Recepten

Alexandra,

Ik ben het helemaal met je eens hoor, zo hebben wij het ook gedaan, er kwam best wel veel ruimte in de keukenkastjes. En het leven is een stuk eenvoudiger geworden voor wat betreft wat te eten elke dag. En we eten elke dag heerlijk hoor met WAPF.

Maar wij zijn er ook helemaal voor gegaan dus ik snap ook niet dat als je wilt helen dat je dan niet de knop om kunt zetten en het gewoon gaat doen. Of het moet zijn dat men niet overtuigt genoeg is van WAPF.....

Lia

Alexandra,

Eens te meer blijkt dat suiker verslavender is dan cocaine. Met half werk ga je er niet komen, heb ik al vaker hier geschreven. Mensen saboteren zichzelf en komen vervolgens hier uithuilen als ze er klachten aan overhouden. Of, zoals ik laatst al schreef:

Quote:
Het valt me sowieso op dat niet iedereen hier de boodschap even goed begrijpt of wil begrijpen. Zo eet liesje nog tompoucen en was er laatst iemand die muesli als ontbijt eet. Begrijp me niet verkeerd, je moet doen wat je niet kunt laten, maar je zou verwachten dat als je hier actief bent als forumlid dat je het stukje bij beetje beter gaat snappen. Maar men is er wel als de kippen bij om om raad te vragen als dergelijke slechte gewoontes leiden tot allerlei problemen!

Mike

Ja en nee Alexandra. De lactose wordt omgezet in galactose. Beide zijn suikers. Lactose beïnvloedt direct de bloedsuikerspiegel. Van galactose wordt gezegd dat dit de bloedsuikerspiegel niet direct beïnvloedt. Hoewel het fenomeen op zich betwist wordt, wordt galactose een essentieel suiker genoemd. Galactose is nodig voor de celcommunicatie, maar zou ook tumorgroei remmen.

Galactose wordt in de lever omgezet in glucose. Dat is toch weer een bloedsuikerspiegel beïnvloedende suiker, denk ik dan. Maar helaas weet ik er verder het fijne niet van.

Het wordt ook niet voor niets een koolhydraatverslaving genoemd!

Vermoedelijk laten mensen nog te weinig tot zich doordringen dat stoppen met koolhydraten geen "straf" is maar je bevrijding oplevert op alle niveaus!

Bovendien is het ook eng, dan ben je ineens geen slachtoffer meer, maar verantwoordelijk voor jezelf. Dergelijke processen vragen tijd.

Vandaar ook steeds die vragen om raad, het is een onbewuste vraag naar aandacht (behoefte aan zoet) en een onbewust signaal van er nog niet aan toe zijn de verantwoordelijkheid voor zichzelf te nemen.

Ik wil niets goedpraten, maar als er geen directe klachten zijn zal de motivatie om alles te schrappen niet zo groot zijn als wanneer dat wel het geval is. Wat het dan ook is, vaak is het gezonder eten een proces met vallen en opstaan.

Ik heb trouwens niet 5 maanden gedaan over het afkicken van chocolade, ergens in het midden is die verslaving weer opnieuw ontstaan, en ik heb het opnieuw moeten overwinnen. Stoppen met roken heeft mij ook meerdere pogingen gekost, denk wel een stuk of 7. Inmiddels al 5,5 jaar gestopt, dus uiteindelijk bleek het succesvol.

Het heeft met onverteerde koolhydraten te maken. Hier staat uitgelegd hoe het werkt:

Quote:
Undigested carbohydrates, poor digestion and candida overgrowth also result in the production of the chemicals ethanol and acetaldehyde, which have profound negative effects on brain chemistry. When candida produces ethanol in the small intestine, a person will seem drunk after a meal of carbohydrates, even though he has consumed no alcohol. In fact, eventually a person will actually crave the foods that produce alcohol in the small intestine. This is one reason why multitudes of children and adults have an insatiable appetite for high-carbohydrate junk food and why a multi-billion dollar processed-food industry continues to thrive.

Je raakt dus alcoholverslaafd zonder ook maar 1 drup te drinken! Daarom is het ook zo moeilijk om af te kicken van koolhydraten!

Quote:
As our diet causes mood problems and interferes with mental clarity, we become chemically dependent on the very foods that are making us sick.

Mike

Alexandra wrote:
Ik begrijp niet waarom er niet de keuze wordt gemaakt voor volledig wapf. Waar komt dat door?

Conditionering door kuddegedrag. De identiteit van mensen bestaat uit een enorme hoeveelheid overtuigingen. Ook de overtuigingen over wat gezondheid is. En dan volgt men liever de kudde, want dat voelt veiliger. Totdat het bewustzijn zo is verruimd dat iemand het niet meer kan negeren.

Moondust, volgens mij gaat het in dit geval niet echt om kuddegedrag, maar om verslaving. Er zijn genoeg mensen die de kudde reeds verlaten hebben, maar nog altijd kampen met de gevolgen ervan.

Bij mensen die de kudde hebben verlaten, maar toch nog kampen met de gevolgen (koolhydratenverslaving), moeten nog bepaalde overtuigingen in de weg zitten die ze ervan weerhouden los te komen van de verslaving. Zo ben ik van mijn 18e tot 23e gokverslaafd geweest (fruitautomaten). Ik wist halverwege echt wel dat ik verkeerd bezig was, maar er waren nog krachten aan het werk die me verhinderden er los van te komen. Het heeft nog een hele tijd geduurd voordat ik er echt afscheid van wilde nemen. Uiteindelijk is het een kwestie van "willen". Wie vasthoudt aan zijn verslaving wil dat ook (op basis van bepaalde overtuigingen). Wie er klaar mee is, die breekt er onmiddelijk mee.

Tanja, hoe groot zijn je stukken buikspek waar je zeeuws spek mee maakt? Ik wil het ook maken, heb een groot stuk in de vriezer liggen van bijna 2 kilo. Lijkt me dat je recept hier te weinig voor is... En heb je ook "vlees" bij je buikspek zitten? Bij het stuk dat ik heb zit dat niet.

De wil heb je inderdaad nodig! Zo ook met mijn stoppen met roken. Dit keer voelt het zo ontzettend anders dan vroegere pogingen. (2 eerder "serieus" gestopt)

Maar er zitten aan koolhydraten ook verlangens, ervaringen, herinneringen. Ik ben afgelopen week op zoek gegaan naar een uienkkruier. Die bij de bio-bakker op de makt was me veel te duur. Op naar een gewone bakker, oeps, verkeerde soort bakker, die had ze niet. Toen naar de eko-plaza. Die hadden geen verse en de voorverpakte zagen er niet lekker uit. Dus met lege handen thuis gekomen.

Daarna gaan bedenken wat het nou eigenlijk was dat ik hebben wilde. Misschien wel het gevoel van vroeger, mijn zus die een stuk ouder is nam vroeger van dit soort broodjes voor me mee. En die kocht ze dan van haar eigen geld. Is misschien maar 1 keer geweest, maar toch een herinnering die blijkbaar een leven lang meegaat. Ik vindt het wel typisch dat ik in mijn hoofd echt een uierkruier wilde eten, er op naar zoek ging, maar iedere die ik tegenkwam die wilde ik toch echt niet eten.

Vreemde meganismes!

De stukken spek van mij zijn tussen 300 en 500 gr en soms zit er meer vlees soms bijna niets, maar zonder vlees ook heel lekker hoor (ik vind het vet het allerlekkerste). Gewoon in stukken snijden, marineren en in de over schuiven. Als je het hele stuk in een keer doet, gewoon wat langer in de oven, kun je voorlopig vooruit :)

Het zit nu lekker in de marinade en het ruikt al goed! Het was "maar" een stuk van een 500 gram ;) Vanavond of morgen lekker in de oven stoppen. Ik ben benieuwd, heb er nu al zin in!

Alexandra wrote:
Maar er zitten aan koolhydraten ook verlangens, ervaringen, herinneringen.

Die heb ik ook (alhoewel verlangens maar erg weinig), maar ik neem ze niet serieus, omdat er het WAPF-paradigma voor in de plaats is gekomen. Die herinnering aan je zus heeft voor jou blijkbaar toch een bepaalde waardevolle betekenis, anders zou het je niet zo zijn bijgebleven. Welk gevoel, welk verlangen zit erachter? Kan je dat zien?

Ik heb er wel even over nagedacht van de week, maar heb besloten dat ik niet belangrijk vindt waar de herinnering voor staat. Ik vindt het vele malen belangrijker hoe ik er mee omga.

Ik ga geen strijd aan, ik mag alles en uiteindelijk maken mijn lijf en mind de goede keuze. Dat vindt ik vele, vele malen belangrijker. Zonder (interne) strijd heerlijk aan de Wapf. Daarmee is het dus echt een levensstijl geworden ipv een dieet. Dieten staat voor mij voor niet mogen en strijd. En dat is Wapf voor mij zeer zeker niet.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/07/18/brain-imaging-confirms-food-addiction.aspx

Ik heb het zeeuws spek gemaakt. Erg lekker zeg! Wordt bijna vloeibaar als je het in je mond stopt, smelt echt op de tong. Als het warm is. Ben benieuwd hoe het morgen koud smaakt :)

De gril doet t niet, dus niet nog even onder de gril gedaan. Voor de smaak maakt het volgens mij niet uit.

Koud echt super lekker! Kan je het zeuuwsspek ook maken van gerookt spek? Want dat heb ik nog een heel groot stuk liggen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan