RIP Boogie (Run In Peace)

Dat is ook mijn punt. Dit is verzonnen voor VROUWEN als ZWAKTEBOD! Geef een vrouw macht en ze verandert in een sadistische en wrede tiran.

Weg van de minste weerstand! Dus ja, daar heb je zeker gelijk in. In wat voor een wereld leven we toch.

Deze week sprak ik een man die een pitbull heeft. Ontzettend lief beest. Maar als eigenaar heeft ie het heel moeilijk omdat de hele buurt een oordeel klaar heeft. Puur en alleen vanwege het uiterlijk van de hond. Vrouwen die hij tegen komt tijdens het uitlaten en die hun poedeltje dan oppakken en hem verzoeken om ergens anders te lopen met zijn hond. Terwijl 1 van die poedels dus zijn pitbull beet. De pitbull deed niks.

In de meeste gevallen is het houden van honden dierenmishandeling, vaak ze zijn doorgefokt, mismaakt, eenzaam, worden steriel gemaakt en krijgen in het algemeen enkel droge brokken en mensenvoer. Ze kennen dezelfde degenatieve ziekten als mensen.

Joost

Het gebeurt niet vaak, maar nu moet ik het toch echt met je oneens zijn. De meeste honden- en kattenbezitters geven hun dieren veel liefde en aandacht en ondanks het slechte voer bereiken deze dieren leeftijden die ze in het wild niet snel zouden behalen. Bedenk ook dat honden en katten ooit uit zichzelf naar ons toegetrokken raakten en zich evolueerden tot de huisdieren die ze nu zijn. Uiteraard valt er nog veel winst te behalen met de manier van fokken, het voer en andere randzaken, maar het gaat mij te ver om te stellen dat het houden van een hond of kat per definitie gelijk zou staan aan dierenmishandeling.

Mike

Ja, dat klopt idd! Niet alleen bij honden maar ook andere dieren.
Uiteraard zijn er mensen die het wel snappen. Er zijn er ook die denken “ik geef rauw dus niks aan het handje” ondanks een goeie motivatie is dit ook niet helemaal waar. Het ene rauw is het andere niet. En juist voor dieren die al last hebben van degeneratie of ouderdom, of wat voor aandoening dan ook moet je alsnog ontlasting en gedrag in de gaten houden. Het ene merk rauw vlees heeft weer een hoger bot gehalte dan het andere. En niet elk dier kan dat meteen evengoed verteren. Andere merken weer meer spier of orgaan vlees. Zo is net als bij mensen elk dier verschillend.

Dan heb je nog de mensen die vinden dat hun hond of kat wel hele dagen alleen thuis kan zitten wat ook niet waar is. Het blijkt vaak weer eigenbelangen van de mens boven het dier. Met als resultaat dat het dier niks meer is dan alleen een object in huis en een keer een uitje naar buiten.

Mijn 2 katten zijn mijn alles. Dit natuurlijk ook omdat ik geen kinderen heb.
Ik heb de laatste 2 weken ongeveer 500,00 euro uitgegeven aan Chiara, onderzoeken, 2 chipgestuurde voerbakken, speciaal nat- en droogvoer. Als je niet van een dier houdt, dan zal je dit toch niet snel doen.

Dorothé

Het houden van honden is mijns inziens niet per definitie dierenmishandeling. Dat zou ik niet willen beweren, wij hebben zelf ook een hond en een kat. Ook is het niet de bedoeling verkeerd met ze om te gaan, toch zie ik hier (Randstad) veel dikke honden die nooit eens lekker los kunnen rennen buiten. Altijd maar aan de riem.

Sommige rassen zijn echt beperkt en mismaakt, dat is toch zeker wel een vorm van mishandeling?

Joost

Bedenk ook dat honden en katten ooit uit zichzelf naar ons toegetrokken raakten en zich evolueerden tot de huisdieren die ze nu zijn

Hier had nog niet aan gedacht?

Joost

Bedenk ook dat honden en katten ooit uit zichzelf naar ons toegetrokken raakten en zich evolueerden tot de huisdieren die ze nu zijn

Dit betekent echter niet dat hun spijsvertering en hormoonstelsel mee geëvolueerd is. Datzelfde is het geval bij het natuurlijk kunnen uiten van gedrag. Wij mensen hebben dieren zelf vermenselijkt. Soms tot in het extreme. Het is niet voor niks dat er zoals Joost aan geeft zoveel ellende is bij dieren.

Sommige rassen zijn echt beperkt en mismaakt, dat is toch zeker wel een vorm van mishandeling?

Ik vind dit dus idd een vorm van mishandeling en het ontbreken van logisch verstand.

Verder zijn er veel mensen die simpelweg te onwetend zijn. Misschien is dat een betere benaming.

Mijn 2 katten zijn mijn alles. Dit natuurlijk ook omdat ik geen kinderen heb.
Ik heb de laatste 2 weken ongeveer 500,00 euro uitgegeven aan Chiara, onderzoeken, 2 chipgestuurde voerbakken, speciaal nat- en droogvoer. Als je niet van een dier houdt, dan zal je dit toch niet snel doen.

Dit ben ik ook met je eens. Er zijn zat mensen die alles maar afwimpelen alszijnde dat het niet belangrijk is. Als je besluit om een dier te willen dan heb je daarvoor een bepaalde verantwoordelijkheid. Het lijkt er echter op dat veel mensen dat niet begrijpen. Neem als voorbeeld die halsband met stroom. Het is gemakzucht wat de mens dient tegenwoordig.

Nou, gisterenavond zijn de 2 chipgestuurde voerbakken en nat- en droogvoer gekomen. De voerbakken moeten nog geïnstalleerd worden omdat ik geen batterijen ervoor had en het aanleren gaat een heel proces worden. Maar goed.
Met het voer ben ik dus wel al begonnen. Vanmorgen heeft ieder zijn eigen natvoer gekregen en ik ben erbij gebleven. Chiara at goed, dus ze vindt het lekker. Dat is al een probleem minder.
Giotto keek de gehele tijd naar haar bakje, maar omdat ik erbij bleef at hij van zijn bakje. Toen zij echter stopte, ging hij verder met haar bakje en vond het ook lekker. Hij moet minstens een eetlepel gewoon voer binnen krijgen, maar mag wel haar voer eten.
Nou ik wil het dus voorlopig, totdat ze aan de bakjes gewend zijn, zo doen. Het droogvoer vinden ze ook allebei lekker.
Vreemd, omdat er stond dat het niet het meest smakelijke voer is en ik ze normaal heel goed voer gaf. Maar ja, maakt niet uit, belangrijk is dat het gegeten wordt en dat de poes toch smaak van haar eten heeft.
Ik hoop dat ik hiermee het probleem op een diervriendelijke manier en zonder bijwerkingen kan oplossen.

Dorothé

Hoi Dorethe,

Goed om te lezen dat het met het eten goed gaat en dat ze het eet.
Wanneer jou andere kat geen dieetvoer hoeft en mee eet van dat voer zou je er ook voor kunnen kiezen om dit zo te laten. Wel in de gaten houden dat ontlasting goed blijft en er geen andere reacties zijn op het voer. Dan kun je hem ook gewoon wanneer je thuis bent gewoon eten geven met jodium erin. Het scheelt je dan een hoop geld voor die 2 voerbakken die op chip werken.
Kanttekening is dat je dan wel op moet blijven letten. Het aanleren van die voerbakken is idd een proces. Wanneer je besluit om ze toch te houden begin je met de bakken neer te zetten en de deksel gewoon voor een paar dagen open te laten. Er zitten verschillende standen om de deksel in te kunnen stellen. Steeds 1 stapje meer.

Hoe gaat het met de bloeddruk pilletjes? Merk je verandering in gedrag?

Hoi Binc,

Nou de eerste avond was ze toch wel (achteraf gezien) wat down. De 2e avond was dit 4 uurtjes het geval, de 3e avond 2 uurtjes en gisteren heb ik er bijna niets van gemerkt. Dus dat gaat ook goed. Alleen het erin krijgen is een zeer groot drama in meerdere bedrijven :-)
Met 2 mensen moeten we Chiara in bedwang houden en eentje geeft dan het pilletje.
Maar ja, ik denk dat dit maar van korte duur is, dus we doen het kuurtje. Ik ga wel iets van de pilletjes afschrapen na een weekje.

En de voerbakken...ja we hebben ze nou, dus dan ga ik er ook langzaam mee beginnen.

Dorothé

Ja, het kan een gevecht worden om pilletje erin te krijgen. De beste manier is om met ene hand duim en wijsvinger het bekje een beetje open te doen en met andere hand pilletje erin. Wel altijd een spuitje met water erachteraan bij geven via de zijkant van zijn bekje. Anders loop je het risico dat het in zijn keel blijft hangen.

Hier een filmpje met wat tips voor als je alleen bent of met ze 2en.

Welke dosering heb je aangehouden met de bloeddruk pillen?

Op het moment een half pilletje zoals voorgeschreven. Ik houd dit een week vol en dan ga ik ervan af schrapen.

Dorothé

Dorethe,

Je zegt dat je die pillen als kuur wilt geven. Als je dat doet en daarna niks doet gaat de bloeddruk gewoon weer omhoog. Je hebt het nu gebruikt voor nood en omdat je niks anders voor handen hebt. Maar je zal wel op zoek moeten naar een alternatief als je wilt stoppen met deze medicatie.

Ik heb gezien dat je kat 3.5 kilo weegt. Je moest starten met een halve tablet van de dierenarts. Zoals aangegeven gaat de dierenarts uit van een standaard dosering bij de gemeten waarde in combi met gewicht. Persoonlijk zou ik eerste dag een half tablet en daarna beginnen met de meest lage dosering. Dit kan dus een kwart tablet zijn. Ze werd dezelfde avond down zeg je. Wat mij betreft is er dan geen reden om de halve tablet aan te houden. Je kunt kijken hoe ze reageert op een kwart.

Wat zag je aan haar gedrag dat ze down werd? Hoe uitte zich dat?

Dat ze slaperig werd.

Denk je dat Chiara dat dan eigenlijk verder zou moeten nemen? Als met de voeding het schildklierprobleem in toom is, dan zal de bloeddruk toch ook wel goed zijn. Of niet?
Ik heb er niet uit begrepen dat dit iets is voor altijd. Wel het voer (als dit werkelijk de schildklier is.)
Dorothé

Weet je, ik vind dit best lastig. Jij wil goed doen voor je kat en ik ook. Je volgt de adviezen zoals de dierenarts heeft aangegeven en dat is begrijpelijk. Ik ben geen dierenarts uiteraard. Dat moet je je wel realiseren. Zelf ben ik eigenwijzer omdat in de praktijk vaak blijkt dat men standaarden blijft hanteren die niet voor elke kat hetzelfde zijn. En daarbij vergeten veel dierenartsen naar het gedrag te kijken en gaan ze alleen uit van hun meet apparatuur. Zoals ik zei, van dit medicijn zou je kat bij een juiste dosering niet meteen down moeten worden. Bovendien kan tijdens behandeling van de schildklier de bloeddruk veranderen. Hoger of lager. Datzelfde is ook het geval bij de schildklier dat dit kan wisselen. Omdat de waarde op het moment van afname niet zo hoog was maar de bloeddruk wel zit mijn zorg niet zo specifiek bij de schildklier zelf dat deze verantwoordelijk zou zijn voor zo een hoge bloeddruk. Jij behandeld nu met voer. Vanaf vandaag zei je toch?

Voor die eerste paar dagen dat je een half gaf werd ze down. Laat je 24 uur tussen de giften? Dat is wel aan te raden. En hoe is ze dan de volgende dag? Heb je dan het idee dat ze minder actief is of juist actiever? Juist omdat je nu zegt dat ze achteraf toch down werd bestaat de kans dat ze met een kwart af kan. De bloeddrukverlagers hebben ook bijwerkingen. Vooral voor de nieren, en dat kan ook weer voor verhoogde bloeddruk zorgen.

Loopt ze verder normaal? Geen zwakke achterhand?

Heb je ook de site gevonden van schildklierkat en daar gelezen? En heb je een bijsluiter gekregen bij de bloeddrukverlagers? Ik zet ze hieronder neer. Wanneer de oorzaak wel echt in de schildklier gelegen is dan is de behandeling levenslang. En dan wil je deze medicatie om de bloeddruk te verlagen niet al te lang geven. Vind je de alternatieven dan niet een beter idee?

http://bijsluiters.fagg-afmps.be/DownloadLeafletServlet?id=296426

http://schildklierkat.nl

Ja, voor de schildklier (als dat zo is) ga ik vanuit dat het levenslang is. De bloeddruk hoop ik dat zodanig verbetert met een verbetering van de schildklier, dat medicatie niet meer nodig is, anders ga ik aan dat alternatief wat je aangeraden hebt. Ik laat haar niet levenslang shit nemen. No way.

Ze loopt normaal.

Dorothé

Goed dat je dat overweegt.
Wat ga je nu doen met de dosering van die bloeddrukverlager? Had je de bijsluiter gelezen? Daarin staat de start dosering aangegeven. Een kwart pil om daarna na ongeveer 2 weken te verdubbelen naar een halve. De dierenarts heeft als dosering meteen de hoogste dosering geadviseerd. Een halve op de dag van haar bezoek is niet zo erg. Het liefst start je laag zodat je bij een volgende meting kan constateren of het aan slaat. Wanneer de bloeddruk niet verlaagd is na een paar weken weet je dat je te laag zit in de dosering en dan is de volgende stap een halve tablet.
Wanneer de schildklier door het voer bij een volgende meting gedaald is is niet gezegd dat de bloeddruk ook gedaald is. Die zullen ze alsnog mee moeten meten.

Wil je nog kijken naar de andere vragen in mijn vorige bericht om een beter beeld te krijgen?

Ik denk dat ik vandaag maar eens een kwart probeer. Er staat wel op de bijsluiter dat gehalveerde pillen binnen 24 uur opgebruikt moeten zijn. Tja, waarom weet ik niet.

Ik vond dat Chiara gedurende de dag wel fit was, ze heeft veel buiten rond gelopen. Normaal deed ze dat niet meer zo. Ook nog gespeeld met de kater. Dus ze maakte een happy indruk. Ik denk dat het voer goed voor haar is. Natuurlijk zullen daar wel koolhydraten inzitten. Daarom zal ze het wel lekker vinden. Maar ja, daar moet ik dan toch maar voor gaan. Hier heb ik geen keuze.

Dorothé

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan