Recepten

Vandaag een runderhart van 2 1/2 kg. gekregen en die gaat morgen in een curry.%00 gr gaat morgen in de oven voor mijn 'gewone'doordeweekse maaltijden.Normaal voorzien kippehartjes hierin.

Verder gaat er nog spinazie en broccoli,uien,knoflook,wgember en kurkuma in de curry .

Het is me overigens nog niet gelukt om bijnieren te krijgen.....maar ik blijf het proberen.

Zoete smaak mis ik niet,eerder is het zo dat ik een onpasselijk gevoel krijg wanneer ik het proef/eet.Lucky me,saved by the budtaste. :P

ad

Quote:
Mike gebruikt rode wijn en Billington's in zijn gerechten, drinkt graag eens een pilsje en Dennis gebruikt graag een scheutje ahornsiroop en een beetje stevia in zijn slagroom

What's the problem

Ieder zijn 'menselijke trekjes' toch?

Tot op zekere hoogte heb je gelijk, maar zwaar bewerkte witte stevia en ahornsiroop komen er bij mij niet in. Ik gebruik honing en Billington's melassesuiker als zoetmiddelen, dus het is zeker niet zo dat ik geen zoet verwerk in mijn gerechten. Je moet er echter spaarzaam mee omgaan en bewuste keuzes hierin maken. Melassesuiker is zeer rijk aan mineralen en hetzelfde geldt voor de juiste honing. Vergeleken met de doorsnee mens is Dennis heilig als het gaat om inname van zoet, maar ik bespeur hier aan de hand van de hier gestelde normen toch telkens weer een zoetekauw. Zoet is verslavend en verslaving werkt ontkenningsgedrag in de hand, iets wat ik keer op keer ook bij Dennis constateer. Maar doe wat je niet laten kan...

Mike

Zeer geschikt! kokosrijst is heerlijk, ik doe vaak 50/50 kokosmelk/water, nog wat kurkuma erdoor en je hebt prachtige gele smakelijke rijst. Moet bouillon kan ook.

Ik heb gisteren een lamsbouten gestoofd en vandaag in de "jus" gekookte rode kool toegevoegd. Ik had namelijk nogal wat braadvocht (eigenlijk een soort bottenbouillon), maar op zich erg weinig vlees. Ik had geen appels in huis, maar om toch een zoetje bij de rode kool te krijgen heb ik uien gebakken en toegevoegd. Erg lekker!

Morgen ga ik gehakt erin koken en dan heb ik een heleboel porties gestoofd gehakt met rode kool en uien. Lamsvlees is ondertussen op :)

Quote:
Zoet is verslavend en verslaving werkt ontkenningsgedrag in de hand

"Zoet is verslavend" - Niet helemaal mee eens. Iedere vorm van suiker is naar mijn idee verslavend, ook de ongeraffineerde soorten, en waarschijnlijk ook honing weliswaar ik dat zelf nog niet zo heb ervaren. Echter, bij stevia ervaar ik geen enkele vorm van verslaving, ondanks de zoete smaak. Een verslaving bezet je geest, infiltreert je wil en doet je verlangen en verleiden. Er ontstaat een gemis als je het een tijd niet hebt gehad. Je krijgt prikkels om te consumeren. Dat is bij stevia totaal niet aan de orde. Wel of geen stevia gebruiken is voor mij hetzelfde als wel of geen zout gebruiken. Sommige dingen vind ik lekkerder als er een beetje van toegevoegd is, maar als het er niet is, is het er niet. Hoe dat met kunstmatige zoetstoffen zit weet ik niet. Dat heb ik zelf niet ervaren en ben ik ook niet van plan om te gaan onderzoeken. Maar ik vermoed dat ze evenmin verslavend werken., wat niet wegneemt dat mensen de smaak wel kunnen waarderen.

"verslaving werkt ontkenningsgedrag in de hand" - Hier ben ik het zeker mee eens! En ik zou het nog scherper stellen: Een verslaving kenmerkt zich door zelfbedrog. Maar dat wil niet zeggen dat iedere vorm van ontkenning een symptoom is van verslaving.

Quote:
Is kokosmelk geschikt om rijst in te koken?

Ik heb het wel eens geprobeerd, maar kreeg een dikke pap die de rijst niet goed gaar maakte. Toen ik op internet ging speuren bleek dat je eerst de rijst voor een deel gaar dient te koken in water om later kokosmelk toe te voegen. Maar misschien is 50% kokosmelk en 50% water ook goed.

TIP

Wat ik jullie ook kan aanraden is droge rijst eerst kort in kokosolie bakken. Dan water toevoegen en het zoals gebruikelijk koken. Dan krijg je een lekker-vette rijst die naar kokos smaakt.

Dennis,

Ik heb een plakje van je zelfgebakken cake geproefd. Deze was lekker en niet overdreven ziet. Zoals eerder gezegd, vergeleken met de doorsnee Nederlander ben je totaal geen zoetekauw. Maar volgens de normen die hier gelden wel! En ik proef nog steeds ontkenningsgedrag hierover. It's all good, ieder maakt zijn/haar eigen keuzes.

Mike

Dat ik van zoet hou ontken ik ook niet. Ik vind mierzoete chocola, gebak, ijs of wat dan ook, ook niet meer lekker. Of suiker in de thee... bah! Maar zoet als smaak waardeer ik wel. En als het zo zou zijn dat suikers juist heel gezond zou zijn (kunnen we ons dat nog voorstellen?) en ik er geen onaangenaam gejaagd gevoel van zou krijgen, dan zou ik wellicht meer zoete dingen eten, net zoals ik meer vet ben gaan eten sinds ik weet dat dit gezond is.

De zelfgebakken cake die je had geproefd was overigens deels met stevia gezoet. Toch was de smaak matig zoet. Kun je nagaan hoe suikerarm de cake in feite was.

Het is meer dan een hachee geworden RobinAlexander... Ging gisteren mijn koelkast ontdooien en vond daar nog gekookte tong, gerookt spek dat ik te sterk van smaak vond en dat heb ik samen met het gehakt en 3 worstjes er ook nog in gegooid. Resultaat, een heerlijk gerecht waarin je de groente niet meer terugziet, want het is zo goed als opgelost. Maar wel super lekker! Straks porties maken, kan ik weer een hele tijd mee vooruit!

Toevallig ben ik deze middag en avond alleen thuis en kon ik dus iets koken zonder rekening te hoeven houden met de rest (nogal moeilijke eters & groot gezin). Ik heb zojuist dan ook voor het eerst Mikes recept van hachee met rode kool en appel gemaakt (hoewel, ik heb het gemaakt met rode bieten i.p.v. rode kool omdat ik die toevallig in huis had). En jeetje, ik had niet verwacht dat het zo lekker zou zijn! :O Ik heb qua vlees dezelfde hoeveelheid aangehouden als er stond en dat was best veel, maar ik vond het zo lekker dat ik het bijna allemaal in één keer opgepeuzeld heb :D

Ter vervanging van koffie: chai. Smaakt ook sterk/kruidig/pittig.

In een grote pan water een uurtje laten koken/trekken:

- kaneelstokjes

- gember

- kruidnagels

- vanillestokje

- kardemompeulen

Opdienen met slagroom :D

Weet iemand een WAPF-approved truukje om een te zoute smaak te neutraliseren? Het betreft een prei-gehaktschotel. Alvast bedankt.

Ik volg een blog waar ik het recept voor het zelf maken van Appelazijn tegenkwam. http://de-gulle-aarde.blogspot.nl/

Zelf appelazijn maken gaat prima: ik doe het altijd zelf. Ik laat het meestal 6 weken fermenteren en de smaak is niet zo vies als de appelazijn uit de winkel.

Ja die van suiker toevoegen kende ik al, maar ja het liefst doe ik dat niet.

Nou ja je gaat echt niet dood van een beetje suiker of honing .

En als je prei niet te eten is moet je het weggooien .

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan