Recepten

Momenteel ben ik een stoofschotel met riblap, broccoli, uien en bosuitjes aan het maken, met mijn kalfsleversaus als basis, aangevuld met kokosmelk en een zelfgetrokken bouillon van 'keukenafval'. Rond 18.00 u ga ik ervan smikkelen, maar ik heb natuurlijk al voorgeproefd. Het smaakt en geurt nu al heerlijk!

Mike

Goede tip @Mike van die melk en de lever.

Ik hou ook niet van een sterke lever smaak, meer van de smaak zoals van Saksische leverworst.

Wellicht lust ik het op die manier wel.

TZATZIKI

Voor wie van de Griekse keuken houdt heb ik hier een heel eenvoudig maar heerlijk recept voor zelfgemaakte tzatziki:

halve komkommer

keltisch zeezout

1 bekertje bulgaarse of Griekse yoghurt (125 ml)

125 gram kwark

1 el creme fraiche

2 teentjes knoflook

2 el olijfolie

1 el appel- of kruidenazijn

versgemalen zwarte peper

Dille (vers, diepvries (1 tl), of gedroogd (1 tl))

Komkommer schillen. Boven zeef kommer raspen. Zout erover strooien zodat het vocht uit de komkommer trekt. ca. 15 minuten laten staan.

In kom doen: yoghurt, kwark en creme fraiche. Door elkaar roeren.

Knoflook pellen en erboven uitpersen.

Erdoor roeren: olijfolie, azijn en dille.

Vocht uit de komkommer drukken.

Komkommer door yoghurtmengsel roeren.

Op smaak brengen met zout en peper.

Minstens 1 uur afgedekt in de koelkast zetten.

Bovenstaande hoeveelheden zijn voor een gemiddeld portie.

Ikzelf maak gelijk een grote hoeveelheid en neem een hele beker kwark en een hele beker griekse yoghurt. De overige ingredienten voeg ik dan naar verhouding toe.

Ik gebruik dan 1 hele komkommer en wel 4 tot 5 teentjes knoflook en een flinke hoeveelheid olijfolie. Van de gedroogde dille neem ik zeker een eetlepel.

Ik doe alles in een glazen schaal met deksel en bewaar het in de koelkast.

Het is zeker wel een week goed te houden in koelkast.

Wij smullen er iedere dag van.

Misschien ga ik het wel eens proberen. Maar ik kwam na dat ik het had gekeken ook dit tegen:

Misschien werkt het wel beter dan eieren scheiden met een eieren schaal.

Nu we het toch over eieren hebben.

Heb een simpele recept van ons mam.

Als je eieren bakt de schaal niet weggooien.Was de binnen en buitenkant van de schalen goed met water en verzamel flink wat schalen.Dep ze droog en leg deze schalen in een glazen kom in de koelkast.

Als je er genoeg hebt verzameld doe je citroenen of limoenen persen en doe je zoveel sap in de kom met schalen dat dit net alles bedekt.

Dit laat je ongeveer vijf dagen staan zodat het gaat fermenteren.

Dit hele geheel doe je dan kort in de blender en dan kun je dit gewoon in glazen potten bewaren.

Je hebt nu een ideaal op te nemen vloeibare vorm van gefermenteerde kalk gemaakt wat je overal in je eten of je yoghurt smoothie kunt doen of elke dag zo een beetje kunt innemen.

Dit was mijn maaltijd vandaag.

Fat Fast en Simple. Een nieuwe rubriek op mijn blog. Mag ik van dit topic wat recepten halen om op mijn blog te zetten?

http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/2013/07/07/wilde-zalm-met-creme-fraiche-puree-van-zoete-aardappel-en-worteltjes-met-peultjes/

F&M,

Hoewel ik het zo zou eten als ik bij jou op bezoek kwam (lijkt me heerlijk!), moet ik even de 'zeikerd' uithangen en je erop wijzen dat je maar liefst 3 (!) koolhydraatbronnen in je gerecht hebt verwerkt: zoete aardappelen, wortelen en peultjes. Kijk hiermee uit!

Mike

Yes I know en NEE, je bent geen zeikerd. Eerlijk gezegd ben ik al blij dat ik (bijna helemaal) broodloos door het leven ga.

Niet om me te verdedigen (een klein beetje ook eigenlijk wel) maar: ik blijf het moeilijk vinden om ook rekening te houden met de koolhydraten in groenten.

Zeker als je ook nog rekening moet houden met de wensen van andere gezinsleden.

Ik weet het, ik heb mezelf ermee en ik beloof jou dat ik de volle verantwoording neem over mijn roekeloze gedrag. Ik zal straks niet aan jouw kop kom zeuren van Mike, ik Wap al jaren en toch is mijn suikerspiegel nog te hoog 8O

Als ik deze dingen doe denk ik weleens stiekem: maar ik drink wel geen bier :wink:

Als Mike af en toe een pilsje mag nuttigen dan mag ik ook weleens iets waar dan wat meer koolhydraten inzit, zoals een rijstewafel met dikke roomboter erop en een dun laagje pure chocolade hagelslag on top.

In gedachten zeg ik dan weleens: Proost Mike :mrgreen:

En dit is zeer zeker niet hatelijk bedoeld.

Maar ik beloof je dat ik er nog strenger op zal gaan letten.

Zoals gezegd, ik zou het zo eten als ik het voorgeschoteld kreeg. Maar dat komt omdat mijn voeding in hoofdlijnen klopt en ik hier probleemloos mee weg kan komen. Dit geldt dus ook voor bier en wijn. In alle eerlijkheid is rode wijn beter voor mij dan bier, ben ik achtergekomen. Hoe 'streng' je iets wilt toepassen is uiteindelijk aan jou. Ik denk dat je eerst moet zorgen dat je voeding klopt en dan pas af en toe gaat 'zondigen', i.p.v. veel zondigen en af en toe voeding tot je nemen die wel klopt.

Mike

Ik zal mijn vraag nog eens herhalen,vinden jullie het oké als ik hier recepten "pik" voor op mijn blog te zetten.

Ik ben namelijk op zoek naar wat originele vette recepten maar ik vind het best moeilijk om zelf het wiel uit te moeten vinden.

Zijn het allemaal jullie eigen recepten of hebben jullie ze ook "gepikt" 8)

Ik ben niet zo creatief, alles wat ik in dit topic heb gezet is vast en zeker van internet gepikt. Kan wel een twist van mezelf bij zitten. Lekker gebruiken, het is een openbaar forum. Geen geheime recepten hier :wink:

O, dankjewel. Misschien is het voor de andere forummers ook wel leuk als alle recepten een beetje mooi gerangschikt bij elkaar staan met leuke foto's erbij.

Mijn oproep luidt dan ook: mochten jullie je (al of niet zelf verzonnen) recept nog eens maken willen jullie er dan misschien een foto van maken en naar mij opsturen?

Scheelt mij onnoemelijk veel werk.

Ik ben anders gedoemd eerst alle recepten zelf te gaan maken (ga ik toch wel doen maar duurt langer)om ze te kunnen fotograferen.

Bij voorbaat mijn HARTelijke dank. :D

Als ik het niet vergeet en ik maar een forumrecept, dan maak ik er een foto van. Wel leuk om at te verzamelen. Voordat je het weet heb je een kookboek :)

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan