkast kan bewaren. Het antwoordt ben ik vergeten. Ik denk een week of twee.

Dank je wel Alexandra.

Ik ben geen Limburgse van oorsprong, maar ik woon hier lang genoeg om te weten wat zuurvlees is (zoervleeeis ofzo in het maastrichts). En dat is lekker. Het wordt vast op vele verschillende manieren gemaakt, maar dit is een simpel recept.

Ingrediënten

500 gram runderlappen/ribstuk

3 flinke uien

5 kruidnagels

2 laurierblaadjes

3 dl appel/kruidenazijn

3 dl water/bottenbouillon

K. zout

peper

1 eetlepel appelstroop

maizena of wat zetmeelrijke groenten puree als bindmiddel

Snijd het vlees in blokjes, bestrooi met zout en peper en bak het in wat boter rondom bruin.

Snijd de uien in ringen en bak deze eventjes met het vlees mee.

Voeg nu het water, kruidnagels, laurierbladeren en azijn toe en breng dit aan de kook.

Zet het vuur laag, voeg 1 eetlepel appelstroop toe en laat het geheel circa 2 uur stoven.

Als het vlees gaar is het gerecht even proeven.

Indien het iets te zuur is kan je nog wat appelstroop toevoegen.

lievergezond maar als je geen grill hebt dan kan je deze pizza niet maken?

ik heb alleen een gasover.

wie weet er een lekker recept voor saus voor bij gehaktballetjes met rijst. mag ook groenten doorheen zitten.

ik heb kokosmelk in huis o.a

Mike schreef een tijd geleden:
Quote:
Vanavond staat wilde haas op het menu.

Ik vind haas ook erg lekker en heb het een paar weken geleden gekookt. Ik heb echter een paar klein lood kogeltjes gevonden in de vlees, van de hagelschot dat je jagers gebruiken. Dat kan toch niet gezond om die binnen te werken! Leermoment: wild goed inspecteren op kogels.

Loden hagelkogeltjes inslikken is zeker niet gezond, maar het is wel een teken dat het dier echt in het wild is geschoten!

Mike

Je hebt wilde haas en je hebt wilde haas. Waar heeft het beest gelopen.

Wij wonen tussen de weilanden, daar lopen ik weet niet hoeveel hazen rond. Ik zou ze never-nooit willen eten want er wordt op die landerijen met regelmaat gespoten.

Hoe zeker kun je zijn dat een haas gezond gegeten heeft, met of zonder hagel/kogel in zijn donder.

Lia

Ik haal de haas altijd in Duitsland, waar, vanwege de veel hogere consumptie van wild, de prijs veel beter is. Je hebt daar het ene 'Wildschutzgebiet' na het andere, dus dat zit volgens mij wel goed!

Mike

Quote:
Leermoment: wild goed inspecteren op kogels.

Ik heb dit laatst ook eens gehad toen ik in een restaurant (ik dacht) een voorgerecht van fazant at. Opeens beet ik op iets hards. Maar hoe wil je dat inspecteren dan, metaaldetector? :)

Hoi Sheila, ik vrees dat ik je niet zo goed kan helpen, omdat mij niet duidelijk is of de pizza die ik eerder maakte nou eigenlijk op de grill- of ovenfunctie draaide.

De grilfunctie bij mijn oven lijkt kapot.

Duidelijk is mij wel dat hoge temperaturen (200 graden celsius) of meer het bij mij beter doen bij de pizza (althans dat vind ik zelf).

Maar misschien is de ovenfunctie te weinig droogmakend, want mijn laatste pizza was me te nat.

Je ziet ik zit nog te zeer in de experimenteerfase om iets zinnigs te kunnen zeggen misschien: de eerste keer dat ik een pizza in de oven maakte pas, was gelijk de beste: ik had de pizza niet te zeer bestrooid met groente, best wel lang in de oven gezet: 30 plus minuten en ook wel op een hoge temp: 200 graden of iets meer zelfs.

Mijn laatste pizza was te zeer bestrooid met groente en toen werd het ook te zeer nat of ik had hem te kort in de oven laten staan misschien op een te lage temperatuur.

Dus om kort te gaan: zo hoog mogelijke temperatuur als je de ovenfunctie gebruikt en misschien ook een flinke tijd erin (circa minstens een half uur of zo).

Maar ik weet niet of je hier iets aan hebt.

Check in het begin in elk geval goed hoe het bakproces verloopt!

Iets of wat verbrand bleek bij mijn eerste pizza wel een pluspuntje te zijn, wat ik niet verwacht had.

Recept broccoli-roompuree

Ik wil een heerlijk, gezond en makkelijk recept met jullie delen.

Ik hou niet zo van de smaak van broccoli, maar omdat het zo vreselijk gezond is ben ik vorig jaar gaan zoeken naar recepten die afwijken van de normale bereidingswijze. Dit is één van mijn favorieten:

Ingrediënten

500 gram broccoli-roosjes (dus dikke steel er al af)

100 à 125 ml creme fraiche

pizzakruiden, peper en (Keltisch zee)zout

Bereiding

Broccoliroosjes 15 minuten koken. Creme fraiche toevoegen en pureren met de staafmixer. Naar smaak pizzakruiden, peper en zout toevoegen. Klaar.

Als je het te dik vindt en als saus wilt gebruiken kun je 50 ml water toevoegen (ik doe dat niet).

Het is officieel een recept voor over de pasta, maar ik eet het gewoon als puree, meestal met gebakken zalm. Héérlijk!!

Oh ja, mijn vriend en ik eten deze hoeveelheid met z'n tweeën, ik wat meer broccolipuree, hij met pasta.

Quote:
Leermoment: wild goed inspecteren op kogels.

Quote:
Ik heb dit laatst ook eens gehad toen ik in een restaurant (ik dacht) een voorgerecht van fazant at. Opeens beet ik op iets hards. Maar hoe wil je dat inspecteren dan, metaaldetector?

Ik bedoelde in de keuken, niet aan tafel.

Ik heb het erover gehad een tijd geleden met een poelier op de markt toen ik een wilde gans kochte. Hij heeft me laten te zien dat je voor de kogelgaten moeten zoeken, de vlees heeft daar ook kleine blessures, en de "laatste loodjes" :D met een mespunt verwijderen.

Met andere woorden, de kok moet dat doen. Als ik een kogeltje zou vinden in wild in een restaurant, ik zou het aan de bediening laten zien en zeggen dat de chef z'n wild beter moeten inspecteren.

In het recept over de eiermuffins lees is oa:
Quote:
Je neemt eieren, peper en zout, klutst deze en doet ze in een cupcake vorm.

Ik heb geen cupcake vorm. In de winkel hebben ze muffinvorms met antiaanbaklaag. Dat klinkt niet gezond. De vraag is, waar bakken de eiermuffinbakkers (3x woordwaarde :D) onder jullie, deze muffins in?

Gevulde avocado

Ik heb een zelf geïmproviseerd recept voor jullie.Ideaal bij feestjes waar koolhydraten en ander ongezond taart ongewenst en terecht taboe is.

Heb het zelf al twee keer gemaakt en mensen vinden het echt lekker en willen er twee of drie keer van eten.

Dit is voor vier personen maar naargelang er meer personen in het spel komen kunnen jullie zelf de ingrediënten afmeten en vermeerderen.

Het is een recept met avocado's en aangezien avocado een vette en dus gezonde vrucht is heb ik er een goed gevoel bij.

Wat heb je nodig:

2 avocado's, zorg dat deze overrijp zijn

Sap van één limoen

5 tot 6 eetlepels donkere rauwe honing

1/8 l (slag)room

1 eiwit

1 appel zonder schil

Wat kaneelpoeder

Halveer de avocado's en schep het vruchtvlees eruit met een lepel.

Gooi de lege avocado schelpjes niet weg.

Pureer het vruchtvlees samen met het limoensap en 4 eetlepels honing in een mengbeker

Klop in een kom de slagroom stijf met de rest van de honing of Billington's Melasse suiker kan ook.

Klop het eiwit stijf.

Schep nu eerst de slagroom en daarna het stijfgeklopte eiwit door de avocadopuree.

Nu heb je een avocadomousse.

Vul de lege avocado schelpjes met deze mousse.

Decoreer de mousse met kleine stukjes appel en strooi er wat kaneel overheen.

Zet dit in een schaal weg in de koelkast en laat het minimaal een uur opstijven.

Dit kun je je gasten geven, het ziet er leuk uit en is ook nog gezond.

Laat ze het maar lekker uit de avocado schelpjes lepelen.

Smakelijk.

Is het zo dat door de limoen de avocado niet oxideert en kun je dit evt. ook een dag bewaren in de koelkast of zo?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan