Schildklier

@ San

Er zit iets in je terugkoppeling !

Barnes legt in zijn boekwerk geen verband tussen voeding en een onderdrukte schildklierwerking. Het gaat ook om een wetenschappelijk geschoold iemand die meestal geen verband leggen tussen voeding en gezondheidsklachten.

Volgende link van de Vereniging van Gebruikers van Natuurlijk Schildklierhormoon sluit aan bij je bevinding : http://www.vgns.nl/voeding.html

Het inpassen van fruit in het voedingspatroon is inderdaad cruciaal voor een goede leverwerking en de omzetting van T4 naar T3. Zelf nuttig ik per dag enkele stuks hiervan. Denk b.v. aan enkele onbesproeide appels en rechtsdraaiende yoghurt met zongedroogde rozijnen.

Vivianne,

Je komt hier vaker met rare ideeen. Nu weer dat fruit. Wat voor goeds doet fruit volgens jou dan precies?

Mike

@ Mike

Zelf refereer ik naar de 8 essentiële suikers die vaak in fruit van nature aanwezig zijn. Wolfe heeft hier reeds over geschreven en in Nederland komt Geiske de Ruig momenteel door middel van de glycobiologie mee naar buiten : zie volgende link http://www.pgpraktijk.nl/orthomoleculaire-geneeskunde/essentiele-suikers-2/

Veel mensen blijken slechts 2 essentiële suikers uit hun voeding te halen en krijgen hierdoor gezondheidsklachten.

Glycobiologie is de wetenschap over de structuur, biosynthese en biologie van suikerketens, ook koolhydraten genoemd, die zeer wijdverbreid aanwezig zijn in de natuur.

Suikers zijn essentiële bouwstenen van alle organismen. Sedert korte tijd zien we dat er steeds meer studies naar de effecten van complexe suikerketens op de gezondheid gedaan worden. Het blijkt dat deze essentiële suikers een belangrijke rol spelen in de communicatie tussen de cellen onderling. Ook de processen in de cel worden hierdoor gestuurd. De zeer complexe suikerstructuren vormen als het ware sleutels in deze communicatie. Ook zien we dat suikers gebonden zijn aan eiwitten; ze vormen zo o.a. hormonen. Hoewel veel werk verricht is in de Verenigde Staten was het in de jaren ‘70 Prof. Alfred Pischinger uit Wenen die deze communicatie al beschreef.

Er zijn minstens acht, mogelijk negen essentiële suikers die in de voeding aanwezig moeten zijn; het lichaam kan deze zelf moeilijk aanmaken. Ze zijn aanwezig in verschillende voedingsmiddelen, zoals fruit, met name bessen, groente, met name broccoli , paddenstoelen ,noten, peulvruchten en eieren.

Door de landbouwmethodieken en de veranderde eetgewoontes bevat onze huidige voeding vaak te weinig van deze voedingsstoffen, waardoor er verstoringen kunnen ontstaan in ons lichaam. Zie hiervoor ook het artikel Samen(H)eerlijk Fit.

De Amerikaanse Academie van Wetenschap heeft recent een rapport uitgebracht over de eigenschappen van de individuele suikers. In het hoofdstuk publicaties staat dit document, evenals de film “The sweet language of life” waarin gesproken wordt over de voeding en de werking van glyconutriënten.

Wanneer er sprake is van ziekte is het zaak de conditie en de weerstand zo goed mogelijk op te bouwen. Het zorgen voor een optimale voeding hoort hierbij. Wanneer er sprake is van ziekte is het zaak de conditie en de weerstand zo goed mogelijk op te bouwen. Het zorgen voor een optimale voeding hoort hierbij.

Hieronder een kort résumé over de essentiële suikers en de voedingsbronnen waar we de 8 essentiële suikers uit te halen vallen.

mannose

Terug te vinden in o.a. bonen, linzen, paddenstoelen- shi-i-take, paddenstoelen

zwarte, blauwe & rode bessen, cranberries, perziken, appels en sinaasappels

glucose geen noemenswaardige tekorten bij de Nederlandse bevolking op dit vlak

Terug te vinden in alle fruitsoorten, groenten en bijenproducten (o.a. bijenpollen - natuurhoning)

xylose

Terug te vinden in kelp, bessen (zwarte bessen, loganbessen, frambozen), aloë vera, zaden, berkensap, guave, peer, physillium. Echinacea, boswellia, spinazie & kool

galactose

Geen probleem bij WAPF dieet - wordt uit disacharide lactose gevormd wat in zuivel aanwezig is.

Terug te vinden in o.a. melk (suiker), borstvoeding, zwarte bessen (ribes nigrum L & black current seeds)

fucose

Terug te vinden in zeewier, kelp, champignons, medicinale paddenstoelen (Shi-I-take), zaden en borstvoeding

n-acetyl glucosamine

Zit in chitine (= pel van insecten, wormen en garnalen), shi-i-take paddenstoelen, haaienkraakbeen

n-acetyl galactosamine

Zit in de beestenbottenbouillion (runderproducten), noriwier, shi-i-take paddenstoelen en agar

n-acetyl neuraminezuur

Zit in kippeneieren, wei-proteïnen en borstvoeding

Bij mezelf zie ik dat ze alle 8 uit mijn voeding haal.

Met betrekking tot de zongedroogde rozijnen zal je me wellicht niet kunnen volgen. Zelf voel ik me er goed bij om de reden dat het naast het eten van rood vlees, een natuurlijke bron van het mineraal ijzer is.

Voor de mensen die het digitaal willen zien, is volgende link ook interessant

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/20287-de-tien-gezondste-fruitsoorten.html

@ San

Als aanvulling op de hierboven vermelde informatie heb ik me nog verder ingelezen in het boek Ik heb er mijn buik van Vol van Marijke de Waal Malefijt om de reden dat zij vaak verbanden legt tussen voedingspatronen en gezondheidsklachten.

Zij beschrijft in haar hoofdstuk 11 in verband met een onderzoek van het darmmilieu ook het proces van een overbelaste lever wat in jouw geval mogelijk speelt.

Een van de functies van de lever is het omzetten van hormonen en xenobiotica d.m.v. haar enzymsystemen waaronder het toevoegen van glucuronzuur aan de stoffen die geëlimineerd dienen te worden. Voor een optimale werking van dit proces zijn ook vezels, flavonoïden en mineralen uit groenten en fruit nodig die mede aan de basis liggen van een gezonde darmflora.

Hiervoor is het calciumzout calcium-D-glucaraat nodig ter bevordering van het onschadelijk maken van de schadelijke stoffen. Calcium-d-glucaraat kan uit volgende voedingsmiddelen gehaald worden : appels, kersen, abrikozen, grapefruits en kiemgroenten. Geen groenten uit de kolenfamilie om de reden dat deze dan weer de schildklierwerking onderdrukken !

Meer hierover zie ook volgende link

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/116804-juiste-voeding-helpt-bij-een-traag-werkende-schildklier.html.

Zij legt in dit hoofdstuk tevens het verband tussen borstcysten en een overmaat van beta-glucoronidase in de ontlasting als een gevolg van een niet goed werkende lever.

Bij twijfel adviseer ik je een ontlastingonderzoek te laten doen. Er zit een kans in dat je een overgroei hebt van bepaalde bacterieën en dat kan samenhangen met een niet optimale lever- en of darmwerking.

San,

dit lijkt mij voor jou interessant vanwege het feit dat je anti-TPO is gedaald.

Je neemt toch extra selenium?
Quote:
Selenium Can Decrease Antibody Levels

As it turns out, there is a trace mineral called selenium that plays an important role in thyroid biochemistry. Selenium deficiency has been implicated in the etiology of Hashimoto's thyroiditis, and selenium supplementation has been found beneficial.

http://jdach1.typepad.com/natural_t...ashimotos-thyroiditis-by-jeffrey-dach-md.html

Quote:
Selenium supplementation in patients with autoimmune thyroiditis decreases thyroid peroxidase antibodies concentrations

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...nel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfro

Hi Vivianne

Ik wil sowieso een ontlastingsonderzoek doen. In januari heb ik weer een nieuw aanvullend tegoed, en dan ga ik dat inplannen. Interessant trouwens dat borstcysten samen kunnen hangen met iets in de darmen! Werkelijk overal is een verband in te ontdekken. Bedankt voor je post! Ik kom straks een heel eind met een darmbehandeling en de leverreinigingen die ik zelf uitvoer vermoed ik.

@Pike: klopt, ik eet dagelijks 2 tot 3 paranoten (bah). Ik had al eens iets gelezen dat dit kon helpen bij anti TPO waarden. En dat lijkt inderdaad zo te zijn. In januari moet ik weer bloed laten prikken, benieuwd of het dan nog meer gezakt is.

Quote:
klopt, ik eet dagelijks 2 tot 3 paranoten (bah).

:lol: waarom kwel je jezelf zo? Moet je ze ook nog weken, zouten en drogen?

Koop toch gewoon een potje selenium! kost nagenoeg niets en dan ben je van al dat gezeur af :D

Haha ;-)

Omdat ik heb gelezen dat paranoten veel beter werken dan een Seleniumsupplement. Ik vind er verder niks aan hoor, vooral niet als ze geweekt zijn. Van de zomer waren ze een keer verrot na een dagje weken! Maar misschien werkt jouw supplement net zo goed.

Ik las net dat bij hashimoto ook vaak sprake is van een kwikvergiftiging.

Met zuurstof-/h202-/ozontherapie oxideert het dodelijke methylkwik naar het ongevaarlijke kwikoxide en het lichaam kan zich er vervolgens van kwijten.

Quote:
Can Detox & Digestive Issues Cause Thyroid Problems?

Published on Apr 8, 2014

Save Your Seat at http://thethyroidsessions.com

Here's a sneak speek with Reed Davis, founder of Functional Diagnostic Nutrition.

Hier iemand die met etherische olien zichzelf van de schildklierproblemen afgekregen heeft.

Francincense (wierook) helpt o.a. tegen hashimoto (autoimmuunschildklieraandoening).

http://kehaumartinez.wordpress.com/2013/07/11/essential-oils-instead-of-thyroid-meds/
Quote:
I have now been using the oils for almost 10 months & I still have no need for thyroid meds. I continue to follow my intuition with the oils and use whichever ones appeal to me the most, depending on the day. Endoflex is still one I use almost every day. I continue to apply them to my feet in the evenings & thyroid in the mornings. I have gotten my antibodies down (though still not perfect, but close!) and my TSH has decreased (yay!) while my T3 to T4 conversion improved (double yay!). My doctor was astounded that my body did this without thyroid medication. I was deemed “one of those rare people.” I don’t think Im rare though. I think I just gave my body a chance to heal itself. I took out the toxic drugs and supported it with a more natural option & now I am well on my way to saying “I used to have Hashimoto’s.” Thank you essential oils!

ik wil graag het boek van Broda Barnes, te trage schildklierwerking lezen.

Heeft iemand het hier misschien in zijn boekenkast en wil er vanaf? (in het Nederlands)

Ik heb een nagenoeg nieuw exemplaar beschikbaar. Moet zeggen dat ik hem niet zou kopen als ik jou was. Misschien een keer lenen bij de bibliotheek? Het is geen boek wat je er vaak nog een keer bij pakt om iets na te lezen. Zou het eerder willen omschrijven als een opsomming van een lijst symptomen in verhaalvorm, met iedere keer dezelfde oplossing: en toen gaven we dierlijk schildklierhormoon en verdwenen alle klachten als sneeuw voor de zon.

Dergelijke verhalen zijn op het internet voldoende te vinden. Verwacht in ieder geval geen zelfhulpboek.

29 november 2014 tussen 10-17 uur, 85-95 euro www.schildkliercongres.nl

Programma: http://www.schildkliercongres.nl/programma/
Quote:
Spreker is Mary Shomon, een Amerikaans ervaringsdeskundige en patiëntencoach die sinds 1995 diepgaand onderzoek heeft gedaan naar het functioneren van de schildklier www.thyroid-info.com

6 oorzaken van Hashimoto: http://www.thyroidpharmacist.com/bl...auses?mc_cid=3f79b51f37&mc_eid=610b381ac4

Waarin onder andere een bevestiging van mijn gevoel c.q. ervaring:
Quote:
In addition to gluten sensitivity, individuals with Hashimoto’s may also be reactive to multiple other proteins including grains like rice, quinoa, and corn. Some experts, like Dr. William Davis, author of Wheat Belly, claim that human beings did not evolve to eat “grasses” like wheat, rice or corn.

Other individuals may also react to dairy, eggs, nuts, seeds, nightshades...

Over zuivel, lactose en schildklier medicatie: nieuwsbrief

Het komt er op neer dat je gevoelig kan zijn voor lactose en dat dit de schildklier beïnvloedt. Misschien dat het enzyme lactase hier oplossing kan bieden, maar daar is de schrijfster helaas nog niet uit. Dat wordt dus zelf experimenteren :)

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan