Recepten

kokosmelk proef je echt niet terug in je eten hoor maar het maakt het wel heerlijk smeuïg. En je kunt er goed van naar de wc.

Lia

Zo eet ik mijn lever ook Indigo, maar die halve kilo die krijg ik toch niet in 1 keer weg. Vandaar dat ik het wel wil proberen om er een stoofpotje van te maken.

Op mijn manier klaargemaakt is de lever niet taai, hij valt bijna uit elkaar van malsheid en hier en daar begon er zich al wat 'levergehakt' in de saus te vormen. Als ik hem nog langer had laten doorgaan, had ik er waarschijnlijk niet of nauwelijks nog iets van teruggezien. Dat is wat ik wil, anders krijg ik het niet weg.

Mike

Een halve kilo, wauw, wat zou er in je lichaam gebeuren als je dat in een keer zou opeten?

Je kunt de lever rustig na het ontdooien opdelen in twee porties en de volgende dag de tweede portie eten hoor.

Als ik de lever bevroren krijg aangeleverd laat ik het even zover ontdooien dat ik er porties van kan maken van 1,5 tot 2 ons en dan vries ik het meteen weer goed in. Dat gaat prima.

Vlees aan een stuk is niet meer echt mijn ding. Ik eet steeds minder en minder en met stoofpotjes kan ik de rest de volgende dag opeten. Of invriezen.

Ik vind lever/niertjes op zich niet vies, maar ook niet zooo lekker, zodat ik ervan smul, wat wel mijn insteek is. Als het uiteindelijk uit elkaar valt zodat je het niet terugvind zou ik ook voor tekenen. De saus is namelijk wel heerlijk inderdaad. Hart kun je wel zo mals krijgen, maar is ook eigenlijk spiervlees.

Nog even en dan komt Mike met z'n eigen Haggis recept.

Ik heb nog een oud kookboek van mijn oma. Misschien leuk om hier wat recepten te posten :-) ik heb ze nog niet uitgeprobeerd!

Leverpastei ( ruim 1 1/2 kilo)

500 Gr. Vlees, 500 gram keel of buikspek, 1 à 2 lepels zout, foelie, 500 gram varkenslever, 3 gram peper.

Kook het vlees en het spek gaar in water met zout en foelie in 1,5 uur. laat de lever de laatstec10 min. Meekoken

Maal het vlees,het spek en de lever 2 keer door de vleesmolen

Voeg zoveel kooknat toe (1,5 DL) tot een dikke vrij is verkregen. Breng de massa op smaak met peper en zout. Laat ze 10 min. Stoven onder zo nu en dan roeren. Doe de leverpastei in jampotjes. Deze pastei blijft niet lang goed. Moet de pastei langer bewaard worden steriliseer dan in schoongemaakte inmaakglazen 2 uur op 100 graden of bewaar ze in de diepvries.

Er staan best veel recepten in voor orgaanvlees. Als iemand nog een specifiek verzoeken heeft, kan ik wel wat posten

Voor wie echt van orgaanvlees houdt..!

Balkenbrij

Gebruik hiervoor gaargekookte longen, hart, nieren, varkensribbetjes of kaantjes. Maal de organen of het vlees fijn. Breng hetvkooknat met vlees aan de kook. Breng de massa op smaak met zout en kruiden ( rommelkruid, peper, kruidnagelen). Voeg desgewenst rozijnen, krenten en kaneel toe. Strooi er daarna zoveel boekweitmeel in (+/-250 Gr. Per liter vocht) tot de massa als ze kookt zeer stijf is. Schep alles in schale ben laat de brij koud worden. Snij de brij in plakken. Bak ze in de koekenpan in ruim vet bruin van kleur. Presenteer ze desverkiezend met schijfjes appelen of suiker.

Kip-kokossoep vond ik altijd al erg lekker (die bij de thai).

Gewone kippensoep gaat me vaak snel tegenstaan vanwege de weeigheid, maar met kokosmelk vind ik hem ineens erg lekker.

Dit recept van Yvonne Lemmers vind ik erg goed verder.

Ik doe er zelf vanaf het begin wat kipkruiden bij, chilipepers zou ook lekker zijn erbij denk ik om het scherp te maken en op het laatst ook nog verse koriander vooral: die doet hem hem.

Nog meer lekkere kruiden in deze soep voor de lekkerbekken: citroengras en eggplant.

Verder neem ik kippendijbenen met bot en al en dat laat ik eerst met bot en al minimaal 2 uur trekken.

Langer is beter uiteraard.

Kip-kokossoep (kookboek 2 van Yvonne Lemmers, p. 72/73)

Ingredienten:

150 gram kipfilet

400 ml bouillon

100 ml kokosmelk

halve eetlepel vers gesneden gemberwortel

2 lente-ui gesneden

2 hardgekookte eieren in 4 partjes

50 gram tauge

paar druppels citroensap

peper en zout

Bereiding

Kook de kip gaar in de bouillon met gemberwortel.

Haal de kip uit de pan en snijd of trek het vlees in reepjes.

Tauge goed afspoelen in een vergiet.

Voeg kip, tauge, lenteui en kokosmelk toe aan de bouillon en verwarm dit 2 minuten.

Neem de pan van het vuur en doe er citroensap, de peper en het zout bij.

Schenk de soep uit en leg er wat partjes ei in.

Nou, die lever stoofpot is mislukt als het gaat om de malsheid van het vlees. Verre van mals! En de eerste keer nog een flinke leversmaak eraan (meer dan 24 uur in de melk geweekt), maar dat geeft niet want ik vindt het lekker. Op het werk heeft een collega ervan gesnoept en t smaakte goed volgens haar. Helaas had ik erg weinig saus, want het was in de oven droog geworden door het opwarmen.

Vandaag 2 flesjes slagroom bij gedaan. Oe, wat een hemelse saus is dat geworden zeg! Ik eet nu saus met leverstukjes. Kan er niet echt veel van opeten, want t is mega-vet, maar echt super, super lekker! De slagroom ging bijna te ver over de datum, dus ik dacht niet geschoten is altijd mis.

Marinade voor makreel. (Ceviche van makreel)

1 tl. rode peper, ( ragfijn gesneden)

1/2 teentje knoflook "

1 sjalot, "

2 eetlepels koriander "

1 eetlepel verse munt "

2 stuks limoenen(sap + geraspte schil)

20 gr thaise vissaus

2 dl olijfolie

1 eetlepel sesamolie

1 dl kippenbouillon

10 gram suiker (????)

800 gr makreelfilet zonder graat en vel

Leg de vis in deze marinade . Het visje moet onderstaan. minimaal 3 uur marineren.

Het visje is wit geworden doordat het is gegaard in het zuur.

Kan gemaakt worden van alle soorten vis.

een vers broodje afbakken, insmeren met olijfolie en een flinke schep Ceviche erop.

VRAAG over deze marinade.

Als een eerst doorzichtig visje kan garen in zuur, vraag ik me af wat appel-azijn in ons lichaam doet.

Mike,

heb je je curry ook wel eens gemaakt met gehakt?

Ik weet niet of het lekker is maar dan is het iig sneller klaar als stoofvlees.

sheila

Bulletproof coffee

Vanochtend heb ik naar aanleiding van het topic over Intermittent Fasting eens de bulletproof koffie gemaakt. Ik wilde wel eens wilde proeven hoe dat smaakt en wilde ervaren wat het met je doet. Ik dronk elke ochtend nog één kopje zwarte koffie.

Nou, ik ben om hoor. Wat is dat lekker zeg!!!!

1 kopje koffie (ca. 175 ml, helaas nog gewone koffie)

20 gram roomboter

15 gram kokosvet

De boter en het kokosvet heb ik even gesmolten en daarna met de staafmixer door de koffie gemixt.

Wellicht nog steeds teveel een bijniershotje :mrgreen:

maar wellicht door de roomboter die de bijnier weer kalmeert toch een heel wat gezonder kopje koffie dan de zwarte...

Indigo bedankt voor je tip!

Ik deed eerder met kokosmelk bij mijn koffie, maar vet is ook een goede, zoniet een betere optie.

Nog een tip voor de liefhebber: halve theelepel sole of gewoon wat korreltjes keltisch zeezout erbij (naar smaak).

Ik heb de kalfsleverstoofpot van afgelopen zaterdag vandaag ontdooid en gepureerd en als basis gebruikt voor verschilende bijgerechten in het restaurant (Waard van Kekerdom). Ik heb er zoete ardappelen en paddestoelen in gebakken. Dit is NOG lekkerder dan een stoof met vaste stukken lever erin! Voor mij voortaan leversaus, je ziet het niet maar het is er wel!

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan