Recepten

Als ik ze niet zou willen delen zou ik ze niet op een openbaar forum plaatsen F&M. Ik heb al een verzameling recepten van dit topic bij elkaar gezet in een doc. Als ik thuis ben kan ik je dat mailen, tenzij er anderen alsnog bezwaar maken natuurlijk.

Hier alvast een eerste productie van "mijn" hand.

http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/2013/07/16/stoofschotel-met-gehakt-in-kokosmelksaus/

Probiotische citroenlimonade voor de warme dagen

Voor een ruime liter sap:

- 4 citroenen uitpersen

- 1 liter water

- 1/4de cup wei

- 2 TBS suiker (Billingtons, oersuiker)

Alles mengen in een glazen pot/fles, goed roeren/schudden. 2 dagen buiten de koelkast laten staan, dan is het klaar om te drinken. Lekkerst natuurlijk koud uit de koelkast met dit weer. Ik heb net mijn eerste glas op, heerlijk!

Ik vind het nogal suikerrijk, als je het mij vraagt. Je schrijft elders dat je vergeetachtig bent en moeilijk kunt ontgiften. Welnu, suiker verstopt en bevordert Alzheimer, oftewel: diabetes van de hersenen! Ben je niet gewoon verslaafd aan zoetigheid?

Het valt me sowieso op dat niet iedereen hier de boodschap even goed begrijpt of wil begrijpen. Zo eet liesje nog tompoucen en was er laatst iemand die muesli als ontbijt eet. Begrijp me niet verkeerd, je moet doen wat je niet kunt laten, maar je zou verwachten dat als je hier actief bent als forumlid dat je het stukje bij beetje beter gaat snappen. Maar men is er wel als de kippen bij om om raad te vragen als dergelijke slechte gewoontes leiden tot allerlei problemen!

Mike

Hmm, je springt er direct op Mike. Dit is trouwens de eerste keer dat ik dit maak, normaal drink ik water, thee en melk. Verder ben ik pas afgekickt van de chocoladerepen, dus dikke kans dat ik verslaafd ben/was aan zoetigheid.

Bij dit drankje dacht ik dat door het twee dagen te laten fermenteren de suiker een deel opgenomen zou worden? Blijkbaar niet dan.

Het recept komt van Foodrenegade, niet bij stilgestaan dat daar blijkbaar "slechte" recepten opstaan, anders had ik het niet gemaakt.

Verder heb ik steeds meer slechte gewoontes uitgebannen, als het allemaal op een dag zou lukken was ik Superwoman. Dan zou ik er ook niet eens aan begonnen zijn, als alles op een dag om moest de andere kant op.

San, je zou kombucha kunnen maken, dat is heerlijk fris met dit weer! Daar wordt de suiker (de meeste tenminste) wel opgegeten door de kombuchazwam.

Zelfs de WAPF is verdeeld over kombucha en het suikergehalte ervan. Die site van foodregenade heb ik even bekeken. In principe prima, maar let op met vrouwen! Het zijn nu eenmaal grotere zoetekauwen dan mannen, die wel geboren lijken te zijn voor vlees, vis en eieren. Ik zie keer op keer hoe vrouwen in de zoete valkuil vallen!

Mike

Ik maak ook weleens Kombucha marianu, dan laat ik het 2 weken fermenteren. Ik proef dan nauwelijks zoetigheid meer, denk dat de suiker er dan grotendeels uit is.

Valt me inderdaad op dat de Amerikaanse WAP-georienteerde blogs vaak zoete recepten plaatsen en vaak fruit gebruiken.

Het drankje van San lijkt mij juist wel oke omdat de suiker toch omgezet wordt in probiotica?

Aan de andere kant kon ik ook nooit goed tegen waterkefir, ik denk vanwege de suiker die er toch nog inzat.

Hebben jullie daar bij die kombucha geen last van ?

Dat dacht ik ook Pike, maar ja, Mike denkt van niet. Misschien is 2 dagen te kort om de suiker om te zetten? Het drankje smaakt ook niet zoet meer trouwens.

Ik maakte Kombucha met Oersuiker, maar dat bleek niet goed te werken. Het wordt een soort appelazijn. Ik gebruikte ook Rooibosthee. Ga de volgende poging met Billingtons suiker doen en groene thee. Kreeg je er bloedsuikerschommelingen van? Die heb ik sowieso nog, omdat ik aan het afkicken ben van suiker.

Je moet inderdaad veel langer fermenteren om van de suiker af te komen. Hetzelfde probleem geldt inderdaad ook met waterkefir en kombucha.

Mike

Ja ik kreeg er heel duidelijk bloedsuikerschommelingen van terwijl ik het gebruikelijke recept volgde.

Ik denk dat als je al last hebt van bloedsuikerschommelingen je de kat niet op het spek moet binden. Als je bloedsuiker eenmaal stabiel is door langdurig WAPF-en, kun je wel wegkomen met zo af en toe iets zoets (hoewel ook daar grenzen aan zijn, zie mijn recente ercaring op het raw food-festival), maar je moet eerst zorgen dat je lichaam op vetten draait.

Mike

Ik heb het wel gedaan San,(met de waterkefir) het probleem vind ik dat je nooit precies weet hoeveel suiker er overblijft bij dit soort dingen.

In kefir van rauwe melk zit ook nog veel suiker, namelijk galactose. Dat zou wellicht ook kunnen verklaren waarom Mike op het rawfoodfestival onvoldoende tegenwicht kon halen uit de vetten en eiwitten van kefir ten opzichte van de koolhydraatrijke hapjes en waarom het met de bbq van grasgevoerd rundvlees veel beter ging.

Maar dan zitten er toch nog meer suikers in rauwe melk of zie ik dat verkeerd?

Niemand is hier een super man of vrouw, maar ik denk dat je gerichte keuzes moet maken, links of rechts en niet een beetje van dit en een beetje van dat. Hoe kan je nou bijvoorbeeld na 5 maanden pas van de chocolade"verslaving' af zijn? Of een tompouce gaan eten, omdat het de beste bakker is als je al geen voedingsmiddelen kunt verdragen? Hoe kan je je dan toch volstoppen met vulling?

Ik ben zeer zeker geen wondervrouw, maar heb in de eerste week alles wat ik in huis had de deur uit gedaan aan vulling. Geloof me, er blijft niets over van je voorraad in de keukenkastjes. Ik sleep mijn hele hebben en houden mbt voeding met me mee als ik een paar uur van huis bem. Het is investeren, maar er is geen beter doel dan mijn eigen gezondheid.

Ik begrijp niet waarom er niet de keuze wordt gemaakt voor volledig wapf. Waar komt dat door?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan