Een indrukwekkend verhaal Mike. Ik heb een kat gehad die hier nogal op leek: Tønder. Ze was erg intelligent, ze snapte altijd wat ik bedoelde en ze wist wat ze wel en niet mocht en haalde daar nog sterken mee uit ook: ik ben jouw te slim af, tenminste ze probeerde het zo af en toe, heel vermakelijk. Ze was ook echt een dametje: enigszins afstandelijk, maar toch ook wel dol op aanhalen. Als het wat kouder werd, kroop ze, terwijl ik op de bank zat, aan de zijkant onder mijn trui en draaide daar net zolang tot het voldoende comfortabel was en dat was het niet snel...
Ze had ook een soort smetvrees: van jongs af aan deed ze heel moeilijk om het juiste plekje te vinden om te poepen of te plassen: buiten minstens 10 keer even graven, voordat het juiste plekje gevonden was. Binnen nooit op de kattenbak, altijd ernaast, die kattenbak was meer voor het gewone volk (we hadden er op een gegeven moment zes). Voor haar speciaal een aparte bak neergezet voor de plasjes, er ging een paar keer per dag een schoon doekje in, dan deed ze de plas daar op. Ze heette dus Tønder, die bak was haar Tørinoir. Ze wist ook hoe mooi ze was, ze demonstreerde dat zo vaak mogelijk. Speels was ze ook en je kon met haar echt spelletjes doen, bijvoorbeeld een dingetje (een 6mm plugje) van de trap afgooien, ze rende dan de trap af, pakte het plugje op en bracht het weer naar boven, legde het voor je voeten neer enz. Ze werd wat ouder en begon hier en daar een neurotisch trekje te vertonen, dat lag in haar aard denk ik. Ze ging krabben aan haar nek tot het een wondje werd en dat was weer aanleiding om nog meer te krabben. Van alles aan gedaan, maar niets hielp afdoende. Het was niet heel erg en het wondje genas soms ook weer. Tot ze aan een klein bultje op haar kop ging krabben, net ernaast welteverstaan. Dat werd een bult, later een abces. Ze was toen al zo'n achttien jaar oud trouwens. Het abces werd wat erger waardoor ze door de giftstoffen vreemd gedrag ging vertonen. Toen maar naar de dierenarts die voor ik ho en stop kon roepen er al een spuit in deed met antibiotica en iets tegen de jeuk. Dat hielp dus niet. Ik heb toen maar zelf het heft in handen genomen en het abces 3 keer per dag uitgespoeld met waterstofperoxide, dat hielp binnen een paar dagen en goed ook. Omdat het abces vlak boven haar rechter oog zat, heb ik wel heel goed opgepast dat de waterstofperoxyde niet in haar oog zou komen, eerst een dikke laag keukenpapier erop houden en dan pas spoelen. Ze knapte weer aardig op en hooft nog twee maanden geleefd, zo echt op haar manier, ze leek niet ziek meer, maar ze was merkbaar ouder. Toen ging het weer minder, ze dronk niet meer, dus maar met een spuitje water geven in haar bekje. Het werd nog minder, ik heb toen besloten om haar niet lager water in haar bekje te geven, ze wilde niet meer en het was tijd, gewoon tijd! Ze leefde nog een paar dagen, heel rustig, spinde nog wat als ik haar aaide, tot de avond dat ik wist dat ze de volgende dag niet meer zou halen. Ik heb haar toen naast mijn bed gelegd, ze kon dan inslapen terwijl ze bij mij was. Af en toe stond ze even op, maar moest weer gaan liggen, ze was te moe. Het werd me op een gegeven moment te veel en tegen de ratio in wilde ik haar laten drinken, ik wilde haar niet kwijt! Dus met een spuitje water in haar bekje, ze weigerde, ik huilde, het afscheid was onvermijdelijk. Dezelfde nacht nog is ze ingeslapen.
Een paar dingen die ik op mijn alternatieve manier heb opgelost qua medische kattenzaken:
Op een gegeven moment kwam er een rode kater bij, zo van de heide opgevist. Het dier had teken, vlooien en kattenziekte. Die kattenziekte kreeg de rest van de katten ook, maar met goed voer zijn ze allemaal beter geworden, zonder dierenarts. Ribe ging op een gegeven moment allemaal kleine plasjes doen, met soms een beetje bloed erin. Toen maar op intuïtie tomatenpuree gegeven, probleem snel opgelost. Dit heeft zich nog één keer herhaald. Verder zijn ze zelden ziek. Ribe (17 jaar) heeft de laatste tijd wat huid/vachtproblemen, de vacht gaat klitten en er ontstaan plukken vacht. Hij krijgt nu vette melkproducten (vit. A & D, zoals yoghurt met extra slagroom erin en je ziet de vacht weer verbeteren.