Recepten

En dan krijg je best dure boter.... Ik betaal 2,70 voor 200 ml. Maar als die te lang heeft gestaan, dan maak ik er boter van. Gebeurd niet vaak, is leuk om te doen.

2,70 voor 200 ml slagroom?

Ik betaal 0.90 cent voor 200 ml bij AH,is bio

En als ik niet meer in huis heb,en niet ff naar AH kan koop ik het niet bio,en dan kost het 0.65 cent

Alexandra, volgens mij staat er bij de room van de Beukenhof gepasteuriseerd op het etiketje toch?

Ik kan het niet nakijken meer, stukjes etiket liggen in de zeef van de vaatwasser :-)

Volgende keer moet je dan maar korting bedingen..

Kvond de room ook niet echt smaken, dus ben weer over gestapt naar ah en voor dezelfde prijs dubbel zoveel room :lol:

Melk is trouwens wel smakelijk daar.

Bij de ah betaal je 0.90 cent voor bio,en nu betaal je dus 2.70.daar heb je dus 3 bekertjes ah slagroom voor,en net zo goed.Scheelt je heel wat geld.Hoeveel slagroom gaat er bij jullie per dag doorheen.ik zelf al een half bekertje,en de rest van het gezin niet zo als ik.

Maar elke dag 1.5 bekertje gaat er wel doorheen.

Ik heb vandaag pannenkoeken gebakken van slagroom, erg lekker!

Ik heb gewoon het traditionele recept aangehouden en hierin de melk vervangen

250 ml slagroom

100 gram meel (70 gr gebuild tarwemeel/30 volkoren speltmeel)

1 ei

scheutje sole

Het beslag is vrij dik, maar kan je in de pan dun uitsmeren. Je kunt het beslag natuurlijk ook nog een beetje aanlengen met een scheutje melk.

Hoi Dennis,

Aangezien fytinezuur niet zo goed is qua volkoren, kun je dan niet beter speltbloem nemen?

Het is een keuze tussen 2 producten met ieder hun nadelen, maar spelt bevat sowieso 40% minder fytinezuur en daarbij heb ik maar een beetje volkorenmeel gebruikt om toch ook wat mee te pikken van de voordelen van volkoren. Zo los ik het met pannenkoeken altijd op. Als ik brood bak ga ik wel voor volkoren, maar dan laat ik het deeg fermenteren. Dit kan overigens ook met pannenkoekenbeslag door verzuurde melk of karnemelk te gebruiken en het deeg te laten fermenteren. Alleen die pannenkoeken stollen niet zo goed meer in de pan. Met zuurdesem pannenkoekenbeslag maken heb ik nog nooit geprobeerd, wel met gist, maar dat fermenteert niet.

hier vandaag ook pannenkoeken, maar dan met boekweit, kids aten niet, maar vraten ;-)

200 gram boekweitmeel

2 eieren

3-4 eetlepels boter/ghee of kokosolie (gesmolten)

scheut sole of keltisch zeezout 1/4 th.lepel

1 theelepel bicarbonaat

ong. 250 ml kefir

2-3 eetlepels honing of palmsuiker (optioneel)

Kokosolie, gehee of boter voor te bakken.

Redelijk dik beslag, 1 dikke eetlepel per pannenkoek, 3 a 4 in de pan.

Wij smeerden er dit keer aardbei- en abrokozenjam op, hoeft maar heel dun.

Spekjes/champ o.i.d. door het beslag kan ook.

Deze week weer zoo lekker gegeten:

Zalmschotel:

Ui fruiten in veel ghee, oesterzwammen en knoflook erbij, 250 ml(of meer) slagroom toevoegen en saus even laten indikken, dan de stukken zalm erbij. Als de zalm gaar is verse tuinkruiden toevoegen (basilicum, peterselie en bieslook), op smaak maken met kzzout, peper en citroensap. Met basmatirijst gegeten.

Broccoli gehakt schotel:

Ui en kruiden (kerrie, kurkuma, garam masala en mosterdzaad) even in ruim kokosolie en palmolie fruiten, gehakt erbij, broccoliroosjes en shiitake paddestoelen, rijst en een blik kokosmelk toevoegen. Dit minstens 30 minuten laten pruttelen. Op smaak brengen met Keltisch zeezout, peper en citroensap en/of yoghurt. Verse koriander erover.

Fruit met eigeelslagroom.

Slagroom stijf kloppen met een klein snufje zout en een halve tl honing, op het laatste moment een rauw eigeel erdoor. Dit samen met aardbeien, heel lekker.

Stoofpotje van vette riblap/lamsbout in bottenbouillon (soms ook nog met kokosmelk), uien, kleine wortel, knoflook, gember, kurkuma, kerriepoeder, mosterdzaad, laurierblad kruidnagel, twee grote opscheplepels gekiemde linzen. Op het laatst nog wat tuinkruiden erdoor geroerd (gisteren braamblad, paardenbloemblad, daslook en bieslook) en op smaak gemaakt met Keltisch zeezout, peper, citroensap en een grote opscheplepel yoghurt.

Riblap aanbraden in ruim kokosolie en/of ghee, kruiden en uien toevoegen, dan scheut azijn en bouillon erbij en 2-3 uur stoven, voeg meer bouillon toe indien nodig. Laurierblad en kruidnagel eruit halen. Dan de linzen erbij en eventueel nog meer groenten, bv broccoli/bleekselderij, half uur koken en op smaak maken, nog even 5 minuten laten trouwen(smaken samenkomen) met deksel erop. Smullen!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan