Relatie Dikke Darm en Bijnieren/Schildklier

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Binc, ik denk even met je mee. Bij het even snel zoeken naar secretoir iga en de andere waardes is er veel te vinden op internet, o.a. van arts Van As.
Waarschijnlijk willen ze nu een darmonderzoek doen. Daar hebben ze veel ervaring mee. Zo is het bij mij ook gegaan. Ik had echter Helemaal geen klachten, behalve te veel slijm die af en toe rossig was en niet lekker rook. En toch zat er een poliep die er kwaadaardig uitzag. Dus dan zit je tegenover een arts die jou meteen vertelt dat het er niet goed uitziet en dat je geopereerd moet worden. Ik zat er Onbewogen bij en dat vond hij maar gek. Maar zoiets moet je wel even verwerken.
Mijn ervaring is dat ze je anders echt overvallen. Meteen het hele traject in en misschien wil je dat helemaal niet, dan kun je eventueel bedenktijd vragen.
Ik heb ergens onder het hoofdje kanker geschreven over mijn dochter. Precies hetzelfde. Ik had haar voorbereid, ze willen je meteen opereren omdat je knobbeltjes hebt terwijl het geen kanker is.
Niet ieder ziekenhuis/arts is natuurlijk hetzelfde.
Jij hebt hier al genoeg gelezen dus ik raad je aan om je op het slechtste voor te bereiden. Dan komt het bericht minder hard aan. het is enslotte 50/50.
Plus je kunt er vast over nadenken wat je zou willen. Laat de angst niet overwinnen en laat je niet overdonderen.
Maar ik begrijp heel goed dat je bezorgd bent.
Voor een darmonderzoek kun je een roesje vragen. Daar kun je nog even op googelen.
Hoe gaat het nu verder? Afspraken maken voor verder onderzoek zeker?

Wat ze nu onderzocht hebben is de calprotectine.
Die andere waren in 2013 door de diëtiste gedaan maar word in het reguliere circuit niet op getest.
Ik weet welk onderzoek ze nu willen doen. En idd het is een onderzoek waar ik niet op zit te wachten. Anderzijds wil ik nu ook wel eens weten wat er aan de hand is. In het verslag van de ct scan staat dat er momenteel geen devirtikelcullitus aanwezig is.
Ze zullen op basis van het ontlasting onderzoek biopten willen nemen.
Het zijn overigens geen poliepen die ik heb. Dat is weer wat anders. Uiteindelijk beslis ik zelf of ik dat onderzoek wil.
Zoals het nu gaat wil ik dat niet.
Het gaat nu goed. Zolang als ik maar op let wat ik eet.
Ik ben nu op vakantie en merk als ik vis eet dat het goed gaat.
Maar ik denk ook dat de probiotica die mark noemde bij draagt aan verbetering.
Maar die arts had gezegd als uit ontlasting blijkt dat het niet goed is en een ontsteking blijkt, dat hij idd biopten wil nemen om colitus ulcerosa uit te sluiten.
Hij wilde dat ik meer vezels ging eten. Dat heb ik dus gedaan de avond voordat ik ontlasting moest brengen. Ik weet wat er gebeurd als ik rauwe groente eet.
Ik had al een afspraak staan voor de 20e. Dan hoor ik wel wat ze willen gaan doen. Dan kan ik er altijd nog over na denken.
Heb wel een andere arts dan.
Dat laatste is wel jammer want de arts waar ik nu steeds ben geweest vond ik wel oke.

Veel kans dat je problemen hebt met het verteren van de zwaardere vetten. Vis bevat minder vet ten opzichte van vlees en dat kan de verklaring zijn dat je je hier goed bij voelt.

Je rapporteert dat je gevoelig bent voor bepaalde varianten van voeding en dat je je beter voelt bij een aangepast voedingspatroon met probiotica.

Er zijn meerdere wegen die naar een oplossing leiden. Mogelijkerwijs spelen er tekorten aan bepaalde voedingsstoffen waardoor je vertering niet optimaal loopt. Zelf denk ik dat het DPP-IV enzym in combinatie met een aangepast voedingspatroon in jouw geval heel wat klachten zou kunnen verhelpen.

Hier thuis zie ik een mooi voorbeeld van een kind dat vanaf het starten van kuur met DPP-IV ineens een goede vertering heeft en ineens goed blijkt te kunnen eten !

Vergeet ook niet te denken aan inname van extra zink dat ook in verband wordt gebracht met darmaandoeningen wat bij velen niet bekend is
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=605&cod=537&page=
http://www.orthokennis.nl/nutrienten/zink

In de gemmo- en nutritherapie wordt er bij ziekte van Crohn gewerkt met
darmcomfortcomplex van Herbalgem en zinkpidolaat waarvan bijgaand voorbeelden
http://www.santi-shop.eu/nl/p1728-COLOGEM-GC19-bio-Herbalgem.html
http://www.debapharma.be/nl/zinkpidolaat-60-v-capsules

Ik geef je deze informatie mee opdat het mogelijk is een eigen koers te gaan varen waarbij je wel een goed gevoel hebt !

Ik merk idd het beter gaat als ik meer vis eet. Of eigenlijk alleen maar iplv vlees.
Ik merk ook dat de probiotica die mark mij mee gaf veel doet.
Ik ben met 2 per dag begonnen.
Alleen eergisteren avond was ik het vergeten. Ik had zalm genomen en toch had ik weer diarree de volgende ochtend. Het kan zijn dat zalm niet zo een goede keuze is, of dat ik de probiotica overgeslagen heb. Dat durf ik niet te zeggen.
Denk je dan ook dat ik de zelf getrokken botten bouillons moet gaan elimineren? Zelf denk ik van niet.
Ik kan idd proberen om zink te nemen en dan kijken hoe de vlees vertering gaat.
Ik heb niet met alle vlees last.
Stoofvlees gaat goed.
Tuurlijk kan ik in Nederland als ik terug ben meer vis gaan eten.
Dat heb ik al eerder gedaan. Maar volgens mij gaat het er ook om wat je erbij eet en hoe dat in mijn geval verteert word. Als die uitstulpingen er al die jaren al waren en steeds ontstoken zijdgeweest, dan hebben mijn darmen geen moment rust gehad.
Ik eet nu echt praktisch vezelloos. Geen rauwe groente of iets van dien aard. Soms een klein beetje sla of komkommer in mijn smoothie.
Als je het hebt over zink te nemen komt er weer een supplement bij. Is dat dan niet wat veel?

Ik neem nu

L glutamine
Probiotica
Levertraan
Betaine hcl. Soms.

Dan komt er evt bij zwarte bes en zink. Ik denk dat ik de betaine hcl dan zou gaan skippen.
De enzymen weet ik nog niet.
Ik denk dat ik dingen 1 voor 1 beter kan toevoegen. Omdat ik merk dat de probiotica al veel goed doet. In combinatie met de juist bereid voedsel.
Omdat er ook wat kleine laesies gezien zijn in mijn lever lijkt zink mij een goeie optie.
De zwarte bes ook omdat er blijkbaar toch ergens een ontsteking gaande is. Die hoge calprotectine wil toch nog niet zeggen dat perse een ontsteking in mijn darm zit volgens mij
Uit het verslag van de ct scan blijkt dat er geen sprake is van Deverticulose
Vraag is wat is er dan asn de hand.

Weet niet of deze link hrt zo doet moet het nu even vanaf mijn telefoon doen dus hoop dat ik het goed doe zo.

http://m.imgur.com/D84r8CT,bGSj7sQ

De link die je plaatste is voor een groot gedeelte doorgekomen en werkt verhelderend.

Het komt erop neer dat er enkele kleine uitstulpingen zijn in het neerdalend gedeelte van de dikke darm zonder tekenen van een ontsteking. Dit blijkt met een aangepast voedingspatroon te kunnen opgelost worden en hier ben je al heel bewust mee bezig.
http://www.menselijk-lichaam.com/algemeen/dikke-darm/
De bottenbouillons zijn een stap in de goede richting.

Het feit dat er kleine laesies in de lever gezien zijn kan betekenen dat de problematiek op het vlak van de de vetvertering met een niet goede leverwerking samenhangt . De opdeling in de 8 segmenten is trouwens gebaseerd op de indeling van Claude Couinaud.
Meer hierover zie :
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl...evertumoren-hemangioom-fnh-adenoom-cyste.html
http://www.radiologyassistant.nl/en/p4375bb8dc241d/anatomy-of-the-liver-segments.html
https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelin...oek_en_Behandeling/Lever/Paginas/default.aspx

Tevens biedt de scan in jouw geval een verklaring voor de rugpijn waarvan de oorzaak zit tussen de 5e lendenwervel en het heiligbeen.
http://www.neurochirurgie-zwolle.nl/patienteninformatie/wervels-en-ruggenmerg/rugpijn/

Veel kans dat een niet volledig optimale leverwerking de darmklachten in jouw geval verklaart. Zink is op dit vlak sterk ondersteunend. Je kan beginnen met zinkrijke voeding
http://www.eetgoedvoeljegoed.nl/mineralen-deel-3-zink/

Ook de bessen werken ondersteunend in het reguleren van je leverwerking. De beste resultaten kan je verwachten in combinatie berk (=betula pubescens) die de cellen van Kupffer stimuleert en hierdoor de ontgifting van de lever stimuleert.

In jouw geval zou ik inzetten op levervriendelijke voeding in combinatie met de BBB, probiotica, licht verteerbare vetten, zwarte bes en berk op basis van gemmo therapie om te beginnen waaraan in volgende fase een supplement op basis van zink kan worden toegevoegd.

Ja dat van die rug dat wist ik idd al. Heb voor deze ct scan 2 keer een mri gehad.
Maar elke arts blijft bij hoog en laag beweren dat dat geen pijn klachten geeft. De neuroloog, de huisarts, de fysio. Alleen de osteopaat is het daar niet mee eens. Maar als die stomme uitstulpingen al die tijd ontstoken zijn geweest, wat ik dus wel zeker weet kan ik gewoon geen buikspieren trainen. Ik was voor de ct scan al bezig met voeding veranderen en daar had ik al resultaat. En toch kwam telkens die pijn weer terug. Ik denk dat als die ct scan eerder was geweest er absoluut een ontsteking uit was gekomen.
Nu ga ik die darm rust geven voorlopig. Het verklaart alleen nog niet de zwelling aan de linkerkant. Internist zei dat het niks hoeft te betekenen.
Dus berk en zink en zwarte bes.
In combi met de probiotica die ik al neem. En de levertraan? Ook laten staan?

Zink uit noten en granen gaat ben ik bang wel een probleem worden.
Ik heb al eerder gemerkt dat ik met noten een probleem heb.
Oesters vind ik zo vies dat ik er letterlijk van over me nek ga.
Wat blijft er dsn over?
Schaaldieren zoals garnalen of krab?
In melk zit toch ook zink?
En dan de zware vlees producten waar ik nog steeds moeite mee heb om te verteren. Zo is het cirkeltje weer rond.
Er zit nu denk ik geen ontsteking in mijn buik maar het voelt wel.
Ik ga als ik thuis ben dsn maar weer proberen lamsvlees te eten en gestoofde riblappen.
Ik ben echt een beetje bang dat die darm dan weer gaat irriteren.

Ik wilde deze er ook nog even bij zetten.
Dat kwam uit de dexa scan vorig jaar.
En daar kon ik ook geen pijn van hebben.
Dus we hebben het heiligbeen en de l5.
Daarnaast deze score van de dexa scan. En een ontsteking in de dikke darm van die uitstulpingen.
Zelf denk ik dat het allemaal gevolg is van die langdurige diarree door onbehandelde ontsteking van die darm.
Maar misschien heb ik dat wel mis.
Het lijkt mij niet raar.
Sorry maar ik voel mezelf ook gewoon heel boos en ook verdrietig door het feit dat het zo ver heeft moeten komen. En dat ik gewoon niet weet of ik dit allemaal nog wel op kan lossen.

http://m.imgur.com/MrfUGmF

De levertraan mag je blijven nemen.
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=520&cod=431&page=

De oesters eten wij hier zelf ook niet rauw.

Ik koop ze uit de schelp gehaald en maak er hier een visovenschaal van. Uitgaande van 4 personen is het recept als volgt. Eerst 500 g tongfilets onderaan schikken. Hierboven op doe je ca. 225 g gepelde garnalen & 175 g uitgelekte oesters uit de schelp. Vervolgens overgieten met 175 ml zelf getrokken visbouillon. 15 minuten in de oven laten garen op combinatiegaren met onder/bovenwarmte op 175 graden Celsius.

Voor de saus : de andere 175 ml visbouillon op hogere stand op gasvuur voor de helft laten inkoken. Vervolgens au bain marie inkoken en 100 g zachte gekarnde boter en 4 eetlepels van fijne witte viswijn / champagne toevoegen totdat de boter opgenomen wordt. Hieraan 4 geklopte eierdooiers op lagere kookstand toevoegen (opdat het niet schift) en 5 minuten met de garde kloppen tot de saus bindt. Op smaak brengen met Keltisch Zeezout en peper.

Vervolgens de ovenschaal met vis overgieten met de saus en 3 minuten op de kleine grill zetten. Afwerken met peterselie en vervolgens serveren.

Lamsvlees is inderdaad rijk aan zink. Gestoofde riblappen is ook een goed alternatief. Je zou ook runder stoofvlees kunnen proberen.

Deze scan is gedaan toen ik 38 was.
Kunnen 2 van die uitstulpingen echt zo lang en hevig pijn klachten geven vraag ik me af.
Wat ik ervan lees en begrijp is dat de meeste mensen er geen last van hebben.

Ik had je bericht met recept gemist vivianne.
Zie het nu pas. Bedankt voor het recept.
Ik ga 1 dezer weken dat een keer maken.
Gister weer thuis gekomen.
Na al die vis afgelopen weken had ik gister wel echt behoefte aan vlees.

Vivianne,

Ik ben 2 kilo afgevallen tijdens de vakantie. Ik heb daar alleen maar vis gegeten op 1 dag na.
1 keer te taaie spare ribs wat niet goed viel.
Ik merkte aan mijn kleren dat het iets ruimer zat. Thuis toch maar even gewogen. Op mijn weegschaal woog ik 75 kilo. Det is nu 73.
In het ziekenhuis was het 78 mast goed, verschil in weegschaal.
Ik zal proberen zoveel mogelijk vis te eten. Maar merk wel dat ik behoefte heb aan vlees. Gister schoarma genomen.
Ga van de week weer asn de slag met mijn multi cooker.
Bouillon maken en riblappen stoven en in vriezen.
Ik heb voor nu de zwarte bes van vitakruid besteld. Niet degene die jij adviseerde. Dat komt nog.

En dan nog even wat anders.
Ik ben heel erg bruin geworden tijdens de vakantie. Vandaag ook een dagje strand hier gedaan en weer bruiner geworden. Ik werd al jaren niet meer bruin. Steeds rood en zonneallergie.
Dat bruin worden is toch Eem teken dat het beter gaat denk ik?
Of komt dat door de levertraan?

Leuk dat je een bruinere tint krijgt. De bruinere tint hangt samen met het aanvullen van vitamine D door middel van de levertraan en vis.

Vitamine D heeft ook een gunstige invloed op de darmwerking. Voor de inname van vlees kan je naast het stoofvlees ook denken aan het toevoegen van stukjes soepvlees aan de bouillon of het toevoegen van gehaktballetjes aan de soep die je op basis van de bouillon kan maken.

Vivianne,

Welk zink supplement zou je aan raden?
De probiotica doet ook nog steeds goed werk merk ik.

Heel hoopgevend dat je goed op de probiotica reageert. Ik vermoed dat verdere onderzoeken niet meer nodig zullen zijn.

Zinc Picolinate van Thorne wordt als maag- en darmvriendelijk omschreven.

In de reviews wordt wel geadviseerd om dit supplement met koper aan te vullen.

Ik moet morgen weer naar de internist. Ben wel benieuwd wat ie gaat zeggen over die verhoogde calprotectine.
Het gaat nu weer iets minder.
Ik denk oorzaak ineens teveel hooi en verdriet kort na de vakantie.
Dsn is het niet gek of raar dat er weer sprake is van diarree en pijn toch?
Die internist wil biopten gaan doen vermoed ik.
Van dikke darm en/of lever.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan