RIP Boogie (Run In Peace)

Zo lag ie gisteravond bij mij op bed.
Ondanks zijn ontspannen houding zie je wel dat ie toch niet lekker is. Hij heeft nu 0,3 ml cisapride gehad. Krijgt ie 3 keer tegen de misselijkheid. En 1 tablet ab voor zijn longen. Ik heb vandaag in elk geval het idee dat ie niet zo misselijk is met de cisapride. Filmpje is van eergisteren. Foto's zijn van gisteravond.

https://imgur.com/a/CjNIX

Hoe gaat het nu met beertje? En met de kat van de buurman?

Met Beertje gaat het prima! Ze eet uitsluitend nog rauw voer en heeft een mooie balans tussen rust en activiteit en speelsheid.

Voor wat betreft de kat van de buurman, deze eet uit zichzelf kleine beetjes en er komen slechts kleine beetjes uit, ondanks de Kat-a-Lax. Het is dus momenteel nog wel een beetje een 'zorgenkindje', maar het lijntje met deze nieuwe dioerenarts is kort dus afwachten maar.

Mike

Dankjewel elkedageenei.

Mike, spuugt de kat door de cerenia heen? Ik neem aan dat hij ook tabletjes mee heeft gekregen van de cerenia?

Wat spuugt ze precies? Is dat voedsel? Verteerd of onverteerd?
Ik weet niet of de kat licht gekleurd is, maar stel dat er idd sprake is van problemen met de lever kun je de voetzooltjes en binnenkant van de oren controleren of er geel verkleuring zichtbaar is.
Misschien is het ook zinvol het eten iets vloeibaarder te maken.

Hopelijk knapt ze snel op. Anders zou ik toch wat uitgebreider bloedonderzoek laten doen op bloedarmoede, leverenzymen bilrubine, pancreas.
En een echo. Dat is wat ik zou doen als ze blijft spugen.

Hoeveel kilo is de kat afgevallen?

Fijn dat beertje nu zo makkelijk over is gegaan op rauw voer. Dat scheelt een hoop.

Nee, geen Cerenia-tabletjes. De kat spuugt niet, ik verwees naar ontlasting dat er maar mondjesmaat uitkomt, ondanks de Kat-a-Lax. We moeten zien hoe dit zich gaat ontwikkelen...

Mike

Oh ik dacht spugen dat je bedoelde. Aks hij kast heeft van verstopping, dat zijn symptomen die o.a passen bij blaas en nier problemen...ik blijf erbij, ik zou die urine laten onderzoeken incl eiwit creatine ratio. En nieren testen. Wat jij hier allemaal verteld hebt kan de oorzaak zijn van niet eten waardoor levervetting ontstaat. Als hij last zou hebben van haarballen waardoor verstopping op treed zou hij bij dagelijks gebruik van kat a lax inmiddels nergens last meer van moeten hebben. De laatste is een gevolg van een andere aandoening. Hoop dat het beestje snel op knapt.

Ik neem het serieus, zeker gezien de ervaring met Boogie. Volgens mij drinkt die kat ook niet heel veel.

Mike

Dat is dan weer vreemd aangezien katten met nierfalen juist wel veel drinken.
Komt deze kat vrij buiten? Dan kan ie ook drinken zonder dat de eigenaar dat weet.
Kun je checken of hij uitgedroogd is? Dat doe je door de nekvel iets onhoog te trekken. Als deze langzaam terug valt is ie zeker uitgedroogd. Zijn velletje zou soepel terug moeten vallen. Staat zijn vacht open?

Tjonge jonge het is echt altijd een puzzel met katten om een oorzaak te achterhalen.
Misschien doet de eigenaar er verstandig asn om toch met de dierenarts te overleggen wat hij denkt over de mogelijkheid nierproblemen bij deze kat.

Het is niet leuk ik de deur plat te lopen bij de dierenarts.

De dierenarts had die truc met aan het vel trekken al uitgehaald en de kat is niet uitgedroogd. Het beestje komt niet vrij buiten. Het is idd een hele puzzel!

Mike

Oké. Maar blijft wel zaak om in de gaten te houden. Vanwege die grote puzzel heb ik inmiddels geleerd. Volgens dierenartsen was er nooit iets mis. Terwijl ik zag dat dat wel zo was. Ik heb daarvan geleerd en vraag meteen een doorverwijzing naar een internist. Die heeft veel eerder achterhaald wat er aan de hand is en meer mogelijkheden.

Liever 1 keer veel geld betalen dan tig keer betalen zonder diagnose. Ook 1 van de redenen waarom ik mijn katten verzekerd heb. Ze zijn namelijk Gods gruwelijk duur.

Blijf het maar in de gaten houden die uitdroging. Zoals in de link te kezen word ook verwezen naar alvleesklier. Wanneer daar problemen zijn kan dat ook verstopping of diarree geven. Fpli is daarvoor de aangewezen bloedonderzoek. Helaas denken nog veel artsen aks dat goed is er niks met de alvleesklier aan de hand is. Dat klopt dus niet. Ik ben daar zelf tegenaan gelopen. Fpli goed, maar de beelden op echo en ct lieten duidelijk alvleesklier problemen zien.

He mag nog altijd filmpjes sturen. Misschien zie ik nog dingen die van toegevoegde waarde zijn. Al kan ik dat natuurlijk niet beloven.

Ik wil nog even terug komen op het drinkgedrag van de kat.
De meningen hierover verschillen nogal.
Ene arts zegt dat ze dan veel gaan drinken. Anderen zeggen juist weer weinig drinken. Zelf denk ik dat het drinkgedrag afhankelijk is van of er andere aandoeningen aan de orde zijn. Wanneer de nierproblemen een gevolg zijn van suikerziekte of een schildklier aandoening is dat de reden voor meer drinken. Wanneer nier problemen een op zichzelf zijnde oorzaak is dan kan het zo zijn dat de kat minder drinkt.
Blaas problemen komen wel eigenlijk altijd voor bij oa nierproblemen. Ik ben er 99% van overtuigd dat ie in elk geval een blaasontsteking heeft. Zorg voor die sticks die ik eerder hier plaatste. En anders wil ik er ook wel een paar op sturen. Maar dan moet ik ze zelf eerst bestellen omdat je de verpakking nodig hebt om af te lezen. Of de eigenaar brengt het weg voor onderzoek.

Mike,

Hoe gaat het nu daar met het beestje?
Is de kat stabiel? Ik maak me echt zorgen om de nieren en lever. Ureum/bun in bloedonderzoek is echtlaag wat wijst op nier en/of leverproblemen ondanks dat creatinine goed is. Als die waarde omhoog gaat dan is het beestje niet meer te helpen. Laat me weten als ik iets kan doen oké?

Hoi Binc, ik hoorde vandaag dat mijn kleinzoon een allergie heeft tegen honden en katten en hij wil gaan samenwonen, vriendin heeft een kat die ze niet kwijt wil.
Waarschijnlijk moet hij van zijn allergie zien af te komen. Ik moet nog zoeken of dat kan en wat de achtergrond van die allergie is.

Binc, jij schrijft in een van deze posts dat het voer van Royal Canin niet goed is. Waarom is het voer van Royal Canin niet zo goed volgens jou?
Ik heb een kennis die Royal Canin aan zijn katten geeft. Volgens hem (hij heeft niet zo heel veel verstand van voeding) is het 'zeer gezond' want de vacht van zijn katten gaat er immers van glanzen. Nu is het niet mijn insteek om hem ervan te overtuigen dat het voer 'niet zo goed is' (want hij zal dit bestempelen als een alternatief feit), maar het is meer voor mijn eigen kennis.

Als je je verdiept in de ingrediënten en het spijsvertering kanaal van katten zal het wel duidelijk worden denk ik.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan