Recepten

Ah, ik had ook wel een stukje minder vulling. Dat helpt vast ook niet mee. Dan is het enorm veel kokosmelk (maar ook veel kruiden). Nouja, ik weet nu (hoop ik) wel hoe het moet zijn.

Overigens is dat ook niet heel veel vlees dan? Pakweg 6 personen per 500g vlees. Jullie zijn vast al te doorvoed voor grotere hoeveelheden vlees?

Het gaat hier om een compleet gevulde wok. Het is juist relatief weinig vlees en al helemaal gezien het feit dat we hier meerdere dagen over doen met meerdere mensen. Stel dat ik en mijn vriendin deze alleen eten in 2 dagen tijd. Ervan uitgaande dat we gelijke hoeveelheden vlees eten en de pot binnen 2 dagen op is, dan is dat 125 gram per persoon per dag. Binnen 3 dagen is dat 83 gram per persoon per dag. Vergeet niet dat we behalve vlees ook ui en bloemkool of broccoli eten en dat het geheel wordt gestoofd in een vette saus op basis van kokosmelk, volle yoghurt en vaak ook nog room en dat het bakvet boter of ghee is. Je zit dus heel snel vol en eet altijd meer vet dan eiwitten en de groenten maken het een omnivoor gerecht.

Mike

Ja hoe jij die wok vol krijgt, begrijp ik niet, hoor. Ik had vandaag 300 gram vlees gemaakt met 400 gram groente, 3 uien en saus op basis van 1/2 blik kokosmelk. Ik had een gewone kookpan (12cm doorsnede) en die zat halfvol. Dus ik doe toch iets anders dan jij. Maargoed, het maakt ook niet uit. Wel interessant om te constateren dat je van hetzelfde recept toch zoiets totaal verschillends kunt maken :mrgreen:

Anyways, na vandaag vind ik het recept toch wel geslaagd. Als ik nou het vlees zo zacht krijg als gisteren en qua kruiden en kokosmelk vandaag aanhoud, dan komt het de volgende keer helemaal goed en kan ik weer verder gaan puzzelen met relish (die krijg ik sinds de eerste keer niet meer ingedikt: het is nu gewoon gesmolten boter met vlees) :)

Volgens mij ben jij geen keukenprinses! Voor meer vochtvolume in de wok regelmatig water toevoegen en van het 'keukenafval' een bouillon trekken die je eveneens toevoegt als vocht (geeft ook extra smaak). Hoe je het voor elkaar krijgt om de relish niet ingedikt te krijgen is mij een raadsel... :?

Mike

Ik ben wel een keukenprinses maar zo lekker als de eerste keer krijg ik de relish niet meer... En de volgende dag is het ook een laag boter, laag water en vlees.

Mike,

Ik heb er hier op het forum nooit een geheim van gemaakt dat ik inderdaad geen keukenprinses ben, nee ;) Dus daar heb je volledig gelijk in. Maar, ik blijf proberen. Ooit lukt die relish ook weer :)

Oja, die bouillon van keukenafval... Ik moet er nog even aan wennen om schillen van ui en knoflook e.d. te koken. Als ik hem weer maak, ga ik het eens proberen.

Ja is zo, maar wel lastig om te maken. Ik heb tot nu toe maar 1 adres waar ik botten heb kunnen vinden en dat ligt niet naast de deur. Of ik moet een hele soepkip/ een paar mergpijpen op e kop tikken, maar die mergpijpen heb ik ook nog niet gevonden.

Bij mij hebben ze ook geen botten hoor. Heb er al een paar keer om gevraagd. Misschien veranderd het in de toekomst als ze het assortiment gaan uitbreiden. Gelukkig zijn er genoeg plekken voor mij om wel botten te krijgen. Maar niet bij mijn favoriete boer.

Moondust,

Ik weet wel wat ik mis ;) Want een tijd ben ik er behoorlijk enthousiast mee bezig geweest en ik vond het niet erg lekker. Ergens doorheen was het goed te doen, maar zo een kop bouillon vond ik nou niet bepaald goed te doen.

Maar nee, ze hebben daar geen botten. Dat gaat als volgt: "bel 2 dagen voor je het komt halen". Dan bel je: "ik heb ze deze week niet". En zo gaat dat vrijwel elke keer dat ik ze wil.

Dat is ellendig. Lijkt erop dat je bij die toko als klant geen koning bent. Ik hoor trouwens vaker dat mensen runderbouillon niet lekker vinden, maar kippenbouillon vaak wel en biologische kippenvleugeltjes en kippenpootjes zijn zelfs bij de AH te koop. Niet dat ik fan ben van de AH, maar als je moeite heb een biologische boerderij te vinden die kan leveren, dan is de AH in dit geval wel een optie. Ik ben zelf nogal enthousiast over bouillon (zowel kip als rund). Het is voor mij echt de uitvinding van het jaar. En nu ik het erover heb loopt het water me al in de mond. Gelukkig heb ik nog 10 bakjes in de vriezer. Lekker met wat blokjes jonge Remeker kaas erbij. :-)

Ik ga toevallig vanmiddag naar één van de boerderijen die ik zelf op het kaartje heb gezet :) Eens kijken wat ze daar hebben. Misschien wel botten (en anders hopelijk een heleboel andere goede producten). Het is wel een stukje rijden, maar dat kan wel een keertje in de vakantie.

Ja, dat soort tochtjes zijn leuk. Je ziet weer een nieuwe omgeving en wie weet wat je allemaal tegenkomt. Avontuur is altijd leuk!

Ik heb weer relish gemaakt en deze keer lijkt hij qua structuur beter. Hij is alleen wel heel romig. Weet nog niet of ik het nou lekker vind eigenlijk. Volgende keer misschien toch maar wat minder boter.

Ik ben niet goed met koken enzo maar wat wel heerlijk en makkelijk is is chocoladeroom ipv melk.

Je maakt chocolade melk maar dan vervang je de melk met room. Je moet het wel op de goede manier mengen. Je doet eerst wat cacaopoeder in de beker en een theelepel honing en een klein scheutje room. Dan roer je dan tot een drap en dan voeg je steeds een beetje room toe en roert weet, tot de beker vol zit. Ik weet dat het op een stom iets lijkt maar het is echt heerlijk en makkelijk dus ik zou het proberen :) Ik drink op deze manier soms een halve liter slagroom als ik lekker ga.

Soms ontdek ik ineens iets heel lekkers: runderlever met gember en fenegriek.

Ok: gember, knoflook en cayennepeper roerbakken in kokosolie. Roomboter erbij.

Runderlever met een beetje goede zout erop. Heel kort meebakken met ook een uitje erbij. Dat op je bord. En dan wat gekookte linzen, even opwarmen met fenegriekpoeder erop, kun je dezelfde pan voor gebruiken. Erg lekker.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan