Recepten

Gember doe ik altijd aan het begin erbij dus bij de groenten, zeewier is afhankelijk van de soort die je gebruikt, kombu moet lang koken dus zou ik minstens een uur mee laten koken of ook gewoon aan het begin bij de groenten, hangt er van af of je het wilt terugvinden of niet.

Gisteren de volgende 'snelle stoofpot' gemaakt:

In een grote gietzijeren wok een pond lamsstoofvlees in ghee aanbraden.

Daarna een flinke scheut malt vinegar (kan ook met rode wijnazijn of appelazijn) eroverheen. Daarna een halve liter rode wijn (Slurp!).

Daarna een groot blik kokosmelk, gevolgd door veel zwarte peper, een theelepel mosterd en gemberpoeder. Dit zijn de heetmakers en deze gaan er vanaf het prille begin in, zodat ze zo lang mogelijk een lekker pittig accent aan het gerecht geven.

Daarna een klein bakje Griekse yoghurt (met 10% vet).

Aan deze saus voeg je vervolgens naar smaak toe: twee gesneden venkelknollen, drie grote gesneden uien, Keltisch zeezout, Billington's raw molasses-suiker, kaneelpoeder, kruidnagelpoeder, verse kruidnagels, nootmuskaatpoeder, anijspoeder, jeneverbessen, knoflook, scheutje balsamico-azijn, water.

Het 'snelle' aan deze stoofpot is dat je deze niet op een laag vuurtje laat pruttelen, maar op middelhoog vuur voortdurend flink aan de kook houdt. Regelmatig water toevoegen als de saus vroegtijdig indikt. Uiteindelijk heeft de pan ong. 2 uur op het vuur gestaan. De saus dikt vanzelf in en hoeft dus niet met zetmeel gebonden te worden. Tijdens het laatste half uur dus geen water meer toevoegen, maar flink roeren. Serveren met quinoa.

Heerlijk, een explosie van smaken en bijzonder verwarmend!

Mike

Het is weer herfst-soep

Kippenbouillon

Daar pompoen in koken

Sereh, peper,knoflook,gember en selderij erbij

Daarna staafmixen of blenden

Blik kokosmelk erdoor roeren en verse koriander erover

Tadaa! (bijna wp-proof dus voor de afwisseling)

Ik heb gisteren eigenlijk een variatie op de snelle stoof van Mike hierboven gemaakt, maar dan met venkel en bleekselderij en bottenbouillon ipv kokosmelk. Bovendien vind ik de kruiden beter hun aroma afgeven als ze even mee worden gebakken met het vlees en hetzelfde geld voor de uien, dus voordat je er wijn en bouillon bij gooit. Maar ere wie ere toekomt, Het was heel lekker!

Ik experimenteer graag omdat ik van afwisseling hou. Zo heb ik al verschillende varianten bedacht op de anders ook maar zo standaard kwark. Afgelopen experiment is me wel in smaak gevallen. Volle kwark met koek- en speculaaskruiden en een beetje witte stevia. Daarbij geroosterde hazelnoten en mokka-slagroom. Deze laatste maak ik van slagroom, een zakje espresso oploskoffie, een scheutje ahornsiroop en een mespuntje stevia.

Slagroom kan in allerlei lekkere smaken bereid worden: kaneel, vanille, anijs, koek- en speculaaskruiden en dus ook mokka.

Espresso oploskoffie en ahornsiroop. En dan ook nog stevia. Waarom zoveel "toestanden" toevoegen? Mijn slagroom zonder niets smaakt me echt overheerlijk en gewoonweg zoet. Misschien leuk om er eens een beetje chocopoeder doorheen te doen voor de afwisseling. Maar aan de andere kant, ik hoef geen afwisseling. Ik beb van de pure en makkelijke smaken.

Dennis,

Ik heb al vaker geprobeerd je te wijzen op het feit dat je je m.i. teveel te buiten gaat aan zetmeel, koolhydraten en zoetigheid. Telkens als ik dit benoem ontken je in alle toonaarden, maar ga maar eens al jouw recepten op een rijtje zetten en durf te kijken naar de hoeveelheid zetmeel, kh en zoet ze werkelijk bevatten.

Mike

@ Alexandra

Een kwestie van smaak Alexandra. Ik vind pure en basic lekker, maar ik hou ook van rijke complexe smaken. En het liefste wissel ik alles af. Cacao door de slagroom vind ik overigens ook lekker ja.

Zo ook met andere maaltijden. De ene dag geen poespas en de andere dag maak ik een gerecht dat ik nooit meer op dezelfde manier na zou kunnen maken. Voor mij is koken en smaken ontdekken een hobby.

@ Mike

Al zou het zo zijn dat er in verschillende of de meeste recepten KH aanwezig zijn, dan zegt dit nog niet dat ik alleen maar gerechten eet die ik in deze topic post. Laat je niet verleiden tot waanbeelden. Er gaat een minischeutje ahornsiroop in mijn slagroom. Vandaag heb ik een zeer vette hachee gegeten op een bodem van gestoomde bloemkool. De enige noemenswaardige KH die mijn maaltijd bevat waren een paar theelepels oerzoet over een wok met saus en bijna een kilo vlees verspreid. Maarja, dat recept heb ik al een keer gepost. ;-)

Wat ik eigenlijk niet begrijp Dennis, is dat je een mooi stuk weet neer te zetten over suikers en de negatieve effecten ervan en vervolgens je eten vollaadt met vervangers, zo komt het op mijn over. Na nu meer dan een jaar zo goed als suikervrij gegeten te hebben kan ik het idee van je recept al niet verdragen, de zoetigheid springt ervan af! Al is het dan zogenaamde "goede" suiker met een beetje heel verkeerde siroop. Maar ik begrijp het dus niet, iemand die zo goed op de hoogte is van de suikerverslaving, er lezingen over geeft en vervolgens dit soort recepten neerzet.

Andere kant is, mijn eten is vaak wel erg saai, zou een maaltijd met en bij jou niet afwijzen hoor!

Quote:
...en vervolgens je eten vollaadt met vervangers.

...de zoetigheid springt ervan af!

Ik vraag me af waar je dit op baseert. Laat je niet verleiden tot waanbeelden. Stel eerst eens vragen voordat je concludeert. En als jij geen enkele vorm van zoete smaak gebruikt, geen honing of andere bron van ongeraffineerde suiker, misschien hou jij dan niet van een zoete smaak. Dat kan en daar is ook niks mis mee. Ik hou wel van een zoete smaak en daar is ook niks mis mee. Ik combineer graag meerdere smaken in mijn gerechten. Naast bijvoorbeeld zuur en zout krijgt ook zoet een plaats bij mij. Naar mijn idee een kwestie van balans.

Ik heb bijvoorbeeld ook wel een kwark met zout en kerrie gemengd. Dit post ik niet, omdat het niet bij me in de smaak viel.

Ik hou erg van zoet! Maar weet nu dat zonder toegevoegde suikers heel wat voedingsmiddelen van zichzelf een zoete smaak hebben.

Toevoegen van stevia en die siroop in 1 gerechtje (slagroom) maakt dat ik tot zo'n conclusie kom. En waar ik het op baseer? Op wat je hier schrijft :p

Maar nu we het toch over suiker hebben. Ik heb al een paar keer geprobeerd zoet/zuur te maken, aangezien ik dus ook echt wel gek ben op zoet. Maar als ik palmsuiker of oersuiker gebruik, dan krijg ik een soort samiaksmaak. Zoet is in ieder geval ver te zoeken. Enig idee wat ik verkeerd doe?

Ik drink per dag 2 bakjes biologische slagroom (2x200ml) van Waddenhoeve. Er is geen zoetmiddel aan toegevoegd en bestaat voor 38,5% uit vet. Toch smaakt het zoet. Hoe zoet zal het dan wel niet zijn als er suiker en siroop aan wordt toegevoegd. Ik denk dat ik het dan niet meer naar binnen krijg.

@ Mike

Quote:
En opnieuw ontken je in alle toonaarden...

Natuurlijk! :-) Ik ben er toch zelf bij. Ik weet wat ik eet en laat me geen dingen aanpraten die op veronderstelling en misvatting gebaseerd zijn. Maar jij mag er het jouwe van denken hoor.

@ Alexandra

Ahornsiroop is niet de beste vorm van suiker, maar is ongeraffineerd en heeft een noemenswaardig gehalte aan mineralen. Daarbij is de hoeveelheid die je gebruikt minstens net zo interessant als het type suiker.

Wat bedoel je met zoet/zuur? Een saus of zo? Ongeraffinerde suiker heeft vaak een bijsmaak o.a. door de mineralen. Oerzoet en ahornsiroop zijn dan nog enigszins neutraal van smaak. Lichte honing is neutraler van smaak, maar minder gezond. Agavesiroop is ook neutraal van smaak, maar nog ongezonder.

Mike gebruikt rode wijn en Billington's in zijn gerechten, drinkt graag eens een pilsje en Dennis gebruikt graag een scheutje ahornsiroop en een beetje stevia in zijn slagroom

What's the problem 8O

Ieder zijn 'menselijke trekjes' toch?

Ieder zijn menselijke trekjes inderdaad. Maar waar ik vooral op reageer is dat ik t idee heb dat Dennis zo ontiegelijk goed weet hoe het zit met suiker en suikers en dat ik dat niet gerijmd krijg met de recepten die hij hier neerzet. 1 van de redenen van mijn suikervrij zijn heb ik te danken aan Dennis.

Ik bedoel inderdaad een saus en/of de stoofpotten. In de recepten hier wordt dan suiker toegevoegd. Heb even gekeken, ik heb palmsuiker en kokosbloemsuiker staan. Op deze manier ga ik dat nooit opkrijgen :p

Een van de redenen waarom ik ook op een lezing bijvoorbeeld vertel dat ik soms ook roomijs eet is dat ik het heel belangrijk vind om menselijk te blijven, voor mezelf en ook voor anderen. Ik heb genoeg knowhow over voeding om een hele avond te vullen met een lezing. En ik wil dan graag een gezond goed voorbeeld laten zien. Mensen kennen me als fanatiek en dat ben ik ook, maar daar mag het bij blijven. Passie en enthousiasme is goed, maar ik wil vooral niet verstarren. Dus van tijd tot tijd doe ik mijn concessies en het verschilt per periode. De ene maand ben ik soepeler en de andere maand strikter. Daarom hou ik het ook hier op het forum niet verborgen dat ik van een zoete smaak hou en bijvoorbeeld soms ahornsiroop gebruik. Ik hoop dat jullie je dan geen zorgen over mij gaan maken... ;-)

Maargoed, zoet-zuur doe ik gewoon met oerzoet en bijvoorbeeld azijn. Stevia gebruik ik ter vervanging van KH-rijke zoetstoffen. De minder lekkere zoete smaak neem ik voor lief, maar in combinatie met een KH-rijke zoetstof vind ik het zo slecht nog. Vandaar ahornsiroop met stevia, een beetje van ieders.

Stoofpeertjes Dennis, heerlijk zoet, je kunt ze koken met kaneel en gember, dan smaakt het kookvocht naar perensap. Stoofpeertjes werden ook nog eens aangeraden door de oude grieken als 'recept' tegen kwaaltjes. Prima vervanging voor zoetigheid, ik zou dan geen concessies doen, en al helemaal niet als leraar. Maar goed, ik gebruik zelf nog wel die Thaise vissaus, en daar zit iets van suiker in.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan