RIP Boogie (Run In Peace)

Mike, Dien Bestes is dus allesbehalve koolhydraatarm!!!

En suiker bij een kat herken je aan mega grote plassen in de bak die op de bodem blijven kleven en haast niet uit te scheppen zijn. Als dat niet het geval was dan kan de diabetes schrappen.

Mocht je dus bij Beer wel in de gaten willen houden voor wat betreft suiker, kun je urine thuis zelf opvangen. Lees je suiker af in d3 urine dan is dat idd reden om bloedonderzoek te laten doen.
Ik heb zelf een suikerkat en buiten mijn eigen ervaring om, kennis van suiker bij katten vanuit de gedragsdeskundige hoek. en bij jou zal die kennis zeer zeker niet ontbreken.

En suiker bij een kat herken je aan mega grote plassen in de bak die op de bodem blijven kleven en haast niet uit te scheppen zijn.

Plakkerige urine, aha! Nee, geen diabetes dus.

Na het lezen van dit etiket kom ik op een percentage van maar 10% vlees. En koolhydraten kom op 27.4%
Deze koolhydraten zijn ook nog eens voornamelijk granen

Waar lees je dat precies? Ik zie dat nergens...

Mike

Dan geen suiker. Suiker geeft wel dezelfde symptomen als een te snel werkende schildklier.

Ik lees het hier.

https://www.meindm.at/tier/shop/Kat...Dein-Bestes/Dein-Bestes-Katzenfutter-mit-Geflügel-%26-Leber-in-Sauce/187422/2_10026944.action

En van veel veranderingen ben ik het met je eens. Behalve voor wat betreft de juiste voeding. Hoe langer beer koolhydraten eet, hoe minder makkelijk de overstap straks is naar voeding zonder koolhydraten. Ik raad je ook af om in 1 keer over te stappen. Mengen is het beste.
Als dat geen KVV is of word neem dan dit natvoer. Ik denk alleen dat het niet in de winkel te krijgen is. Ook de brokken bevatten zeer weinig koolhydraten.

https://www.cats-country.de/en/cats/cat-canned-food

De link die je geeft bevat geen productinformatie, voor zover ik kan zien. Ik had voor Boogie in haar nadagen nog 'Dog Food' gekocht bij de biologische slager. Is uitsluitend rauw orgaanvlees van rund en lam, plus kippenkarkas. Ik ga gelijk zo'n rolletje ontdooien!

Mike

Je miet even het kopje inhaltstoffen aan klikken. Daar staat de analyse.

Beste is mengen hoor met dat voer van deun beste. En dan steeds een beetje minder daarvan.

Daar lees ik:

Zusammensetzung: Fleisch und tierische Nebenerzeugnisse (5,0 % vom Geflügel, 5,0 % Leber), Getreide, Mineralstoffe, Inulin (0,1 %)

Analytische Bestandteile: Rohprotein 7,0 %, Fettgehalt 4,5 %, Rohfaser 0,3 %, Rohasche 2,0 %, Feuchte 81,0 %

Zusatzstoffe: Ernährungsphysiologische Zusatzstoffe / kg: Taurin 445 mg, Vitamin D3 250 IE, Vitamin E (als all - rac - alpha Tocopherolacetat) 15 mg, Kupfer (als Kupfer - (II) - Sulfat, Pentahydrat) 1 mg, Biotin 20 µg, Mangan (als Mangan - (II) - Sulfat, Monohydrat) 1 mg, Zink (als Zinksulfat, Monohydrat) 15 mg

Ohne Zuckerzusatz

Ohne Farbstoffe

Ohne Aromastoffe

Ohne Konservierungsmittel

Ik zie het al: getreide = graanproducten. Ik moet toch iets aan mijn Duits gaan doen!

Mike

Ik ken ook geen Duits hoor. Maar ik gebruik google translate. Wist ook niet wat het was. Maar zag wel direct het lage percentage vlees van 10%.

Ik hoop dat ze het vlees wil eten. Er zou in een goeie rauwe maaltijd ook spiervlees moeten zitten. Niet alleen bot en orgaan.

Mocht het allemaal niet lukken met rauw vlees kun je overwegen om de Power of Nature te geven.
Een ander alternatief is Thrive. Te bestellen bij zooplus. Ook laag in koolhydraten. En er zijn nog wel meer alternatieven.

http://www.zooplus.nl/shop/katten/k...ive&utm_content=text&utm_term=cat_wet

Zo, als het goed is moet iedereen deze linken kunnen openen?? Hierin staat zowel droogvoer als natvoer voor de kat. Je snapt dat je uiteraard het beste kan kiezen voor de producten welke groen weergegeven zijn voor wat betreft het koolhydraten gehalte.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1isPw0bSHuj_kYtaBMjOpqbL4AcKnz83RXgqdC5gCh6c/edit#gid=1144498914

https://docs.google.com/spreadsheets/d/103eSJm5ZkA50c3TcjE2DiOqDyhlb27wsbY4Mxsmh5bs/edit?hl=nl&pli=1&hl=nl&pli=1#gid=7

Ik zou er graag bij willen zijn als Ingrid haar verhaal doet Tanja. Maar helaas is het echt te ver weg voor mij. Vind het wel altijd interessant.

Misschien kan iemand een opname maken?
Ik zou de soep van Tanja wel graag eens willen proeven.
Ik moet deze winter zelf ook maar weer eens aan de slag daarmee.

Correctie! Ik heb het met mijn vriendin over Boogie's eventuele diabetes gehad en zij wist te vertellen dat Boogie wel degelijk plakkerige urine had. Nu mijn vriendin de kattenbak schoonmaakt van Beertje merkt ze pas hoe los dat kattengrind is t.o.v. de vochtige en plakkerige klompen in de bak van Boogie - en op basis van hetzelfde merk kattengrind. Voor mij was dit ook de gewoonste zaak van de wereld als ik Boogie's bak verschoonde, vandaar dat ik aanvankelijk dit ontkende.

Hiermee komt een postmortem-diagnose van diabetes opnieuw in beeld. Boogie was echter niet insuline-afhankelijk en had relatief milde en subtiele verschijnselen, dus prediabetes (metabolisch syndroom) lijkt eerder het geval te zijn geweest. Pas in de laatste week was er daadwerkelijk die aceton-adem, dus als je de diabetestheorie tot aan het eind doorvoert zou Boogie's acute nierfalen symptomatisch zijn geweest van acute keto-acidose. Het zou maar zo kunnen, er vallen heel veel puzzelstukjes op hun plaats met dat diabetesverhaal!

Mike

?????????????????????

Ik zal morgen eens kijken of ik een filmpje kan maken van wat ik aan tref in de bak van een suikerkat.
Als het idd aan de bodem plakte en moeilijk los te halen is kun je diabetes niet uit sluiten.

Vind dit ook niet leuk om te zeggen, maar weet je dat filmpje nog op bed dat ik zei dat ze misselijk was? Jij zei van niet en dat ze dat lippen likken deed omdat ze net wakker was. Ik denk niet dat dat het geval is geweest. Een kat die geslapen heeft staat op, rekt zich uit en gaat ze ding doen. Vermoedelijk heeft ze dan een alvleesklierontsteking gehad met als gevolg diabetes. Ik ga er namelijk niet vanuit dat je de poezenpil hebt gegeven of prednison, wat dus ook diabetes kan veroorzaken. Achteraf bezien wel voeding hoog in koolhydraten wat ook diabetes in de hand werkt in combi met een alvleesklierontsteking waarin je onderscheid moet maken tussen een acute en chronische alvleesklierontsteking. Overgewicht heb ik niet gezien bij Boogie. Eerder zoals je zelf zei te mager.

Diabetes bij katten is meestal van het type 2 en omkeerbaar. Maar in een aantal gevallen ook niet. Ik denk als dit echt zo is dat ze idd in een keto is gekomen. Hoge suikerwaarden geven ook nierproblemen. Meestal zitten de katten met hun waarden boven de niergrens.

Ik hoop dat je (zonder dat ik hiervan weer een discussie wil gaan maken) misschien nu een beetje begrijpt waarom snel ingrijpen bij katten noodzakelijk is? Vooral bij veranderingen van bakgedrag of de consistentie van urine en ontlasting. Ze kunnen namelijk blaasproblemen hebben door lichamelijke pijnen elders in het lichaam. Het hele probleem zit in het feit dat de eigenaar van de kat vaak niet door heeft dat er wat mis is. Sproeide ze ook of weet je dat niet?

Dit is (extreme) neuropathie bij een diabetes kat. Ik ken ze ook met subtielere neuropathie.
Mijn kat had ook neuropathie. En veel op en neer lopen. Je gaf al aan dat Boogie op haar hakken liep. Ook dat is neuropathie.

En wederom, let op de puplillen in dit filmpje.

#action=share

Die neuropathie van Tootsie ziet er EXACT uit hoe Boogie in toenemende mate liep, hoe herkenbaar! Boogie was weliswaar nog niet zo ver heen, maar dit is onmiskenbaar wat er aan de hand was, wat een eye-opener! Ik herken bij Tootsie ook de ingevallen heupjes, ongelooflijk! En die grote pupillen waren al die tijd ook een symptoom?

Dit verklaart ook de 'kramp' die in een van haar achterpoten schoot enkele jaren, dat was pure neuropathie! Dit was de reden voor mij destijds om haar op natvoer te zetten, achteraf gezien niet het beste natvoer maar het deed jarenlang wonderen voor Boogie en heeft de neuropathie vertraagd. In de laatste week, toen ze zo razendsnel achteruit ging, was het precies als Tootsie laat zien in het filmpje: enkele meters zijn ineens een marathon, moeite met coordinatie en evenwicht (voortdurend om dreigen te vallen naar links of rechts) en uiteindelijk nauwelijks nog op de achterpoten kunnen staan en zich alleen nog maar voort kunnen slepen (als Boogie probeerde te staan viel ze onmiddellijk om). Dit was reden voor ons om de stekker eruit te trekken, we konden het niet langer aanzien.

WOW, bedankt Binc, hiermee valt werkelijk ALLES op z'n plaats, wat een eye-opener! Geweldig ook om te zien hoe dit wel degelijk met suppletie om te keren is. Hoe Boogie dit al die jaren op eigen kracht zo goed heeft gedaan, zullen we nooit weten. Er zullen in de toegevoegde vitamines van het natvoer ook wel (te) lage hoeveelheden van de voedingsstoffen in hebben gezeten die Boogie nodig had. Hierdoor zijn de symptomen vertraagd, niet omgekeerd. Ik begrijp nu ook het nut van vroege signalering, gevolgd door adequate actie. Dank dank dank voor dit inzicht!

Je verwijst naar een filmpje van Boogie uit 2009. Daar zie je al de ingevallen heupjes, (subtiel) verslechterde vacht, grote pupillen en het likken van de lippen. Dat was dus al 8 jaar geleden! De eerste foto die ik plaatste waarin ze er zo blakend van gezondheid uit ziet was van 2 jaar daarvoor (2007), 10 jaar geleden dus. We mogen er dus van uitgaan dat deze problematiek 8, misschien wel 9 jaar al speelde. Pas toen de eerste tekenen van neuropathie zichtbaar werden, volgens mij 3 of 4 jaar geleden (ik weet het niet meer helemaal precies) ben ik overgeschakeld op natvoer en water met Keltisch zeezout. Van beide werd ze superenthousiast en kreeg ze jonge kitten-energie, dus de extra vitamines en mineralen hebben zeker gewerkt! Uiteindelijk heeft dit protocol levensverlengend gewerkt door de diabetische neuropathie aanzienlijk te vertragen...

Kennis is macht, Binc, ik kan je niet genoeg bedanken. Dit is precies wat ik nodig heb om het nog beter te kunnen verwerken en herhaling te voorkomen bij Beer!

Mike

Mike, waarom kies je niet voor DARF. Dit is een biologisch KVV. Mijn katten zijn er gek op, ze krijgen dit 2 keer daags en daarnaast staan er altijd (koolhydraat arme) brokjes klaar om tussentijds te "grazen". Nu op advies van Binc Wildcat Etosha ;-)
Heb zelf veel verschillende KVV's geprobeerd maar dit vind ik echt een toppertje en mijn katten ook. Zag dat het bij jou in de buurt te krijgen is:
https://www.meatandbones.nl/c-1687049/darf/

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan