RIP Boogie (Run In Peace)

Waarom geef je curry kruiden?

Dat is hoe we zelf wilde zalm eten, als een curry in kokosmelk. Ik zie het als een natuurlijke wormenkuur voor mens en dier!

Voor wat betreft die afleiding van de voeten, dat hadden we idd zelf ook al bedacht. Mijn vriendin gebruikt nu al bij de derde kat de zachte 'riem' van haar badjas als 'slang'. Werkt perfect!

Mike

Nog een interessant detail: die penetrante geur van de anaalklieren herinnerden we ons nog van Lucky toen ze net bij ons in huis was gekomen. Duurde, net als bij Beertje, hooguit twee dagen en toen was het voorbij. Ook voor Lucky was het natuurlijk in het begin enorm wennen. Zoals gezegd is Boogie nooit gewend geraakt aan de komst van Lucky en werkte het moeten delen van ons met een andere kat voor haar funest uit. Dit willen we Beertje niet aandoen, want volgens mij is zij net zo eenkennig.

Mike

Derde kat?

Katten zijn van nature niet eenkennig.
Het is zelfs beter om bij de aanschaf van een kitten 2 te nemen. Maar dan wel uit hetzelfde nest. Op latere leeftijd een kat bij een al gehuisveste kat zetten gaat nooit goed als je ze niet goed introduceert. Dat betekent niet direct bij elkaar in huis zetten. Voor de introductie van een 2e kat is veel inzet nodig van de eigenaar.

Daarom adviseerde ik je idd ook om geen kat erbij te nemen.
Het is wel aan te bevelen wanneer jullie aan het werk zijn en beer is alleen, dat ze voldoende te doen heeft overdag. Denk bv aan de voerpuzzel tip die ik eerder gaf of eierdoosjes. En zo zijn er nog wel meer dingen die je in huis kunt maken en doen zodat ze overdag voldoende afleiding heeft en het jachtinstinct dus actief blijft.

Derde kat?

Boogie - Lucky - Beertje. Ik was Frommel en Scoopy nog vergeten. Vijf katten dus.

Katten zijn van nature niet eenkennig.

Nou, Boogie anders wel! Ze had nota bene haar zusje als metgezel, maar het draaide uiteindelijk uit op slaande ruzie tussen die twee. Toen Scoopy definitief verdwenen was moet Boogie over haar eigen zus gedacht hebben: opgeruimd staat netjes. En ook Lucky kon ze missen als kiespijn. Maar ja, Boogie was bijna menselijk, die was haar soortgenoten ontstegen!

Mike

En met hoeveel weken/maanden zijn die 2 gescheiden van moeders?

En kunnen zoveel oorzaken zijn voor conflicten. Maar die had ik al eerder genoemd.

De 2 broertjes die ik heb knokten elkaar ook de tent uit. Dit kwam door pijn.
Behandelen van de aandoening leverde weer harmonie tussen beiden. 1 niet lekker of 2 niet lekker en ze ruiken het aks zwakte.
En zo heeft dat ook weer invloed op de rangorde.

En met hoeveel weken/maanden zijn die 2 gescheiden van moeders?

Geen idee. Maar bedenk dat ze eerst dikke maatjes waren en pas in een later stadium gezworen vijanden. En opnieuw zie ik dat je er weer automatisch een ziektebeeld aan vastplakt. Voor je het weet verwijs je weer naar de dierenarts! Kan het niet gewoon zijn dat het een natuurlijke fase van hun ontwikkeling was, waarin ze ieder hun eigen weg hoorden te gaan? Jij gaat uit van een soort roedelgedrag bij katten, maar de meeste kattensoorten zijn solitair. Volgens mij alleen leeuwen niet.

Mike

Nope.

Het probleem is dat er te menselijke gedachten gekoppeld worden aan katten.

Zolang eigenaren in de veronderstelling zijn dat een kat het nog altijd naar zijn zin heeft s hij swiept met zijn staart en spinnen altijd een uiting van genot is hebben wij wel werk te doen.

Feit dat jij zegt dat ze eerst dikke maatjes waren, dat klopt. Want katten zijn van nature sociale dieren. Totdat 1 idd iets markeert.
En dat is het punt waarop vaak te menselijk word gedacht. Ik had al aangegeven dat de meeste aandoeningen bij katten beginnen vanaf het 3e levensjaar en in de natuur niet ouder worden dan hooguit 6 jaar.
Katten worden alleen maar ouder omdat ze in menselijke en huiselijke kringen worden gehouden. Die ouderdom betekent ook verminderde kwaliteit van lichamelijke gezondheid. Als je het aan de natuur over laat leven ze na max 6 jaar niet meer.
In huiselijke kringen houden betekent misschien wel een langere levensduur maar dat wil niet zeggen zonder aandoeningen.

En waar dat door kan komen is oa te vroege scheiding moeder en kitten buiten tak van andere oorzaken.

Het is overigens niet zo dat wij alleen maar door verwijzen naar dierenartsen.
Wij krijgen ze andersom ook. En er is ook samenwerking tussen dierenartsen en gedragsdeskundigen. Omdat beide problemen zowel medisch als gedragsmatig samen met elkaar voor komen.

Nogmaals, katten zijn van nature niet eenkennig. Ze leven in groepen en zijn sociaal.

Dat katten solitair zijn is helaas nog steeds de grootste misvatting die er bestaat.

Op deze site staat genoeg info en filmpjes over katten die dus juist wel sociaal zijn.
Tegelijk zijn ze ook nooit te vroeg gescheiden van moeders. En daar begint vaak het probleem. De eigenaar vind zo een kitten van 7 weken zo schattig en lieg, totdat er gedragsproblemen op treden.
En die schade begint dus al in de vroege kittentijd.

https://www.facebook.com/ProjectBayCat/

Nogmaals, katten zijn van nature niet eenkennig. Ze leven in groepen en zijn sociaal.

Niet waar. Luipaarden: solitair. Panters: solitair. Tijgers: solitair. ALLE kattensoorten, m.u.v. leeuwen, zijn SOLITAIR.

Het is overigens niet zo dat wij alleen maar door verwijzen naar dierenartsen.
Wij krijgen ze andersom ook. En er is ook samenwerking tussen dierenartsen en gedragsdeskundigen.

Mooi 1-2'tje dus met Big Pharma! En waarom? Omdat beide partijen baat hebben bij al dan niet bestaande ziektebeelden.

In huiselijke kringen houden betekent misschien wel een langere levensduur maar dat wil niet zeggen zonder aandoeningen.

En waar dat door kan komen is oa te vroege scheiding moeder en kitten buiten tak van andere oorzaken.

Hoewel huiskatten idd langer leven en sluipende aandoeningen kunnen ontwikkelen is m.i. niet alles daar op terug te voeren. Je gaat m.i. voorbij aan UNIEKE KARAKTEREIGENSCHAPPEN, waaronder sociale en intellectuele intelligentie, van dieren. En nee, dit heeft niets te maken met 'vermenselijking'!

Keer op keer bevestig je voor mij dat je een te eenzijdige kijk op dierlijk gedrag hebt, exclusief voortkomend uit ziekte en slachtofferschap. Zoals gezegd, dat kan zeer goed van pas komen en ik ben je ook zeer erkentelijk voor de geboden inzichten en hulp, maar je mist m.i. de persoonlijkheid van zowel het dier als de eigenaar en de unieke band die hiertussen kan ontstaan in jouw observaties.

Je bent op een bepaalde manier opgeleid om het zo te zien, ik zie het ook terug bij andere 'deskundigen' die je aanhaalt. Zoals eerder gezegd, ik bespeur een typisch vrouwelijke, overbezorgde benadering, die bij de opvoeding van kinderen funest uitwerkt op psychologisch vlak omdat moeders daarmee hun angsten overdragen aan hun kinderen. Ik kan me voorstellen dat dit ook negatief uit kan werken op dieren, hoewel ik de behaalde successen op dit gebied niet wil wegpoetsen.

Je had het al eerder over mannen in die wereld, maar het kan haast niet anders dan dat dit ook zorgzame betamannen betreft. Het is een heel erg collectivistische benadering ('alle katten zijn gelijk') en gaat totaal voorbij aan individuele kwaliteiten en eigenschappen. Handig om als vak te doceren, maar lang niet altijd in overeenstemming met de werkelijkheid.

Mike

Bekijk die site maar.
Het heeft met rangorde te maken. Niet met solitair. In sommige opzichten zijn ze solitair.

Zoals bv met spelen. Verder is het echt de grootste misvatting die er bestaat.

Dat zou namelijk betekenen dat alle katten met elkaar vechten. Niks is minder waar.

Life's not fair, shit happens. Geboortetrauma's en te vroege scheiding van de moeder zijn niet zaligmakend. Dieren leven in het moment en kunnen razendsnel helen op psychologisch en emotioneel vlak, sneller nog dan mensen. Ben jij nu niet degene die aan het vermenselijken is? Dit doet denken aan die bullshit over 'womb twin survivors' en andere zielige verhalen, zoals 'negatief karma uit een vorig leven'. Wat hebben kattengedragsdeskundigen en dierenartsen met elkaar gemeen? Ze gedijen op klachten!

Mike

2 katten die sociaal met elkaar omgaan

En dit is de rangorde

Een moederpoes die nog steeds haar kitten van 2 wast.

Na 4 jaar nog steeds

Dat zou namelijk betekenen dat alle katten met elkaar vechten. Niks is minder waar.

Dan moet je maar eens bij ons in de buurt komen kijken!

Mike

En dit zijn conflicten. Maar dat komt omdat ze dus geen familie zijn.

En dan hebben we het wel over solitair.

Dat bedoel ik. Wanneer niet familie verwant dan ontstaan idd knokpartijen. Zoals gezegd, pas dan heb je het over solitair gedrag. Maar niet bij katten uit 1 familie.

Dus volgens jouw beperkte visie kregen Boogie en Scoopy mot omdat 1 van hen (subtiele) ziekteverschijnselen kreeg? Als ik even meega in dit verhaal moet ik constateren dat het Scoopy was die Boogie terroriseerde, het was zelden andersom. En dus moet er iets met Boogie aan de hand zijn geweest. En zo heeft ze uiteindelijk de bejaarde leeftijd van 18,5 weten te behalen zonder noemenswaardige verschijnselen, zelfs niet als jij met je haarscherpe blik naar het foto- en filmmateriaal kijkt? Dat geloof je toch niet zelf?!

Mike

Mike,

Dit is niet waar. Het maakt niet uit welke kat iets gemankeerd heeft.
Echt niet. Ik denk zelfs niet eens dat dat Boogie is geweest. Realiseer je alsjeblieft dat een kat die wat mankeert vaak ook uit zichzelf het nest zal verlaten. Dit omdat ie uiteindelijk het onderspit niet wil zijn. Hij wil zijn zwakte niet tonen. En ook om die reden lopen katten weg van huis.
Dat kun je simpelweg niet weten. Katten communiceren onderling met elkaar. Dat begrijp je zelf ook wel denk ik. Alle dieren doen dat.

Of je hebt te maken met een 'zwarte zwaan' die jouw veronderstelling dat er alleen maar witte zwanen bestaan onderuithaalt en jou dwingt je bestaande denkbeelden te herzien. Dit is doorgaans niet de sterkste eigenschap van vrouwen, die bijzonder dogmatisch van aard zijn.

Mike

En dit is dan ook weer een heel leuk filmpje. Maar wel na inzet van een gedragsdeskundige. Ook omdat ze elkaar de tent uit knokten. Ik zal het verhaal erbij zetten.

Superleuk filmpje van twee broertjes die dankzij ons weer leuke dingen doen samen. Voorheen sloegen ze elkaar tot bloedens toe in elkaar. Ze hadden hierdoor veel stress waardoor ze ook blaasproblemen hebben gehad, plus spijsverteringsproblemen en vaak haarballen overgeven.
De urine is nu al een tijdje goed en onderstaand filmpje is het resultaat na 8 weken gedragsbehandeling.

Wij kunnen hierover discussie blijven voeren. En we verschillen hierin van mening.
Als je jezelf er echt in wilt verdiepen lees dan eens het boek van John Bradshaw.
Echt een aanrader voor wat betreft communicatie tussen katten onderling.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan