Recepten

Over het oxideren weet ik niet maar ik weet wel dat limoen altijd de smaak extra goed naar boven brengt dus een soort natuurlijke smaakversterker lijkt me en ja je kunt het zeker een dag en nog wel langer in de koelkast bewaren.

Ik vind deze variant van kippenpootjes erg lekker op het moment:

Pootjes aanbraden met roomboter. Dan rijkelijk bestrooien met kurkuma, komijn en gemberpoeder. Van de rest wat minder (naar smaak/ op gevoel): peper, koriander, snufje kruidnagel, kaneel en misschien nog wat andere dingen, ik pak gewoon mijn bak kruiden en specerijen en kijk waar ik zin in heb.

Keltisch zeezout toevoegen en afblussen met water. Zorgen dat de pootjes goed onderstaan, dan krijg je ook soort bottenbouillon. Ruim aantal gepelde knoflooktenen in het water gooien en geheel paar uur op laag vuur sudderen. Eventueel daarna pootjes verwijderen en saus inkoken, knoflookteentjes evt vermalen met staafmixer.

Ik vind het lekker om het vlees van de botjes te halen en terug in de saus te doen en het dan pas de volgende dag op te warmen en te eten. Bij het afkoelen wordt de saus ook helemaal dik en gelatineachtig, goed voor de darmen dus!

Het zuur van de limoen 'verteert' de avocado, een fermentatieproces. Ooit gehoord van ceviche, een Zuid-Amerikaans rauw visgerecht? Dat werkt volgens hetzelfde principe.

Mike

Gisteren een prei soep gemaakt met zalm, smaakte!

4 stukken zalm

2 dikke /3 kleine prei stengels

1 aardpeer

3 tenen knoflook

1 eetlepel mosterd

3/4 liter (kippen/botten)bouillon

4 eetl creme fraiche/slagroom met yoghurt

roomboter/ghee

k zout

peper

Prei, aardpeer en knoflook schoonmaken en in stukken snijden en in de pan aanzetten met roomboter, 5 min laten stoven, bouillon erbij, kwartiertje laten koken, staafmixer er grof door. Op smaak maken met zout en peper, mosterd en crème fraiche erdoor roeren. Dan leg je de stukken zalm in de soep en laat deze in +/- 5 min gaar worden. Je schept per persoon een stuk zalm in een diep bord en de soep erover.

Tanja, mag ik je een e-mail sturen als ik informatie wil? Ik zou graag willen weten waar jij je inkopen doet. Als je dat hier op het forum wil zetten is dat ook prima.

Boer Keulen in st Geertruid heeft mij al als vaste klant. :-)

Als jij eens verhinderd bent om melk te halen, wil ik best voor je meenemen hoor.

Laigueglia, tuurlijk mag je me een mail sturen, lief dat je dat aanbiedt, hetzelfde aanbod geld vice versa.

Deze vond ik in mijn kippenmail, leek me lekker en met een kleine aanpassing wapf-proof

Ingrediënten voor vier personen:

-Bakje biologische crème fraiche (400 gr).

-Bosje lente-ui

-Biologische gerookte zalm plakjes

-Biologische eieren

-Ramequins of stenen koffiekopjes

-Geraspte Parmezaanse kaas

-Peper en zout

Bereidingswijze:

Oven op 180 C voorverwarmen.

Ramequins invetten met boter

Maak laagjes met de crème-fraiche, zalmplakjes, lente-ui en Parmezaanse kaas.

Breek een vers eitje over de kopjes.

Beetje versgemalen peper en zout eroverheen.

Zet de ramequins in een vierkante bakvorm of cakeblik en vul de bakvorm met heet water (tot ongeveer de helft van de ramequins).

Laat de eieren in ongeveer 15 minuten au bain marie gaar worden

Serveer 1 kopje per bord met wat versgehakte peterselie er op en wat groene salade erbij.

Eet smakelijk!

Variatietip:

Vervang de zalm door een rest ratatouille of dun gesneden rauwe ham.

Boselfje, vandaag me laten inspireren door jou kippenpootjes recept, zeer geslaagd. Ik heb de 'bouillon' bij de quinoa gedaan, was ook erg lekker.

Vandaag een gezonde variant op fastfood gemaakt, hot dogs!

Ik eet vrijwel nooit brood, maar als ik brood eet is het brood van bakker Menno. Ik heb een desembrood van hem opgebakken in de oven. Ook beschikte ik over een lamsrookworst en zuurkool.

Ik heb de rookworst in een botersaus van ghee en water in een pannetje gekookt (regelmatig de worst omkeren en water toevoegen) en uiteindelijk drooggebakken. De zuurkool heb ik mer roomboter langzaam verwarmd in een pan.

Het brood van Menno heb ik doormidden gesneden en toen in de lengte gesneden en daarna een inkeping gemaakt voor een halve rookworst. Vervolgens de rookworst overladen met zuurkool en happen maar! Heerlijk!

Mike

Ik heb vandaag zelf Zeeuws spek gemaakt, het ruikt lekker in huis.

2 stukken buikspek

gaatjes in spek prikken en dan inwrijven met marinade gemaakt van:

1 eetlepel mosterd

theelepel kurkuma

5 gram peper

5 gram K zeezout

2 gestampte jeneverbessen

Dit op het rooster in de oven 4-5 uur op 90 graden (slow-cooking recept)

De laatste 7 minuten even onder de gril op hogere temperatuur om het knapperig te maken.

Is lekker om aan gerechten toe te voegen, zoals aan boerenkool van Mike, wat minder gehakt en dit spek in blokjes toevoegen, door de eiermuffins of zo uit het vuistje.

Runderhart: in kleine stukjes snijden. 3 uur koken, met 6 laurierblaadjes, 7 jeneverbessen, en 6 kruidnagels. Doe er een theelepel Turkse lamskruiden bij en een theelepel Keltisch zeezout.

Het was een eigen probeerseltje, maar ik heb mensen enthousiast weten te maken voor orgaanvlees! Runderhart wordt na 3 uur echt heel zacht, en vooral de jeneverbessen maken het smakelijk. Je kunt er rijst bij doen, en witte kool met kerrie en knoflook.

Ook in het kader van runderhart: Ik meng het tegenwoordig door mijn gehakt, meestal half gewoon gehakt en half hart. Ik koop het gemalen, dus dat is makkelijk. Als je je gerecht dan goed kruidt, met bijvoorbeeld rozemarijn, proef je het echt niet. Maar ook zonder sterke kruiden en met alleen wat peper, koriander, nootmuskaat en gember als bijvoorbeeld gehaktballetjes proef je het niet. Ik heb het verschillende mensen voorgezet en het pas achteraf verteld en ze hadden echt niks in de gaten, bleven komen voor meer:)

Quote:
Ik eet vrijwel nooit brood, maar als ik brood eet is het brood van bakker Menno. Ik heb een desembrood van hem opgebakken in de oven. Ook beschikte ik over een lamsrookworst en zuurkool.

Haha Mike ik was al verbaasd te lezen in een ander topic dat jij eigenlijk geen brood meer at, ook niet van Menno. Terwijl je daar altijd zo over te spreken bent. Je kon het toch niet laten;)

Omdat ik wat meer koolhydraten uit groente moet halen omdat ik even geen melkproducten meer gebruik (al ben ik sinds gisteren wel weer aan de boter, rauwe boter nu. Ik was de kokosolie zat, werd er misselijk) heb ik dit nu een paar keer gemaakt:

Wortel en zoete aardappel stomen, dit pureren met de staafmixer, scheut kaneel erdoor roeren en dan een flinke klont boter (of kokosolie). Daarna nog een beetje extra boter en dan nog wat meer:)

Ik maak maar een kleine portie.

Appelsmoothie met citroenpulp, kefir, rode palmpolie en rauwe eieren.

Gisteren had ik de "gewone" appelsmoothie gemaakt. Vond hem wel lekker, maar toch voelde ik dat mijn cellen er niet genoeg aan hadden.

Vandaag opnieuw Appelsmoothie gemaakt met enkele aanpassingen en buiten dat ik aangenaam verrast was door de smaak, kwam deze ook meer aan mijn voedingsbehoefte tegemoet.

Aanpassingen op het basisrecept van Mike:

Sinaasappel vervangen (teveel koolhydraten) door twee hele citroenen met schil. (Citroenen eerst 10 minuten laten weken in water en dan in partjes snijden en met schil en al in de machine.)

Water vervangen door Kefir (ruim halve liter)

Toegevoegd:

twee royale eetlepels rode palmolie (klopt het dat dit vet de hypofyse ondersteunt?)

twee rauwe eieren

scheutje appelazijn

Resultaat: een prachtige fel okergele smoothie met een heerlijke volle romige smaak.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan