Schildklier

Misschien kan je hier een antwoord uit halen?

http://chriskresser.com/thyroid

Vooral de 'articles' zijn interessant.

Uit het hoofd weet ik het ook niet maar de "gewone" T3 wordt ook heel vaak gemeten dus dat zal dan toch wel belangrijk zijn?

Denk het wel, thanks. Geen idee, hoop dat ik alles voor elkaar krijg. Doe net alsof ik die waarden "vergeten" ben, hopelijk worden ze alsnog bijgeschreven. Het is wat, om info over jezelf te krijgen moet je moeite doen.. Wil ook nog ferritine laten prikken. Nou ja ik kijk wel hoe ver ik ben, ben iig al verder dan eerst.

Inmiddels heb ik de bloeduitslagen binnen. Ben er niet zo blij mee, had verwacht dat het wel iets verbeterd zou moeten zijn na al het werk. Het is juist verslechterd. Kan de TSH stijgen door de jodium, ook al gebruik je het al een tijd? Heeft er iemand nog meer tips wat te doen?

Mijn uitslagen:

TSH 5,7 (was 4,3)

T3: 1,2

T4: 13,3 (was 14)

HB: 8

Ferritine: 24 (was 31)

@ San

Geen eenvoudige opdracht om op je vraag een correct antwoord te geven. De heren deskundigen zijn het ook niet met elkaar eens, vandaar ! Sommigen zijn geen voorstander van een bloedtest en zien een urinetest als een betere indicatie.

Op de site van de natuurdiëtisten staat hierover volgende informatie

Quote:
Hoewel de schildklierhormonen in het bloed gemeten kunnen worden (TSH, T4, T3, antistoffen tegen de schildklier), gaan er steeds meer stemmen op dat deze metingen onbetrouwbaar zijn.

Een veel betere methode zou zijn de verzameling van 24-uurs urine, waarin zowel de vrije T4 (FT4) als de vrije T3 (FT3) worden bepaald. Indien deze factoren beiden te laag zijn, zou er sprake kunnen zijn van een hypothyreoïdie.

Is de FT4 relatief hoog en de FT3 laag, dan moeten we concluderen dat er sprake is van een conversieprobleem (omzettingsprobleem in de lever van T4 naar de actieve T 3 vorm).

De primaire diagnostiek echter vindt plaats in de anamnese.

Er zijn zelfs endocrinologen die zover gaan dat men louter op het verhaal van de patiënt afgaat.

Hier geraadpleegde bronnen :

http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=431&id=474&page=9

http://www.natuurdietisten.nl/files/Schildklier.pdf

http://www.natuurgeneeskunde-praktijk.nl/index.php?pagina=normaalwaardenschildklier

http://www.spreekuurthuis.nl/themas/schildklierafwijkingen/informatie/onderzoek_en_diagnose

Bloedtest :

Uit alles wat ik gevonden heb, zijn je T3 en T4 OK. Om de reden dat je TSH boven de 5 zit, is er inderdaad iets aan de hand.

Samengevat: bij laag T3/T4 bestaat er hypothyreoïdie. Wanneer TSH verhoogd is en T3/T4 verlaagd, dan is de oorzaak gelegen in de schildklier. Is TSH verlaagd, dan ligt het probleem bij de aansturing (hypothalamus en hypofyse).

Is TSH verhoogd maar de zijn de T3/T4 normaal dan kan er sprake zijn van een latente hypothyreoïdie (voorteken).

San, welke waardes zijn boven of onder de normaal waardes ? In ieder geval je TSH ( te hoog ) en ook je T3( te laag) ?

Werken je bijnieren wel goed ?

Met betrekking tot de aanmaak van jodium en schildklierhormoon is volgende bron voor de beeldvorming interessant

http://umcg.net/?page_id=80

In het geval de bijnieren naast de schildklier mede aan de oorzaak van de problemen ligt, is het verstandig om je vitamine B inname aan te vullen. Vitamine B heeft nl. zowel positief effect op de bijnieren als de schildklier.

Als aanvullende bronnen van vitamine B kan je denken aan koninginnegelei (=royal jelly)dat een hoog gehalte aan pantotheenzuur (vitamine B5) bevat. Meer hierover zie http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/9195-royal-jelly-een-biologisch-medicijn.html.

Koninginnengelei is niet iets wat ik zo makkelijk zou nemen. Hiervoor worden soms complete bijenvolken uitgeput, omdat ze voor onnatuurlijk veel larven gelei moeten maken, dit om meer van die gelei te verkrijgen voor de verkoop. Ik heb dit van een imker gehoord. Er zijn vast andere bronnen van vit. B5 die minder drukken op het bijenvolk dat het toch al moeilijk heeft.

Hi Vivianne,

Mijn bloedwaarden zijn helaas niet goed, zelfs de HA zegt dat. De T4 vinden ze wel ok, maar T3 en TSH te laag. Verder doen ze daar niks mee, protocol is wachten tot het zo erg is dat je aan de medicijnen moet. Ik vraag me af of mijn TSH zo op de jodium reageert, ik stop er een tijd mee tot aan de volgende bloedprikronde, kijken of het verschil maakt. Ik ga straks je link even bekijken. Ik vind het zo gek dat ik gezonder ben gaan eten, en dat het toch slechter is geworden... Vit>B neem ik al, en Propolis ook. Royal jelly is zoals Tanja zegt niet handig om te nemen, misschien kan ik stuifmeelkorrels proberen.

@Zonne: T3 is idd te laag, TSH te hoog. Weet niet of mijn bijnieren goed werken. Ben nu een tijdje bezig met Adrenal, en nu definitief gestopt. Eens in de zoveel tijd meet ik hartslag en bloeddruk, en ik zit met het hart steeds rond de 90. Ik word er gek van, het wordt niet minder, voel me er niet lekker bij. Dan maar geen Adrenal, voor mij is het niet geschikt. Tenminste, ik denk dat het daaraan ligt. Anders merk ik het wel, als het niet minder wordt.

Vreemd genoeg was mijn anti TPO wel gezakt: vorige keer 543, nu 336! Geen idee hoe dat dan kan...

T3 is de belangrijkste waarde volgens mij...

Slik je de normale adrenal of de adrenal cortex. Ik zat met de normale adrenal cortex ook steeds met een hoge hartslag, heel vermoeiend.

Schrijft de huisarts met een TSH van 5,7 geen thyrax voor, of heb je gezegd dat je dat niet wilt slikken ?

Ik gebruikte de normale. Ik ga eerst eens laten testen of ik echt bijnieruitputting heb, wie weet is het toch alleen de schildklier. De cortex is a/d prijs, eerst maar uitsluitsel. Die hartslag is inderdaad een ramp, hoop dat het bij mij snel zakt!

De HA doet volgens mij pas iets met een TSH boven de 6. Officieel boven de 10, maar bij veel klachten boven de 6. Voor ik aan medicatie begin wil ik eerst goed laten uitzoeken of er ergens anders iets hapert waar de schildklier door van slag is. Als ik dan toch medicatie nodig heb zou ik gaan voor dierlijk schildklierhormoon denk ik.

Quote:
Ik vraag me af of mijn TSH zo op de jodium reageert, ik stop er een tijd mee tot aan de volgende bloedprikronde, kijken of het verschil maakt.

Hoi San, dit deed me denken aan wat mijn behandelaar (acupunctuur/meester in reiki/en weet ik het nog meer) zij,

We kwamen op het onderwerp jodium, en hij was van mening dat dit als suplament giftig is en nooit goed.

Ik weet dat hier velen zijn die er bij zweren en erg veel kennis er in hebben, mijn behandelaar echter ook, een man van 67 en al zijn hele leven met sport voeding en dergelijke bezig.

Mijn punt, het is geen slecht idee even te stoppen denk ik.

Er is ook zoveel geschreven over jodium. Misschien dat sommigen er van opknappen, maar ik heb het idee dat bij mij de schildklier er door is verslechterd. Inderdaad een goed plan om nu te stoppen, ben benieuwd wat de bloedtest over 3 maanden zegt.

Quote:
al zijn hele leven met sport voeding en dergelijke bezig.

Dan ben ik eerder geneigd hem niet te geloven dan wel!

Mike

Hier schrijft de huisarts thyrax voor zo gauw de THS boven de hoogte normaal waarde is ....

Ik krijg overigens jodium voor mijn schildklier en daardoor ( denk ik ) is mijn TSH altijd binnen de ref waardes.

Ik begreep dat bijnier uitputting vaak samen gaat met een niet goed werkende schildklier. En ik las gisteren een paar artikelen dat dat bijna altijd begint met bijnier- uitputting.

Hier wachten ze blijkbaar langer met medicatie. Denk dat als je eenmaal aan de medicijnen zit je er lastiger vanaf komt dan wanneer je ze nooit gebruikt.

Kan heel goed, dat de schildklier daardoor ontregelt is geraakt. Daarom laat ik het binnenkort testen, dan weet ik zeker hoe en wat.

Quote:
Kan de TSH stijgen door de jodium, ook al gebruik je het al een tijd?

Als het al stijgt door de jodium dan is dat subklinisch.

Voel je je nu slechter dan bij de eerdere meting?

Maar je hebt gelijk, ik zou ook even stoppen met de jodium.

Quote:
Vreemd genoeg was mijn anti TPO wel gezakt: vorige keer 543, nu 336! Geen idee hoe dat dan kan...

kan dat misschien komen omdat je nu al langere tijd geen gluten meer eet?

Quote:
Dan ben ik eerder geneigd hem niet te geloven dan wel!

Ja ik snap je, je bedoelt, de meeste sport fanatieke zijn van (verzadigd)vet arm en veel koolhydraten en dergelijke, maar dat valt met deze zat mee, eet goede vetten en lever enzo.

Maarten,
Quote:
We kwamen op het onderwerp jodium, en hij was van mening dat dit als suplament giftig is en nooit goed.

Het zou interessant zijn om de volgende keer eens te vragen aan hem hoe hij tot deze conclusie komt. En wat zijn verklaring dan is voor het feit dat er heel veel mensen zijn die zich er zo enorm veel beter door voelen.

@Pike: ik voel me niet slechter, heb iets meer energie. Maar wel enorme hartkloppingen, steeds een pols van rond de 90 in rust. Gestopt met de Adrenal, hoop dat dat snel uitwerkt, merk dat mijn hart nog wel tekeer gaat. Jodium blijft iig even in de kast.

Ik eet inderdaad nauwelijks gluten meer, en elke dag paranoten voor het selenium. Zou dat het kunnen zijn?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan