RIP Boogie (Run In Peace)

1 ding is mij alleen niet geheel duidelijk.
Gist is toch aan de andere kant een goedje wat eigenlijk afgeraden word toch?

Waarom is biergist dan wel goed? Geeft deze op den duur geen schimmels?

Ik denk dat biergist voor Vito toch minder geschikt is. Hij heeft net al ze eten uit gespuugd. Zou dat met de ourine te maken kunnen hebben en nier problemen?

Waarom is biergist dan wel goed? Geeft deze op den duur geen schimmels?

Dat hele gistverhaal in de alternatieve wereld klopt voor geen meter. Dan zou elke bierdrinker candida moeten hebben. En hoe verklaar je de traditionele consumptie van Marmite in Engeland en Vegemite in Australie? En broodeters, staan die dan niet stijf van de schimmels?

Ik denk dat biergist voor Vito toch minder geschikt is. Hij heeft net al ze eten uit gespuugd. Zou dat met de ourine te maken kunnen hebben en nier problemen?

Daar heb ik ook ervaring mee. Boogie kon 1 tabletje aan, soms 2, maar na de 3e spuugde ze ook alles uit. Dat zal dus wel een aan diabetes verbonden probleem zijn. Je zou kunnen proberen om de dosering te verlagen, dus bijv. naar een half tabletje.

Mike

Van brood eters denk ik wel dat ze op den duur stijf zullen staan van de schimmels. Is dat zo verkeerd gedacht?

Ik ben juist met een lag dosering gestart. Ik begin altijd voorzichtig. Nog niet eens een kwart uit de capsule. Maar hij is sowieso de afgelopen dagen niet lekker.
Ik probeerde hem al van de Hills CD af te krijgen. Maar helaas resulteerde dat in gedragsproblemen. En gewoon niet willen eten. En dan gaan ze kotsen van niet eten.

Maar Rossi heeft het niet uitgespuugd. Hij heeft op het 7e uur een glucose daling naar 12.4. Vanmorgen 2 uur na spuiten had ie nog een waarde van 17.4
Dat zie je niet zo snel met deze insuline op het 7e uur. Zolang als ik die biergist geef durf ik toch nog even niet over naar die andere insuline. Ik ga het eerst aan kijken.

Van brood eters denk ik wel dat ze op den duur stijf zullen staan van de schimmels. Is dat zo verkeerd gedacht?

Zo simpel is het niet. Gebrek aan maagzuur is de primaire oorzaak van candida en dat zit hem in overstresste...bijnieren. Tenzij je hard kunt maken dat brood eten bijzonder stresserend is voor het lichaam kun je simpelweg niet een rechtstreeks verband aantonen tusen broodconsumptie en schimmels. Toch zit je niet helemaal fout natuurlijk, ik chargeer een beetje, want granen kunnen aflatoxines bevatten en dat is een...schimmel - en een ziekmakende en mogelijk dodelijke ook!

Ik ben juist met een lag dosering gestart. Ik begin altijd voorzichtig. Nog niet eens een kwart uit de capsule. Maar hij is sowieso de afgelopen dagen niet lekker.

Dat kan dus puur toeval zijn. Nog niet de handdoek in de ring gooien en kijken hoe Vito er in een betere staat van gezondheid op reageert. Keep me posted!

Maar Rossi heeft het niet uitgespuugd. Hij heeft op het 7e uur een glucose daling naar 12.4. Vanmorgen 2 uur na spuiten had ie nog een waarde van 17.4

Zo, dat is een spectaculair resultaat, zeg! Houd me aub op de hoogte van de vorderingen op dat gebied, ik ben razendbenieuwd!

Mike

Dat snap ik Mike. Daarom zei ik ook op den duur. De meeste mensen consumeren dagelijks brood. Zonder dat ze weten over bijnieren of maagzuur tekort.

We krijgen het wel voor onze kiezen deze maand:

Morgenmiddag laat mijn vriendin haar paard Alima inslapen. Alima is 16 en heeft verregaande artrose, waardoor ze in constante pijn verkeert. Deze problematiek komt niet uit de lucht vallen, maar voorheen was het op en af met de klachten terwijl ze nu aanhouden en alsmaar verergeren. Vandaag is de dierenarts langsgeweest en deze ziet er geen heil meer in, dus we hebben de knoop doorgehakt en morgen gaat het gebeuren. Hier een foto van mijn vriendin met Alima in de goede oude tijd:

Mike

Jeetje, dat is idd veel dierenverdriet in 1 maand tijd! ?

Sterkte voor jullie allebei!!

De verbinding tussen mensen dier spreekt zo uit deze foto. wat zal dat pijn doen...heel veel sterkte voor Monic en jou.

Dank voor het medeleven. Technisch gezien heeft Alima geen artrose, maar DSLD (Degenerative Suspensory Ligament Disease), wat neerkomt op progressief letsel van de banden en pezen. Dit komt onevenredig veel voor bij het paardenras waar Alima ook toe behoort, Paso Peruano's. Veel paardenbezitters zijn vaak zelfs niet bekend met dit ras, dat door de Spaanse 'conquistadores' (veroveraars) is ingezet in Zuid-Amerika. Het idee was dat deze paarden superveel indruk maakten op de tegenstanders van de Spanjaarden met hun 'tölt', een speciale 'viertakt'gang die de Spanjaarden er specifiek in hebben gefokt die er in slow-motion als volgt uit ziet:

Er hangt veel prestige aan dit paardenras en het bestbewaarde geheim is dat ze veel te losse banden en pezen hebben, wat zich later in hun leven openbaart als DSLD. De banden zijn dan inmddels zo ver doorgescheurd dat de paarden er doorheen kunnen gaan, waardoor de 'koot' (kogelgewricht) zelfs los kan komen te liggen. Alima zit daar tegenaan en daarom hebben we geen andere keus dan haar de koude wintermaanden te besparen en nu in te grijpen.

Op die prestigieuze paso-farms spreken ze met geen woord over DSLD en ontkennen ze het probleem. Ze zeggen doodleuk dat een paso wel 30-35 jaar kan worden, omdat het zo'n sterk ras is, en hun beste paarden worden dat ook, maar Alima is pas op de helft en is een van de vele onvermelde slachtoffers van deze vorm van doorfokken, die volgens de fokkers 'aangeboren' is.

We hebben nog overwogen om groenlipmossel in te zetten, want dit spul schijnt wonderen te doen bij pezen, banden, spieren en gewrichten. Maar zelfs als we Alima apart zouden zetten op een weitje en met rust en groenlipmossel zouden kunnen oplappen, dan nog is ze een paard dat niet alleen op een wei of (nog erger) in een stal zou kunnen staan. Alima is een echt buitenpaard dat in een kudde thuishoort, hoe klein de 'kudde' dan ook. En in de interactie met andere paarden moet ze regelmatig onverwachte bewegingen maken, die te maken hebben met domineren of gedomineerd worden (zo gaat dat in de paardenwereld). Het is dan wachten op het volgende letsel - en het volgende.

Welke redenatie we ook loslaten op hoe hier mee om te gaan, we komen telkens uit op hetzelfde: voor Alima's kwaliteit van leven moet ze 'sterven in het harnas' en niet nog verder aftakelen. Net als Boogie moeten we haar, nu ze nog over enige waardigheid beschikt, laten gaan. Ze loopt nu al een maand zo kreupel als wat en heeft veel pijn, het is mooi geweest. Run in peace, Alima!

Mike

Die foto in dat hoge gras is overigens door mij genomen in 2004, het eerste jaar dat we Alima hadden. Monic heeft die foto uitgeprint, in een hartje geknipt en geplakt op een klein canvas waar ze om de foto heen heeft geschilderd. Hier heeft ze gisteren een foto van gemaakt en deze heb ik hier geplaatst. Het toont Alima op haar hoogtepunt als 3-jarig paard en Monic op het hoogtepunt van haar geluk met Alima. Het contrast tussen toen en nu kon haast niet groter zijn...

Mike

Die Carny geef ik mijn katten ook Binc. Ze vonden het eerst heerlijk, maar hun enthousiasme neemt iets af voor dit voer.

Ander voer zijn ze wel enthousiast over?
Zo ja, welk voer is dat dan?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan