Recepten

We hebben net voor het eerst de curry van Mike gemaakt en geproefd en Co zegt: zullen we nog maar een keertje eten, wat is het lekker joh.

Lia

Goed bezig jullie! Ik ben verslaafd geraakt aan de Relish. De eerste keer was hemels lekker, de tweede keer iets minder, de derde keer weer erg lekker en morgen ga ik voor de vierde keer. Met zelfgemaakte hamburgers/gehaktbal.

Vorige week hachee gemaakt, was ook erg lekker.

Zal ook eens kijken naar het recept van de curry, we worden dankzij dit topic ooit allemaal keukenprinsen en prinsessen :D

Ik heb wel een vraag over de relish. Normaal gesproken vindt ik dag 2 van vleesgerechten lekkerder, smaken trekken nog meer in elkaar. Maar bij de relish vindt ik dat eigenlijk niet. En dat komt door de saus. De eerste dag is de saus gebonden, maar de tweede dag is het boter met uit en vlees. En dat is minder lekker. Ik heb porties van 500 gram gehakt of 4 runderworstjes. Dus ik maak gelijk voor 2 of 3 dagen. Of om in te vriezen.

Hoe krijg ik op dag 2 ook een lekkere saus?

Ik kan wel iedere dag curry eten, dat zeg ik ook altijd letterlijk als ik het eet :-)

De relish heb ik ook al vaker gemaakt, maar ik maak het vaak met bouillon ipv water en dat bindt de saus, zodat je de dag erna ook nog saus hebt, net als met hachee, dus dat is misschien een tip.

hmmmm, ik heb DE rundvleescurry op mijn fornuisje staan.

extra vet door bij het recept nog een 1,5 ons rundervet bij te voegen.

Morgen hebben we toiletpotten te weinig :mrgreen:

@Tanja, ik kan je de hand schudden, kan ook elke wel curry eten.

Op menu voor vanavond.

Asperges met kippenlevertjes.

Klotter roomboter in de pan, komijnzaadjes, uitje, knoflook, verse gember, kippenlevertjes, beker slagroom, kerriekruiden, zwarte peper, keltische zeezout, citroensap en het witte goud (asperges) samen laten pruttelen..even wachten en smullen maar :)

nou, mijn curry was zalig en heb nog een flinke portie over, dus we doen het vrijdag nog eens dunnetjes over :D

en inderdaad, ik heb ook flink wat getoiletteerd :lol:

Chocolade mousse met vanillesaus 4 pers

• 4 eieren

• 1/2 vanillestokje

• 1 1/2 eetl. cacaopoeder

• honing

• melasse /palmsuiker

• 100 ml slagroom

• snufje Keltisch zeezout

Eieren scheiden. Het eiwit stijf kloppen met een kleine eetlepel honing en snufje zout dan cacaopoeder toevoegen en doorroeren. Eigeel opkloppen met vanille en kleine eetlepel melasse/palmsuiker. Slagroom stijf opkloppen en aan eigeel toevoegen, voorzichtig doorroeren.

Kan ook met minder zoet, naar smaak.

Mijn kinderen hebben hun vingers er bij opgegeten.

Makkelijk te maken/snel klaar/ "guiltfree":

http://www.cynthiapasquella.com/almonds-what-a-joy/

Vervang de xylitol https://www.fatsforum.nl/topic/het-gevaar-van-xylitol door groene steviapoeder. Ik gebruik een theelepeltje stevia voor de basis en een theelepeltje voor de topping.

Quote:
Almonds – What A Joy!

Cynthia Pasquella Hungry Hottie Cookbook Dessert Almonds What A Joy

Base Ingredients:

½ c coconut oil

¼ c xylitol

1 tsp vanilla extract

1¼ c shredded coconut

½ c almonds

Topping Ingredients:

¼ c xylitol

½ c coconut oil, melted

¾ c raw cacao powder

1 tbsp vanilla extract

Directions:

1. Place cupcake liners in a 12-compartment muffin tin.

2. Prepare the base by melting coconut oil and xylitol over low heat and whisking together.

3. Add vanilla extract and shredded coconut and pour into cupcake liners.

4. Sprinkle almonds in each compartment and place in the freezer for 10 minutes.

5. Meanwhile, make the topping by melting coconut oil and xylitol over low heat and whisking together. Then combine with the rest of the topping ingredients in a bowl and mix well.

6. Pour topping over each bar and put back in the freezer for 10 minutes or until chilled. Enjoy!

Ik heb gisteren mijn runderhart-recept nog verder uitgewerkt.

200 gram runderhart, 1 kalfshart (in stukjes). Opzetten met een gesneden ui, 12 jeneverbessen, 12 kruidnagels, 2 cheyennepepers, rozemarijn, gemixte lamskruiden en kaneel.

3.5 uur koken, je wilt na het koken nog een klein beetje water overhouden. Laat de boel afkoelen en je krijgt vanzelf een dikke bruine marinade. De jeneverbesjes vis je daaruit.

Dan flink wat rundervet in de pan, fruit een uitje en pepertje, en doe de hart-marinade erbij. Kalfshart is een stuk zachter, eigenlijk nog lekkerder, maar het is allebei echt goed vlees. Dit keer kaneel gebruikt in plaats van zout, en het resultaat is echt verbluffend. Serveren met een beetje rijst en c'est ca.

Ik begin me echt iets voor te stellen bij het idee dat Indianen als eerste op zoek gingen naar orgaanvlees.

Snij je dat hart dan in grote of kleine stukken? Ik bedoel dus of het resultaat echt een 'saus' is met stukken vlees erin of een dikke 'vlees marinade.'

In kleine blokjes, het is inderdaad een dikke saus met stukjes hart erin.

Vandaag nog een slagroompannenkoeken gebakken, maar dan met minder meel.

1 ei

250 ml slagroom

50 gr gebuild tarwemeel

25 gr volkoren speltmeel

snufje zout

Nog steeds vrij dik beslag, maar bakt prima en vult goed! Het stolt iets minder goed dan met melk, maar dat is niet zo'n probleem.

gisteren de curry volgens recept van mike gemaakt.

Was heerlijk. Vanavond weer verder eten. de wc ook verschillende keren gezien :-)

Mij ontbreekt het vaak aan inspiratie om gezond/low carb te kunnen koken.

Niet zozeer aan de wil: ik wil er graag de moeite voor opbrengen.

Ik heb nu de kookboeken van Yvonne Lemmers gekocht.

De volgende recepten vind ik alvast erg lekker:

Het recept van het notenijs (van yvonne lemmers, kookboek 2 p. 63)

Ziet er uit als cement als je groene stevia gebruikt, maar WAT IS DIT ALLEJEZUS lekker

ingredienten (voor 2 porties*)

50 gram mascarpone

100 mililiter slagroom

ca 10 druppels stevia**

1 theelepel notenpasta (ik nam gisteren tahin)

ad * ik had gisteren het dubbele gemaakt en in mijn eentje opgegeten (mocht misschien niet, maar o,o,o wat is het lekker).

ad ** ad **dit is dus een andere maat dan wat jij erbij kan doen omdat je het oorspronkelijke groene poeder hebt: weet wel dat je niet de witte stevia moet hebben: die is geraffineerd: druppels: prima als het maar niet van de geraffineerde stevia afkomstig is. Voor dit recept zou ik 1 theelepel steviapoeder nemen voor 2 porties en twee theelepels voor 4 porties.

bereiding

Roer de mascarpone en de slagroom tot een glad mengsel.

Voeg dan stevia naar smaak toe en een theelepel notenpasta.

Schep het in een plastic bakje en zet het in de vriezer.

Roer af en toe goed door om de vorming van ijskristallen te voorkomen.

het recept van de chocopasta (van yvonne lemmers: kookboek 2, p. 42):

Ingredienten (meerdere porties)

75 gram roomboter op kamertemperatuur

10 ml room

5 gram cacaopoeder *

10 druppels stevia **

ad * deze kun je echt het best bij de biowinkel kopen omdat cacao 1 van de meest vervuilde producten in de wereld is: wist ik ook niet maar staat in het boek het detoxdieet.

ad **dit is dus een andere maat dan wat je erbij kan doen met het oorspronkelijke groene poeder: weet dat je niet de witte stevia moet hebben: die is geraffineerd: druppels: prima als het maar niet van de geraffineerde stevia afkomstig is: maar ik weet dus niet of steviadruppels ook ongeraffineerd kunnen zijn.

bereiding

meng alle ingredienten door elkaar en je hebt een heerlijke koolhydraatarme chocoladepasta

Onderstaand recept is ook van Yvonne Lemmers en is een pizza met paprika, ik ben mij ervan bewust dat het een nachtschade is, maar ik hoop dat we er toch nog over mogen praten op deze site.

Over paprika bedoel ik.

Pizza uit het eerste kookboek van Yvonne Lemmers

Geroosterde paprika's bereiden:

Leg 3 of meer paprika's op een lekvrije bakplaat en zet dit 15 minuten in een op 250 graden voorverwarmde oven.

Draai ze om en bak nogmaals 15 minuten.

Dek de paprika's daarna af met aluminiumfolie.

Nadat ze afgekoeld zijn, de steel, zaadlijsten en velletjes verwijderen.

De stukken paprika in een glazen pot leggen.

Giet door een zeef het bakvocht erbij.

Bewaar dit in de koelkast.

Pizzabodem:

Ingredienten

100 gram amandelmeel of 50 gr amandelmeel/50 gram kokosvezels

50 gram roomkaas

4 eieren

1 theelepel oregano

1 theelepel knoflookpoeder

snufje zout

Bereiding: Men de ingredienten met een garde door elkaar.

Giet in een siliconen bakvorm (24 cm doorsnee) en bak het 20 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven.

Laat iets afkoelen. Keer het op op een bord en laat het daarna weer in de bakvorm glijden. De bodem is nu klaar om te beleggen naar keuze.

Pizzasaus:

50 gram tomatenpuree

halve rode ui zeer fijn gesneden

1 teen knoflook geperst

2 theelepels olijfolie

2 theelepels oregano

50 ml room

zout en peper

Bereiding:

Bak de uien en de knoflook in de olie gaar.

Voeg de tomatenpuree, kruiden en room toe en verwarm de saus.

Verdeel 3 eetlepels over een pizzabodem.

Pizza met geroosterde paprika:

1 pizzabodem (zie hierboven voor bereiding)

200 gram geroosterde paprika (zie hierboven voor bereiding)

pizzasaus (zie hierboven)

1 mozzerellabol

80 gram geraspte pecorinokaas

peper

Bereiding Pizza:

Besmeer de pizzabodem met de pizzasaus.

Strooi er het grootste gedeelte van de geraspte kaas overheen.

Verdeel er de paprika en mozzerella over en dan het laatste restje geraspte kaas en peper.

Bak de pizza 5 a 8 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven.

Als men de pizzabodem liever op basis van vlees wil maken, dan is dit het recept van Yvonne Lemmers voor een pizzabodem op basis van gehakt:

300 gram rundergehakt

1 ei

4 eetlepels gebroken lijnzaad

flinke eetlepel Italiaanse kruiden

peper en zout

Meng de ingredienten door elkaar.

Druk het mengsel plat in een siliconen bakvorm.

Bak de bodem 10 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven.

Eventueel vocht afgieten.

Daarna de pizza beleggen naar keuze (zie bovenstaand recept).

Let op: maak je na de bereiding direct een topping op deze pizzabodem, houdt dan de baktijden aan zoals bij de pizza's staat.

Maak je een topping op een bevroren bodem, houdt dan rekening met een paar minuten extra baktijd.

Tanja, is dat jouw eigen recept? Ik heb het op mijn blog gezet. Als het van jou is dan zet ik jouw naam erbij, vind ik wel zo eerlijk :wink:

@Lievergezond
Quote:
Het recept van het notenijs (van yvonne lemmers, kookboek 2 p. 63)

Ziet er uit als cement als je groene stevia gebruikt, maar WAT IS DIT ALLEJEZUS lekker

Dat klinkt lekker, ga ik ook maken. Dank je!!!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan