De opmerking van Binc dat Boogie's nierproblematiek wel eens een symptoom zou kunnen zijn geweest van iets groters heeft me aan het denken gezet. Herhaaldelijk bracht ze naar voren dat er iets met de alvleesklier aan de hand zou kunnen zijn, ook het woord' diabetes' kwam regelmatig voorbij. Ik ben maar eens gaan zoeken op de symptomen van diabetes bij katten en alles viel meteen samen:
Suikerziekte wordt gekenmerkt door een erg groot dorstgevoel. De kat krijgt polyurie/polydipsie: ze zal zeer veel beginnen drinken en plassen. Vaak gaat de kat vermageren ondanks dat ze veel eet. Sommige katten verliezen echter hun eetlust.
Indien de ziekte onbehandeld blijft treden na verloop van tijd bijkomende symptomen op: onverzorgde vacht, typische ademgeur en blaasinfectie. Na langere tijd (maanden of jaren) kan ook het typische symptoom optreden dat de kat achteraan op de hielen loopt in plaats van op de tenen. Dit is een gevolg van zenuwschade (neuropathie).
In onbehandelde suikerziekte is er het gevaar dat het dier in ketoacidose gaat. Dit is een potentieel levensbedreigende aandoening en dient met spoed behandeld te worden. De kat zal dan zeer suf tot comateus worden, braken, stoppen met eten en uitdrogen.
https://www.kattenziektes.com/suikerziekte.html
Groot dorstgevoel - check. Veel drinken en plassen - check. Veel eten en toch vermageren - check. Blaasinfectie - check. Op de hielen lopen - check. Braken - check. Ergens anders lees ik: veel slapen - check. Niet herkenbaar: onverzorgde vacht en typische ademgeur.
Uiteindelijk blijft het speculatie omdat er nooit bloedonderzoek is verricht. Mocht Boogie diabetes hebben gehad, dan hebben we met het koolhydraatarme voer van Dein Bestes haar leven aanzienlijk weten te verlengen, letterlijk met enkele jaren! De diabetes heeft ze dan gegarandeerd opgelopen door het droogvoer van de jaren daarvoor. Ik ben ook blij dat we haar nooit op de insuline hebben hoeven zetten!
Mike