Ik ben onlangs naar de tandarts geweest. Met angst en beven om heel eerlijk te zeggen.
Ik was er namelijk 8 jaar niet geweest
om allerlei redenen.
Destijds veel gaten moeten laten vullen en last van pijnlijke tandhalzen, leek haast wel sponsachtig.
8 jaar geleden dus voor het laatst geweest. De jaren daarna ging het nog wel iets slechter met mijn gebit maar niet zo erg dat ik er heen moest dus niet geweest.
Ongeveer rond dezelfde tijd, of iets later, ben ik ook begonnen met een soort WAPF dieet. Dit heb ik in de loop der tijd verbetert, maar ik heb in het begin ook tijden gewoon weer 'normaal' gegeten.
Maar na enige tijd merkte ik toch dat het steeds beter ging met mijn gebit. Tandhalzen werden weer hard en minder pijntjes.
Er is 5 jaar geleden of zo ook een stuk van mijn tand afgebroken tijdens het flossen maar dat zit aan de achterkant dus dat zie je niet. Het is wel zo groot dat de tand waarschijnlijk open lag.
Maar mijn gebit zag er niet zo mooi meer uit en ik voelde en zag ook een bepaalde aanslag waarvan ik dacht dat dat best wel eens ontstekingen zou kunnen zijn. Misschien wel tot op het kaakbot was ik bang van.
Maar goed, afgelopen week een foto laten maken en wat blijkt? Niets aan de hand! Alleen tandsteen en aanslag door koffie en wijn!
Zelfs dat grote gat in die tand is helemaal hard geworden.
Dus nu naar de mondhygiëniste geweest om de aanslag weg te laten halen en ik ga wat vullingen laten vervangen die bruin waren geworden.
Maar het belangrijkste is dat in al die jaren mijn gebit geheeld is door mijn WAP protocol en er geen gaatjes bij zijn gekomen.