Recepten

Ik probeer wat vaker gefermenteerde/zure groenten te eten/maken en vond dit echt simpel te maken en super lekker bij een gebakken eitje of door de salade.

Vandaag wil ik dit curry recept proberen te maken

http://www.voedingisgezondheid.nl/recepten_Mikes_curry.html

Er is een gietijzeren pan voor nodig. Zo'n pan hebben we thuis, maar daar zijn gerechten in bereid met alle E-nummers die je maar kunt bedenken en het is afgewassen met chemische schoonmaakmiddelen. Is het af te raden om die pan te gebruiken of is het goed genoeg om de pan goed schoon te maken met heet water?

Is dit een goede pan? Het is van geëmailleerd staal.

http://www.blokker.nl/webapp/wcs/st...0002&categoryId=42307&productId=66659

Het zou mij echt hogelijk verbazen als je een nieuwe pan zou moeten gebruiken. Ik kan me niet voorstellen dat na goed schoonmaken er nog noemenswaardige verontreinigingen in je eten kunnen komen. Zodra je de deur uitloopt en de niet zo frisse buitenlucht inademt heb je meer schadelijke stoffen te pakken dan in je pan denk ik. Ik kan me vergissen, maar de aanschaf van een andere pan lijkt me onnodig.

Wij maken de curry in een roestvrij stalen koekenpan, je hebt niet perse een gietijzeren pan nodig hoor.

Lia

Ik heb het maar gemaakt in de pan die we al hebben.

Ondanks dat ik de geelwortel (kurkuma) ben vergeten is het toch best smakelijk :-)

Sinds ik de stoofpot heb gegeten zit er een vervelende stekende pijn links op mijn borst. Ik ben er nog niet achter of het uit een orgaan of spier komt. Herkent iemand dit probleem na het eten van bepaalde voeding?

Vandaag gezocht op arretjescake en aan de hand van die recepten een eigen recept verzonnen. Ik heb een pakje boter gesmolten en ondertussen 2 eieren, 2 zakjes vanilllesuiker en flink wat cacaopoeder geklopt. Toen 200 ml creme fraiche, 250 ml slagroom en de boter er doorheen gedaan. Dit alles in 12 cupcakepapiertjes geschonken. En toen ik het proefde.... Echt mega lekker! Het leek wel een soort mouse. Dus ook goed te eten als toetje, maar dan niet terugzetten in de koelkast.

Ik heb nu alles in de koelkast staan. Ik ben benieuwd hoe het strakjes koud smaakt, maar kan volgens mij alleen maar beter worden! Enne, echt super makkelijk te maken. Gewoon een beetje kloppen met een garde en klaar is klara :D

Ik heb (had) nog vier zakjes met biologische vanilllesuiker. Lekker donkerbruin!

Persoonlijk denk ik dat er helemaal geen suiker door hoeft, boter en slagroom is zoet genoeg. Maar ja, ik heb me laten verleiden door de recepten, waarin gesproken wordt over 200-300 gram suiker 8O

Even een update. Het wordt niet hard genoeg. Ik denk door de slagroom en creme fraiche. Volgende keer dat er niet meer in doen. Of het moet goed uitpakken met wat ik nu in de vriezer heb gezet. Het papier van de cupcakes zit vol met vocht. Maar als vloeibaar toetje is het absoluut een aanrader! Als snack tussendoor heeft het nog wat werk nodig.

Hier volgen de recepten van het diner voorafgaand van een lezing door Mike:

Quinoa

4 personen

200 gr quinoa, één nacht weken en daarna erg goed afspoelen, of erg goed afspoelen onder stromend water

Quinoa bevat een dun laagje saponinen en deze kunnen de quinoa bij het koken een bittere smaak geven

Snuf keltisch zeezout

Zet 200 gr quinoa op met 4 dl. Water. Breng het aan de kook en laat het ongeveer 6 tot 10 minuten zachtjes doorkoken. Totdat alle korrels het vocht opgenomen hebben.

De quinoa is gaar als deze doorzichtig en beetgaar is. De korrels hebben dan allemaal een klein wit staartje gekregen.

Venkelsoep met dragon en room op basis van kippenbouillon

Trek eerst een kippenbouillon, het is altijd handig om wat meer bouillon in een keer te maken. Je kunt altijd een deel invriezen voor een andere keer.

1 halve soepkip (anderhalve kilo dus)

500 gram gesneden prei

500 gram gesneden winterwortel

250 gram (eko)uien,

3 stengels bleekselderij

1 takje tijm of rozemarijn

flink witte peper uit de molen

paar stukjes foelie

2 laurierblaadjes

4 tot 5 liter water

Breng al deze ingrediënten in een grote pan aan de kook en laat dit minstens 4 uur zachtjes pruttelen. Om daarna de bouillon nog wat in te dikken en geconcentreerder van smaak te maken kun je nog een uur het deksel van de pan halen terwijl alles door pruttelt.

Ik ga nu even uit van een pan met 2 liter bouillon. Iedereen kan aan de hand hiervan zijn of haar hoeveelheden aanpassen.

4 venkelknollen in kleine stukjes gesneden

2 uien

2 teentjes knoflook

1 eetlepel geroosterd venkelzaad, wat fijngemalen is in een koffiebonenmolentje.

Cocosvet

1 dl volle verse slagroom

2 eetlepels verse dragon fijngesneden., keltisch zeezout en peper naar smaak

Bak de ui en de venkel in cocosvet tot ze glazig zijn. Doe ondertussen ook de knoflook erbij en de eetlepel geroosterd venkelzaad. Bak alles nog even kort door. Doe dit bij de kippenbouillon. Breng alles opnieuw aan de kook , voeg dan de room en de dragon toe en zet het vuur direct uit.

Dien direct op.

Spiralli van Courgette met een basilicum pesto

Olijfolie of hennepolie (ca. 0,25 C)

1-2 teentjes knoflook

sap van 1/2 citroen

2-4 T hennepzaad

2 ons zeekraal optioneel rucola is ook een mooie combi

roze zout (wees gul!)

1 grote bos verse basilicum

Spiralli van 2 tot 3 courgettes. Hiervoor is de spiralli hand machine heel gemakkelijk maar je kunt het ook doen met een dunschiller of juliennesnijder.

Doe alle pesto ingrediënten in een kom met de staafmixer of in een vijzel en maak er een mooie smeuige saus van.

Roer dit kort voor het opdienen van de salade door de courgette..

Weston price stoofpot van rundvlees van de Schotse Hooglander

1 kg runderpoulet in dit geval van de Schotse Hooglander. O.a. verkijgbaar bij slagerij Hoekstra in Anjum. Maar volgens mij is het ook te verkrijgen via Fluitekruid in Winsum

3 uien

3 tenen knoflook

1 eetlepel chinees 5 kruidenpoeder

Cocosvet

2 winterwortels

8 stengels bleekselderij

Appelazijn of citroensap

Stuk geraspte gember van 3 cm

Stuk zeewier van ongeveer 10 cm Bijvoorbeeld kombu

Peper uit de molen

Boeket qarni, van 1 tak rozemarijn, aantal takjes tijm, 3 takken oregano

2 verse laurierblaadjes

Marineer het rundvlees in een paar theelepels olijfolie 1 eetlepel 5 spices, 3 tenen geperste knoflook, een flinke scheut appelazijn of vers citroensap en wat keltisch zeezout. Laat dit minstens een aantal uren trekken.

Bak de uien in kokosvet tot ze glazig zijn en doe dan het rundvlees erbij. Bak alles even door en doe het dan in grote pan.

Bak dan de bleekselderij en wortel in kokosvet en doe dit bij het vlees. Doe het boeket garni erbij.

Doe zoveel water bij de pan totdat alles net onderstaat. Breng dit aan de kok en zet het daarna zacht. Laat het minstens 4 uur zachtjes pruttelen. Voeg naar smaak zout toe. Laat alles zo lang pruttelen tot dat het vlees zo zacht is als boter. Wil je de saus wat meer ingedikt dan kun je alles nog wat langer door laten koken terwijl je het deksel van de pan haalt . Andere opties zijn nog een beetje zoete aardappel toe te voegen, of een deel van de groenten met wat sap te pureren.

Weston Price stoofpot:

Heb net het vlees gesneden en in de marinade gezet.

Ik lees het recept door en kom vervolgens niet tegen wanneer ik o.a.

de gember en de zeewier (kombu) erbij moet doen en moet de zeewier er weer uit als je

het gerecht opdient?

Wie heeft enig idee?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan