Quote:
Zoet is verslavend en verslaving werkt ontkenningsgedrag in de hand
"Zoet is verslavend" - Niet helemaal mee eens. Iedere vorm van suiker is naar mijn idee verslavend, ook de ongeraffineerde soorten, en waarschijnlijk ook honing weliswaar ik dat zelf nog niet zo heb ervaren. Echter, bij stevia ervaar ik geen enkele vorm van verslaving, ondanks de zoete smaak. Een verslaving bezet je geest, infiltreert je wil en doet je verlangen en verleiden. Er ontstaat een gemis als je het een tijd niet hebt gehad. Je krijgt prikkels om te consumeren. Dat is bij stevia totaal niet aan de orde. Wel of geen stevia gebruiken is voor mij hetzelfde als wel of geen zout gebruiken. Sommige dingen vind ik lekkerder als er een beetje van toegevoegd is, maar als het er niet is, is het er niet. Hoe dat met kunstmatige zoetstoffen zit weet ik niet. Dat heb ik zelf niet ervaren en ben ik ook niet van plan om te gaan onderzoeken. Maar ik vermoed dat ze evenmin verslavend werken., wat niet wegneemt dat mensen de smaak wel kunnen waarderen.
"verslaving werkt ontkenningsgedrag in de hand" - Hier ben ik het zeker mee eens! En ik zou het nog scherper stellen: Een verslaving kenmerkt zich door zelfbedrog. Maar dat wil niet zeggen dat iedere vorm van ontkenning een symptoom is van verslaving.
Quote:
Is kokosmelk geschikt om rijst in te koken?
Ik heb het wel eens geprobeerd, maar kreeg een dikke pap die de rijst niet goed gaar maakte. Toen ik op internet ging speuren bleek dat je eerst de rijst voor een deel gaar dient te koken in water om later kokosmelk toe te voegen. Maar misschien is 50% kokosmelk en 50% water ook goed.
TIP
Wat ik jullie ook kan aanraden is droge rijst eerst kort in kokosolie bakken. Dan water toevoegen en het zoals gebruikelijk koken. Dan krijg je een lekker-vette rijst die naar kokos smaakt.