Nogmaals, katten zijn van nature niet eenkennig. Ze leven in groepen en zijn sociaal.
Niet waar. Luipaarden: solitair. Panters: solitair. Tijgers: solitair. ALLE kattensoorten, m.u.v. leeuwen, zijn SOLITAIR.
Het is overigens niet zo dat wij alleen maar door verwijzen naar dierenartsen.
Wij krijgen ze andersom ook. En er is ook samenwerking tussen dierenartsen en gedragsdeskundigen.
Mooi 1-2'tje dus met Big Pharma! En waarom? Omdat beide partijen baat hebben bij al dan niet bestaande ziektebeelden.
In huiselijke kringen houden betekent misschien wel een langere levensduur maar dat wil niet zeggen zonder aandoeningen.
En waar dat door kan komen is oa te vroege scheiding moeder en kitten buiten tak van andere oorzaken.
Hoewel huiskatten idd langer leven en sluipende aandoeningen kunnen ontwikkelen is m.i. niet alles daar op terug te voeren. Je gaat m.i. voorbij aan UNIEKE KARAKTEREIGENSCHAPPEN, waaronder sociale en intellectuele intelligentie, van dieren. En nee, dit heeft niets te maken met 'vermenselijking'!
Keer op keer bevestig je voor mij dat je een te eenzijdige kijk op dierlijk gedrag hebt, exclusief voortkomend uit ziekte en slachtofferschap. Zoals gezegd, dat kan zeer goed van pas komen en ik ben je ook zeer erkentelijk voor de geboden inzichten en hulp, maar je mist m.i. de persoonlijkheid van zowel het dier als de eigenaar en de unieke band die hiertussen kan ontstaan in jouw observaties.
Je bent op een bepaalde manier opgeleid om het zo te zien, ik zie het ook terug bij andere 'deskundigen' die je aanhaalt. Zoals eerder gezegd, ik bespeur een typisch vrouwelijke, overbezorgde benadering, die bij de opvoeding van kinderen funest uitwerkt op psychologisch vlak omdat moeders daarmee hun angsten overdragen aan hun kinderen. Ik kan me voorstellen dat dit ook negatief uit kan werken op dieren, hoewel ik de behaalde successen op dit gebied niet wil wegpoetsen.
Je had het al eerder over mannen in die wereld, maar het kan haast niet anders dan dat dit ook zorgzame betamannen betreft. Het is een heel erg collectivistische benadering ('alle katten zijn gelijk') en gaat totaal voorbij aan individuele kwaliteiten en eigenschappen. Handig om als vak te doceren, maar lang niet altijd in overeenstemming met de werkelijkheid.
Mike