Relatie Dikke Darm en Bijnieren/Schildklier

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Weer terug van de afspraak met de internist.
Vanwege de hoge waarde calprotectine heeft ze overleg gehad met de mdl arts.
Die heeft aangegeven dat een colonscopie terecht zou zijn als er nog klachten zijn.
Maar het hoeft niet. De mdl arts denkt als gevolg van die onontdekte uitstulpingen aan pds.
Dus eigenlijk ontstoken devertikels die onbehandeld zijn geweest. Ze heeft haar fijn uitgelegd wat de risico's zijn van dat onderzoek. Aangezien de klachten eigenlijk zo goed als weg zijn hoeft het niet. Als het terug komt dan wel.
Voor wat betreft problemen met de lever zou ze toch nog overleggen met de mdl arts. Ze zei dat dat ook gerelateerd kan zijn aan langdurig gebruik van de pil.
Dat wist ik eigenlijk ook niet.
Ben daar begin van dit jaar mee gestopt. Anyway, ik blijf door gaan zoals ik nu doe. Vloeibaar en alles zacht. Geen rauwe groente en taai vlees.
18 oktober nog een telefonische belafspraak.

Vanmorgen heb ik maar weer een bezoekje gebracht aan de huisarts.
Het ging allemaal zo goed. Met de ontlasting gaat het nog steeds redelijk goed eigenlijk, met hier en daar nog een keer een uitschieter.

Reden dat ik toch maar naar de huisarts ben gegaan is vanwege pijn in mijn enkels, knieën en bij de aanhechtingen van mijn bovenbenen.
Ik merkte in de vakantie dat ik behoorlijk last kreeg van mijn enkels.
Vooral na zitten en na het slapen als ik op stond.
Ik kan dan nauwelijks normaal lopen. Beetje vooruit sloffen totdat er wat beweging in zit en dan gaat het wel weer. Thuis gekomen dacht ik, gaat wel weer over. Komt vast door het intensieve klimmen van berg gebied, en door het zand lopen tijdens de vakantie en de hele vakantie op slippers.
Maar tot op de dag van vandaag is het niet weg. Ondanks elke dag magnesium op mijn huid.

Ik had de zoon van mijn huidige huisarts gelukkig.
Hij heeft met een apparaat geluisterd naar de vaten bij mijn enkels etc.
Dat was allemaal normaal. Hij zegt dat het echt in mijn gewrichten zit.
Ook hebben we besproken over dat de internist evt een colonscopie heeft aangeboden.
Hij heeft gezegd dat ik mezelf af moet vragen of ik dat wel wil ivm de risico's die eraan hangen. Tuurlijk heb ik aangegeven dit niet te willen. Anders had ik dat onderzoek al 10 keer eerder kunnen laten doen. Elke keer kom ik weer uit op dat onderzoek wat ik dus niet wil.
Hij gaf zelf aan dat er 2 patiënten in de praktijk bekend zijn die tijdens zo een onderzoek een perforatie hebben gehad.
Anderzijds denkt hij dat er toch sprake kan zijn van Colitus Ulcerosa naast die devertikels. Mede omdat ik gewrichtspijn heb op de plekken waar veel CU patienten gewrichtspijn krijgen.

En eerlijk gezegd weet ik niet wat ik nu moet. Wel of niet dat onderzoek. Voor mijn gevoel maakt het niet uit wwat eruit komt. PDS of CU. in allebei de gevallen ben je lief voor je darmen als ik vloeibaar blijf eten denk ik dan.
Maar hoe kom ik nu van die pijn af is de vraag?
Hij vond het een optie om zooltjes aan te laten meten bij de podoloog.
En bewegen natuurlijk. Een goeie fysio voor wat lichte oefeningen voor mijn benen. Of zwemmen.
Jaren geleden heb ik al eens zooltjes laten maken. En die heb ik nu maar weer in mijn schoenen gedaan. In de herfst en winter draag ik die altijd. Zomers niet omdat het simpelweg niet past in open schoenen.
Ik durf die colonscopie gewoon niet aan. En bovendien had de internist gezegd dat het niet perse noodzakelijk is. Pas als de klachten weer terug komen.
Wat nu te doen?

Dat ben ik idd met je eens.
Alleen de diagnose is natuurlijk nooit officieel op tafel gekomen.
Op de ct scan zien ze dat niet.
Wat ik mij af vraag, ik heb begrepen dat cu altijd gepaard gaat met bloed bij de ontlasting.
Echter heb ik dat nooit gehad.
Alle andere symptomen wel. Behalve misselijkheid. Dat dan weer niet. Kan je ook cu hebben zonder bloed?
Wat is nu wijsheid, wel of niet dat onderzoek?
Het veranderd naar mijn idee niks.
Want de medicijnen die ervoor worden gegeven zou ik toch niet asn beginnen. Of ben ik dan eigenwijs?
Ik wil vol houden wat ik nu doe.
Maar het is niet altijd gemakkelijk.
Als je van huis bent en zo.
Dit weekend heb ik een cursus incl lunch. En de lunch is vega dus ik heb bedankt en neem zelf eten mee.

Dit is een krachtige probiotica die onder andere ulcerative colitis aanpakt:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0969/9230/files/Patient-Handout.pdf

Is sinds kort ook door particulieren te bestellen. Niet goedkoop: 48 Engelse Pond + 10 Pond verzendkosten. Dan heb je een voorraad voor een maand.

Zou fijn zijn als ze een proefpakketje hadden om te zien of je het goed verdraagt.

Mark

PS: iemand op het kwikchelatie forum heeft UC genezen door chelatie. Oftewel er kan dus ook een relatie met kwik zijn (joh!).

Hi mark

Ik ben al blij met de probiotica die je mij adviseerde van Prescript. Ik heb daar enorm veel baat bij. Ik heb eigenlijk nagenoeg helemaal geen diarree meer en ook nauwelijks nog pijn.
Na de vakantie ging het alleen even mis. Dit kwam echter door een verdrietige stress situatie.
Het pas geboren babytje van hele goeie vrienden van ons was overleden. Dat heeft er behoorlijk ingehakt. Daarnaast hadden we in dezelfde week nog een overlijden van een vriend van ons.

Die Prescript is ook niet goedkoop maar dat maakt mij niet uit. Maar zolang als ik baat heb bij die hoef ik nog niet te switchen denk ik?

Die calprotectine waarde blijft me zorgen baren. Op het moment van dat onderzoek was ik mezelf namelijk al beter gaan voelen.
Ik had gewoon niet verwacht dat dat zo hoog zou uit pakken.
Nog steeds twijfels of ik due colonscopie wel of niet moet laten doen.
Ik wil het niet omdat ik doodsbang ben voor dat onderzoek.
Anderzijds, ik zal het nooit weten. En ik worstel nog steeds met de vraag of het nu echt zo belangrijk is om te weten of het cu is. Ondertussen denk ik ook aan darm kanker. Ik haal van alles in me hoofd.
Toch hou ik vast aan het feit dat het beter met mij gaat Door gaps.
En ook al zijn er mensen in mijn omgeving die dat onzin vinden, ik merk resultaat en dat is voor mij hrt belangrijkste.

Dag Binc,

Tussen alle drukte door lees ik pas nu het meest recente nieuws van je. Is bij je bekend dat het preparaat Ribes Nigrum L. (= zwarte bes op basis van gemmotherapie) zowel op gewrichtspijn als CU werkt doordat het op de slijmvliezen van het spijsverteringsstelsel werkt ?

De combinatie met zink is heel heilzaam en de colonscopie zou ik in jouw geval niet doen. Qua zink heb ik hele goede ervaringen met de maag- en darmvriendelijke van MegaFood. Bij die van Thorne kreeg ik ook pijn trouwens. Ik vermoed dat dit met de samenstelling hiervan samenhangt.

Ik zet er even de links naar de ribes nigrum & darmcomfortcomplex van Herbalgem en de zink van MegaFood bij. De zink is prijstechnisch heel wat goedkoper bij I-herb
http://www.santi-shop.eu/nl/p781-Zwarte-Bes-moedermaceraat-bio-Herbalgem.html
https://www.ergomax.nl/megafood-natuurlijke-zink?gclid=CM-f5tuNy88CFYUV0wodAvwA0A
http://eu.iherb.com/product-reviews/MegaFood-Zinc-60-Tablets/4074/?p=1

http://www.santi-shop.eu/nl/p1728-COLOGEM-GC19-bio-Herbalgem.html

Hi vivianne,

Nee dat was mij niet bekend.
Flesje zwarte bes is nu op.
Heb niet het idee dat het iets verbeterd heeft.
Voor wat betreft zink ben ik enigszins terughoudend om de reden dat je dan weer tekort asn koper kan krijgen.
Het andere darm supplement heb ik wel oren naar.
Ik kan bij iherb niet bestellen.
Daarvoor moet je een creditcard hebben en die heb ik niet.

Ik bedacht mezelf wel dat ik gestopt was met vitamine c ten tijde dat ik het proces van de internist in ging.
Wellicht dat daar de pijn in mijn voeten kan verklaren? Heb nu wel weer acerola poeder in huis.
Ik nam dus wel de levertraan met boter olie. Wellicht te weinig vitamine c erbij?

Die cu, dat is niet onderzocht. Dat blijft dus een aanname.
Bovendien heb ik geen bloed bij mijn ontlasting. Slijm is wel geconstateerd.
Het onderzoek om cu vast te stellen heb ik tot op de dag van vandaag niet gedaan. Reden, vanwege de risico's die ermee gepaard gaan.
Anderzijds hoor ik ook van mensen dat ze totaal niks gevoeld hebben tijdens zo een onderzoek.
En stel dat het wel cu zou zijn, dan is het toch alleen het naampje wat aan de diagnose wordt gegeven?
Ik merk wel dat vlees verteren gewoon moeilijk gaat. Het blijft ellende na het eten van vlees.
Zelfs lamsvlees. Na de vakantie 2 keer stukjes lamsbout gestoofd.
Tijdens de vakantie ging het goed.
Ik denk door de vis. Thuis ging het snel weer berg afwaarts helaas.

Oh is dat zo. Dankjewel!
Dat wist ik niet.
Dan hoop ik dat ze accepteren dat je geen creditcard hebt.
Laatst bestelde ik iets via een andere site om met Paypal te betalen. Gewoon van mijn bankrekening af. Maar dat kon toen niet. Paypal moest gelinkt zijn asn een creditcard.
Ik ga vanavond eens kijken.
Thanx!

Binc ik had ooit wat teveel slijm bij mijn ontlasting naar mijn idee. Ik vond ook dat er een vreemd luchtje aan zat. Uiteindelijk had ik dus een poliep. Nu heb ik ook af en toe wat slijm maar ruikt goed. Dus op die manier kun je het ook in de gaten houden.

Een poliep kunnen ze ook zien op een ct scan toch?
Daarvoor is toch niet een colonscopie noodzakelijk?
Of heb ik dat mis?
Hebben ze bij jou de poliep weg gehaald?
Uiteraard twijfel ik nog steeds over dat onderzoek.
Maar het gevoel om het niet te doen is meer aanwezig dan het wel te doen.

Binc die poliep b ij mij zag er kwaadaardig uit, (endeldarm- 2008) ik weet niet of dat op de CT scan te zien was. Misschien via Google te vinden. Bij mij is die weggehaald ja, mede omdat ziekenhuizen graag uit voorzorg alles verwijderen. Het is behandeld alsof het kanker was, nou dan weet je het wel. Helaas wist ik toen nog niet wat ik nu weet.
Ik moet iedere dag mijn ontl. met water verwijderen. Dat gaat gelukkig goed.
Tot eind 2015 stoelgangklachten gehad, nu eindelijk met enzymen is er stabiliteit.
Dit is een moeilijke beslissing voor jou, iets niet te weten is net zo lastig om iets wel te weten.
Laatst wilden ze mijn dunne darm ook bekijken, (niet gedaan, gaat helemaal via de slokdarm) dat lijkt me meer risico,s te hebben dan de dikke darm.
CT-Colografie

Ik lees dat het alleen te zien is met een virtuele ct scan.
Dan word er lucht in je darm geblazen.

Dierlijke vetten krijgen de schuld voor de oorzaak van poliepen.
Ik heb de 18e nog een afspraak met de internist. Ik kan vragen of iplv een colonscopie een virtuele scopie gemaakt kan worden. Ik weet het gewoon niet. Ik voel gewoon iets tegen de wand van mijn buik drukken met sommige bewegingen. Maar ik heb een andere internist nu. Een stugge botte vrouw ?
De arts die ik eerder had was in elk geval een stuk vriendelijker en meer meedenkend. Ik verwacht niet dat ze akkoord gaan met een virtuele scopie. En vraag me ook af hoe ze eerst lucht in je darmen blazen. Dat zal dan toch ook met een slangetje moeten denk ik zo?
Anderzijds als ik naar mezelf kijk voor een jaar terug en hoe ik nu ben. Er is een hoop verbetert. Niet helemaal optimaal nog maar toch.
Ik kwam nooit aan. Nu wel. En behoorlijk ook. Ik baal ervan maar probeer ook maar te denken dat dit wellicht een positief resultaat moet zijn.

Zou jij het als je het nu weer zou hebben weg laten halen?
Ik bedoel, is dat echt noodzakelijk?
Ik vind het allemaal zo tegen natuurlijk.

Binc bij mij was het niet echt noodzakelijk om het weg te laten halen. Ik had nl NERGENS last van. Maar het ziekenhuis zegt dan dat het kanker zou kunnen worden en dus moet het weg (en ze snijden graag, iets anders kennen ze niet). Ik wist bv niet dat er ook lymfeklieren zouden worden weggehaald.
Ik kijk nu heel anders tegen regulier aan. Ik moet er niet veel van hebben.

Je kunt ook voor jezelf beslissen dat je zo,n onderzoek misschien ooit nog eens gaat doen, maar NIET NU, maar bv. over een jaar. En dan over een jaar (o.i.d.) bekijk je het weer. Dan is het gemakkelijker "los te laten".
Heb je al eens een ontlasting-onderzoek laten doen?

Ontlasting onderzoek is meerdere malen gedaan.
Recentelijk bij de internist ook na gekeken. Behalve de verhoogde calprotectine niks aan de hand.
Wellicht dat ik die calprotectine nog eens na laat kijken.
Dan vraag ik het dit jaar nog aan bij mijn eigen huisarts. Eigen risico is toch op, dus dan beter dit jaar nog maar doen.
Denk wel dat me huisarts daarin mee gaat.
Zo kan ik dan bepalen of die ontsteking waarde gezakt is.

Vivianne,

Een tijd geleden zei je dat ik melk beter niet kon nemen.
Dit was voordat de uitslag van die ct scan bekend was.
Mijn vraag is, Vind je dat nog steeds? Ik was juist namelijk op dat moment langzaam weer melk asn het nemen na jaren van geen melk.
Maar nu drink ik inmiddels 8 liter melk in de week weg.
Is dat oke? Of beter niet?
Ik merk dat ik continue melk wil drinken. Naast gewone melk ook karnemelk. Ik heb niet het idee dat ik er last van heb of zo.

Binc,

Denk vooral niet dat ik tegen melk ben, maar er kan een verband zijn tussen darmklachten en een overgevoeligheid voor melkeiwitten.

In veel gevallen speelt er dan een niet goed functionerend endorfine systeem wat opgespoord kan worden door middel van de epi genetica.

Falend endorfine systeem

We noemen een aantal kenmerken bij een falend endorfine systeem door exorfinen.
1.Overgevoeligheid voor emotionele en sensorische prikkels
2.Gevoeligheid voor geuren. Men ruikt geuren die voor andere mensen niet waarneembaar zijn. Sommige geuren wekken misselijkheid en reacties op die ook gezien worden bij MCS. MCS (ofwel multiple chemical sensitivity) is in Nederland nauwelijks bekend.
Het is een overgevoeligheid voor geuren van stoffen en voor chemicaliën: parfum, schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten, verf en andere chemische stoffen (ook in voeding). De klachten kunnen erg uiteenlopen van misselijkheid tot benauwd worden, hoofdpijn krijgen, concentratie verliezen, flauwvallen, etc.
3.Hypergevoelig zijn voor aanrakingen, vooral in de hoofdstreek. De gespannenheid ten gevolge van een falend endorfine systeem veroorzaakt vaak rug, schouder en nekpijnen. De spanning wordt op een of andere manier vastgezet in het lichaam.
4.Snel last hebben van een reflux, aangezien DPP-IV het maagzuur en de slokdarmreflex reguleert.

Samengevat komt het erop neer dat karnemelk en kefir zijn varianten van gefermenteerde melk die beter verteerbaar zijn rauwe melk.

Het gevoel van continu melk willen drinken komt door de aanwezigheid van opiaten hierin. Bij twijfel of je wel of niet tegen melk kan, is het raadzaam om een exorfinen-analyse te laten doen. Kan door een urine - onderzoek of een kineologische test.

Vanmorgen de belafspraak met de internist gehad.
Ze vroeg hoe het gaat.
Heb aangegeven dat het redelijk goed gaat als ik maar vloeibaar blijf eten. Aan gegeven dat ik toch een soort van druk voel links onderin. Haar antwoord is dat dat uit mijn rug komt. Ik neem dat dan maar aan.
Er zijn geen redenen om nu nog verder onderzoek te doen. Als de klachten terug komen dan wil ze wel een colonscopie doen.
Maar nu komt het, het punt dat ik weet dat ik klaar ben in het reguliere circuit. Ze wil mij dus wel door sturen naar een diëtiste vanwege het aan komen.
Bmi was al te hoog bij de 1e afspraak.
Ik heb aangegeven dat ik zelf al een diëtiste heb. Ik vertik het om naar een reguliere diëtiste te gaan. Wil best overwegen om weer een afspraak te maken met mijn eigen natuur diëtiste. Ik vrees alleen dat dat niks zal veranderen. Ik laat het voor nu zoals het is.
Ik ga verder met gaps en de adviezen hier op het forum.
Ze heeft wel aangegeven dat er geen reden is om zorgen te maken over darm kanker. Dat is dan weer een opluchting.

Vanmiddag even telefonisch consult gehad met mijn huisarts.
We hebben besproken dat we bloed onderzoek gaan doen nogmaals Nasr mijn schildklier.
Ik heb gevraagd of hij als er wat uit komt amour uit wil schrijven. Huisarts heeft aangegeven dat hij dat eigenlijk altijd als recept geeft.
Wat hij dus niet wil en ook biet kundig genoeg voor is, is om medicijnen hiervoor symptomatisch in te zetten.
En toch heb ik het idee dat mijn bijnieren inmiddels in orde zijn en de oorzaak bij mijn schildklier gezocht moet worden.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan