RIP Boogie (Run In Peace)

Precies. Ze heeft een afkeer tegen eten.
Dus actie is noodzakelijk.

Aks hij overgewicht heeft dan is hij een extra risico voor leververvetting!

Ik weet niet of jullie gebeld hebben en alsnog naar de dierenarts gaan vanavond. Maar als dat niet het geval is dan zul je toch moeten gaan dwang voeren. Dat betekent eten vloeibaar maken en in een spuitje steeds kleine beetjes voorzichtig in bekje spuiten. Heb je geen spuit, dan zul je met de hand moeten doen. Maar er moet wel wat in.

Deze link is met de hand. En laat dat eerste alsjeblieft achterwege. Je hoeft ze bek niet eerst schoon te maken.

Binc, dank voor je razendsnelle reacties, ook via email. Let wel, het is niet mijn kat. De overbuurman heeft besloten morgenvroeg pas actie te ondernemen. Ik heb al je reacties aan hem voorgelezen, meer kan ik niet doen.

Mike

Oké. Maar hij moet wel zorgen dat ie eten binnen krijgt.

En nog steeds wil ik heel graag weten welje onderzoeken gedaan zijn. Dan kan ik evt nog wat advies mee geven wat nog onderzocht zou kunnen worden.
Hopelijk gaat ie niet naar dezelfde arts. En hopelijk sturen ze ook meteen dossier door als hij ernaar vraagt. Daar kunnen ze nog wel eens over mieren neuken. Letterlijk! Ze hebben dan het liefst dat je terug komt naar dezelfde kliniek.

Als de onderzoeken morgen gedaan zijn denk ik dat ie in elk geval alvast mee krijgt

Cerenia, eetlustopwekker en wellicht maagbeschermer en maagzuurremmer. En het is dan geoorloofd om dat te geven. Katten kunnen namelijk echt lijden onder maagzuur.

Van belang is in elk geval bloedonderzoek naar

Alvleesklierontsteking is fpli test
Schildklier
Nieren is oa Sdma
Suiker, is glucose maar ook fructosamine. Dat moet ie echt aangeven als de dierenarts daar zelf niet over begint.
Urine onderzoek. Evt echo van buik.

Ik kan het niet uit staan he, weer zo een dierenarts die maar half bakken een kat na kijkt en dan tot de conclusie komt om maar prednison te spuiten! Mede om deze reden zijn er kat vriendelijke klinieken gekomen. Omdat er nog teveel artsen zijn die het gedrag van katten niet begrijpen. We komen het helaas nog te vaak tegen ?
Bij niet eten kan die arts toch ook wel bedenken dat het beestje misselijk is.
Hoe lang eet ie al niet? Buiten gister bij de dierenarts om?

Ik lees nu pas je laatste reactie. Ik vind dit ook getuigen van incompetentie en heb hem ook een andere, betere dierenattsenpraktijk aangeraden.

De kat vertoont nu al bijna 2 weken dit gedrag en het wordt van kwaad tot erger. Het is dus niet dat ze al 2 weken niet eet, maar wel alsmaar minder. Ook nu eet ze nog steeds, maar het is zeer minimaal. De kat maakt ook een weinig energieke indruk en er moet vandaag toch echt wat gebeuren...

Mike

Helemaal mee eens!! Minimaal eten is niet voldoende. Ik hoop dat de eigenaar een stukje verder is gekomen deze ochtend.

Ik neem aan dat nog niet alle bloeduitslagen binnen zullen zijn nu?
Behalve als alles in de praktijk nagekeken kan worden. Maar als dat zo is, is er niet voldoende onderzocht. De testen die ik genoemd heb worden namelijk niet standaard mee genomen in algemeen bloed onderzoek.
Is deze kat ook afgevallen toevallig?

Weet dat er van gastro intestinal ook natvoer beschikbaar is. Misschien gaat dat er makkelijker in dan brokken. Het is geen ideaal voer. Maar zelfs bij niet eten maakt dat voor nu niet uit. Al eet ie pindakaas!

Hier in elk geval een aantal oorzaken van slecht of minimaal eten.

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/veel-voorkomende-symptomen/mijn-kat-eet-niet-wil-niet-eten/

De kat is idd afgevallen. De overbuurman is bij de dierenartsenpraktijk waar ze het laatst is onderzocht langsgeweest en heeft inmiddels de uitslagen van het onderzoek. Ook heeft hij speciaal 'krachtvoer' (natvoer) meegekregen, wat hij aan zijn kat heeft gevoerd. Deze at wederom slechts een klein beetje hiervan en raakt ook dat nu niet meer aan.

Verder heeft hij op aanraden van mij een afspraak gemaakt met een dierenarts in Nijmegen die ik zeer hoog heb zitten. Hij zal met hem vanmiddag de uitslag van het bloedonderzoek bespreken en daarnaast zal zijn kat door deze arts worden onderzocht. Ik zal op de hoogte worden gehouden van de voortgang en zal dit vervolgens hier posten. Mocht ik specifieke hulp van je nodig hebben, dan neem ik persoonlijk contact met je op.

Mike

Oké. Wrs is dat krachtvoer Royal canin convalescence support.
Dat is poeder wat je met een beetje warm water aan moet lengen tot een papje.
Als ie dat heeft mee gekregen dan gaat ie dat echt niet uit zichzelf eten. Dat is goor.
Of hij heeft Hills AD mee gekregen.

Wat heeft ie die dierenarts vanmorgen gezegd over de misselijkheid? Nog steeds niks om dat te bestrijden?

Ben benieuwd naar de bloeduitslagen. En ook benieuwd of de kat meer is gaan drinken.
Heeft hij de kat dan vanmorgen mee genomen naar deze dierenarts? Of is de buurman alleen gegaan zonder kat?

Hij is zonder kat langsgeweest. Geen idee welk voer hij heeft meegekregen. Bij deze dierenarts hadden ze het ook vanochtend nog steeds over die spuit, vandaar dat mijn buurman nu mijn advies heeft opgevolgd en een afspraak heeft staan met die andere arts vanmiddag.

Mike

Oké. Hij moet voorkomen dat dat beestje die spuit krijgt!! Als er niet voldoende bloedonderzoek is gedaan en zonder röntgen opnamen van de buik ben je verder van huis!!
Als ie een alvleesklier ontsteking heeft bv. Of erger nog, suikerziekte in combi met pred. Je moet er niet aan denken.
Ik hoop dat je me zsm kan laten weten welje bloed onderzoeken gedaan zijn.
En wellicht kan je buurman even aan de kat ruiken? Ruikt ie normaal of naar snoepjes?

Verder hoop ik dat die andere dierenarts die jij aan raad beschikt over voldoende apparatuur. Hopelijk ook een echo appparaat.
Katvriendekijke klinieken hebben dat wel.

Ik ben zo dadelijk wel een paar uurtjes even aan het werk. Ik zal zo vaak als mogelijk even je berichten checken via mij tel.

Ik hoop dat het allemaal een beetje goed is gegaan vandaag?
Dat kat en eigenaar iets opgeschoten zijn?

Nou, eindelijk weet ik wat er vanmiddag uit het dierenartsenbezoek is gekomen:

Het kan een leververvetting zijn. Het kan een levertumor zijn. Het kunnen ook opgehoopte haarballen zijn die er niet of onvoldoende uitkomen.

De kat heeft lichte verhoging, wat duidt op pijn. Zaak is om de komende dagen de temperatuur op te nemen. De arts is nog niet van plan om er meteen dure echo's, endoscopie, rontgenfoto's of anderszins tegenaan te gooien. Hij heeft Metacam (!) en een ontstekingsremmer toegediend. Daarnaast ook Cerenia. De buurman heeft verder nog Kat-a-Lax meegekregen, wat mijn vriendin een half uur geleden in het bekje van de kat heeft gedaan (eind van de avond en de komende dsgen weer).

Het gaat nu al beter met de energie van de kat, er zit meer leven in! Je had trouwens gelijk: het voer dat de buurman gisteren meekreeg was Hills AD.

Mike

Er is geen urine onderzoek gedaan?

De onderzoeken zijn ook afhankelijk van wat de vorige dierenarts heeft laten onderzoeken. Ik vind dat deze kat op zijn minst wel onderzocht moet worden op suiker ziekte. Het is een simpel onderzoek en de kosten daarvan zijn te verwaarlozen.
Als deze kat wel suiker heeft en de oorzaak daarvan is alvleesklier ontsteking dan is metacam niet een heel strak plan.
Ik begrijp dat ie een cerenia injectie heeft gekregen? Ook pilletjes mee gekregen daarvoor?

Leververvetting gebeurd heel snel bij een kat die niet eet. En zeker zijn katten met overgewicht een verhoogd risico. Daarom noemde ik het ook.

Maar dat die ander arts een spuit pred wilde geven tegen de stress.... ik denk er het mijne van.

Kat a lax is tegen haarballen. Meeste katten eten dit niet uit zichzelf. Ondanks dat gezegd word dat ze het lekker vinden.

Veter alternatief en minder koolhydraten is deze. Die eten ze wel zelf.

http://m.zooplus.nl/shop/katten/kattensnacks/pastas_cremes/moutpasta/212220

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan