RIP Boogie (Run In Peace)

2 maanden in het asiel. De enting moet dus ergens gedurende de laatste 2 maanden zijn gebeurd. Ik ben me terdege bewust dat Beertje mogelijk negatieve reacties kan vertonen op deze enting en houd het in de gaten!

Mike

Goed zo!

Je kunt er ook vanuit gaan dat de vorige eigenaar haar wellicht ook heeft laten enten in de eerste 9 weken na jaar geboorte en daarna misschien ook nog wel.
Als het asiel ook geënt heeft dan kan het maar zo dat ze dubbel heeft gehad.

Maar goed, op de foto vind ik haar niet slecht uit zien. Ik kan natuurlijk van afstand niet zien hoe ze verder is.
Ze eet verder goed en is actief. Nog geen noodzaak denk ik voor actie.

Ja, gaat hartstikke goed, dank voor het vragen. Traanoog is voorbij, ze is een stuk rustiger en aanhankelijker en ze is zelfs 'afgevallen', niet in gewicht maar in lichaamsvorm door aanmaak van meer magere spiermassa a.g.v. kh-arm voer. Het begint ook al een echt trapracertje te worden!

Mike

Fijn! Laat ze nu ook de meubels en zo met rust? Wat ik nog niet als tip had gegeven, afhankelijk of je de mogelijkheid voor hebt. Je kan een paar sprinkhanen kopen. Dan vermaakt ze zichzelf ook. Meeste mensen laten ze los in de tuin. Maar ik ken er ook die het aan durven om dat in huis te doen ??
Dat gaat mij te ver hoor binnen. Maar wellicht sta jij daar anders in.

Ze spaart de meubels en heeft genoeg aan haar krabplank, waar ze zo fanatiek aan kan hangen dat ik af en toe vrees dat ze hem een keer van de muur af rukt!

Mike

Ja dan wil ze energie kwijt.

Goed stevig vast maken. En misschien een paar extra of een paal waar ze in kan sprinten naar boven toe. Net als dat ze buiten een boom in klimmen. Dat doen ze hier tenminste wel. Naar boven raggen en klimmen.

We worden trouwens door Beertje geconfronteerd met de harde waarheid over Boogie's niertjes.

Zoals eerder aangegeven verbaasde ik me over het feit dat Beertje zo weinig drinkt naast haar natvoer. Ik probeer me de laatste paar dagen te herinneren of er een tijd was dat Boogie ook nauwelijks dronk. Die tijd moet er ongetwijfeld zijn geweest, maar ik herinner me alleen de laatste paar jaar, waarin Boogie zich helemaal suf dronk.

Boogie was al jaren zware nierpatient, maar omdat ze zo blij werdt van water met kzz heeft ze de hele boel jarenlang voor de gek weten te houden en vertoonde ze verder vrijwel geen enkel symptoom van de vergevorderde nierslijtage waaraan ze wel degelijk onderhevig was. Boogie was een wonder van de natuur!

Mike

Pas de laatste 4 jaar natvoer, denk ik. De reden was dat ze...zoveel dronk en ik gaf die droge brokjea de schuld. Na overschakeling op natvoer dronk ze idd minder, maar de laatste 2 jaar juist weer meer.

De nierproblematiek kan in toenemende mate al wel 7 jaar hebben gespeeld. Of misschien wel nog langer, de herineringen van de laatste jaren zijn krachtiger dan pakweg de eerste 10 jaar.

Mike

Mike,

Je weet het niet. Je weet niet of dat vele drinken perse door haar nieren komt.
Het kan ook heel goed dat ze er geen last van had nog. Er zijn ook andere aandoeningen die bij katten resulteren in veel drinken. Schildklier probleem is er daar 1 van net als suiker. En schildklier problemen geven uiteindelijk ook nier problemen. Je weet niet wat de oorzaak is.
Laat het los! Makkelijk gezegd misschien van mij, weet ik. Maar ik merk dat jij Boogie nog niet helemaal los kunt laten en dat je zoekt naar iets om de schuld te geven? Doe dat niet. Ze is 18 jaar geworden en voor een kat is dat echt mooi zat. Wees juist blij dat je de keuze hebt gemaakt om haar uit haar probleem te verlossen. Er zijn zat mensen die hun kat gewoon laten lopen met het excuus "het is ouderdom" en dat betekent dan blijkbaar dat een kat die oud word ook maar moet lijden.
Dat heb jij biet gedaan!! En daarvoor kun je jezelf alleen maar een compliment geven.

Nee, geen zelfverwijt, eerlijk waar. Maar ik wil gewoon leren om herhaling te voorkomen bij Beertje. Daarom zit ze vanaf dag 1 op natvoer en zoveel mogelijk rauw voer.

Ik ben er wel degelijk van overtuigd dat het bij Boogie in de nieren zat. Dit werd ook bevestigd door de dierenarts die Boogie voor het laatst onderzocht.

Mike

Ik zeg ook niet dat boogie zijn nieren niet het probleem zijn geweest.
Je kunt alleen niet weten of dat het enige is geweest, of dat het een gevolg is van iets anders waardoor boogie veel ging drinken. Een simpele blaasontsteking resulteert al in meer drinken. Dat hoeft nog niet te betekenen dat ze toen voor een aantal jaar terug direct al last had van een nier probleem. En daarom zei ik eerder al, wil je bij katten zeker weten wat de oorzaak van wat dan ook is, zul je dat na moeten laten kijken. Dan kan je erop anticiperen en vertragen. Hetzij met supplementen. Maar dan ben je op tijd. Dat is ook wat ik steeds een beetje probeer mee te geven. Ik zeg niet dat je altijd de dierenarts moet volgen in de behandeling die ze voor schrijven. Ik bedoel meer, oorzaak en gevolg.

Het natvoer wat je geeft, is dat wel compleet? Dat zou op de verpakking aangegeven moeten zijn?

Uiteindelijk intetesseert het me niet wat Boogie nu uiteindelijk genekt heeft, het gaat mij erom dat er voortekenen zijn geweest waar ik alert op moet zijn, mocht ik het tzt bij Beertje terugzien.

En je ontkomt er niet aan dat je herinnerd wordt aan oude gedragingen van Boogie die ineens terugkomen omdat je soortgelijke dingen van zo'n jonge kat ziet. Is niet alleen pijnlijk, ook wel leuk en aandoenlijk.

Ik zal morgen kijken of dat voer compleet is. Boogie deed het er in ieder geval fantastisch op en nu Beertje ook.

Mike

Dat snap ik. En dat was ook wat ik een beetje bedoelde. Het heeft een reden. Helaas kunnen dieren nog steeds niet praten. Dan is het maar wat mooi mee genomen als je ze wel enigszins kan lezen ?

En natuurlijk is het best een confrontatie nu je Beertje in huis hebt. Je ziet heel ander gedrag en andere uitingen. Anderzijds leer je er ook van. Zij is natuurlijk jong vergeleken met Boogie. Dan word je idd weer even wakker om zo maar te zeggen.

Wel fijn dat Beer ook bij draagt aan de verwerking. En realiseer je, het zijn geen fouten die bij Boogie hebt gemaakt. Het is eerder onwetendheid.

Ben wel benieuwd wat zij te vertellen heeft over het ultieme dierenvoer. Voor wat betreft het blikvoer van het Duitse merk Dein Bestes, ik zie nergens dat dit compleet voer zou zijn. Misschien hoeven ze dit niet te vermelden volgens de Duitse wet? Hier de ingredienten van bijv. een blik gevogelte met lever:

https://www.meindm.at/tier/shop/Kat...Dein-Bestes/Dein-Bestes-Katzenfutter-mit-Geflügel-%26-Leber-in-Sauce/187422/2_10026944.action

Mike

Het moet wel vermeld worden of het compleet is. Ook in Duitsland.

Vind het heel vervelend om tegen je te zeggen, maar ik raad je aan per direct te stoppen met dit voer! Jij bent de voedingsexpert dus ik vind het heel lastig dit tegen jou als persoon te zeggen. Realiseer je dat de spijsvertering van katten voornamelijk is ingesteld om eiwitten te consumeren en te verteren.

Na het lezen van dit etiket kom ik op een percentage van maar 10% vlees. En koolhydraten kom op 27.4%
Deze koolhydraten zijn ook nog eens voornamelijk granen. Dit wil je je kat echt niet geven!
Er is beter voer op de markt verkrijgbaar voor katten. Ook buiten KVV om als Beer daar nu nog niet aan wil. Zelfs met een eiwitgehalte van meer dan 80% en zonder granen.

Ik kan je wel andere alternatieven aanbevelen als je dat wilt?

De opmerking van Binc dat Boogie's nierproblematiek wel eens een symptoom zou kunnen zijn geweest van iets groters heeft me aan het denken gezet. Herhaaldelijk bracht ze naar voren dat er iets met de alvleesklier aan de hand zou kunnen zijn, ook het woord' diabetes' kwam regelmatig voorbij. Ik ben maar eens gaan zoeken op de symptomen van diabetes bij katten en alles viel meteen samen:

Suikerziekte wordt gekenmerkt door een erg groot dorstgevoel. De kat krijgt polyurie/polydipsie: ze zal zeer veel beginnen drinken en plassen. Vaak gaat de kat vermageren ondanks dat ze veel eet. Sommige katten verliezen echter hun eetlust.

Indien de ziekte onbehandeld blijft treden na verloop van tijd bijkomende symptomen op: onverzorgde vacht, typische ademgeur en blaasinfectie. Na langere tijd (maanden of jaren) kan ook het typische symptoom optreden dat de kat achteraan op de hielen loopt in plaats van op de tenen. Dit is een gevolg van zenuwschade (neuropathie).

In onbehandelde suikerziekte is er het gevaar dat het dier in ketoacidose gaat. Dit is een potentieel levensbedreigende aandoening en dient met spoed behandeld te worden. De kat zal dan zeer suf tot comateus worden, braken, stoppen met eten en uitdrogen.

https://www.kattenziektes.com/suikerziekte.html

Groot dorstgevoel - check. Veel drinken en plassen - check. Veel eten en toch vermageren - check. Blaasinfectie - check. Op de hielen lopen - check. Braken - check. Ergens anders lees ik: veel slapen - check. Niet herkenbaar: onverzorgde vacht en typische ademgeur.

Uiteindelijk blijft het speculatie omdat er nooit bloedonderzoek is verricht. Mocht Boogie diabetes hebben gehad, dan hebben we met het koolhydraatarme voer van Dein Bestes haar leven aanzienlijk weten te verlengen, letterlijk met enkele jaren! De diabetes heeft ze dan gegarandeerd opgelopen door het droogvoer van de jaren daarvoor. Ik ben ook blij dat we haar nooit op de insuline hebben hoeven zetten!

Mike

Ik lees nu pas je opmerkingen over dat voer van Dein Bestes. Ik was toch al van plan om Beertje langzaam maar zeker over te laten stappen op beter voer, het liefst rauw. Maar laat haar eerst maar eens lekker een paar weekjes wennen hier, niet teveel veranderingen tegelijk.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan