RIP Boogie (Run In Peace)

Volgens mij had ik het nog niet genoemd.
Maar je kunt ook proberen het vlees te geven met iets verwarmde bottenbouillon erover? Dat heb je vast wel in huis.

Okee, weer een nieuw inzicht:

In het verleden hadden wij regelmatig biergisttabletten in huis van het merk Trap (gemaakt van Belgisch trappistenbier). Mijn vriendin gebruikte dit zelf als supplement, maar Boogie rook dat en bedelde dan om ook wat tabletjes, die ze gulzig opat. Nu weten we waarom: B-vitamines hebben een zeer gunstig effect op het zenuwstelsel en Boogie had toen al last van (beginnende) neuropathie.

In het kader daarvan vond ik deze biergistbouillon, om rauw voer aantrekkelijker te maken voor katten (en honden):

https://www.aniforte.nl/bouillon-250g.html

Ik ga dit in huis halen voor Beer. De puzzel wordt alsmaar completer!

Mike

Ja, deze heb in destijds ook gebruikt over rauw vlees. Bij mijn katten zonder succes.
Wil niet zeggen dat beertje er geen succes mee heeft natuurlijk.

Ik begrijp dat ze het vlees nog steeds weigert? Het merk bibi staat erom bekend een hoge acceptatie te hebben. Misschien kun je dat proberen. En anders blijf ik erbij, begin met iets aan een hengel hangen of een veter en dan spelen. Wellicht als ze het vaak genoeg probeerde te vangen en erin bijt dat ze het door krijgt.

Laat ze af en toe een stukje van jou vlees proeven. Stukje lamsvlees of stoofvlees gaat er hier in als zoete koek.

Beertje lust biergisttabletten - sterker nog, ze is er gek op! Dit helpt haar verder om rustiger te worden. Nu, in de tweede week, gaat het alsmaar beter. Verder helpt de biergist om haar te laten wennen aan de smaak, zodat de biergistbouillon hopelijk in een later stadium ook 'pakt' en we rauw voer kunnen introduceren. We zullen zien...

Mike

Laat ze af en toe een stukje van jou vlees proeven. Stukje lamsvlees of stoofvlees gaat er hier in als zoete koek.

Beertje at vandaag mee van lamsshoarma van de beste Turk hier in Nijmegen!

Mike

Fijn Mike! Maar dat is niet rauw denk ik?

Ik heb vandaag een rot dag gehad met Rossi. Ben met spoed naar de dierenarts gegaan omdat Rossi in een Keto zat. Ik zie dat er iets niet klopte. Ik voel aan al mijn zintuigen dat dit spoed was. En ik bleek gelijk te hebben. Ik heb hem ze bloed geprikt vandaag en ketonen gemeten. Hij had dus snel werkende insuline nodig. Actrapid.
Gelukkig gaat het nu weer beter. Volgende week hoop ik alles in huis te hebben om hem Lantus insuline te spuiten. Dit gaat zo niet langer. Ben al 3 maanden bezig met Caninsulin en zijn waarden blijven hoog. Gelukkig waren de ketonen die ik gemeten had niet dramatisch hoog, maar hoog genoeg om hem te moeten laten behandelen.

Fijn Mike! Maar dat is niet rauw denk ik?

Nee, maar wel lekker!

Ik heb vandaag een rot dag gehad met Rossi. Ben met spoed naar de dierenarts gegaan omdat Rossi in een Keto zat. Ik zie dat er iets niet klopte. Ik voel aan al mijn zintuigen dat dit spoed was. En ik bleek gelijk te hebben. Ik heb hem ze bloed geprikt vandaag en ketonen gemeten. Hij had dus snel werkende insuline nodig. Actrapid.

Dus Boogie had gered kunnen worden met een insuline-injectie? Laat ik meteen zeggen dat ik geen insulinekat gehad had willen hebben. Boogie is 'vertrokken' nog voordat ze een echt patientje was geworden. Ik kan daar meer dan mee leven!

Mike

Dat ligt eraan Mike. Boogie had last van haar nieren. Dat was duidelijk. Je gaf al aan dat de puzzelstukjes op zijn plek vielen voor wat betreft de urine in de bak en de manier van lopen. Ik denk niet dat haar nieren meer te redden waren. Als zij echt diabetes had gehad dan had het gekund, maar dan had je idd insuline moeten gaan spuiten. Wellicht al in een eerder stadium. Continue hoge suikerwaarden resulteren in nierproblemen als het niet word behandeld. De kat zit dan telkens boven de niergrens. Wellicht als er bloed was geprikt dan had het snel duidelijk geweest. De meeste dierenartsen hebben een apparaat staan om dit soort waarden meteen ter plekke na te kunnen kijken, omdat als het vermoeden bestaat van suiker dient er direct met behandeling gestart te worden.

Een suikerkat is niet makkelijk hoor. Het vereist maximale inzet van de eigenaar. 2 keer daags om de 12 uur spuiten. Elke dag bloed meten. Maar remissie is zeker wel mogelijk, mits je op tijd bent. Daarom vind ik het super fijn dat het mij blijkbaar toch gelukt is jou op andere gedachten te brengen voor wat betreft onderzoek bij de dierenarts. Een snelle diagnose geeft immers kans op snelle genezing en behandeling. Er is veel wat je zelf kunt doen bij een suikerkat thuis. Bloeddruk meten, bloed en urine.

Maar of het in geval van Boogie nog iets uit had gehaald met die nieren, dat betwijfel ik eerlijk gezegd.

We zitten op dezelfde frequentie. Boogie was, gezien de verregaande staat van haar nieren, letterlijk niet meer te redden. Ik ben er nu echt wel van overtuigd dat Boogie's laatste week daadwerkelijk haar laatste week was en dat ze ook zonder Novocam en enig ingrijpen van een dierenarts evengoed was afgegleden.

Dat heeft ze toch maar mooi voor elkaar gebokst: eigenlijk doodziek zijn maar toch jarenlang een geweldige kwaliteit van leven genieten. Totdat het in 1 week tijd in elkaar klapt en ineens afgelopen is. Ik zou ervoor tekenen! Ik besef dat ik hier ook een rol in heb gespeeld: het natvoer bevatte noodzakelijke B-vitamines die Boogie's symptomen aanzienlijk hebben onderdrukt en vertraagd en een andere belangrijke factor zijn de zeemineralen van KZZ die ik voortdurend toevoegde aan haar drinkwater.

Mijn les zit hem erin dat ik niet moet stoppen met cynisch te zijn naar het reguliere medische systeem, maar wel dat ik iets verstandiger moet zijn om ze niet alleen maar te willen mijden als de pest - ik moet ze ook ebruiken voor diagnostisering, zodat ik daarna alsnog mijn eigen plan kan trekken, maar dan gebaseerd op meer kennis.

Mike

Ik dacht dat je dat sowieso al wel deed. De regulieren gebruiken voor diagnoses.

Het is niet zo dat een dierenarts zomaar een insuline injectie geeft. Stel dat er urine onderzoek was gedaan om maar als voorbeeld te geven. Dit is zo gepiept. Ze kijken dan of er suiker word geplast. Bij een suikerkat gebeurd dat. Dan volgt automatisch bloedonderzoek. Ketonen kun je in urine ook aflezen. Ook als eigenaar maar bloed is betrouwbaarder.
Dus dan krijg je bloedonderzoek naar glucose. Glucose is niet betrouwbaar genoeg want een kat heeft altijd stress bij de dierenarts. Dus dan prikken ze ook fructosamine. Vervolgens als er suiker of ketonen gezien worden is behandeling meteen noodzakelijk. Maar men wil dan ook weten hoe het met de alvleesklier is gesteld.
Je krijgt dan het volgende lijstje aan onderzoeken.

FPLI voor alvleesklierontsteking
SDMA voor de nieren
Fruvtosamine.
T4 voor de schildklier.

En zo volgen er nog wat algemene bloedonderzoeken.
Dan zal je nog een echo moeten laten maken. Een buikecho in dit geval van, alvleesklier, nieren, blaas etc.

Als er een alvleesklierontsteking is zou je die moeten gaan behandelen. Samen met de suiker.

Totale kosten zullen zo ongeveer uit komen tussen de 700 en 1000 euro. Want ik adviseer niemand om een echo onderzoek te laten doen door een dierenarts. Hiervoor is het verstandig altijd een doorverwijzing te vragen naar een internist. Die kunnen tenminste wel echos lezen. En dan nog is het haast niet te doen de onderliggende oorzaak te vinden.

Dat is dus nog maar 1 onderzoek, 1 bezoek in het leven van een kat. Met alleen b vitamines los je namelijk de suiker niet op. Dat was bij Tootsie van het filmpje ook niet het geval Die kreeg naast de zobaline ook Lantus.

De inzet die je als eigenaar moet hebben is veel gevraagd. Zeker in begin. Het is ontzettend lastig om je kat goed in te stellen. En helaas geven de meeste dierenartsen ook nog Caninsulin wat dus eigenlijk voor katten niet werkt. Ze zijn nauwelijks op de hoogte van suikerziekte bij katten.

en dan heb ik het nog niet over de nieren. Die moeten dan ook behandeld worden. In geval van Boogie was dat niet meer te doen geweest.

Ik ben zo blij dat dit ons als eigenaren en Boogie zelf als patient bespaard is gebleven! Nu hebben wij als eigenaren en Boogie met ons tot aan de laatste week ongestoord van elkaar kunnen genieten. Toch weer een argument om zo lang mogelijk weg te blijven van die gifmengers!

Mike

Vandaag ben ik maar wat blij dat ik wel gegaan ben. Ik heb nog nooit voor niks bij de dierenarts gestaan. En ik ben heel vaak geweest. Ik ben er gelukkig altijd op tijd bij wat dat betreft. ik zag het vanmiddag aan zijn vacht die open ging staan. Nu is dat bij een suikerkat wel vaker het geval, maar deze keer voelde het anders.

Ik benijd je niet. Als ik lees wat er aan urine- en bloedonrzoek gedaan had moeten worden, dan had Boogie in die laatste week voordat alle onderzoeken gedaan waren allang het tijdige voor het eeuwige verwisseld voordat de resultaten binnen waren!

Mike

Dat ben ik absoluut met jou eens!
Maar mijn katten hebben de leeftijd die boogie had nog lang niet bereikt.
En aangezien ik zomaar niet op geef en een doorzetter ben zet ik dit ook door. Als ros eenmaal goed ingesteld is gast het ook makkelijker. Ik zou ook die onderzoeken niet laten doen als ik met boogie in jouw schoenen had gestaan. Dan had ik ook gezegd tot hier en niet verder. Het ie goed zo.
Ik heb gewoon het voordeel dat ik weet wanneer ik moet gaan, omdat ik weet waar ik op moet letten. En mijn gevoel speelt daarin dan ook een rol. En helaas heb ik ook vaak genoeg mogen ervaren wat katten kosten. Dierenarts bezoeken zijn niet goedkoop ?

Wat eet beer nu, nu ze nog geen rauw wil?
Heeft ze nog hetzelfde blikvoer of andere inmiddels?

Nog steeds hetzelfde blikvoer. We gaan het stapje voor stapje aanpakken. We geven Beer sinds gisteren 2-4 biergisttabletten, die ze maar wat graag oppeuzelt als snoepjes! Verder gaan we biergist inslaan in een grootverpakking van 1,5 kg:

https://www.aniforte.nl/biergist-tabletten-voor-paarden-1500g.html

Mijn vriendin had ook nog een goed idee om zelf biergistbouillon te maken: simpelweg wat tabletjes vermalen en er heet water bij gooien! Dit gaan we over rauw voer gooien en hopelijk accepteert Beertje dan het nieuwe voer wel. Wordt vervolgd, ik houd jullie op de hoogte!

Mike

Ja ik las dat je die aniforte ging bestellen. Maar waarom zou je niet gewoon eerst proberen met zelf gemaakte bouillon?

Wil je Beer en jezelf alsjeblieft een plezier doen? Stop met het voer wat ze al krijgt.
Zolang je dat blijft geven blijft ze koolhydraat verslaafd. Dat is het probleem.
Als rauw voer dan nu nog niet lukt, ook gemengd niet kies dan eerst alsjeblieft voor blikvoer zonder al die meuk. Laat haar daar eerst aan wennen. Dat is altijd nog lekkerder dan meteen helemaal rauw. Zo krijg je haar in elk geval van de koolhydraten af en dan een stapje later ga je er vlees doorheen mengen. Het is duidelijk dat Beetje ook vlees gemengd met dit voer niet wil eten. Dan heb je helaas geen andere keuze dan cold turkey overzetten.
Er zullen altijd minimaal koolhydraten in blik zitten. Maar een percentage van 4 tot 8% is altijd nog beter dan de 26% die ik uit mijn hoofd gemeten heb.
Probeer eerst dat voordat je jezelf helemaal te pletter koopt aan dingen om erdoorheen te doen.

Lees de lijst nog eens door voor wat betreft het koolhydraat percentage in natvoer.
Je kunt bij Zooplus bv ook probeer paketten bestellen. Altijd beter dan haar hier op te houden. Het zal steeds moeilijker worden haar over te zetten.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1isPw0bSHuj_kYtaBMjOpqbL4AcKnz83RXgqdC5gCh6c/edit#gid=1144498914

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan