Secundair tandbeen

""Nee, sorry, als je het moet hebben van persen en juicen en weet ik het, dan haak ik echt helemaal af. Nu heb je het over 100 gram kh maar net had je het over 150/200 dus dan hebben we het over 6 glazen sinaasappelsap en 8 lepels honing, per dag!"

Ik had over 50-100 gram kh uit fruit of honing. En 50-100 gram kh uit melk.

"Sinaasappelsap, ja, dat is een heel traditioneel voedingsmiddel dat vast al 1000den jaren gebruikt wordt door allerlei stammen over de hele wereld. Dit is toch niet serieus te nemen? "

Ik denk niet zo dogmatisch, dat je sinaasappelsap niet moet drinken omdat het er geen artikelen zijn die laten zien dat mensen al eeuwenlang sinaasappelsap drinken. Het sap maken van vruchten op zichzelf is denk ik al iets dat mensen al eeuwenlang doen.

Trouwens mandarijnen worden al eeuwenlang door de chinesen gegeten. Mandarijnen lijken qua compositie vrij veel op sinaasappels. Al hebben sinaasappels veel meer vezels, waardoor het aantrekkelijker is om ze te persen en wat van die vezels te verwijderen.

 
"en je punt is? Het mijne is dat alleen zieke koeien halfvolle of magere melk gaan geven."

Dat punt begrijp ik niet. Koeien geven geen halfvolle melk, mensen maken er halfvolle melk van. Hij kocht zijn melk jarenlang bij een lokale boer uit mexico. Waarom denk je dat dat zieke koeien zouden zijn ?

"Waarom zou je dat drinken? Waarom zou je de verhouding vet/suiker gaan verstoren door het vet van de melk af te gaan romen? Is er iets mis met de oorspronkelijke formule van de melk? Hij drinkt 3 keer zoveel suiker als room, logisch?"

Het punt was, dat die zoveel vet eet naast de melk dat die drinkt, dat als die volle melk drinkt, veel te veel vetten binnenkrijgt. Ik drink trouwens wel volle melk, en heel veel mensen op een Ray Peat dieet ook.

 
Quote:
Ik had over 50-100 gram kh uit fruit of honing. En 50-100 gram kh uit melk.

"Sinaasappelsap, ja, dat is een heel traditioneel voedingsmiddel dat vast al 1000den jaren gebruikt wordt door allerlei stammen over de hele wereld. Dit is toch niet serieus te nemen? "

Ik denk niet zo dogmatisch, dat je sinaasappelsap niet moet drinken omdat het er geen artikelen zijn die laten zien dat mensen al eeuwenlang sinaasappelsap drinken. Het sap maken van vruchten op zichzelf is denk ik al iets dat mensen al eeuwenlang doen.

Trouwens mandarijnen worden al eeuwenlang door de chinesen gegeten. Mandarijnen lijken qua compositie vrij veel op sinaasappels. Al hebben sinaasappels veel meer vezels, waardoor het aantrekkelijker is om ze te persen en wat van die vezels te verwijderen.


Ik ben ook niet dogmatisch ik drink melk (volle ja!). Wat ik bedoel is dat als je alleen door fruit te persen aan zulke grote hoeveelheden kh uit fruit kunt komen het niet aannemelijk is dat een mens dat nodig heeft om gezond te blijven.

 
Ik haak af bij bewerkte producten zoals afgeroomde melk en witte suiker, ook al zou het tijdelijk zijn. Je kunt natuurlijk ervoor kiezen iets hoger in de kh te gaan eventueel tijdelijk, maar om daarvoor witte suiker te gebruiken kan ik niet begrijpen. Ook halfvolle melk drinken en heel veel kokosolie erbij gaan eten vind ik niet logisch.

Peat baseert zich op duizenden wetenschappelijke artikelen terwijl WAPF uiteindelijk over overgeleverde kennis gaat, iets waar ik me in ieder geval goed bij voel.

Door dingen geïsoleerd te bekijken raak je het overzicht kwijt en maakt het nodeloos ingewikkeld. In het geval van klachten is het soms interessant om naar stofjes te kijken, maar we hebben het nu toch over algemene richtlijnen? 3 liter melk is trouwens 140 gr kh, dan blijft er weinig ruimte voor honing/fruit over.

 
Quote:
Dat punt begrijp ik niet. Koeien geven geen halfvolle melk, mensen maken er halfvolle melk van. Hij kocht zijn melk jarenlang bij een lokale boer uit mexico. Waarom denk je dat dat zieke koeien zouden zijn ?


Alleen zieke koeien geven halfvolle of magere melk, waarom zou je dan melk van een gezonde koe manipuleren door de room er af te halen tot ze dezelfde samenstelling heeft als melk van een zieke koe? Ik weet niet hoe ik het nog simpeler kan uitleggen.

Quote:
Het punt was, dat die zoveel vet eet naast de melk dat die drinkt, dat als die volle melk drinkt, veel te veel vetten binnenkrijgt. Ik drink trouwens wel volle melk, en heel veel mensen op een Ray Peat dieet ook.


Ik snap hier niks meer van. Als hij bang is dat hij te veel vet binnen krijgt waarom drinkt hij dan geen anderhalve liter volle melk ipv 3 liter halfvolle? Het lijkt mij duidelijk dat hij verhoudingsgewijs meer koolhydraten binnen wil krijgen. Mij best hoor, maar volgens mij is halfvolle melk niet te verdedigen. Dat er mensen zijn die zich niks aantrekken van zulke dwaze gewoontes lijkt me alleen maar positief! Bovendien kun je niet te veel vet binnen krijgen, als je genoeg vet binnen krijgt heb je geen honger meer, dan stop je vanzelf met eten en drinken. Als je er ook nog een kg kersen of bessen bij wil proppen, ja dan is misschien halfvolle melk wel aan te bevelen :wink: En nu hou ik er over op!

 
Ik ben het op zich eens met de kritiek van Weston Price als het gaat over PUFAs. Dit is ook de reden waarom ik Ray Peat eerst nooit echt serieus nam, omdat ik niet kan geloven dat die het hier bij het rechte eind had.

Aan de andere kant, puur praktisch gezien, is het onmogelijk om een dieet zoals die van Ray Peat te weining omega-3 of 6 vetten binnen te krijgen. Op zo'n dieet eet je namelijk volop producten zoals eieren (omega-6), schelpdieren (omega-3) , en grasboter (omega-3 en omega-6).

Ray Peat baseert zijn ideeën altijd op praktische ervaringen. Hij test een dieet uit op zichzelf, en test wat voor effect dit heeft op hormomen (schildklier, estrogeen, progesterone etc.) Dat hij op die manier ervan overtuigd is geraakt dat visolie niet goed kan zijn, verbaasd me niet heel veel, omdat zo ongeveer alle commerciële visolie van zeer slechte kwaliteit is.

Daarnaast, is er ook wel iets te zeggen voor het punt dat je op een dieet dat rijk is aan vetten, je moet opassen dat je niet te veel PUFAs eet, je zit zo op de 20 gram PUFAs per dag, terwijl het niet nodig is om meer dan 3 gram PUFAs per dag te eten, en te veel PUFAs alleen negatief werken.

 
Minder PUFA's dat is minder vette vis, reuzel en kip? (en noten / plantaardige olien).

Wat me verder opvalt is het standpunt van Peat over ijzer.

http://raypeat.com/articles/articles/iron-dangers.shtml

Dat plaatst chlorella in een heel ander licht, hoe denk je daarover?

 
Quote:
Teflon-coated pans are safe unless they are chipped.



Geen ijzer in je eten, maar wel toxische fluorverbindingen inademen?

Quote:
Coffee, when taken with food, strongly inhibits the absorption of iron, so I always try to drink coffee with meat



Koffie bij je vlees?

Dit bedoel ik met stofjesdenken. Wat heb je nou aan zo'n verhaal?

Verder geen duidelijk onderscheid tussen toegevoegde ijzer en natuurlijk ijzer in zijn verhaal, behalve een opmerking dat je beter lever kunt eten dan supplementen. Anorganisch ijzer (toegevoegd aan eten) is inderdaad niet gezond voor je, organisch (in vlees, eieren etc) daarentegen wel goed.

 
Quote:
Koffie bij je vlees?


Je kan ook koffie na je vlees maaltijd doen hoor. Als dessert. Vlees verteert langzaam, er is geen haast. Maar ik heb me niet echt verdiept in dit ijzer verhaal, ik drink wel eens koffie na een maaltijd, maar dat is toevallig, ik ben daar niet bewust mee bezig.

Ik vind dat Ray Peat misschien een beetje doorslaat in sommige opzichten, zoals deze. Ik zou ieder geval eerst je ferritin en serum ijzer waardes checken, als je misschien inderdaad verhoogde ijzerwaarden heb, zou dit wellicht kunnen helpen om ze in de goede zone te krijgen. Maar sommige mensen hebben het omgekeerde probleem, en dan is dit natuurlijk helemaal niet handig om koffie bij je vlees te eten.

Chris Kresser schrijf hier ook over:
Quote:
So, yeah, for those of you who didn’t follow that on the web, I’ve been doing a lot of research lately on iron overload because strangely I seem to have attracted all of the patients in the world that have this condition! I mean, it’s crazy. I would say just — and you know, I haven’t actually calculated, but I’d say conservatively 30% of the people that I see — and you know, everybody that I see, everyone who comes through the door I do a comprehensive blood panel on, so it’s pretty good for collecting data — I’d say 30% of people have iron overload, and this means they’re storing excess amounts of iron. They either have elevated ferritin alone or elevated ferritin with increased serum iron, increased iron saturation, and then decreased total iron-binding capacity or unsaturated iron-binding capacity. And it’s true that ferritin is an acute phase reactant, like C-reactive protein, so it’s a protein that’s involved in the acute phase response, the inflammatory response, so sometimes elevated ferritin can be caused by inflammation, not iron overload, and it’s really important to distinguish between the two.

But anyways, I’ve got all these patients with iron overload, so I started to really do a lot of research, and what I noticed, too, in my practice was that most of these folks were really glucose intolerant. They really can’t tolerate much carbohydrate in their diet at all, and as soon as they start to increase their carbohydrate tolerance, they start gaining weight or they start feeling tired, have all the symptoms of insulin resistance and hyperglycemia.

So then I came across, randomly — I don’t even remember how — an article written by Anthony Colpo about how he reduced his ferritin levels because he was having glucose tolerance issues, and that completely reversed that problem. So I corresponded with him a bit, and we traded papers back and forth, and then I dove into the literature, and it was just fascinating what I learned. There are all kinds of papers suggesting that even with people with relatively “normal” ferritin levels, meaning in the lab reference range, you know, levels of like 150 to 200, in these studies, what they did is through phlebotomy, which is the removal of blood, they would reduce the ferritin levels into the 25 to 50 range, which is the level of a premenopausal female. And these folks who were insulin resistant and had pretty significant glucose intolerance before that, that disappeared in the vast majority of the people when they could get their ferritin levels down that low.


 
Kijk, Chris Kreseer is een ander verhaal. Hij is uitgenodigd als spreker op de Amerikaanse Wise Traditions Conference in 2012.

Mike

 
Wat denk je van zijn artikelen over:

- fructose http://chriskresser.com/ask-chris-is-fructose-really-that-bad

- honing http://chriskresser.com/does-it-matter-if-a-sweetener-is-natural

- hadza dieet http://chriskresser.com/is-there-any-room-for-sweeteners-in-a-healthy-diet

 
De volgende punten heeft hij gelijk in:

Quote:
I don’t think there’s any basis for avoiding whole fruit simply because it contains fructose. As I’ve shown in this article, there’s nothing uniquely fattening or toxic about fructose when it isn’t consumed in excess. And since whole fruit contains fiber and other nutrients, it’s difficult to eat a lot of fruit without simultaneously reducing intake of other foods.

Fruit has been part of the human diet for longer than we’ve been, er, human. We’re well-adapted to eating it, and capable of processing the fructose it contains.


Om die reden zijn we hier ook niet tegen de consumptie van zuur fruit met de kleur van bloed (rode, blauwe, paarse en zwarte besachtigen). Robert Lustig overdrijft inderdaad met zijn kruistocht tegen fructose. Het gaat erom dat je fructose niet overmatig consumeert.

Quote:
But if you’re looking for health benefits beyond simply replacing refined sugar with something a little healthier, current research (and tradition) sides with honey and stevia.


Uitsluitend groene stevia (gemalen blad), de witte is zwaar geraffineerd! Ik denk ook aan palmsuiker en kokosbloesemsuiker, die beide een lange geschiedenis hebben in de Aziatische keuken. Over honing waren we het allebei al eens. Ruwe melassesuiker (van het Engelse merk Billington's) is eveneens een goede keuze. Niemand heeft hier ooit gezegd dat we per se anti-suiker zijn!

Quote:
If the Hadza obtain a large portion of calories from sweeteners, why can’t we? What makes traditional sweeteners like honey so different from table sugar, and for that matter, which sweeteners are healthiest? Why has sugar become such a bane to our health? Is it really addictive? And ultimately, how can sweeteners fit into a healthy diet?


Juist ja. Hoe kan het dat de Hadza hier wel mee weg konden komen en wij niet? Antwoord: bescherming door een hoge inname van verzadigd vet, iets wat nu al decennia lang wordt gedemoniseerd in het westen. In welk opzicht verschilt honing van andere zoetmiddelen? Wist je dat 3 tot 4 procent van honing niet geidentificeerd kan worden? Daarom kan honing ook niet synthetisch worden nagemaakt. Het is een wonderlijk goedje! Waarom is suiker funest geworden voor onze gezondheid en niet voor die van de Hadza? Opnieuw: omdat ze veel verzadigd vet eten en hierdoor bescherming genieten die wij missen.

Mike

 
@Mike Dan zijn we het meer eens dan ik dacht.

Quote:
Om die reden zijn we hier ook niet tegen de consumptie van zuur fruit met de kleur van bloed (rode, blauwe, paarse en zwarte besachtigen). Robert Lustig overdrijft inderdaad met zijn kruistocht tegen fructose. Het gaat erom dat je fructose niet overmatig consumeert.


Wat is overmatig? 25 gram ? 50 gram ? 100 gram ?

Ik zelf eet denk ik 25 tot 50 gram fructose per dag. Soms misschien wel 100 gram. Dat ging mij vrij goed af.

Ik denk dat dit ook heel individueel verschillend is. Hoe goed je darmflora functioneert etc.

Quote:
Wist je dat 3 tot 4 procent van honing niet geidentificeerd kan worden?


Ja, dat is inderdaad heel interessant. In die stofjes zitten waarschijnlijk de verklaring waarom honing zo positief werkt voor je natuurlijke antioxidanten systeem:

Quote:
For example, two human studies found that supplementing with 3-5 tbsp of honey per day (depending on body weight) increases serum antioxidant levels, including vitamin C and glutathione reductase. (2, 3) In another study, the same dose of honey lowered plasma prostaglandin levels by 48-63% after 15 days, signaling a reduction in inflammation. (4)


Quote:
Waarom is suiker funest geworden voor onze gezondheid en niet voor die van de Hadza? Opnieuw: omdat ze veel verzadigd vet eten en hierdoor bescherming genieten die wij missen.


Maar als je nu veel verzadigd vet eet, zoals vele op dit forum, en een actieve levenstijl hebt (zoals de Hadza jagers), dan zie ik geen probleem om te experimenteren met honing of bessen.

 
We zijn het inderdaad meer eens met elkaar dan we denken. Er is niet zo heel veel mis met experimenteren met honing of bessen, mits je je inname van verzadigd vet op minimaal 30% houdt, met uitloper naar het maximum van 80%.

Mike

 
Gistermiddag bij Peter Dros geweest met mijn vriendin. Zij moest nog een OPG laten maken en gaat binnenkort onder het mes voor verwijdering van een oude wortelkanaalbehandeling die tekenen van ontsteking vertoont. Peter vroeg me om even op de tandartsstoel plaats te nemen, omdat hij benieuwd was naar het helingsproces van de wond na de operatie van vorige week. Het ziet er allemaal prima uit en hij was positief verbaasd!

Ik heb na de operatie GEEN ENKELE napijn gehad en ook geen dikke wang. Peter denkt dat de nabehandeling met biofotonen door Monique Wanders hier een rol in heeft gespeeld, maar ik denk dat hij te bescheiden is voor wat betreft zijn eigen werk. Peter heeft de operatie uiterst zorgvuldig en vakkundig uitgevoerd en vergeet ook niet dat hij gebruik heeft gemaakt van traumeel voor een snellere wondgenezing. Ongetwijfeld is het een optelsom, waarbij de biofotonen ook een rol van betekenis hebben, maar ik kan jullie niet vertellen hoe blij ik ben met Peter als tandarts!

Mike

 
Momenteel lees ik het fascinerende boek Death By Food Pyramid van Denise Minger. Dit is dezelfde dame die de 'veganistische bijbel', The China Study van Colin T. Campbell, onderuit heeft gehaald - met gebruikmaking van Campbell's eigen ruwe data!

Ik zag in een hoofdstuk in het boek de Hadza voorbij komen. Ik zal proberen in het kort uit te leggen wat Minger hierover te melden heeft:

Wanneer we plantaardige koolhydraten eten maakt ons lichaam het enzym amylase aan in ons speeksel, dat de kh oplost in enkelvoudige suikers. Wanneer we dit voedsel doorslikken - en daarmee dus ook ons speeksel - overleeft amylase blootstelling aan maagzuur en gaat dan verder met de vertering van kh.

Verantwoordelijk voor deze amylase-aanmaak is het gen AMY1. Hoeveel je hiervan bezit bepaalt hoe goed of slecht je in staat bent om kh goed te verteren. En nu wordt het interessant. Regionale blootstelling aan koolhydraatrijke voeding heeft ervoor gezorgd dat sommige mensen aanzienlijk meer AMY1 aanmaken dan anderen. De Hadza, bijvoorbeeld, voorzien voor een groot deel van hun voeding in kh-rijke voedingsmiddelen als honing en zetmeelrijke wortels en zijn door een genetische aanpassing hierop beter in staat om kh te verteren. Kom je echter uit een meer carnivore traditie, dan is er sprake van aanzienlijk minder aanmaak van enzymen. De menselijke variatie in het AMY1-gen loopt uiteen van 1 tot 15 AMY1-kopieen en de productie van amylase kan uiteenlopen van nauwelijks meetbaar tot wel 50% van het speeksel!

Dit verklaart waarom de een meer baat heeft hij de consumptie van kh dan de ander. Vanwege deze individuele variatie kunnen we dus niet de Hadza als voorbeeld nemen van 'bewijs' dat de mens gebaat is bij een hoge plantaardige kh-consumptie, net zo min als dat we 'bewijs' kunnen aanvoeren voor een meer carnivoor voedingspatroon als gezondmakend.

Dit heeft verstrekkende gevolgen, gezien de voedingsvoorschriften van westerse overheden sinds de jaren 1980, die ons richting een hoge inname van zetmeelrijke graanproducten hebben gestuurd. Sinds die tijd is er sprake van een schrikbarende stijging van overgewicht, insulineweerstand en diabetes en ook andere ziekten die niet direct met de consumptie van zetmeel in verband worden gebracht maar wel degelijk een relatie hiermee vertonen, zoals kanker, hart- en vaatziekte en neurodegeneratieve ziektes (MS, ALS, Alzheimer, Parkinson, etc.).

Wie trekken hier aan het kortste eind? Juist ja, diegenen onder ons die het slechtst in staat zijn om kh goed te verteren en dus meer gebaat zouden zijn bij een hogere consumptie van dierlijke vetten en eiwitten. Mensen zoals ik! Minger vermeldt een onderzoek gedaan door het Monell Chemical Senses Center in Philadelphia. De onderzoekers stelden twee verschillende groepen samen, een groep die bovengemiddeld veel amylase in het speeksel had en een groep die benedengemiddeld veel amylase in het speeksel had. Vervolgens werd het effect gemeten van de consumptie van glucose en van zetmeel op de glucose- en insulinewaarden van deze proefpersonen, iets waarvoor ze twee aparte keren naar het laboratorium moesten komen. Het resultaat, gepubliceerd in het Journal of Nutrition in 2012, was verrassend: mensen met een laag amylasegehalte hadden een torenhoge bloedsuiker na consumptie van zetmeel (je weet wel, die 'langzame suikers' waar dietisten het over hebben) en deze glucosepiek hield ook aanzienlijk langer aan dan bij mensen met een hoog amylasegehalte. Op zich is dat niet verrassend, maar dat wordt het wel als je weet dat uit dit onderzoek blijkt dat de consumptie van glucose bij mensen met een laag amylasegehalte helemaal niet zo'n dramatische bloedsuiker- en insulinepiek veroorzaakte. Conclusie: mensen met weinig amylase in hun speeksel hebben een betere tolerantie voor pure suiker dan voor zetmeel!

Jammer genoeg is dezelfde studie niet gedaan naar de verteringscapaciteit van fructose, maar als ik uit mijn eigen ervaring put dan zou er wel eens sprake kunnen zijn van een minstens zo slechte tolerantie voor fructose als voor zetmeel bij mensen met een laag amylase- en AMY1-gehalte. Sterker nog, ik krijg de indruk dat fructose de ALLERSLECHTSTE suiker is voor mij! Let wel: het betreft hier pure fructose die niet gebonden is aan glucose, want ik kan probleemloos ruwe melassesuiker of kokosbloemsuiker of palmsuiker eten.

Kortom, wat goed is voor de Hadza, hoeft allesbehalve goed te zijn voor jou. One man's food is another man's poison.

Mike

 
Quote:
Verantwoordelijk voor deze amylase-aanmaak is het gen AMY1. Hoeveel je hiervan bezit bepaalt hoe goed of slecht je in staat bent om kh goed te verteren. En nu wordt het interessant. Regionale blootstelling aan koolhydraatrijke voeding heeft ervoor gezorgd dat sommige mensen aanzienlijk meer AMY1 aanmaken dan anderen. De Hadza, bijvoorbeeld, voorzien voor een groot deel van hun voeding in kh-rijke voedingsmiddelen als honing en zetmeelrijke wortels en zijn door een genetische aanpassing hierop beter in staat om kh te verteren. Kom je echter uit een meer carnivore traditie, dan is er sprake van aanzienlijk minder aanmaak van enzymen. De menselijke variatie in het AMY1-gen loopt uiteen van 1 tot 15 AMY1-kopieen en de productie van amylase kan uiteenlopen van nauwelijks meetbaar tot wel 50% van het speeksel!


Quote:
Conclusie: mensen met weinig amylase in hun speeksel hebben een betere tolerantie voor pure suiker dan voor zetmeel!


interessant!

Ik doe het ook het beste op vet.

 
Over tanden: ik ben aan het zoeken naar een tandarts die ozon-therapie toepast. Kerkdriel is zonder eigen vervoer wel erg ver.

Ik heb linksboven een brug, die mijn eigen tandarts netjes heeft geplaatst. maar tijdens het poetsen is het nu gevoelig, dus ik ben bang dat er vuil onder/tussen komt/is. Dit is de 3e brug op deze plaats. De 1e brug zat fantastisch totdat mijn tandarts (een andere) een fout maakte en tijdens "happen" deze brug los trok. Dus een nieuwe brug geplaatst, (moest ik natuurlijk zelf betalen) maar die sloot niet zo mooi aan als de 1e. Dus er kwam een ontsteking onder. Toen ging ik dus naar een andere tandarts.

Onder heb ik ook een soort brug, zat aanvankelijk erg mooi met drukkertjes, maar ook daar kreeg ik verzweringen en moest alles aangepast worden. Een half jaar geleden kreeg ik onder zo,n namaaktand pijn, maar de tandarts kreeg hem niet los, is dus blijven zitten. De pijn trok weg en alles leek in orde. Maar nu zie ik naast de betreffende wortel een bobbel zitten, doet geen pijn maar lijkt erop of de verzwering van destijds zich in het bot heeft genesteld. shit, shit, shit. Als deze wortel er definitief uitmoet moet ik iets heel nieuws voor de onderkant laten maken. Ik dacht aan implantaten maar blijkbaar krijgt 85% van de mensen ontstekingen.

Wie kan eventueel een ozon-apparaat voor mij bestellen? dan kan ik zelf vast aan de slag.

Liesje.

Het liefste behandel ik nu dus met ozon.

 
Hoi Liesje,

Wat een ellende allemaal met je gebit.

Ik vertel net je bericht aan mijn man en die wil wel voor jou zo'n zelfde ozonapparaatje voor jou bestellen als wat ik heb (de lieverd), dan moeten we even e-mail adressen uitwisselen, dan kunnen we het aan je opsturen en van te voren kan ik aan je vertellen hoe duur hij is, als ik het met goed herinner zo'n 60 Euro.

Laat het me maar weten.

sterkte,

Mayk

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.885
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan