Recepten

Zelf nog niet uitgeprobeerd: Huzarensalade zonder aardappel, ter inspiratie, want kan best nog wat aan worden geschaafd, maar bloemkool als basis volgens mij best lekker. http://puurenlekkerleven.blogspot.nl/2013/07/huzarensalade.html

Zalm in wiskeyroomsaus. Verse zalm kruiden met keltisch zout, zwarte peper en verse tijmblaadjes, bakken in beetje roomboter (indien met vel, dan eerst de velkant goudbruin bakken). Wanneer het net gaar is afblussen met whisky, flamberen (let op je afzuiger mag dan niet aan staan als je eronder flambeert). Als alle alcohol eruit is gebrand zalm even apart wegleggen. In de pan, waar je de zalm in hebt gebakken, crème fraiche gieten (of slagroom, maar dat schift bij mij altijd), verse tijmblaadjes erbij. Op smaak brengen met zwarte peper en zout. Saus beetje in laten koken en serveren bij de zalm.

Zo lekker!

Weet alleen niet hoe Wapf de whiskey is, aan de andere kant met het flamberen haal je alle alcohol eruit.

Ik lees dat 75% van de alcohol aanwezig blijft na flamberen. Na 2.5 uur koken blijft er nog 5% over. Koks die dit kunnen bevestigen?

alcohol added to boiling liquid & removed from heat 85%

alcohol flamed 75%

no heat, stored overnight 70%

baked, 25 minutes, alcohol not stirred into mixture 45%

baked/simmered, alcohol stirred into mixture:

15 minutes 40%

30 minutes 35%

1 hour 25%

1.5 hours 20%

2 hours 10%

2.5 hours 5%

Ik heb het zeeuwse spek recept van Tanja gemaakt met gerookt spek. Minimaal zout in de marinade gedaan, omdat het spek al zout is. Geen succes. Gewoon warm spek, marinade kwam niet door de rooksmaak heen. Niet voor herhaling vatbaar.

Heeft dat recept hier al ergens gestaan? Ik kan het namelijk niet vinden. Lijkt me lekker om te maken.

Vanavond heb ik voor het eerst de curry van Mike gemaakt, maar zoals ik hem gemaakt heb, valt hij me enigszins tegen. Hij rook heerlijk totdat ik de kokosmelk erbij deed. Toen werd het iets minder, maar rook hij nog steeds prima.

Ik vind hem alleen erg "droog" (wat een paradox als je gewoon een soort soep hebt) en wat "melig" smaken. Ik proef bijna alleen maar kokosmelk en nauwelijks kruiden (en kokosmelk is niet mijn favoriete voedingsmiddel). De groente smaakt niet meer naar groente (maar naar de saus - kokosmelk dus) en de kip proeft niet meer als kip. Het is net of de kokosmelk elke andere smaak heeft weggenomen. Volgende keer moet ik toch iets anders doen (meer kruiden?), denk ik.

Volgens mij ben je veel te zuinig geweest met kruiden. Als kokosmelk niet goed valt, kun je ook volle yoghurt gebruiken, evt. met toevoeging van room, bijv. creme fraiche.

Mike

Mike,

Ik denk dat ik te royaal ben geweest met kokosmelk in verhouding tot kruiden. Toch heb ik de verhoudingen uit je recept aangehouden.

Mijn kom gaf zowat licht van de curcumakleur en ik zag overal nog kruidenpoederkorreltjes zitten. Ik heb een heel blik kokosmelk erin gedaan (jij schrijft 2 in je recept? Ik heb de helft van je recept gemaakt).

Maar het belangrijkste: ik proefde de kruiden niet echt, maar mijn tong stond in brand achteraf (en ik heb het nu, anderhalf uur later, nog bloedheet :mrgreen: ), dus als ik te zuinig ben geweest met de kruiden, ga ik volgende keer toch kokosmelk minderen ;) Of inderdaad creme fraiche, yoghurt of iets anders proberen.

Overigens vond ik de kokosmelk niet heel vies, maar zoals mijn curry nu was, was het wat te veel van het goede.

Ergo: volgende keer iets minder kokosmelk en dan lukt 'ie vast beter. Meer kruiden doe ik maar even niet. Dat doe ik wel als hij volgende keer weer mislukt. Lekker eigenwijs dus ;)

Geen idee. Van iets scherps. Heb er geen peper in gedaan, dus dat kan het niet zijn.

Maargoed, als je maar genoeg kerrie ergens in stopt, wordt het over het algemeen ook pittig.

Vandaag weer gemaakt en hij is al beter. Heb dezelfde hoeveelheid kruiden gebruikt, maar de kokosmelk gehalveerd. Het had iets meer mogen zijn, maar nu proef ik tenminste wat ik eet behalve kokosmelk.

Ik kwam er vandaag achter dat je twee formaten blikken kokosmelk hebt. Gebruikte jij in je recept twee kleine, Mike? Of twee grote? Ik had namelijk een grote erin gedaan gisteren (en in mijn eentje opgegeten, oeps :oops: ).

Vandaag heb ik het vuur overigens wel te hoog gehad, want mijn kip is relatief droog vergeleken bij gisteren.

Daar eten we met 2 of 3 personen 2 of 3 dagen van. Groente bestaat uit uien en bloemkool, soms broccoli i.p.v. bloemkool. Er gaat ong. 500 gram vlees in.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan