Secundair tandbeen

Hallo Mike, waar we het over hebben: over levende tanden en kiezen die liever niet opnieuw nog verder worden uitgeboord en verminkt dan ze al zijn zoals bij mij is gebeurd gezien het feit dat Ramiel Nagel schrijft dat boren permanente schade in een tand of kies achterlaat. Dat Brandsma geen wonderdokter is weet ik ook wel. Ik ben nota bene al eens bij hem langsgeweest ook. Het gaat mij om het feit dat hij vullingen kan vervangen zonder te boren. Dat zou mensen wat mij betreft aan het denken moeten zetten. Volgens mij heb ik het ergens goed gelezen dat een tandarts pas een tandarts is als hij of zij boort. Anders is hij of zij geen tandarts. Het is net zoiets als het historisch gegroeide onderscheid tussen de vroedvrouwen en de gynaecologen die langzaam terrein afsnoepten van de vroedvrouwen door zich te onderscheiden via het chirurgische mes. En daar dan ook nog trots op zijn ook zeg.

 
Alle nuance raakt hier zoek. Als je het boek van Ramiel Nagel goed leest, snap je dat ALLE tandheelkundige ingrepen altijd een compromis zijn. Boren en vullen met lichaamsvreemd materiaal is per definitie ALTIJD schadelijk, het gaat erom dat je dankzij zijn informatie een ZO GOED MOGELIJKE afweging kunt maken over wat de beste oplossing is voor jouw specifieke geval.

Het allerbeste zou zijn als we over de perfecte gebits- en kaakstructuur zouden beschikken als de natuurvolkeren die Weston Price onderzocht. Ik heb het hier met Peter over gehad, hij kent GEEN ENKELE PATIENT die hierover nog beschikt. Dit betekent dat er dus dingen fout gaan en die zullen op de een of andere manier moeten worden gecorrigeerd. Het enige wat Ramiel Nagel schrijft is dat je dan de best mogelijke geinfomeerde keus moet maken. Als Peter en Nini nu ergens voor staan, dan is het wel dat er vele behandelingen mogelijk zijn en dat de voor de patient meest optimale moet worden ingezet. Zelfs als zij deze behandeling niet kunnen bieden en moeten doorverwijzen naar anderen!

Als jij een trauma hebt opgelopen, Lievergezond, door prutswerk dat aan jouw gebit is verricht, betekent dit nog niet dat er geen goede tandartsen rondlopen die jou wel verder kunnen helpen. Je bent je eigen ellende aan het projecteren en trekt volkomen ongenuanceerde en algemene conclusies, die in feite erop neerkomen dat alle tandartsen niet deugen. Je hebt iets met Brandsma (die geen tandarts is en dit ook niet pretendeert te zijn), omdat hij werkt met een van jouw stokpaardjes: ozon. Peter Dros werkt ook met ozon en is hiermee de eerste echte tandarts in Nederland die ozon als een van vele mogelijke behandelingsmethodes aanbiedt.

Graag je persoonlijke shit buiten deze discussie houden!

Mike

 
Hallo Mike ik heb nauwelijks iets met Brandsma nogmaals, zie hier: https://www.fatsforum.nl/topic/ozontandzorg-dhr-brandsma. Ik heb alles met minimaal invasieve behandelingen met zo min mogelijk schade en een maximaal resultaat. Neem het me eens kwalijk. En gaat hier echt wel alleen over mijn persoonlijke shit zoals jij het in je bericht hierboven uitdrukt: of gaat het misschien ook over de shit die niet alleen mij onnodig is aangedaan door niet alleen zelfs maar reguliere tandartsen, maar ook door zogenaamde biologische of holistische tandartsen? Je hebt hier op de site zelfs nota bene ook zelf een nieuw artikel geplaatst over laserbehandelingen ipv boren. Lijkt mij ook alleszins iets om te onderzoeken als optie.

 
Jij spreekt je uit over iemand die je niet kent en gooit die op 1 hoop met tandartsen die jij wel kent en die slecht werk bij jou hebben verricht (volgens jou). Dat noem ik persoonlijke shit. Vervolgens kom je met een of andere magische procedure die Brandsma zou kunnen verrichten, waarbij hij een vulling in een kies tovert zonder ook maar 1 keer de boor te hanteren. Dat vind ik heel knap en ik ben dan ook zeer benieuwd welke hocus-pocus hij daadwerkelijk hanteert!

Mike

 
Over wie zou ik me uitspreken Mike?

En nu heeft Brandsma bij jou het kennelijk ineens gedaan, terwijl, ik weet niet of je het nog weet, maar je bent zelf hier op deze site een lovende rubriek begonnen over zijn manier van werken. Nota bene zei je uit mijn herinnering stellig dat als je ergens nog eens naar je tanden zou laten kijken, dan zou het toch vast en zeker bij Ozon Tandzorg zijn. Ozon is zowat ook jouw persoonlijke uitvinding bijna, zo lovend als je er over was en vast ook nog bent.

Nogmaals, het gaat me niet om Brandsma, maar ik vraag me af of boren zo hard nodig is als Brandsma kennelijk een vulling kan vervangen zonder te boren. Ik zou ook niet weten waarom het niet zou kunnen.

Dan: als je ineens van koers verandert niet gek moet staan te kijken als mensen gek staan te kijken.

Het maakt me op zich niet uit dat je van koers verandert, dat is jouw goed recht overigens en ook gezond verder.

 
Op welke pagina spreekt Ramiel Nagel over boren ? Ik dacht toch echt dat hij niet van het boren was. In ieder geval, dat dit niet altijd nodig was en dat in veel gevallen gaatjes kunnen "genezen" zonder te boren.

Peter Dros vind dat boren wel altijd nodig is bij gaatjes, dat lijkt me toch twee ideëen die niet samen gaan. Maar misschien vergis ik me.

 
HIer op pagina 153 van Ramiel Nagel's boek, staat toch echt een paar keer "drill-free dental treatments". Terwijl als ik Peter Dros mail, ik als antwoord krijgt dat gaatjes toch echt geboord moeten worden.

In andere woorden, Peter Dros en Ramiel Nagel lijken toch echt compleet verschillende opvattingen te hebben.

 
Lievergezond,

In tegenstelling tot wat jij denkt heb ik helemaal niets tegen Brandsma. Ik bewonderde hem destijds om het feit dat hij als eerste (en toen nog als enige) in Nederland die ozonbehandeling aanbood, een Duitse methode waar ik zeer over te spreken ben. Nog meer bewondering kreeg ik voor hem toen hij het gevecht aanging met de zorgverzekeraars om dit vergoed te krijgen - en nog won ook!

Ik heb Brandsma nooit ontmoet, maar wel 1 keer aan de telefoon gehad. Wat ik van hem weet is dat hij van origine chiropractor is. Dat vind ik geen bezwaar, want Henny Solleveld is van oorsprong fysiotherapeut. Beiden kunnen hierdoor echter geen tandheelkundige handelingen verrichten en ze moeten zelfs oppassen met uitspraken hierover doen. De uitspraak dat Brandsma zonder boren een vulling kan vervangen zou wel eens helemaal niet van Brandsma afkomstig kunnen zijn, maar een sprookje dat hier in het leven is geroepen. Deze uitspraak wordt voor waar aangenomen als zijnde afkomstig van de man zelf, maar niemand die mij hier tot nu toe kan vertellen hoe hij dat dan precies voor elkaar krijgt. Het lijkt me handig om te fact-checken voordat wie dan ook dit naar buiten brengt! Heeft hij dit eigenlijk wel beweerd en zo ja, hoe denkt hij dit dan te kunnen doen? Hij mag nl. wettelijk helemaal geen vullingen vervangen of welke andere tandheelkundige handeling verichten en heeft mij dit ook persoonlijk aan de telefoon verteld.

Wat mij stoort, is dat jij hier de discussie aan het vertroebelen bent door de suggestie te wekken dat alle tandartsen niet deugen, incl. biologische en holistische tandartsen. En dat alleen maar omdat jij een of meerdere slechte ervaringen hebt opgedaan. Vergeet niet dat ik nu 1 en mogelijk zelfs 2 kiezen moet gaan missen door prutswerk van mijn vorige tandarts! het verschil tussen jou en mij is dat ik besef dat ik hoe dan ook dit probleem moet zien op te lossen middels...een tandarts. Ik kan, net als jou, ozon smeren en spuiten om die infectiehaard in te dammen totdat ik straks geen kaakbot meer over heb, maar echt weggaan zal dit stoorveld, dat mijn complete immuunsysyteem overbelast, niet. Na de verwijdering kan Peter dan mij met ozon verder behandelen. Dat lijkt me praktisch gezien veel meer nut hebben, want nu ben jij degene die zelf aan het prutsen is!

Mike

 
Intuition,

Ben jij soms Lievergezond 2? Opnieuw is elke nuance zoek. Ik weet niet hoe groot je gaatjes zijn en of we het stadium al zijn gepasseerd dat er nog geremineraliseerd kan worden. Ik weet ook niet hoe lang je al gaatjes hebt en hoe lang je al volgens WAPF-richtlijnen eet, als je dat al doet. Ondertussen breng je wel uitspraken van Peter naar buiten waarvan ik niet kan controleren of hij deze ook wel echt heeft gedaan en, zo ja, ook in deze context.

Mensen, ik kan er niets aan doen dat jullie tandarts-trauma's hebben opgelopen en nu wantrouwig zijn naar elke tandarts. Ik kan er ook niets aan doen dat dat wantrouwen vaak terecht is, omdat veel tandartsen prutswerk afleveren. Ik probeer een integere tandarts onder de aandacht te brengen en omdat enkele individuen hier hun persoonlijke pijn nu projecteren op alle tandartsen en hem voor het gemak ook maar op dezelfde hoop vegen, zet Peter Dros hierdoor onterecht ook in een negatief daglicht.

Alle nuance over het boek van Ramiel Nagel raakt hierdoor eveneens zoek, omdat deze mensen enkel lezen wat ze willen lezen. Nagel pleit voor remineralisatie d.m.v. voeding en supplementen als boterolie en levertraan, maar erkent ook dat er gezocht moet worden naar meer conventionele oplossingen als dit niet het gewenste resultaat oplevert. Hij pleit dan wel degelijk voor boren en vullen, maar waarschuwt ervoor dat dit niet al te grof moet gebeuren.

Ik zit hier nu alinea's vol te schrijven om vooral toch maar de nuance terug te krijgen in de discussie. Het zou fijn zijn als ook mijn woorden niet uit hun verband worden gerukt.

Mike

 
@mike

Misschien, dat dit niet duidelijk uit mijn bericht kwam, maar mijn positie in deze discussie is "vragend en onderzoekend", en niet "ongenuanceerd" of "stellig".

Mijn email conversatie met de kliniek van Peter Dros was als volgt:

Ik: "Is het mogelijk om gaatjes te behandelen met ozon? "

Mondzorg Maasdriel Tandartsenpraktijk: "Wij zetten de ozon in voor verschillende behandelingen. Maar mochten er caviteiten (gaatjes) aanwezig zijn gebruiken wij niet alleen de ozon. Ook zullen ze dan gevuld moeten worden."

Ik: "En word er dan ook geboord?"

Mondzorg Maasdriel Tandartsenpraktijk:"Ja dan wordt er ook geboord."

quote van Mike: "Ik weet niet hoe groot je gaatjes zijn en of we het stadium al zijn gepasseerd dat er nog geremineraliseerd kan worden. Ik weet bijv. ook niet hoe lang je al gaatjes hebt en hoe lang je al volgens WAPF-richtlijnen eet, als je dat al doet."

Dat weet Mondzorg Maasdriel ook niet. Ik heb alleen gezegd dat ik een gaatje heb. Dus blijkbaar boren zij in alle gevallen van gaatjes. Ik heb sinds een week een gaatje. Ik eet zo'n twee jaar in de buurt van de weston price richtlijnen.

Ik ben sinds een jaar meer richting Ray Peat stijl van eten gegaan. Dat betekent meer fruit en minder omega-3. Wel nog steeds de nadruk op vitamine A,D,E en K2. Maar uit bronnen met minder PUFAs. Sinds ik een gaatje heb, ben ik fruit drastisch gaan minderen. Nog wel manuka honing en kersen. Ik drink zo'n 1.5 L geitenmelk. Eieren, bone broth, kefir. Geen granen.

 
Uit het boek van Ramiel Nagel:

Quote:
Zacht, leerachtig bederf kan naar alle waarschijnlijkheid niet worden geremineraliseerd, maar dit geldt niet voor alle andere vormen van tandbederf.

Je tandarts zal je een specifieke vulling of behandeling adviseren op basis van zijn inschatting van de schade die je tand of kies heeft opgelopen. Als er sprake is van bederf met een harde structuur, hoeft de tandarts niet veel te boren of zelfs helemaal niet te boren.

Het succes van alle behandelingen van gaatjes zal worden vergroot als je de aansluiting van de onder- en bovenkaak verbetert en de druk op de centrale zenuw in de schedel, de drielingzenuw (driehoekszenuw), vermindert. In het volgende hoofdstuk ga ik hier nader op in.

Gebitsgenezing door middel van voeding wordt effectiever door uitwendige behandelingen, waaronder kruiden, homeopathie, spoelen met zeezout, poetsen van het tandvlees en ‘oil pulling’ (zie het vorige hoofdstuk).

Gaatjes aan de zijkant van de tand of kies en gewone gaatjes. Deze reageren goed op aangepaste voeding. Nadat een klein gaatje is genezen moet je besluiten of je eventuele andere tandheelkundige behandelingen wilt of nodig hebt om de structuur of het uiterlijk van de specifieke tand of kies te herstellen, zonder dat er wordt geboord.

Groot gat. Breng de noodzakelijke veranderingen in de voeding aan en laat het gat dan vullen met een vulling die zonder boren wordt geplaatst of een vulling waarvoor slechts een heel klein beetje hoeft te worden geboord. Dit kan alleen maar als het gat geremineraliseerd is.

Het alternatief is dat het gat zorgvuldig uitgeschraapt wordt zonder gebruikmaking van een boor, waarna een tijdelijke of permanente vulling wordt geplaatst, terwijl je tegelijkertijd je voeding verbetert.

Onder de vullingen kunnen kiezen remineraliseren. Delen van de kies die zijn weggeboord vormen een veel groter obstakel voor gebitsmineralisatie dan een vulling in de kies.

Gaatjes die zich onder een vulling bevinden. Soms reageren deze goed op voeding, andere keren weer niet. Het ligt eraan hoe groot de belasting van je kies is en hoe ernstig het bederf.

Allereerst moet je na zien te gaan of je huidige vulling voedsel en speeksel tot diep in de kies doorlaat. In dat geval moet je de vulling laten reinigen en deze laten afsluiten met een tijdelijke of permanente vulling.

Als er wel sprake is van een goede en goed geplaatste vulling, dan is de eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen of er niet sprake is van een onjuiste diagnose. Als er geen sprake is van een verkeerde diagnose zullen de meeste kiezen goed reageren op behandeling door middel van voeding.


Klinkt een stuk genuanceerder als wat hier wordt beweerd, nietwaar?

Mike

 
Okay, zoals ik al zei, wist ik niet zeker of Ramiel Nagel in sommige gevallen boren aanraad. Dat doet die dus wel. Daar heb je een punt.

"Gaatjes aan de zijkant van de tand of kies en gewone gaatjes. Deze reageren goed op aangepaste voeding. Nadat een klein gaatje is genezen moet je besluiten of je eventuele andere tandheelkundige behandelingen wilt of nodig hebt om de structuur of het uiterlijk van de specifieke tand of kies te herstellen, zonder dat er wordt geboord."

Dit heb ik persoonlijlk. Maar waar Ramiel Nagel dus in zulke gevallen drill-free treatmeans aanraad, lijkt de kliniek van Peter Dros die opvatting niet te delen. Wat is jouw mening over zulke gaatjes ? Ga je dan mee met Peter Dros of met Ramiel Nagel ?

 
@ Mike hierover:
Quote:
De uitspraak dat Brandsma zonder boren een vulling kan vervangen zou wel eens helemaal niet van Brandsma afkomstig kunnen zijn, maar een sprookje dat hier in het leven is geroepen.


Die suggestie wekte Brandsma zeker eerder op zijn eigen site: dat hij vullingen vervangt zonder te boren.

Ik ga er achterheen.

In elk geval wordt er hier http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/36236-tanden-en-kiezen-laten-vullen-zonder-boren-dmv-ozon.html al over gerept.

Hier ook nog telkens de bewoordingen: "zonder de tandartsboor te gebruiken": http://ozontandzorg.nl/?p=informatie&sub=cases&lang=NL

Oja en hierover:
Quote:
Ik kan, net als jou, ozon smeren en spuiten om die infectiehaard in te dammen totdat ik straks geen kaakbot meer over heb, maar echt weggaan zal dit stoorveld, dat mijn complete immuunsysyteem overbelast, niet.

Ik ben alleen maar heel blij voor jou dat je stoorveld is getraceerd en het klinkt verder als een geloofwaardig verhaal dat de vulling verkeerd gezet was en dat je kies erdoor in de penarie is geraakt en dat de beste oplossing is: verwijdering. Over prutsen gesproken.

 
Mike, super dat jij iemand hebt gevonden waar je 100% vertrouwen in hebt en enthousiast over bent. Ik was in eerste instantie ook lyrisch over mijn tandarts, hij is zeer zorgvuldig, betrekt je bij de behandeling, kiest zijn materiaal goed uit, werkt samen met een kinesologe, ik heb nog altijd vertrouwen in hem. Toch merk ik naarmate ik er vaker ben geweest dat hij bijvoorbeeld liever wat meer boort in de kies om zeker te zijn dat alle aangedane gebieden verwijderd worden. Dit is naar mijn gevoel in strijd met wat Ramiel Nagel schrijft (wederom geen tandarts), waardoor ik zelf het idee heb aan de rem te moeten trekken. Mischien terecht, misschien onterecht. Ik hoor in ieder geval geen vertrouwen in het herstellend vermogen van de tanden in zijn aanpak. Dit maakt dat ik op mijn hoede ben.

Zelf heb je vorig jaar nog de loftrompet afgestoken over je kies:
Quote:
Maar goed dat ik zo eigenwijs was om de pijn te verdragen en de hulp in te roepen van Adrenal en de zapper! Dit is ook wat ik bedoel met geduld, geloof en vertrouwen hebben in het zelfhelende vermogen van je lichaam!



https://www.fatsforum.nl/topic/sinusitus

En nu moeten we allemaal op een drafje naar Peter en is Lievergezond aan het prutsen?

Ik ben het met je eens dat we heel blij moeten zijn met tandartsen die verder kijken en goed bezig zijn, maar ik heb het gevoel dat ik wel kritisch moet blijven kijken.

 
Quote:
Ik ben sinds een jaar meer richting Ray Peat stijl van eten gegaan. Dat betekent meer fruit en minder omega-3.


Ziedaar je gaatjes. Wat sommigen hier met die Ray Peat hebben, is mij een groot raadsel.

Quote:
Maar waar Ramiel Nagel dus in zulke gevallen drill-free treatmeans aanraad, lijkt de kliniek van Peter Dros die opvatting niet te delen. Wat is jouw mening over zulke gaatjes ? Ga je dan mee met Peter Dros of met Ramiel Nagel ?


Ik denk dat we eerst op een definitie moeten komen van 'gaatjes'. Mogelijk heeft Peter zich ook te algemeen uitgelaten. Zelfs reguliere tandheelkundigen zien in hun praktijk remineralisatie van kleine gaatjes en krijgen dit ook via hun opleiding mee.

Mike

 
quote van mike: "Ziedaar je gaatjes. "

Dit vind ik veel en veel te makkelijk om te zeggen. Ik ken verhalen van mensen die van Weston Price naar Ray Peat over stappen, en zich veel beter voelen, dus ik zou zeker niet Ray Peat om mijn verhaal afwijzen. Zie Matt Stone bijv. Een bekende blogger/youtuber die nadat die van Weston Price naar Ray Peat dieet ging, vooruitgang heeft gemaakt in zijn gezondheid.

Misschien heeft het niks met Ray Peat's ideeen te maken, maar gewoon puur dat ik ook het afgelopen half jaar me dood heb gestressed om mijn tentamens te halen.

quote van mike: "Wat sommigen hier met die Ray Peat hebben, is mij een groot raadsel."

Precies hetzelfde, wat mensen met Weston Price hebben. Sommige mensen voelen zich er zeer goed bij en verbeteren merkbaar hun gezondheid.

Quote:
Ik denk dat we eerst op een definitie moeten komen van 'gaatjes'. Mogelijk heeft Peter zich ook te algemeen uitgelaten. Zelfs reguliere tandheelkundigen zien in hun praktijk remineralisatie van kleine gaatjes en krijgen dit ook via hun opleiding mee.


Hm.. Nou nog een keer Peter mailen dan maar. Nog een andere vraag, wat is jouw mening op dit moment over ozontandzorg ?

 
Tanja, ook jij trekt mijn woorden uit hun verband. Nu ben ik naar jou toe wat toleranter, dus ik vergeef het je, voor deze ene keer! Voortschrijdend inzicht is een groot goed. Zoals je weet heb ik er totaal geen moeite mee om terug te komen op eerdere inzichten als ik nieuwe, betere inzichten opdoe.

Ik heb niet voor niets de kies door Henny Solleveld laten bekijken. Een week daarvoor zei Hila Moskovitch nog tegen mij dat ik ook rekening moest houden met de mogelijkheid dat de kies simpelweg afgestorven was. De proef op de som was dus wat Henny constateerde. Destijds was er wel degelijk sprake van remineralisatie en in het hierboven geciteerde stuk tekst uit het boek van Ramiel Nagel kun je ook lezen dat er remineralisatie onder een vulling kan plaatsvinden.

Het nieuwe inzicht is dat dit weliswaar allemaal mogelijk is gemaakt door mijn voeding, maar dat dit uiteindelijk niet het leven van de kies heeft kunnen redden, omdat er sprake is geweest van voortdurende overdruk op die kies. Zelfs de sterkste krijger bezwijkt als je voortdurend op hem inbeukt en uiteindelijk heeft mijn kies ook de geest gegeven. De daarbij behorende infectie heeft ervoor gezorgd dat alle harde structuren van de kies, incl. de aangemaakte laag secundair tandbeen, langzaam maar zeker zijn gaan oplossen tot wat Nagel noemt 'zacht, leerachtig bederf'. Het is dus game over voor deze kies, remineralisatie of niet. 8 maanden geleden hield ik onvoldoende rekening met deze mogelijkheid, maar ik ben wel blij dat er nu een professional naar heeft gekeken en dit heeft genconstateerd.

Wat ik bedoel met het gepruts van Lievergezond is dat er misschien ook wel zoiets bij haar aan de hand is, maar omdat ze schijtebang is geworden voor tandartsen ze er nu voor kiest om zelf evt. infecties te lijf te gaan met ozon. is het niet veel zinvoller om je angst opzij te zetten en er een profi iemand naar te laten kijken? Elke dag dat dit niet gebeurt, kan er potentieel kaakbot oplossen, bij mij zit de infectie al tegen de neusholte aan. En heeft Lievergezond niet voortdurend last van haar sinusen? Nou, hier zit er nog eentje! Ik heb Peter gevraagd of dit een relatie heeft met die infectie en hij bevestigde dit. Kennis is macht en die kennis houdt niet op bij wat ik 8 maanden geleden wist. Ik ben weer wat wijzer geworden en erken dat ik niet op alle vlakken de wijsheid in pacht heb en al helemaal niet op tandheelkundig vlak.

Ook jij moet hier niet te lang mee blijven zitten. Je hebt geen idee hoezeer het gebrek aan actie in deze tegen je kan werken, mocht er sprake zijn van een alsmaar voortwoekerende infectiehaard. Angst en wantrouwen tegen tandartsen helpt dan niet, want het verhindert je alleen maar om concrete actie te ondernemen. Ik laat het in dit geval graag over aan mensen die hier meer verstand van hebben. En natuurlijk moet je kritisch zijn bij het selecteren en vertrouwen van dergelijke personen, maar ik heb nu eindelijk, na jaren, iemand gevonden die het echt snapt.

Weet je, dit zijn maar geschreven woorden. Ga maar eens bij hem en zijn vrouw Nini langs en je snapt wat ik bedoel. Ik zou het dan op prijs stellen als je hier eerlijk laat weten wat je ervaring is geweest. Jouw karakter en persoonlijkheid kennende kom je bij deze mensen pas echt thuis!

Mike

 
Een kleine kanttekening:

Voor de mensen die Ray Peat's ideen niet kennen.

Een typisch Ray Peat diet bestaat uit zeer veel melk/kaas. Tot zo'n 2L per dag.

Hoge kwaliteits dierlijke producten zoals eieren, oesters, garnalen, rundvlees, lamsvlees, gelatine, bone broth, meat stock, lever etc.

En het grote verschil is dat er vrij veel koolhydraten in de vorm van fruit wordt aangeraden. Zo'n 150-200 gram koolhydraten per dag.

Een ander verschil, hij gelooft dat verzadigde vetten veel beter zijn dan andere vetten. Dus olijfolie, vis, noten etc. alleen in zeer kleine hoeveelheden.

 
Quote:
Ik ken verhalen van mensen die van Weston Price naar Ray Peat over stappen, en zich veel beter voelen, dus ik zou zeker niet Ray Peat om mijn verhaal afwijzen.


Ik ken ook mensen die overstappen op veganisme en zich veel beter voelen. Na een half jaar kun je ze echter opdweilen, want dan zijn ze uitgemergeld en hun tanden en haren vallen uit. Wat is je punt?

Quote:
Zie Matt Stone bijv. Een bekende blogger/youtuber die nadat die van Weston Price naar Ray Peat dieet ging, vooruitgang heeft gemaakt in zijn gezondheid.


O ja? Eerst zag hij er gezond en slank uit en nu heeft hij een opgeblazen zetmeelhoofd en een insulinebuik, zie de vergelijkende foto's in deze blogpost van Richard Nikolay:

http://freetheanimal.com/2010/03/poor-poor-matt-stone.html

Quote:
Nog een andere vraag, wat is jouw mening op dit moment over ozontandzorg ?


Die is onveranderd. Ik sta nog steeds achter die Duitse ozonmethode. Ik denk alleen dat Peter en Nini een veel completer aanbod hebben aan behandelingsmethodes, waarvan ozon er slechts 1 is.

Mike

 
Ik zeg niet dat Ray Peat's ideeen per definitie beter zijn dan Weston Price's. Ik geloof sterk in dat ieder persoon anders is, en andere voeding vereist om het best uit zichzelf te halen.

Dat verhaal over Matt Stone vind ik zo ontzettend zwak. Ik bedoel, ik kan van mijzelf, op elk dieet dat ik ooit heb gedaan zeer slechte foto's en zeer goede fotos eruit pakken. Dat zijn momentopnames, en zegt verder natuurlijk helemaal niks. Ik kan ook een foto vinden van Matt Stone die er een stuk beter uitziet in zijn Ray Peat periode.

Dat matt stone zich beter voelt, energieker voelt, en geen last meer heeft van gevoelige tanden op een Ray Peat dieet zegt volgens mij veel meer. Namelijk dat in zijn specifieke situatie, het toevoegen van fruit aan zijn dieet gunstig uit pakte.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.142
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan