Secundair tandbeen

Hoi Mayk, zou fijn zijn als je man er 1 kan bestellen. Ik hoef vooraf niet te weten wat hij kost, ergens onder de 100,- is oke.

Mijn email-adres is avdpeijl(at)hotmail(punt)com.

 
Ik ben onlangs naar de tandarts geweest. Met angst en beven om heel eerlijk te zeggen.

Ik was er namelijk 8 jaar niet geweest :oops: om allerlei redenen.

Destijds veel gaten moeten laten vullen en last van pijnlijke tandhalzen, leek haast wel sponsachtig.

8 jaar geleden dus voor het laatst geweest. De jaren daarna ging het nog wel iets slechter met mijn gebit maar niet zo erg dat ik er heen moest dus niet geweest.

Ongeveer rond dezelfde tijd, of iets later, ben ik ook begonnen met een soort WAPF dieet. Dit heb ik in de loop der tijd verbetert, maar ik heb in het begin ook tijden gewoon weer 'normaal' gegeten.

Maar na enige tijd merkte ik toch dat het steeds beter ging met mijn gebit. Tandhalzen werden weer hard en minder pijntjes.

Er is 5 jaar geleden of zo ook een stuk van mijn tand afgebroken tijdens het flossen maar dat zit aan de achterkant dus dat zie je niet. Het is wel zo groot dat de tand waarschijnlijk open lag.

Maar mijn gebit zag er niet zo mooi meer uit en ik voelde en zag ook een bepaalde aanslag waarvan ik dacht dat dat best wel eens ontstekingen zou kunnen zijn. Misschien wel tot op het kaakbot was ik bang van.

Maar goed, afgelopen week een foto laten maken en wat blijkt? Niets aan de hand! Alleen tandsteen en aanslag door koffie en wijn!

Zelfs dat grote gat in die tand is helemaal hard geworden.

Dus nu naar de mondhygiëniste geweest om de aanslag weg te laten halen en ik ga wat vullingen laten vervangen die bruin waren geworden.

Maar het belangrijkste is dat in al die jaren mijn gebit geheeld is door mijn WAP protocol en er geen gaatjes bij zijn gekomen.

 
Hoi Pike, mooi dat je gebit het zo goed doet. Was je naar een Bio-tandarts?

Vullingen verwijderen maakt meestal de gaatjes groter, toch? Tenzij hij niet hoeft te boren.

 
Nee het is een gewone tandarts. Ik ben bang dat de vullingen verwijderen de gaatjes wel iets groter maakt inderdaad maar ze zitten in mijn voortanden en zijn helemaal verkleurd dus ik wil ze wel vervangen hebben.

 
Ja Pike, begrijp ik helemaal. Volgens mij zijn Bio-tandartsen niet duurder dan gewone tandartsen.

Zelf heb ik plotseling van alles en nog wat met mijn gebit, dus probeer over te stappen naar Bio. (Amsterdam).

 
OK mensen, tijd voor een update. Enkele weken geleden heeft Peter Dros een gipsafdruk gemaakt van mijn gebit en op basis daarvan een behandelingsplan gemaakt. Wat hij eerder al met het blote oog zag en m.b.v. een T-scan werd door de gipsafdruk bevestigd:

Ik heb een scheve beet. Ik ben mijn kies rechtsboven kwijtgeraakt door aanhoudende druk die afkomstig is van links, waar mijn kaakspieren verkrampen en op slot schieten (lockjaw). De truc is dus om de druk links te ontlasten, waardoor deze op rechts vanzelf afneemt. Wie mij fysiek kent, weet dat ik zeer brede 'kieuwen' heb. Volgens Peter komt dit omdat mijn kaakspieren m'n hele leven lang al aan het 'bodybuilden' zijn, zoals hij dit noemt. Mijn scheve beet zorgt ervoor dat ik als een molensteen van links naar rechts mijn voedsel kauw, wat me dus al door overdruk 1 kies rechtsboven heeft gekost, die letterlijk kapot is gebeukt.

Gisteren ben ik opnieuw bij Peter onder het mes gegaan. Mijn enige overblijvende verstandskies (linksonder) moest eruit, want deze is mede verantwoordelijk voor mijn scheve beet. Eerst nam zijn assistente echter bloed bij mij af. Peter heeft nl. weer iets nieuws: natuurlijke wondheling door gebruikmaking van lichaamseigen fibrine uit bloed. Het deed mij denken aan de volgende passage uit het boek van Weston Price over de bloeddrinkende Massai in Kenia:



Het bloed wordt vervolgens van zijn fibrine [Noot van de vertaler: Een onoplosbaar eiwit, gevormd tijdens het bloedstollingsproces.] ontdaan door het rond te draaien in de kalebas. De fibrine wordt dan gebakken of gekookt op een soortgelijke manier als men spek of vlees bereidt.

Bij Peter worden enkele buisjes bloed afgenomen, die in een centrifuge worden geplaatst. Na enkele minuten verzamelt de fibrine zich bovenop het bloed. Het is lichaamseigen eiwit met een zeer sterke groeifactor, die zorgt voor een natuurlijke wondheling nadat een gebitselement is verwijderd en de fibrine in het gat wordt gestopt.

Terwijl de buisjes bloed werden gecentrifugeerd ging Peter aan de gang met het slijpen van mijn hoektanden om zo een symmetrischere beet te krijgen. Met elke handeling vroeg hij me de kiezen op elkaar te zetten en telkens ervaarde ik een verbetering. Nu, een dag later, voelt mijn beet symmetrischer aan. Het lijkt zelfs alsof ik meer lucht heb en dus beter kan ademen! Verder ervaren mijn kaakspieren regelrechte spierpijn. Volgens mij is dit niet alleen toe te schrijven aan de operatie die volgde, maar vooral aan het feit dat mijn kaakspieren voor het eerst van hun leven kunnen ontspannen i.p.v. aanspannen en dus mogen ze nu eindelijk spierpijn vertonen. Mogelijk moet e.e.a. nog wat verfijnd worden, maar dat bekijken we in de loop der weken wel.

Voordat de operatie plaatsvond, kreeg ik eerst weer een full-mouth ozonbehandeling voor een totale ontsmetting van de mond. Tijdens deze behandeling, die enkele minuten duurt, krijgen de verdovingen tijd om in te werken. Het trekken van de kies verliep deze keer voorspoedig. Geen moeizame operatie van 2 uur, maar binnen een mum van tijd was-ie eruit. Peter verstaat echt zijn vak. Hij weet dat hij het lichaam een trauma toebrengt en probeert de schade zo minimaal mogelijk te houden door voortdurend de juiste hoek te zoeken om te kunnen trekken. Dat viel me de vorige keer al op en was nu ook weer het geval. Daarnaast weet Peter je 100% op je gemak te stellen en vertelt hij je exact wat er gaat gebeuren, zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan. Aan het eind plaatste hij mijn eigen fibrine in het gat en naaide het dicht met oplosbare hechtingen.

Uiteraard ging ik naar huis met een dikke wang, maar deze was in de loop van gisteravond alweer volledig geslonken. Wel heb ik napijn ervaren. Op een schaal van 10 zat deze tussen de 4 en 5, dus goed te doen zonder pijnbestrijding. De truc is vooral om te ontspannen en niet te veel aandacht te schenken aan de pijn. Vannacht ben ik rond 4 uur wakker geworden van de pijn en heb tot 7 u wakker gelegen. Heel ondraaglijk was de pijn niet en opnieuw heb ik deze ondergaan door rustig te blijven en mijn mentale aandacht hiervan af te leiden. Ik heb vandaag vrij en heb uiteindelijk tot 11 u vanochtend geslapen. Ik slaap me altijd door pijn en ziekte heen, dat werkt voor mij het best. Nu ben ik pijnvrij en kan ik eigenlijk alweer normaal functioneren.

Peter belde vandaag nog om te vragen hoe het met me ging. Hij is zeer tevreden over hoe mijn lichaam met het trauma is omgegaan (dat was hij de vorige keer ook al). Ik beschik over een uitstekende ontgiftings- en herstelcapaciteit, waardoor ik op lichamelijk niveau zeer snel over het trauma heen ben. Over enkele weken gaan we kijken wat er nog meer moet worden gedaan en zodra dat achter de rug is, meld ik me hier weer!

Mike
 
Fijn dat je beet-probleem (zo goed als) opgelost is, Mike. Kunnen je kaakspieren weer ontspannen, wat ook weer een effect kan hebben op de rest van je lichaam.

Bij mij had Peter ook m'n beet gecorrigeerd toen ik bij hem was voor de amalgaamsanering. De beet is beter ;-) maar helaas blijft 1 kies nog problemen geven, wat ik merk als ik iets (hards) eet en de zenuw in die kies behoorlijk steekt. Moet dus nog iets bijgeschaaft worden. Al 2 maal gedaan, maar nog niet volledig gelukt.

Voor de rest tevreden over de behandeling door Peter Dros.

Mark
 
Hey Mark,

Ik heb het ook :-(. Ik denk dat het door de vulling zelf komt en niet door een te hoge vulling.
 
Golden, ik denk ook wel eens dat ik sommige symptomen ervaar door de kwikbelasting.

Maar aan de andere kant: elke keer als ik die T-Scan doe, verschijnen er wel enkele van die hoge blauwe torens op het scherm, wat op hoge drukpunten duidt.

 
Interessant Mike, fijn toch als er zorgvuldig goed werk verricht wordt. Super dat je zo snel bent hersteld.
 
Afgelopen woensdag heb ik ook mijn laatste verstandskies (rechts onder) laten trekken bij Peter Dros. Ondanks dat de kies flink vast zat ging de behandeling verder prima. Het gat in mijn mond is ook gevuld met eigen fibrine net als bij jou Mike. 's middags toen de verdoving uitgewerkt was kwam de pijn en ondanks dat ik nooit pijnstillers neem ben ik nu toch overstag gegaan.
's avonds voor het slapen gaan weer 1 paracetamol en de volgende ochtend was de pijn weg.
Ik was echt verbaasd dat het zo snel over was, maar donderdagavond begon het weer te zeuren in mijn mond. Nu zaterdag, nog steeds een flink zeurend gevoel in mijn mond.
Weet iemand of het gebruikelijk is dat je na een aantal dagen nog last hebt. In de begeleidende brief stond wel dat het de tweede dag kon gaan opzwellen, maar ik zit inmiddels op de 4e dag.
 
Om die verstandskies eruit te krijgen, moet er gewrikt worden. Hiervan krijgt je kaakgewricht ook een opdonder. Dagenlange napijn is dus mogelijk en ik heb nu nog een doffe napijn. Deze heeft ook te maken met de kauwbewegingen die je maakt als je eet en het feit dat de hechtingen vrij strak zitten en drukken op het gat waar de kies heeft gezeten.

Mike
 
hoi Gifvrij, ik heb van verstandskiesverwijderoperaties (kaakchirurg en bij tandarts) in het verleden zeer veel last gehad postuum. Dat is dus niet raar. Maar goed, dat was bij reguliere tandartsen en kaakchirurgen. 1 keer ging het zo bij mij dat er bij nader inzien nog een drain extra in mijn wang gezet moest worden omdat het maar bleef bloeden als een rund. Maar goed: dat is weer iets anders dan de pijn. Ik had na het trekken/snijden nog zeer lang pijn: echt vreselijk. Kijk, pijn vergeet een mens liever, maar ik herinner het me nog wel goed, dat ik over straat liep na het trekken en dat ik verging van de pijn die ineens kwam opzetten na die verdwijnende werking van de verdoving. Ik vind eigenlijk dat ik onvoldoende voorbereid ben daarvoor destijds. Ik kon amper nog functioneren in het verkeer van de pijn.
 
Ik had ook nog wel tot en met 2 weken erna pijn: ik weet nog dat ik bij nader inzien soms toch niet kon werken al dacht ik (en mijn werkgever met mij) in eerste instantie ook: moet toch kunnen?

Sterkte Gif-vrij!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.899
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan