@ Mike
Zelf refereer ik naar de 8 essentiële suikers die vaak in fruit van nature aanwezig zijn. Wolfe heeft hier reeds over geschreven en in Nederland komt Geiske de Ruig momenteel door middel van de glycobiologie mee naar buiten : zie volgende link
http://www.pgpraktijk.nl/orthomoleculaire-geneeskunde/essentiele-suikers-2/
Veel mensen blijken slechts 2 essentiële suikers uit hun voeding te halen en krijgen hierdoor gezondheidsklachten.
Glycobiologie is de wetenschap over de structuur, biosynthese en biologie van suikerketens, ook koolhydraten genoemd, die zeer wijdverbreid aanwezig zijn in de natuur.
Suikers zijn essentiële bouwstenen van alle organismen. Sedert korte tijd zien we dat er steeds meer studies naar de effecten van complexe suikerketens op de gezondheid gedaan worden. Het blijkt dat deze essentiële suikers een belangrijke rol spelen in de communicatie tussen de cellen onderling. Ook de processen in de cel worden hierdoor gestuurd. De zeer complexe suikerstructuren vormen als het ware sleutels in deze communicatie. Ook zien we dat suikers gebonden zijn aan eiwitten; ze vormen zo o.a. hormonen. Hoewel veel werk verricht is in de Verenigde Staten was het in de jaren ‘70 Prof. Alfred Pischinger uit Wenen die deze communicatie al beschreef.
Er zijn minstens acht, mogelijk negen essentiële suikers die in de voeding aanwezig moeten zijn; het lichaam kan deze zelf moeilijk aanmaken. Ze zijn aanwezig in verschillende voedingsmiddelen, zoals fruit, met name bessen, groente, met name broccoli , paddenstoelen ,noten, peulvruchten en eieren.
Door de landbouwmethodieken en de veranderde eetgewoontes bevat onze huidige voeding vaak te weinig van deze voedingsstoffen, waardoor er verstoringen kunnen ontstaan in ons lichaam. Zie hiervoor ook het artikel Samen(H)eerlijk Fit.
De Amerikaanse Academie van Wetenschap heeft recent een rapport uitgebracht over de eigenschappen van de individuele suikers. In het hoofdstuk publicaties staat dit document, evenals de film “The sweet language of life” waarin gesproken wordt over de voeding en de werking van glyconutriënten.
Wanneer er sprake is van ziekte is het zaak de conditie en de weerstand zo goed mogelijk op te bouwen. Het zorgen voor een optimale voeding hoort hierbij. Wanneer er sprake is van ziekte is het zaak de conditie en de weerstand zo goed mogelijk op te bouwen. Het zorgen voor een optimale voeding hoort hierbij.
Hieronder een kort résumé over de essentiële suikers en de voedingsbronnen waar we de 8 essentiële suikers uit te halen vallen.
mannose
Terug te vinden in o.a. bonen, linzen, paddenstoelen- shi-i-take, paddenstoelen
zwarte, blauwe & rode bessen, cranberries, perziken, appels en sinaasappels
glucose geen noemenswaardige tekorten bij de Nederlandse bevolking op dit vlak
Terug te vinden in alle fruitsoorten, groenten en bijenproducten (o.a. bijenpollen - natuurhoning)
xylose
Terug te vinden in kelp, bessen (zwarte bessen, loganbessen, frambozen), aloë vera, zaden, berkensap, guave, peer, physillium. Echinacea, boswellia, spinazie & kool
galactose
Geen probleem bij WAPF dieet - wordt uit disacharide lactose gevormd wat in zuivel aanwezig is.
Terug te vinden in o.a. melk (suiker), borstvoeding, zwarte bessen (ribes nigrum L & black current seeds)
fucose
Terug te vinden in zeewier, kelp, champignons, medicinale paddenstoelen (Shi-I-take), zaden en borstvoeding
n-acetyl glucosamine
Zit in chitine (= pel van insecten, wormen en garnalen), shi-i-take paddenstoelen, haaienkraakbeen
n-acetyl galactosamine
Zit in de beestenbottenbouillion (runderproducten), noriwier, shi-i-take paddenstoelen en agar
n-acetyl neuraminezuur
Zit in kippeneieren, wei-proteïnen en borstvoeding
Bij mezelf zie ik dat ze alle 8 uit mijn voeding haal.
Met betrekking tot de zongedroogde rozijnen zal je me wellicht niet kunnen volgen. Zelf voel ik me er goed bij om de reden dat het naast het eten van rood vlees, een natuurlijke bron van het mineraal ijzer is.
Voor de mensen die het digitaal willen zien, is volgende link ook interessant
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/20287-de-tien-gezondste-fruitsoorten.html