RIP Boogie (Run In Peace)

Dorethe,

Een schildklierwaarde van 4,6 is mij onbekend! Ik raad je aan het volledige dossier op te vragen. Je moet ook weten in welk lab ze hebben laten testen omdat elk lab andere waarde hanteert. Meestal is Utrecht het meest betrouwbaar. Ja, het is logisch dat ze dus dik gestrest was. Dan moet je meestal wel een roesje geven. Heeft mijn kat ook meermalen gehad. Maar, indien een kat in deze toestand is zoals jij beschrijft is de glucose in meeste gevallen torenhoog!!! En deze dient absoluut mee getest te worden en dan nog is deze onbetrouwbaar om te zeggen dat er sprake is van suikerziekte. Hiervoor dient dus fructosamine ook geprikt te worden. Zolang als je niet weet of dit ook onderzocht is adviseer ik je niks te doen nog.
Ik mag toch aannemen dat het allemaal mee geprikt is, incl de nierwaarden? Urine onderzoek, wat is er precies onderzocht in de urine? Er zijn namelijk nog steeds teveel onnozele dierenartsen die denken dat ze suikerziekte kunnen testen door alleen een urine onderzoek. Dat is dus niet het juiste onderzoek. Eerst zou ik dus al deze dingen willen weten.

Dus,

Welk lab?
Wat waren de waarden?
En wat is er getest?
Referentiewaarden kan je zo achter komen als in Utrecht is getest. Staat online. Voor wat betreft voeding, ik zou wel de vis even weg laten idd. Ik vrees dat rauw vlees een drama gaat worden als je dat probeert?
Zit je echt in over het gescheiden eten geven hier een alternatief. Voederbak die werkt op chip. Je hebt er maar 1 van nodig voor de zieke kat. Als je de chip registreert kan alleen zij ervan eten. Voor andere katten blijft de bak gesloten.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/voerbak/voerautomaten/surefeed/479582

https://www.zooplus.nl/shop/katten/voerbak/voerautomaten/surefeed/479582

Kun je ook nog mijn andere vragen bekijken over gedrag?

Veel ontlasting?
Veel drinken en eten?
Gaat ze op de koude vloer liggen?

Hoi Binc,

Dat is getest bij de dierenarts zelf, want na een half uur konden ze me de waarden zeggen.

De rest van je vragen ga ik navragen.
Ze eet niet veel, maar drinkt wel veel en altijd bij het bakje met de druppels K.Zeezout.
Ze ligt niet op de koude vloer maar op de warme verwarming op een schaapsvachtje.

Trouwens al heel erg bedankt voor de info.
Voor die voerbak moeten het dan toch 2 zijn, want anders eet zij ook bij de bak van Giotto. Hij kan wel niet bij haar bak mee eten, maar omgekeerd dus wel.

Ik ga dit allemaal goed uitzoeken, want dit is te belangrijk om over 1 nacht ijs te gaan.

Dorothé

Hoi dorethe,

Je zegt is bij de dierenarts zelf getest. Wat is exact bij de dierenarts getest? De glucose of OOK de fructosamine?
Deze laatste is namelijk de belangrijkste en ik ken persoonlijk zelf geen dierenarts die fructosamine in de praktijk test. Glucose kan wel in de praktijk worden getest maar die vind ik in dit geval minder belangrijk.

Zorg ervoor dat je alle onderzoeken gemaild krijgt. Daar heb je recht op. Op basis van jou verhaal heb ik toch enige twijfel over de schildklier van je kat. Over het algemeen zoeken ze juist de warmte niet op bij een schildklier probleem maar juist de koelte. Ook zijn ze dan niet te stoppen met eten. Goed dat je het allemaal op gaat vragen. En ook goed dat je nog niks gaat geven.
Wanneer je mijn hulp wilt met al die waarden en zo, zet dan de uitslagen hier neer als je dat wilt.

Ja, in dat geval met de voerbak heb je er idd 2 nodig.

Top!! Vanwege dat weinig eten kun je de dierenarts evt vragen of er dan sprake zou kunnen zijn van apathische hyperthyreoïdie. Is het enige wat ik kan bedenken als ie weinig eet in combinatie met de verhoogde waarde.

apathische hyperthyreoïdie. Hierbij eet de kat niet, wordt slomer en vertoont spierzwakte.

Ze eet niet veel, nooit gedaan trouwens. Maar is wel wat actiever dan eerst en ik zie geen spierzwakte. Ze klimt via de kattenboom nu zelfs op de hoge kast en springt naar beneden.

totaal T4 bij een kat liggen tussen de 10 en de 50, waardes boven de 50 passen bij hyper. Ik herinner me nu dat ze 64 heeft. Dat viel nogal mee volgens de dierenarts. Maar ik ga de waardes precies navragen.

Dorothé

Klopt. Hoewel de referentiewaarden in Utrecht tussen de 10 en 45 zijn.
Op hun site dan. Mondeling hoor ik ook steeds tussen 10 en 50.
Een waarde van 64 vind ik dus persoonlijk niet extreem. En met deze waarde zou ik ook niet beginnen met die medicatie of ander voer maar eerder met een natuurlijke oplossing. Even afhankelijk allemaal wat er verder gerest is natuurlijk.
Ik vind het vreemd dat je dierenarts bij deze waarde al medicatie aan raad. Juist om de reden dat dit een lichte verhoging is, is het dus aan te raden om vaker te testen. Het kan namelijk ook vanzelf normaliseren. Wanneer je dan medicatie in zou zetten word de schade veel groter.
Zorg punt blijft wel dat afvallen.
Dit kun je in de gaten houden door wat regelmatiger te wegen. Verder opletten naast veelvuldige ontlasting en diarree of ie hijgt en of zijn vacht open staat en of ie onrustig is. Actiever kan dus wel met die lichte verhoging te maken hebben.

Ik moet zo dadelijk wel weg voor een paar uur. Het lukt dan niet eerder dan dat ik later vanavond kan reageren. Ik ben erg benieuwd naar de uitslagen en kom er dan op een later moment bij je op terug.

Ze zouden tussen 3 en 4 uur bellen, maar dat is niet gebeurd. Het kan natuurlijk druk zijn, dus ik wil niet gaan bellen. Ik wacht maar eens af tot 18:00 uur, en als ze geen tijd hebben vraag ik of ik morgenvroeg op een gunstigere tijd kan terugbellen met mijn vragen.

Dorothé

ik zou eens CBD olie proberen, mijn kat doet het daar al 6 jaar zeer goed op (18 ruim nu) en zag er slecht uit toen die bij mijn moeder vandaan kwam.

Hoi Marijan,

ik heb dat ook gevraagd aan de dierenarts en ze raadde het af omdat ze het niet kende. Ik denk dat ik dat sowieso toch ga doen, het schaadt ja niet. Er is ook speciale CBD voor dieren.

Dank je voor de tip.

Dorothé

Voordat je middelen in gaat zetten eerst zekerheid hebben over alles wat geprikt is en de waarden daarvan. Een te snel werkende schildklier los je niet op met alleen cbd olie helaas. Evenmin als een aandoening als suikerziekte en aan nieren. Van die laatste ga ik ervan uit dat deze mee getest is. Je zult ook iets aan de stress zelf moeten doen en achterhalen waar deze vandaan komt. Wanneer je niks aan de schildklier zelf doet heeft dat gevolgen voor oa de nieren. En nogmaals, bij deze waarde zou ik vooralsnog niet al te ongerust zijn.

Mijn eigen kat had destijds ook een verhoogde waarde. Ook cbd gebruikt maar hielp hekemaal niks. Dit komt omdat er andere factoren zijn die heel veel stress geven. Waar ook holistische dierenartsen aan voorbij gaan is bv dat een blaffende hond in de omgeving al zeer stressvol is. Schreeuwende kinderen. Een andere kat in het territorium, onderlinge knokpartijen om maar een paar voorbeelden te noemen. Het is voor erbij maar het haalt in dit geval van dorethe haar kat niet het doel om het probleem volledig te elimineren.

1 van de weinige holistische dierenartsen die dit dus wel begrijpt is Erwin geijtenbeek. Die kijkt altijd naar supplementen in combinatie met omgeving.

Hoi Binc,

Ik heb gebeld en heb de waarden. Ik wil ze je ook mailen als je wil. Dan moet Mike ons even verbinden. Fructosamine is niet getest geworden omdat ze glucose gedaan hebben. Het een was voor langere uitslagen en de glucose actueel. Ik vroeg of dat alsnog gedaan kon worden met het bloed wat ze hebben, maar ze trok er niet aan. Misschien ga ik nog naar een andere dierenarts. Maar niet meteen, ze is nu al zeer opgefokt.

De Ty= 61,8, dus valt nog iets meer mee.

Laat maar weten wat je wilt weten of via email.

Dorothé

Hoi dorethe,

Indien glucose waarde goed was dan hoeft fructosamine niet. Maar in eerste instantie dacht ik dat glucose via alleen urine was getest. Het is handiger om te mailen idd. Dat is wat makkelijker leesbaar. Met deze schildklierwaarde ben ik niet bezorgd.

Mike, wil jij onze mail adres uitwisselen?

Nou ik ben al veel wijzer dankzij Binc.

Ik begin met het voer.

Dan moet er sowieso over een maand nogmaals gecontroleerd worden en dan laat ik die waarden in een laboratorium in Utrecht testen.

Nu moet ze toch bloeddrukverlagers nemen. Ze heeft amodip gekregen. Weet iemand hier iets van?
Ik wil dit waarschijnlijk een maand geven en als het dan niet lager is geworden overgaan op alternatieve druppels.
Mocht iemand iets over het middel weten en het me afraden, laat het dan graag even weten.

Dorothé

Forum statistieken

Onderwerpen
4.548
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan