Secundair tandbeen

Mike,

Mijn buteyko coach had door buteyko ernstige ontgifting in haar gebit, misschien dat jij nog steeds aan het ontgiften bent en dat het door jouw kies eruit is gekomen, mijn coach heeft na 5 jaar nog steeds periodes van ontgifting. Het is maar een idee hoor.

 
Zo, die kies is eruit! Het was een operatie van maar liefst 2 uur, pfffffff! Het goede nieuws is dat die andere kies nog leeft en er niet uit hoeft. Peter heeft heel veel ontstekingsweefsel geconstateerd en moeten verwijderen. Voorafgaand aan het trekken van de kies kreeg ik een 'full mouth'-ozonbehandeling (ozonering van de complete mond) en naderhand opnieuw, om evt. bacteriehaarden volledig uit te roeien. Ook is de wond ingespoten met traumeel, ter bevordering van een snelle wondgenezing. Peter heeft een membraan geplaatst, dat over vijf weken eruit moet. Daarna heeft hij de wond gehecht. Toen ik uit die tandarsstoel kroop, bleek ik enorm te hebben gezweet op mijn rug en achterbenen! Ook voor Peter en zijn assistente was het hard werken! Peter sprak over een 'forse ontsteking', iets wat hij niet vaak in deze mate tegenkomt.

Over de kwestie wel of geen remineralisatie van die kies het volgende:

Let wel: dit is MIJN theorie, deze wordt niet noodzakelijk ondersteund door Peter. Op basis van wat Peter vorige week zag, ging hij ervan uit dat het zwarte deel van de kies (waar eerst al dan niet die laag secundair tandbeen heeft gezeten) zacht zou zijn, maar het bleek wel degelijk hard te zijn! Zoals eerder gezegd, als die kies al die tijd al dood was geweest had Henny Solleveld, net als Peter, zwart, afgestorven bot en weefsel moeten zien. Je kunt een witte laag secundair tandbeen simpelweg niet verwarren met een zwarte binnenkant van de kies, zo simpel is het! Uit het feit dat deze zwarte binnenkant wel degelijk hard was, maak ik dus op dat dit afgestorven secundair tandbeen betrof. De kies is volgens mij dus wel degelijk geremineraliseerd, maar het mocht desondanks niet baten. De reden hiervoor heeft Peter al aangegeven: overdruk op die kies door een scheve kaakaansluiting (occlusie), waarbij de disbalans aan de andere kant zit (links). Hiermee geeft Peter aan dat dit een oorzaak van tandbederf kan zijn buiten de voeding om, een inzicht waar ik dankzij hem inmiddels ook van overtuigd ben geraakt.

Peter raadde me aan om mezelf op celniveau te laten ontstoren middels biofotonentherapie. Hiervoor verwees hij me door naar Monique Wanders in Den Bosch, nog geen half uur rijden vanuit Kerkdriel. Super dat al die mensen mij op een zondag willen helpen! Het principe werkt een beetje als radionica: ik kreeg van Peter uitgeboorde kiesfragmenten en ontstekingsweefsel mee (in de radionica een 'getuige' genoemd), dat door Monique in een schaaltje wordt gedaan, waarna ik een glazen staaf moest vasthouden en zij haar apparaat de opdracht gaf om de energie om te polen. Biofotonen is het lichtniveau waarop de cellen communiceren en deze krijgen nu dus op een hoger, niet-materieel niveau de boodschap dat het nu goed is en dat er geen energie meer hoeft te gaan naar verdere ontsteking. Monique en ik gaan samenwerken, want net als Peter en Nini zijn zij en haar man 2 zeer prettige mensen.

Alamaar meer kom ik tot de conclusie dat er veel msnsen zijn die kunnen eten wat ze willen, maar nooit op dat niveau de oplossing voor hun fysieke vraagstukken zullen vinden. Het zijn hun onbewuste energie en daaruit voortvloeiende zelfsabotage en blokkades die moeten worden omgepoold, in combinatie met de juiste voeding natuurlijk. Ik heb hier zelf onvoldoende kennis van, maar kennelijk wordt de hulpvraag die ik het universum in heb gestuurd beantwoord doordat ik met deze goede en kundige mensen in aanraking ben gekomen!

Nog een laatste punt van aandacht:

Tanja vroeg hier al hoe het mogelijk was dat een kies zover heen is en dat ik hier toch niet of nauwelijks last van leek te hebben. Monique vroeg zich dat ook af. Uit de Preventest van Nini Kalisvaart bleek dat mijn bijnieren overactief waren (hoge cortisolproductie), wat veroorzaakt wordt door de constante overbelasting van mijn immuunsysteem door het vandaag verwijderde en geneutraliseerde stoorveld. Tegelijkertijd constateerde ze bij mij geen bijnieruitputting. Kortom, ik ben dus beresterk en mijn immuunsysteem heeft het er weliswaar druk mee gehad, maar weet wel de boel op te vangen. Nu een dergelijk stoorveld echter niet meer aanwezig is, houd ik natuurlijk meer kracht en energie over voor waar het werkelijk om gaat en dat is niet 'damage control', maar daadwerkelijke heling. Om die reden ga ik a.s. donderdag me dan ook uitgebreid laten meten en ontstoren (o.a. vroeg opgelopen vaccinatieschade) door Monique in Den Bosch.

Al met al een fascinerende en mooie dag!

Mike

 
Interessant Mike, ik weet dat het ontstoren van een dode kies/infectiehaard vaker wordt ondersteunt door biofotonen of bioresonantie (nosode). Goed om in zo'n fijn netwerk terecht te komen waar je goed wordt geholpen. Dat zweten herken ik maar al te goed, is toch een behoorlijke aanslag op je systeem het verwijderen van een kies.

 
De dag erna. Ik heb geen dikke wang en ik heb geen pijn. Peter heeft een fraai stukje werk afgeleverd. In plaats van eindeloos wrikken heeft hij de kies (die muurvast zat, Peter noemde me letterlijk een 'vastbijter') stukje bij beetje uitgeboord. Wat me opviel was dat hij regelmatig vroeg mijn hoofd naar hem toe of van hem af te draaien, waardoor hij een betere hoek had om zijn werk te kunnen doen. Hierdoor kan ik nu prima praten en heb ik geen dikke wang en ook geen flinke napijnen. Ook vroegen zowel hij als zijn assistente regelmatig of het nog ging. En om zo relaxt mogelijk de procedure te ondergaan, laat hij je ook nog vantevoren je favoriete muziek uitkiezen!

Mike

 
Zojuist Peter Dros aan de telefoon gehad. Hij informeerde hoe het met me ging. Hij wil niet exclusief de eer opeisen voor het feit dat het prima met me gaat, hij denkt dat de biofotonentherapie daarin ook een rol van betekenis speelt. Verder vertelde hij me dat het water waarmee tijdens de behandeling wordt gespoeld ozonwater is. Ik heb dus vooraf en naderhand 'full mouth'-ozonering gehad EN tijdens de operatie zelf is er gewerkt met geozoneerd water! Hoe goed is dat? Als je nou nog niet overtuigd bent van de kwaliteiten van deze tandarts weet ik het niet meer.

Nog een klein, maar niet onbeduidend detail:

Peter liet weten dat de patienten die het meeste last ondervinden van dergelijke zware behandelingen als ik heb ondergaan VEGETARIERS zijn. Peter wijdt dit aan eiwittekorten. Nini ziet dit in de Preventest ook terugkomen. Er rolt dan uit dat de patient dierlijke vetten tekortkomt, iets wat vegetariers vaak niet leuk vinden om te horen!

Mike

 
Quote:
Peter liet weten dat de patienten die het meeste last ondervinden van dergelijke zware behandelingen als ik heb ondergaan VEGETARIERS zijn. Peter wijdt dit aan eiwittekorten. Nini ziet dit in de Preventest ook terugkomen. Er rolt dan uit dat de patient dierlijke vetten tekortkomt, iets wat vegetariers vaak niet leuk vinden om te horen!


Voortvloeiend uit dit belangrijke inzicht rijst de vraag: heb ik het verlies van kies 2.7 te danken aan mijn eerdere vegetarisme, met name mijn raw food-periode tussen 2007 en 2009? Ik neigde toen naar veganisme en van veganisten is bekend dat ze op termijn vreselijke gebitsklachten kunnen ontwikkelen. Nog veel belangrijker, vooral voor ons nieuwe forumlid intuition, is dat ik toen hoofdzakelijk leefde op salades en...tromroffel...fruitsmoothies! Je weet wel, al die 'gezonde' groente en fruit, wat er zo ingehamerd wordt bij iedereen.

Element 2.7 staat in verbinding met de maagmeridiaan en die loopt dwars over de alvleesklier. En laat ik nu al geruime tijd last hebben van een geirriteerde alvleesklier! 1 jaar geleden schreef ik al:

Quote:
Intuitief begon ik een link te leggen met de consumptie van fruitsmoothies enkele jaren geleden en het werd pas echt duidelijk hoe funest fruit kan uitpakken voor de alvleesklier toen ik vernam dat Steve Jobs, oprichter van Apple, fruitarier was en aan alvleesklierkanker is overleden.


https://www.fatsforum.nl/topic/natriumbicarbonaat/page/6#post-40744

Gezond he, fruit? Die Ray Peat is een dwaas!

Mike

 
Ik ken iemand die de hele dag door alleen maar vlees at. Geen groenten, geen fruit, geen melk, alleen maar vlees.

Binnen een jaar ontwikkelde die een libido van nul. Hij kreeg constant koude handen. Hij werd depressief. Hij ontwikkelde huidproblemen, hij was constant gestressed. Een grote misère.

Als ik dit verhaal aan veganist vertelt, zou die dit verhaal gebruiken om te "bewijzen" hoe slecht vlees voor je is. Dit is natuurlijk ontzettend kortzichtig redeneren, daar ben je het waarschijnlijk mee eens. Maar als je goed nadenkt, gebruik jij precies dezelfde kortzichtige redenatie.

Natuurlijk kan je hier niet uit concluderen dat vlees slecht moet zijn. Zo'n soort dieet geeft een overvloed aan fosfoor, een tekort aan calcium, waarschijnlijk te weinig koolhydraten, misschien ook wel te weinig vetten, een tekort aan vitamine C. etc. Het is een ongebelanceerd dieet, dat is de reden dat gezondheisproblemen kreeg, niet het vlees zelf.

Op diezelfde manier is een dieet met alleen maar fruit, uiteraard, een verschrikkelijk ongebelanceerd dieet. Maar is daarom fruit slecht ? Natuurlijk niet.

Mike, jij bent zo bezig met jouw mannetjes gedrag, zo bezig met te laten zien hoe veel beter jij en jouw dieet zijn dan de rest, zo bezig met alle andere mensen "loosers", "hokjesdenkers" "dwazen", "autisten" te noemen. Wat schiet je hier mij op ? Misschien voel je daar goed bij. Misschien voel je je dan speciaal of uniek, maar als je het mij vraagt laat jij je veel te veel leiden door die drang naar "significance".

Natuurlijk, iedereen heeft die drang, maar bij jouw is dat zo hoog aanwezig dat het compleet ten koste gaat van de behoefte om "verbinding te maken". Het enige wat jij wilt benadrukken is hoe Ray Peat dieet en een Weston Price dieet verschillen, terwijl het voor 80% precies hetzelfde is!

Ik zou graag "Eric Lepine" willen quoten. Hij geeft reactie op iemand van de weston price website, die op dezelfde manier ongenuanceerde kritiek geeft op het werk van Ray Peat als jij doet:

Quote:
I am a Chapter leader for the WAPF, and I have to say I am utterly embarrassed by this “review” of Dr. Peat’s work. I share the same sentiment as all the other people who have posted here namely, that an open-mind and open communication between researchers are the best route towards a better understanding of human nutrition and the human body. Anyone who thinks they “know everything” is just kidding themselves… Peat’s work has so much to offer, and he does it with a large dose of humility, and without any condescendance… I would hope that the WAPF would also hold itself to the same standard…


Nog over smoothies trouwens, heel veel mensen reageren allergies op bepaalde soorten vruchten. Ik reageer minder goed op sinaassappels en al helemaal niet goed op bananen, maar ik reageer heel goed op bessen, kersen en honing. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen zich niet goed voelen bij smoothies.

 
Als we het werk van Price goed bestuderen, zien we dat de allergezondste volkeren onder de 14 die hij heeft bestudeerd de jager-verzamelaars waren. Sterker nog, hoe carnivoorder hun voedingspatroon, hoe gezonder ze waren! Barry Groves schrijft hier ook over in zijn boek Eet vet, word slank (zie citaat hieronder).

Als iemand ziek wordt van de consumptie van alleen vlees, dan is dit veelal te danken aan gebrek aan overgeleverde kennis over dierlijke producten. Wie uitsluitend mager spiervlees eet zonder ondersteunende vetten, lijdt uiteindelijk aan een fenomeen genaamd 'rabbit starvation', waarbij de ureumcylcus volloopt en er terugstroom van urinezuur in het bloed plaatsvindt. Hierdoor ontstaat er ammoniakvergiftiging van het bloed. Traditioneel werd er altijd meer vet gegeten dan eiwitten, wat ook een belangrijke pijler is van het onderzoek van Price. Een andere belangrijke conclusie van Price is dat ALLE delen van het dier werden gegeten, incl. de niet-vleesdelen (botten, merg, gelatine, kraakbeen) en organen. Veel ziektes waar ook vleeseters tegenwoordig aan lijden worden veroorzaakt door het feit dat we deze 'vergeten' delen van dieren niet meer eten.

Het probleem is, we weten te mager en te droog. Moderne kook- en baktechnieken zijn gericht op het kort dichtschroeien van mager vlees (biefstuk), zonder vetrandjes of vetaders. Hierdoor krijgen we een taai, pezig stuk vlees dat we ‘mals’ noemen. Wil je echt mals vlees? Stoof maar eens vet vlees in een romige saus urenlang op laag vuur! Hetzelfde geldt voor groenten, deze moeten tegenwoordig ‘knapperig’ zijn. Onze vooroorlogse grootmoeders deden het tegenovergestelde, maar nu denken wij dat ze de groenten ‘doodkookten’. Het tegendeel is waar. De mens kan de krachtige plantenvezel cellulose niet verteren. Deze kan maar op twee manieren worden gebroken: door fermentatie of door langdurige verhitting. Onze grootmoeders van weleer wisten dus wel degelijk wat ze deden, want ze deden beide. Terwijl ik dit schrijf, staat er ergens op de wereld een pot binnenshuis of buitenshuis op laag vuur te pruttelen. Soepen en stoofschotels zijn van alle tijden en van alle culturen. Hierdoor zijn de saus, de jus, de bouillon, de groenten en het vlees botermals, waardoor ze weinig energie kosten om te verteren, zodat er meer energie voor jou overblijft. De mens heeft altijd zijn voedsel meer gedronken dan gegeten.

Dat dit klopt, bewijst het volgende stuk uit het boek van Barry Groves wel:

Quote:
In 1906 bracht dr Vilhjalmur Stefansson, een jonge antropologiedocent aan de Amerikaanse Harvard Universiteit die later een wereldberoemde ontdekkingsreiziger en antropoloog werd, radicale veranderingen aan in poolonderzoek, door het zuidpoolgebied eigenhandig te doorkruisen en in de wilde natuur te leven met de Eskimo’s.

Een en ander verliep niet geheel zoals gepland.

Stefansson was de Leffingwell-Mikkelson-expeditie voorgegaan en had het geplande verzamelpunt op Herschel Island gemist.

Hem restte niets anders dan een winter in de zuidpool door te brengen, samen met de Eskimo’s, waarbij de voeding bestond uit uitsluitend vlees en vis.

In tegenstelling tot de voeding waar hij mee groot was gebracht, bevatte dit voedingspatroon totaal geen plantaardige voeding.

Het was een unieke kans voor de jonge wetenschapper om een experiment te verrichten naar het effect van Eskimo-voeding op een Europeaan, die hier niet aan gewend was.

Een doorsnee Eskimo-maaltijd bestond uit kort gestoomde vis, waarna het kookwater werd opgedronken.

Dit week zo af van wat hij gewend was te eten dat Stefansson hier aanvankelijk niets van moest hebben.

Om de vis eetbaarder te maken, probeerde hij deze eerst te roosteren. Dit maakte hem zwak en duizelig, met andere vormen van ondervoeding.

Stefansson besefte dat op een dergelijk beperkt voedingspatroon het lichaam niet alleen de vis nodig had, maar ook de andere voedingsstoffen die in het water waren weggelekt.

En dus deed hij harder zijn best om het Eskimo-voedsel te eten.

Uiteindelijk raakte hij zo gewend aan de primitieve voeding dat hij, tegen de tijd dat hij de Eskimo’s verliet, het er net zo goed op deed als hen.


Als je het goed doet is het dus wel degelijk mogelijk om gezond te blijven op een 100% carnivoor voedingspatroon. Sterker nog, dan kun je tot de gezondste mensen ter wereld behoren!

Voor wat betreft mijn 'mannetjesgedrag' en het gebrek aan verbinding dat hieruit zou voortvloeien, hoe verklaar jij dat ik sinds juli 2011 inmiddels een gemiddeld bezoekersaantal heb opgebouwd van 7000 per dag? En voor wat betreft mijn lezingen, ik trek volle zalen, jij niet! Volgens mij is dit, inderdaad meer yang-gerichte, forum juist een verademing in ons politiek correcte krabbenmandlandje, waar conformisme en consensus hoogtij vieren en we elkaar verstikken in een cultuur van zelfcensuur en taboes!

De Amerikaanse WAPF is inderdaad ook niet gecharmeerd van het gebazel van Ray Peat. En terecht! Als Sally Fallon ergens een hekel aan heeft, dan is het wel would-be WAPF'ers die het gedachtengoed van Price grotendeels jatten en hier vervolgens hun eigen draai aan geven, met als meest recente voorbeeld de 'lacto paleo's'. Zij ploetert al jaren om het WAPF-gedachtengoed te verspreiden en dan gaan dit soort lieden ermee lopen. Waarom zou zij daar 'verbinding' mee moeten zoeken? Zij verraden immers toch ook niet waar ze de mosterd vandaan hebben?

Hier op dit forum zeggen we waar het op staat. Dat past kennelijk niet bij jouw gefeminiseerde overtuigingen. Geen probleem, dan is dit niet jouw forum. Julia Kang is een enorme fruiteter, misschien moet je bij haar je heil gaan zoeken.

Mike

 
intuition, zuur fruit met mate is niks verkeerds aan, bessen vallen er ook onder.

honing als je tenminste rauw honing gebruikt is ook niks mis mee, mits met mate

 
Speciaal voor intuition deze tekst die mij laatst door een forumlid via email is toegestuurd:

Quote:
"How To Remove CRABS From Your Life"

By Bedros Keuilian

Several years ago while on an adventure trip to Alaska I experienced what I can only call one of life's greatest lessons.

Like all great lessons in life, it came unexpected and it came to me exactly at the time when I needed it the most.

While taking a walk along the shoreline in Ketchikan, Alaska I noticed several crab fisherman casting their nets, waiting a few moments, and the pulling in couple crabs at a time.

One fisherman had a bucketful of five or six crabs in it. It was probably one of those five gallon paint buckets that you'd find at the local Home Depot.

There was several inches of water at the bottom of the bucket and these crabs - some the size of my palm, and others the size of Shaquille O'neal's.

As I stood there watching how this crab fisherman went about his trade I noticed that one of his crabs from the bucket was climbing on top of the rest.

I couldn't really make out exactly what the crab was up to just yet, but I could tell this one was the more ambitious crabs of the bunch.

But I soon figured out exactly what he was up to.

This little ambitious crab was attempting to make a getaway!

He was climbing on top of the others to gain height, then he slowly extend him front legs upward toward the lip of the bucket to pull himself up.

HOLY COW!... this little guy was trying to make a break for it. FREEDOM!

More out of curiosity than anything else I asked the crab fisherman if he was aware that this crab was about to hoist himself up and over the edge of the bucket.

He calmly said; "watch what happens."

As this ambitious crab started pulling himself up to get over the edge of the bucket, all of the other crabs reached up, grabbed his hind legs and pulled him down to the bottom of the bucket.

LIFE LESSON!

I instantly realized that I had made one of the dumbest mistakes of my life. Earlier that year I had figured out that a few of the people in my life were negative minded individuals who always found a way to squash my dreams each time I'd share it with them.

Yet I continued to hang out with them, I kept them in my circle of influence, and shared my most lofty goals with them - only to have my ambitions squashed by their negativity, doubt, and scarcity mindedness.

I wanted so badly to soar with the eagles, yet I was hanging out with turkeys.

I suppose it was just comfortable to be around the people I knew, even if they did stunt my personal and professional growth, rather than to find a new circle of influence who would support me, challenge me, and encourage me to achieve and surpass my goals.

Fear of the unknown stopped me from achieving my dreams sooner.

But things changed for me after that day in Ketchikan, Alaska.

When I got back home I committed to creating my "bubble" and cutting out all of the crabs and turkeys in my life.

I become the gatekeeper of my bubble. I chose who got in and who got kicked out.

It wasn't easy to do, but I cut ties with the crabs in my life.

No more crabs, no more turkeys... ONLY eagles are allowed into my bubble these days.

We've all heard the saying... you are the average of the five people who you surround yourself with the most.

But you can also say it this way; your head space, your personal development, your attitude, your contribution to society, your personal and spiritual growth in life are all an average of the five people that you surround yourself the most.

If the people in your circle of influence are crabs, energy vampires, and low tone then that's the effect that they're going to have on your life.

If the people in your circle are positive, encourage you, support you, inspire you, then there is absolutely no limits on what you can achieve - really.

That's what I want for you.

You're an eagle, but you'll never soar as high as you can if you hang around with turkeys and crabs.

Put yourself around the people who will support, encourage and challenge you to get to your goals.


Hoezo verbinding? Je verbinden met krabben houdt je in de mand!

Mike

 
Quote:
I am a Chapter leader for the WAPF, and I have to say I am utterly embarrassed by this “review” of Dr. Peat’s work. (...) Peat’s work has so much to offer, and he does it with a large dose of humility, and without any condescendance…


Een knap staaltje omdraaiing, als je hieruit concludeert dat WAPF inderdaad niet gecharmeerd is van Ray Peat.

Waar hebben we het over: Paleo, maar dan mét melk en zónder noten. Dat klinkt als Weston Price, nietwaar? Het enige waar Peat op afwijkt is geen granen, meer fruit en honing (en misschien minder nadruk op vis).

Neem zo'n vrucht als de Durian, rijk aan koolhydraten, en razendpopulair in de tropen als traditionele voeding. Bij mensen die met evenveel gemak vis hadden kunnen vangen, maar er toch voor kiezen om vruchten uit de jungle te halen. En de wilde banaan, ook die staan vermeld in het hoofdstuk van Price over Afrika.

Zoals gezegd: met een beetje fantasie kun je Peat onder Weston Price rekenen, maar er zijn wel degelijk verschillen.
Quote:
Traditional diets worked great for traditional cultures. But we now live in a world with chronic stress and dietary toxins. Simply following a traditional diet or going caveman may not be enough or may not work as quickly as a diet designed specifically to address the hormonal stress of modern times.

bron

Een goede discussie focust op die verschillen. Niet dat iemand die beargumenteert dat fruit gezond kan zijn wel gefeminiseerde overtuigen zal hebben en Julia Kang mag gaan lezen , daar gaat dit niet over.

 
"Als je het goed doet is het dus wel degelijk mogelijk om gezond te blijven op een 100% carnivoor voedingspatroon. Sterker nog, dan kun je tot de gezondste mensen ter wereld behoren!"

Ik denk dat voor sommige mensen 100% carnivoor voedingspatroon zeker kan werken. Zeker als je honing als dierlijk voedsel ziet. Maar er zijn meerdere wegen naar Rome.

"Voor wat betreft mijn 'mannetjesgedrag' en het gebrek aan verbinding dat hieruit zou voortvloeien, hoe verklaar jij dat ik sinds juli 2011 inmiddels een gemiddeld bezoekersaantal heb opgebouwd van 7000 per dag? En voor wat betreft mijn lezingen, ik trek volle zalen, jij niet!"

Haha, dit is juist precies wat ik bedoel. Juist dat "IK wel, JIJ niet" gedrag. Die drang om iets voor te stellen. Er zijn heel veel artiesten die volle zalen trekken, met nog heel veel meer publiek dan jij. JUIST zulke mensen hebben moeite met verbinding maken, en voelen zich eenzaam aan het eind van de dag.

"De Amerikaanse WAPF is inderdaad ook niet gecharmeerd van het gebazel van Ray Peat. En terecht! Als Sally Fallon ergens een hekel aan heeft, dan is het wel would-be WAPF'ers die het gedachtengoed van Price grotendeels jatten en hier vervolgens hun eigen draai aan geven, met als meest recente voorbeeld de 'lacto paleo's'. Zij ploetert al jaren om het WAPF-gedachtengoed te verspreiden en dan gaan dit soort lieden ermee lopen. Waarom zou zij daar 'verbinding' mee moeten zoeken? Zij verraden immers toch ook niet waar ze de mosterd vandaan hebben?"

De grootste lacto paleo blogger is volgens mij Chris Kresser. En hij prijst het werk van Weston Price. Maar Weston Price is niet de enige die hem inspireert. Volgens mij voelt die zich meer aangetrokken tot het GAPS dieet, omdat hij het niet eens is met Weston Price als het gaat om granen. Hij heeft ook een meer biologische inslag, en richt zich op (vaak zeer recente) wetenschappelijke publicaties.

Ik snap deze discussie echt helemaal niet. Ik kan me heel goed voorstellen, dat er mensen uit de paleo community onafhankelijk er achter komen, dat melk toevoegen aan hun dieet positief werkt. Ray Peat begon zijn ideëen te publiceren in 1968. In de tijd dat er geen internet was, hoe groot is de kans dat hij Weston Price artikelen had gelezen ? Zelf nu in het tijdperk van het internet kennen veel biologen het werk van Weston Price niet, hoezo is het zo zeker dat Ray Peat als bioloog in 1968 het werk van Weston Price had gelezen?

Ik vind het juist mooi, dat mensen, onafhankelijk, tot zeer vergeijlijkbare ideeën komen.

 
"intuition, zuur fruit met mate is niks verkeerds aan, bessen vallen er ook onder.

honing als je tenminste rauw honing gebruikt is ook niks mis mee, mits met mate"

Ja, uiteraard rauwe honing. Mensen op een Ray Peat eten gemiddeld zo'n 50 tot 100 gram suikers van melk. Dan nog eens 50 tot 100 gram suiker uit honing of vruchten. Gemiddeld zo'n 150 tot 200 gram suikers per dag.

Is dit wat jij bedoelt met mate ? Of is dit overmatig ?

 
Ik moet er niet aan denken om 100 gram honing te eten (dan zit je gemiddeld nog maar aan 75 gram koolhydraten). En als jij 100 gram koolhydraten wil halen uit bijv blauwe bessen, dan moet je met 14 gram kh op 100 gram bessen al een dikke 700 gram bessen eten, per dag. Is dat realistisch? Ik denk dat je goed naar het toilet zult kunnen na zoveel bessen. Zelfde met kersen, 11gr kh per 100 gram, dus een kleine kilo kersen? serieus? en dat dagelijks?

Het is ook duur, goed biologisch fruit is niet te betalen. In de winter al helemaal niet. Honing is ook duur. Als jij een weldaad ervaart bij het eten van fruit en honing, ga vooral je gang, ik heb er geen zin in, geen behoefte aan, en geen geld voor.

 
"Ik moet er niet aan denken om 100 gram honing te eten (dan zit je gemiddeld nog maar aan 75 gram koolhydraten)."

Probeer eens de afrikaanse boshoning van de traay. In tanzanië eten ze al eeuwen lang deze honing, in soms hele grote hoeveelheden.

"En als jij 100 gram koolhydraten wil halen uit bijv blauwe bessen, dan moet je met 14 gram kh op 100 gram bessen al een dikke 700 gram bessen eten, per dag. Is dat realistisch? Ik denk dat je goed naar het toilet zult kunnen na zoveel bessen. Zelfde met kersen, 11gr kh per 100 gram, dus een kleine kilo kersen? serieus? en dat dagelijks?"

3 glazen sinaasappelsap, en 2 eetlepels (40 gram) honing, dat is zo'n 100 gram koolhydraten.

Ik eet nu een handjevol kersen en zo'n 3-5 theelepels honing per dag. Maar ik zeg zeker niet dat iemand 1 kg kersen moet gaan eten, het kan zeker, mijn vader is echt een fruiteter, en eet zo een bak van 500 gram kersen van de AH naar binnen. Ik weet niet hoe gezond dat is met de pesticiden op kersen trouwens.

Ik geloof dat je altijd naar je lichaam moet blijven luisteren. Als jij fruit en honing helemaal niet ziet zitten, eet het dan vooral niet. Aan de andere kant, als je lichaam naar fruit of honing snakt, dan geloof ik dat je je niet moet lijden door mensen die beweren dat fructose giftig is, maar eerder naar je lichaam moet luisteren.

 
Hij drinkt geen magere melk, maar 1% procent vet melk, dat komt meer in de buurt van halfvolle melk dus in Nederland. Je moet bedenken dat Ray Peat soms wel op tot 3L melk drink op een dag. Dus 3 liter 1% vet melk heeft evenveel vet als 1 liter 3% vet melk.

Daarnaast eet die veel kokosolie, boter, vet uit vlees of eieren, en room in zijn koffie.

 
Sinaasappelsap, ja, dat is een heel traditioneel voedingsmiddel dat vast al 1000den jaren gebruikt wordt door allerlei stammen over de hele wereld. Dit is toch niet serieus te nemen? Sinaasappelsap begint zichzelf al af te breken van het moment dat jij het perst, en tegenwoordig zijn er sinaasappels waar geen vitamine C meer in zit (niks!) zo geweldig is de kwaliteit van hedendaags fruit. Nee, sorry, als je het moet hebben van persen en juicen en weet ik het, dan haak ik echt helemaal af. Nu heb je het over 100 gram kh maar net had je het over 150/200 dus dan hebben we het over 6 glazen sinaasappelsap en 8 lepels honing, per dag!

Mijn lijf "snakt" niet naar honing of fruit omdat ik het niet eet. Het snakt ook niet naar heroine of cocaïne, maar moest ik daar mee beginnen denk ik dat ik rap zou zitten te snakken.

 
Quote:
Hij drinkt geen magere melk, maar 1% procent vet melk, dat komt meer in de buurt van halfvolle melk dus in Nederland. Je moet bedenken dat Ray Peat soms wel op tot 3L melk drink op een dag. Dus 3 liter 1% vet melk heeft evenveel vet als 1 liter 3% vet melk.

Daarnaast eet die veel kokosolie, boter, vet uit vlees of eieren, en room in zijn koffie.


en je punt is? Het mijne is dat alleen zieke koeien halfvolle of magere melk gaan geven. Waarom zou je dat drinken? Waarom zou je de verhouding vet/suiker gaan verstoren door het vet van de melk af te gaan romen? Is er iets mis met de oorspronkelijke formule van de melk? Hij drinkt 3 keer zoveel suiker als room, logisch?

En room in de koffie, nou nou, dat is me wat! Hij zou die koffie beter laten staan en die room in de melk laten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.826
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan