RIP Boogie (Run In Peace)

Katten hoeven ook helemaal niet opgevoed te worden aks hun omgeving daarop aangepast is. Dan zal je geen reden hebben een kat te straffen.
Bovendien, katten zijn nu door mensen vermenselijkt. Dat is het wezenlijke verschil.

Een week later snappen we iets beter hoe Beertje momenteel in elkaar zit. Laat ik beginnen met te zeggen dat het een schat van een kat is, met een heel lief en aanhankelijk karakter. Er zit echter momenteel wel een 'gebruiksaanwijzing' aan dit beestje. We hebben natuurlijk geen flauw idee wat ze heeft meegemaakt de afgelopen twee jaar, maar het is in ieder geval wel duidelijk dat haar verblijf de afgelopen twee maanden in het asiel voor Beertje verre van positief is geweest.

Dit is wat ons opvalt aan Beertje's gedrag in een week tijd:

Ze is erg onrustig en bijzonder makkelijk op te fokken, te zien aan een zwiepende staart. Gelukkig wisselt ze steeds vaker slapen met speels gedrag af, maar wij hebben geleerd haar vooral haar eigen weg daarin te laten vinden en haar niet te stimuleren in haar wilde gedrag. Dit is ook wat ik meteen de eerste dag al schreef - Beertje moet eerder 'getemd' worden, want ze weet van gekkigheid niet of ze nu lief en aanhankelijk moet zijn of wild en speels en wisselt dit razendsnel af. Gelukkig bijt ze niet door en als je niet reageert met je hand en haar met je stem corrigeert stopt ze ook, maar de reflex is er wel. Dit duidt op stress, vooral territoriumstress tegenover andere katten in het asiel. We moeten haar de tijd geven om dit uit haar systeem te krijgen door zelf rust uit te stralen en mee te gaan met haar energie, vooral als ze rustig is.

Verder valt op dat Beertje niet mauwt, het is een bijzonder stille kat. Misschien komt dit nog, maar het kan ook zijn dat we dit moeten accepteren als een 'fact of life'. Als we haar aaien spint ze nu steeds hoorbaarder, maar een week geleden hoorde je haar nauwelijks spinnen. Er zit dus vooruitgang in en ze voelt zich nu ook merkbaar steeds meer op haar gemak in ons huis. Ook opvallend is dat ze niet meteen naar het voer loopt als we dit vers neerzetten voor haar - dit zou ook wel eens te maken kunnen hebben met het moeten delen van voer met teveel katten in het asiel, waarbij ze er vermoedelijk niet als eerste bij was en simpelweg haar beurt heeft afgewacht. Verder drinkt ze niet of nauwelijks, hoewel ze wel plast in de bak. Bakjes met water worden door haar volkomen genegeerd, maar kefir en rauwe melk drinkt ze wel, hoewel minimaal. Gelukkig bevat haar natvoer het nodige vocht!

Al met al is het een heel vriendelijk en vrolijk diertje waar geen greintje kwaad in zit, maar ze is wel beschadigd. Haar asielervaring moet traumatisch zijn geweest, ook gelet op de omschrijving van het asiel zelf dat ze weinig moest hebben van andere katten en ook niet op de asielmedewerkers af kwam lopen. Dat is gelukkig bij ons vanaf het begin al anders geweest - ze zocht ons wel degelijk meteen zelf op. Nu, een week later, slaapt ze nog steeds heel veel, een teken dat ze veel behoefte heeft aan rust die ze kennelijk in het asiel niet heeft kunnen krijgen omdat ze voortdurend op haar hoede moest zijn. Dit verklaart ook waarom ze schijnbaar 'uit het niets' te snel te wild kan zijn. Ik ben ervan overtuigd dat het allemaal goed gaat komen, het heeft gewoon tijd nodig en een goed beleid van onze kant.

Mike

Goed gezien van je Mike dat zwiepen met de staart.
Gaat dat net zo subtiel als in dit filmpje of heftiger?

&list=PL9ytog0NqOqQWmRe-CBCRYJUANMplXrYr

Ik zou ook liever melk drinken dan water.

Voor wat betreft het eten, misschien is het een idee om te zorgen dat ze 24 uur per dag beschikking heeft over eten. De maag van katten is na 3 a 4 uur alweer leeg. Als ze dan geen mogelijkheid hebben om te eten dan verdwijnt de honger prikkel en kunnen ze misselijk worden van de honger.

We moeten gewoon even wennen aan een kat met goede nieren. We zien nu pas dat Boogie zich jarenlang helemaal suf heeft gedronken aan water. Mijn vriendin had ook al op het internet gevonden dat katten die natvoer eten niet of nauwelijks daarnaast drinken, dus dit is niets voor ons om ons zorgen over te maken.

Eten is idd 24/7 beschikbaar en we gebruiken ook geen plantenspuit. Beertje begint eigenlijk nu pas echt los te komen en ze heeft een opener blik en vertoont ontspannener gedrag. Ze weet nog steeds niet zo goed waar de grens ligt tussen speels en onschuldig gedrag en wild en agressief gedrag, maar ze begint het wel steeds meer door te krijgen, te merken aan vriendelijke 'love bites' en nagels intrekken als ze contact maakt met je hand.

Hier is een mooie foto van Beertje's 'odd eye':

Mike

❤️❤️ Love odd eye!!

Het klopt dat katten die nat eten minder drinken. Ik denk niet dat je jezelf daar dan zorgen om hoeft te maken. En melk is ook voeding.

Blijf wel letten op dr staart. Misschien benader je haar verkeerd als je wilt aaien?

Maak jezelf in elk geval klein ter hoogte van de kat. Benader haar van de zijkant en geef eerst je hand of vinger. Meeste mensen gaan ervan uit dat ze een kat meteen over de bol of hele lichaam kunnen aaien. Niks is minder waar.

En wellicht, wanneer ze Nasr buiten gaat dat ze ook meer haar energie kwijt kan en wat rustiger word.

Ik geef idd eerst de hand of vinger en laat haar ruiken. Daarna gaat ze vaak likken of krijg ik een 'love bite'. Supergrappig allemaal. Heb jij een verklaring voor die grotere pupil in dat lichtere oog?

Mike

Mijn Rossi heeft ook in zijn blauwe oog een grotere pupil. Elke odd eye heeft dat. Is ook niks om zorgen over te maken. Het heeft te maken met dat in dat oog minder pigment aanwezig is.

Dus geen zorgen daarover. Dit is niet wat ik bedoelde met dat een kat niet lekker is en daardoor grote pupillen heeft. Pas als allebei groot zijn is reden tot nadenken.

Nog een verklaring voor het niet mauwen en niet meteen op voer afgaan als het wordt vers wordt neergezet?

Mike

Heb je haar nog nooit horen mauwen?

Dat niet meteen willen eten kan met meer factoren te maken hebben. Wat staat er dat ze 24 uur tot haar beschikking heeft?

Blik? Melk? Brokken?

Het kan zijn dat ze gewoon vol zit doordat ze eet wanneer ze zelf wil eten.
Gewoon laten staan zou ik zeggen. Hier staat ook de hele dag blik. Ze eten wanneer ze zelf willen.

Heb je haar nog nooit horen mauwen?

Nee. Wel een beetje grommen, als ze te enthousiast wordt in haar spel.

Wat staat er dat ze 24 uur tot haar beschikking heeft?

Blik? Melk? Brokken?

Blik en melk of kefir. Geen brokken, doen we niet aan.

Het kan zijn dat ze gewoon vol zit doordat ze eet wanneer ze zelf wil eten.
Gewoon laten staan zou ik zeggen. Hier staat ook de hele dag blik. Ze eten wanneer ze zelf willen.

Doet ze idd ook. Boogie kwam wel altijd meteen als er iets te eten viel, we moeten dus ook gewoon wennen aan ander gedrag.

Mike

Elke kat is anders idd. Ik zou het gewoon even laten.

Misschien ook even opletten of je geluid hoort met ademhalen als ze slaapt. Geen gereutel als ze slaapt?

Niet mauwen hoeft ook niks te betekenen.
Overmatig mauwen is dan wel weer reden tot zorg.

Hou dat grommen en niet mauwen maar wel even in de gaten. Mocht je zien dat ze vocht verliest uit de neus is dat wel reden tot actie. Je wil het vast niet horen en ik wil er ook niet over gaan discussiëren, maar ze zal de eerste niet zijn die een verkoudheid of niesziekte vanuit het asiel opgelopen zou kunnen hebben. Ik verwacht het niet. Denk dat ze in het asiel wel een enting heeft gekregen? Staat daarover iets in haar paspoort? Er is een aparte pagina voor.

Daar ben ik het mee eens. Sterker nog, ik denk dat juist door entingen eenbeestje niet lekker kan worden. Als zij onlangs geënt is voor nies ziekte zou ik het juist in de gaten houden. Er kan namelijk ook ern tegenovergestelde reactie komen iplv het doel waarvoor ze geënt is.

Ze heeft de afgelopen dagen wel een traanoogje gehad, maar dat lijkt nu weer voorbij te zijn. Ze heeft ook nog wat issues met haar huid en jeuk. Komt allemaal goed, denk ik dan, met het juiste voer en veel liefde en aandacht!

Mike

Houd haar dan toch maar goed in de gaten.
Zodra ze gaat niezen wel actie nemen. Staat er ook een datum bij in het boekje van wanneer die inging is gegeven? Misschien heb ik het gemist maar hoe lang heeft ze in het asiel gezeten voordat jullie haar hebben opgehaald? Die jeuk kan dus ook een allergische reactie zijn op de enting.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan