Secundair tandbeen

Dat verhaal van Matt Stone is sterker dan jij denkt. Er zijn talloze foto's en filmpjes uit de WP-periode van Matt en van nu. Je kunt ze zelf ook naast elkaar leggen en dan zie je met eigen ogen dat hij er nu stukken minder gezond uitziet dan toen. Waarom verdedig jij een voedingswijze die jou gaatjes heeft bezorgd met al dat 'gezonde' fruit? Fructose is de ergste suiker die er bestaat, nog erger dan glucose!

Mike

 
Omdat ik niet denk dat Ray Peat per definitie ongezond is. Zoals jij wel lijkt te denken.

Ik denk helemaal niet dat fruit per definitie voor iedereen gezond is. Ik denk alleen niet zoals jij dat het per sé ongezond moet zijn.

Wat denk je van Danny Roddy ziet die er ook zo ongezond uit. Hij eet 300 gram suiker per dag al jaren lang:

http://2.bp.blogspot.com/-tM4UNTJHjZc/TkIHzaysQ5I/AAAAAAAAEjk/yLBiuzSKALU/s1600/danjimchris.jpg

Ray Peat zelf is in de 70, nog steeds zeer energiek, heel weinig rimpels, zou die echt zo belabberd dieet volgen denk je ? Hij eet 400 gram suikers per dag.

En sommige oerdieten zijn trouwens helemaal niet laag in fructose. Sommige oerdieten krijgen de meeste van hun calorien uit honing. Honing bevat ontzettend veel fructose, nog meer dan fruit. Dat fructose ongezond zou zijn, komt puur uit studies gedaan op High fructose corn syrup. Om daarop alle natuurlijke fructose ook af te schrijven, lijkt mij zeer kort door de bocht.

 
Misschien is dit voor een andere discussie:

Most of us primarily think of taste – especially sweetness – in terms of enjoyment, but sweetness is not just another source of pleasure. As omnivores, hunter-gatherers had a wide array of potential foods to choose from, and the sweet taste sensation is one of the ways humans could identify safe, non-poisonous foods with a high nutrient-to-toxin ratio.

Honey was the only concentrated sweetener available for much of human history, and common belief is that honey was quite rare, and only consumed in small quantities. While this is undoubtedly true for many hunter-gatherer groups, it doesn’t appear to be true for all of them.

We can get an idea about the role of honey in Paleolithic diets by studying modern hunter-gatherer societies like the Hadza; during the wet season, honey comprises up to 20% of their diet by weight. (2) Given honey’s caloric density, this likely represents a much larger portion of their total calories. When asked to rank their dietary staples in order of preference, honey was ranked highest, above meat, berries, tubers, and baobab (a large tree fruit). The Mbuti pygmies of the Congo can obtain up to 80% of their calories from honey, although only during the 2-month honey season. (3)

One interesting paper hypothesized that honey was actually far more abundant throughout early history than we typically acknowledge, and that the consumption of honey at certain times in history may rival our current consumption of sweeteners. (4) Some researchers have even posited that honey, along with meat and starchy tubers, helped make us human by providing concentrated glucose to support brain growth. (5) Although it’s impossible to know exactly how much honey early humans had access to, we do know that people went to great lengths to obtain honey, even when other foods were more readily available. (6, 7)

 
Quote:
Wat denk je van Danny Roddy ziet die er ook zo ongezond uit. Hij eet 300 gram suiker per dag al jaren lang


Is het die vent in het midden met die dikke buik en brede scheiding? Nee, die ziet er niet gezond uit!

Quote:
Ray Peat zelf is in de 70, nog steeds zeer energiek, heel weinig rimpels, zou die echt zo belabberd dieet volgen denk je ? Hij eet 400 gram suikers per dag.


Sommige mensen ervaren voldoende bescherming door een hoge inname van verzadigd vet. Ze blijven dan gezond ONDANKS hun hoge suikerinname, niet dankzij. Ray Peat heeft dan het geluk te beschikken over een sterk gestel, iets wat jij in ieder geval niet kan zeggen, gezien het resultaat dat je op basis van zijn 'gezonde' ideeen boekt.

Quote:
En sommige oerdieten zijn trouwens helemaal niet laag in fructose. Sommige oerdieten krijgen de meeste van hun calorien uit honing.


Kom maar met voorbeelden dan van 'oerdieten' van mensen die grotendeels op honing leven. Weston Price is ze niet tegengekomen. Opnieuw zeg je maar wat, zonder dat je hiervoor bewijs aanlevert.

Mike

 
"Is het die vent in het midden met die dikke buik en brede scheiding? Nee, die ziet er niet gezond uit!"

Nee, het is die jongen links. Met die stralende tanden, gezonde huid, en extreem goed haar.

"Ray Peat heeft dan het geluk te beschikken over een sterk gestel, iets wat jij in ieder geval niet kan zeggen, gezien het resultaat dat je op basis van zijn 'gezonde' ideeen boekt."

Is dit de manier van omgaan met elkaar op dit forum ?

"Kom maar met voorbeelden dan van 'oerdieten' van mensen die grotendeels op honing leven. Weston Price is ze niet tegengekomen. Opnieuw zeg je maar wat, zonder dat je hiervoor bewijs aanlevert."

Zie mijn laatste post.

 
Mijn reactie op die tekst over honing:

Dat honing ruimschoots 'available' (verkrijgbaar) was, wil nog niet zeggen dat honing ook ruimschoots gegeten werd. Je moet er veel moeite voor doen om de boze bijen van je af te houden, het is echt niet zo makkelijk om in het wild aan honing te komen!

Wat bekend is, is dat mede (honingwijn) de oudste alcoholische drank ter wereld is en dat deze bijna overal ter wereld werd gedronken. Dit is GEFERMENTEERDE honing, die dus grotendeels van zijn suikers is ontdaan door bacteriele gisting.

Price kwam tot de conclusie dat alle 14 de natuurvolkeren die hij bestudeerde met zich gemeen hadden dat de voedselgroep die deze mensen als het allerbelangsrijkste beschouwden vet was. Zij consumeerden minstens 10 keer zoveel vetoplosbare vitamines uit dierlijke bron (A, D en K) als de gemiddelde Amerikaan uit zijn tijd. Dit gold voor ALLE volkeren, waar ze zich ook bevonden op deze planeet!

Mike

 
Quote:
Nee, het is die jongen links. Met die stralende tanden, gezonde huid, en extreem goed haar.


Hij ziet er nog niet zo oud uit. Veel mensen zijn tot hun 35e 'bulletproof' en betalen na hun 35e de bittere prijs voor de slechte gewoontes die ze daarvoor hebben opgebouwd.

Quote:
Is dit de manier van omgaan met elkaar op dit forum ?


If you can't stand the heat, get out of the kitchen.

Mike

 
"Hij ziet er nog niet zo oud uit. Veel mensen zijn tot hun 35e 'bulletproof' en betalen na hun 35e de bittere prijs voor de slechte gewoontes die ze daarvoor hebben opgebouwd."

Hij was eerst depressief, zeer laag libido, constant koud, zeer gestressed, weinig energie en haaruitval. Met een Ray Peat dieet, is dit allemaal verholpen. Hij was eerst kalend, en nu heeft die een zeer goede haardos. Dat is toch zeker opmerkelijk.

"If you can't stand the heat, get out of the kitchen."

Betekent niet dat je zulke opmerkingen naar elkaar moet maken. Ongefundeerd ook nog. Ik bedoel, misschien komt dat gaatje, omdat ik ritalin gebruik, en daardoor een droge mond heb. Je kent mijn situatie niet, en daarover te oordelen, is van zeer laag niveau.

Ik ga toch ook niet over jouw zeggen, "Aan je dikke wallen te zien, doet weston price je niet veel goeds !" Dat zijn gewoon nare opmerkingen. Ik denk dat we het daar toch wel over eens zijn.

Over de honing. Het Hazda dieet is zeer goed gedocumenteerd, en het gaat niet om gefermenteerde honing. Meer kan je hier lezen: http://www.bioanth.cam.ac.uk/fwm23/tubers_and_fallback_foods_21040_ftp.pdf

Chris Kresser schrijft hier ook over:

http://chriskresser.com/is-there-any-room-for-sweeteners-in-a-healthy-diet

"Hadza men usually go foraging alone. They hunt only with bow and arrows, poisoned arrows in the case of larger game.

They always have their bow and arrows with them, even when they carry an ax to access honey.

While on walkabout they often feed themselves on berries and baobab.

They take back to camp mainly meat and honey, as well as some baobab.

They may eat much of the honey they find but take back to camp about half of their haul on average, and about 9/10 of their meat.

Grown men rarely dig tubers. "

 
Ramiel Nagel heeft ook in zijn boek geschreven dat wanneer je kampt met gaatjes ondanks goede voeding, alle koolhydraten moet weglaten, dus zeer zeker ook fruit.

 
@marijan Ik heb sinds ik dat boek heb gelezen mijn koolhhydraten inderdaad gematigd tot een paar kersen, manuka honing en melk (dat ook koolhydraten bevat).

 
ik denk altijd als ik over een paar denk, hoeveel is dat dan per jaar?

Valt altijd tegen, en ik snap het wel, we zijn allemaal grootgebracht met het idee fruit moet, meer dan 2 stuks per dag zelfs.

Ik vind fruit heerlijk maar het heeft voor mij echt minder waarde gekregen door de suiker die er in zit.

Ik heb een dochter met veel gezondheidsissues en heb ook bewust een tijdje het fruit er helemaal uit moeten laten bij haar.

Probeer het een tijdje en kijk wat dat met je doet.

Medicatie is denk ik ook een probleem.

Mijn dochter (heeft geen enkel gaatje en gebruikt geen medicatie) woont in een instelling met nog 11 anderen en op een enkeling na hebben ze allemaal zeer slechte tanden en gebruiken ook allemaal een berg medicijnen al heel lang.

Heb ik dat nu goed gelezen dat je ADHD medicatie neemt en zou je daar wat aan kunnen veranderen?

Je zal er ongetwijfeld een voordeel van ondervinden, maar er kleven helaas ook vele nadelen aan het gebruik van deze medicatie.

 
Ik ben sinds ik het gaatje heb gestopt met medicatie. Ik ben niet overtuigd van het voordeel om helemaal op nul te gaan qua koolhydraten. Uiteindelijk heb je suiker in je bloed nodig om te functioneren. Als je geen koolhydraten neemt, dan zetten vetten en eiwitten zich uiteindelijk ook om in suikers.

Ramiel nagel zegt dat de problemen van suikers om blood suiker fluctuaties gaat die niet goed zouden zijn. Ik ga maar eens een bloed suiker meter kopen om te kijken of mijn bloed suiker waardes inderdaad negatief beunvloed worden door die 50 tot 00 gram koolhydraten die ik dagelijks eet

 
Ik bof maar dat je me vergeeft ;)

Ik begrijp dat je het alleen maar goed bedoeld en je ervaring wilt delen, omdat het jou niet veel goeds heeft opgeleverd en anderen waaronder ikzelf hiervoor wilt behoeden. Ik waardeer dat enorm.

Ik ben het met je eens dat je alle hulp moet inschakelen van mensen die er verstand van hebben wat ik zelf ook steeds heb gedaan met de beste tandarts die ik in de buurt kon vinden en wie ook op het congres is geweest afgelopen februari. Ik heb hier zelf mijn ervaringen met het saneren van amalgaam gedeeld, omdat ik vind dat dit belangrijk is en omdat ik heb gezien hoe mijn kies eronder er uit zag. Ik heb geen angst voor de tandarts, maar blijf wel kritisch kijken en zelf nadenken, wat mijn tandarts ook waardeert, we kunnen echt wel goed door een deur. Soms denk ik alleen dat hij minder vertrouwen heeft in het zelfgenezend vermogen dan ik. Ik haalde daarom aan dat ik denk dat er meer geboord wordt dan strikt noodzakelijk is.

Ik vind het wel moeilijk te geloven dat jou kies die nu morsdood blijkt, met een infectie die het bot al ver heeft aangetast en geen pijn heeft gedaan sinds die tijd, 8 maanden geleden nog kon remineraliseren. Wat zegt Peter daarvan, denkt hij dat dat mogelijk was?

 
Quote:
Ik ga toch ook niet over jouw zeggen, "Aan je dikke wallen te zien, doet weston price je niet veel goeds !" Dat zijn gewoon nare opmerkingen. Ik denk dat we het daar toch wel over eens zijn.


Als je al zo snel geraakt bent, is dit inderdaad misschien niet het juiste forum voor jou. Je schrijft dat je eerst 'in de buurt van WP' at (wat dat ook moge zijn), toen ben je gevallen voor de dwaasheid van Ray Peat en Matt Stone met hun fruit en zetmeel en vervolgens blijk je gaatjes te krijgen. En dan stop je zelf ook weer accuut met fruit, dus je had zelf ook al de link gelegd met dat fijne Ray Peat-protocol. En ik mag daar niets over zeggen? Wie houd je nou voor de gek? Alleen jezelf!

Niemand van ons is 100% gezond. Het is een ideaal waar ik zeer zeker naar streef, maar ik ben wat ik noem een 'werk in uitvoering'. Dus ja, ik heb van kinds af aan al wallen onder de ogen. Dankzij WAPF heb ik die wallen niet weg zien gaan, maar wel minder zien worden en, nog veel belangrijker, ik heb geen donkere kringen meer onder de ogen, iets wat ik als vegetarier wel had, vooral tijdens mijn raw food-periode toen ik ook veel (tromroffel)...fruit at! WAPF heeft mij gezonder gemaakt dan ooit. Kun jij hetzelfde zeggen over wat Ray Peat voor je heeft opgeleverd?

Nu kom ik weer een uitdaging tegen: die dode kies. Maar ik leer er weer een nieuw inzicht door en dat is dat ook WAPF-voeding deze kies niet voor afsterven heeft kunnen behoeden vanwege een oorzaak buiten de voeding om, nl. een slecht gezette witte vulling aan de andere kant. Het leven is 1 grote les, maar alleen als je de lessen die je tegenkomt ook ter harte neemt. Jij verdedigt een protocol dat jou tandbederf heeft bezorgd en komt met foto's van anderen die toch o zo zoveel hieraan gehad hebben. Wie vertelt mij dat ze niet liegen dat het barst? Het komt op mij over dat jij veel te snel valt voor de eerste de beste loser met een mooi verhaal.

Quote:
While on walkabout they often feed themselves on berries and baobab.


De titel van de pdf waar je naar verwijst, spreekt over 'tubers' (wortels) als een 'fallback food'. Dat betekent niet hoofdvoedsel, maar voedsel achter de hand, iets wat je wat directe energie geeft als je op jacht bent. Dit is de normaalste zaak van de wereld voor jager-verzamelaars. Het citaat hierboven spreekt over 'while on walkabout', hetgeen betekent: tijdens hun tochten. Het is dan heel normaal om je op de been te houden met directe energie uit koolhydraten die je verzamelt tijdens je tocht. Opnieuw geen hoofdvoedsel. Wat is dan wel het hoofdvoedsel? Uit jouw eigen citaat:

Quote:
They take back to camp mainly meat and honey, as well as some baobab.


Juist ja, vlees en honing. Dierlijke producten, die zeer rijk zijn aan voedingsstoffen. Koolhydraten vormen NOOIT de hoofdmoot van hun voedselinname, iets wat Price ook constateerde. Ze vormden wel ONDERDEEL van hun voeding. Een groot verschil.

Quote:
They may eat much of the honey they find but take back to camp about half of their haul on average, and about 9/10 of their meat.


Logisch. Onderweg eten ze al veel honing op, want dat is directe energie die tijdens het lopen en jagen ook weer snel wordt verbrand. Ze zijn slim genoeg om slechts een heel klein deel van het vlees tijdens hun tochten op te eten, want dat is kostbaar voedsel waar de hele gemeenschap van moet eten. De waarheid slaat je recht in het gezicht en nog denk je mij van het tegendeel te kunnen overtuigen. Dan zul je toch echt van betere huize moeten komen!

Quote:
Ik ben niet overtuigd van het voordeel om helemaal op nul te gaan qua koolhydraten. Uiteindelijk heb je suiker in je bloed nodig om te functioneren. Als je geen koolhydraten neemt, dan zetten vetten en eiwitten zich uiteindelijk ook om in suikers.


Je bent echt een kei in selectief omgaan met de waarheid. NIEMAND hier beweert dat je op nul koolhydraten zou moeten gaan zitten en als dat wel gebeurt, word je hier teruggefloten. Veelvuldig wordt hier gewaarschuwd voor de nadelen en zelfs mogelijke gevaren verbonden aan low-carb. Daarnaast is je lichaam wel in staat om eiwitten om te zetten in suikers, maar niet vetten. Vetten zullen worden opgeslagen i.p.v. verbrand.

Ik lees dat je ritaline hebt geslikt. Volgens mij heeft dit iets gedaan met je hersenfunctie, want je praat gewoon poep!

Mike

 
Quote:
Ik vind het wel moeilijk te geloven dat jou kies die nu morsdood blijkt, met een infectie die het bot al ver heeft aangetast en geen pijn heeft gedaan sinds die tijd, 8 maanden geleden nog kon remineraliseren. Wat zegt Peter daarvan, denkt hij dat dat mogelijk was?


Peter vindt het jammer dat Henny destijds geen gewone foto's en rontgenfoto's heeft gemaakt. Ik kwam bij Henny op gesprek en vroeg hem terloops om even naar die kies te kijken of het klopt dat er sprake is van remineralisatie. Ik heb slechts enkele minuten bij hem onder die lamp gelegen en Henny zag inderdaad een laag secundair tandbeen. Peter heeft nu wel zowel gewone foto's als rontgenfoto's genomen en je ziet dan duidelijk dat als die laag er ooit is geweest, dan is-ie nu volledig opgelost en de binnenkant van de kies is 1 groot zwart gat. De rontgenfoto laat verder zien dat er een ontsteking is in het bot, die bijna tot aan de neusholte is gevorderd.

Zoals ik al eerder schreef, er is echt een groot verschil tussen een mooie witte afdeklaag en een zwart gat. Als het laatste er toen was, moet het Henny zijn opgevallen, dat kan niet anders. De enige conclusie die ik dan kan trekken is dat deze negatieve ontwikkeling zich in 8 maanden tijd heeft voltrokken. Kan dat in zo'n korte tijd? Misschien zat de kies op het moment dat Henny ernaar keek in een doodsstrijd, waarbij hij toch in staat was om secundair tandbeen aan te maken. Ik heb eerlijk gezegd geen idee en Peter ook niet.

Mike

 
Ik ben niet snel geraakt. Toch geloof ik dat mensen met respect met elkaar om moeten gaan. Zelfs op het internet.

Persoonlijk elkaar gaan aanvallen, dat is gewoon zinloos mannetjes gedrag, waar jij je blijkbaar goed bij voelt. Ik zou denken dat iemand van jouw leeftijd wel beter zou weten ondertussen.

 
Wat ik niet snap, is waarom je zo afkeer hebt tegen het Ray Peat dieet. Terwijl in grote lijnen hetzelfde is als Weston Price dieet. Hoeveel gram koolhydraten eten jullie ? 50 gram ? 100 gram ? Ray Peat raad 150-200 gram aan. Behavelde koolhydraten is het dieet bijna hetzelfde. Met grote nadruk op vitamine A,D en K2.

 
Quote:
En dan stop je zelf ook weer accuut met fruit, dus je had zelf ook al de link gelegd met dat fijne Ray Peat-protocol. En ik mag daar niets over zeggen? Wie houd je nou voor de gek? Alleen jezelf!


Ik experimenteer. Ramiel Nagel en mensen die dat boek gebruiken hebben grote baat gehad bij dit dieet, dus daarom geef ik het een kans. Jij concludeert dingen over mij, terwijl je mij niet kent. Dat staat me niet aan. Als jij een beetje inzicht hebt, zoals je doet voorkomen, zou je moet begrijpen dat je uit N=1 experimenten geen harde conclussies kan trekken. Zeker niet als je niet op de hoogte bent van alle variabelen.

Iemand die Ray Peat volgt, zou zeggen, je gebruikt ritalin, en dan blame je fruit omdat je een gaatje krijgt. Wie houd je nou voor de gek ?

Dat suikers de kans op gaatjes verhoogt, is bekend. Dat betekent niet dat fruit ongezond is. Misschien leef jij in een wereld waar gezondheid alleen maar gaat om je tanden, maar dat is geen afspiegeling van de werkelijkheid.

 
"Nu kom ik weer een uitdaging tegen: die dode kies. Maar ik leer er weer een nieuw inzicht door en dat is dat ook WAPF-voeding deze kies niet voor afsterven heeft kunnen behoeden vanwege een oorzaak buiten de voeding om, nl. een slecht gezette witte vulling aan de andere kant. Het leven is 1 grote les, maar alleen als je de lessen die je tegenkomt ook ter harte neemt. Jij verdedigt een protocol dat jou tandbederf heeft bezorgd en komt met foto's van anderen die toch o zo zoveel hieraan gehad hebben. Wie vertelt mij dat ze niet liegen dat het barst? Het komt op mij over dat jij veel te snel valt voor de eerste de beste loser met een mooi verhaal."

Als jij denkt dat je op zo'n manier kan leren...

Als wiskundige, weet ik onder tussen wel, dat je niet te snel conclusies kan trekken.

Je zou eens even rustig moeten gaan zitten, en jouw redenering bekijken.

Je volgt een dieet. EN je slikt een bepaald medicijn. EN je gaat gebukt onder enorme stress.

Deze drie factoren zouden ALLEDRIE kunnen leiden tot een een slechter gebit.

De les die ik moet trekken, volgens jouw: het ligt aan het dieet.

Aah. dat is inderdaad een hele slimme redenering Mike. Thanks. Weer een les geleerd.

Daarnaast, van alle mensen die ik ken die Ray Peat volgen (30 in totaal) heeft er GEEN EEN een gaatje gekregen. In de jaren dat ze diet dieet volgen. ONDANKS de suiker. Wat op zich de kans zou moeten verhogen. In de 30 jaar dat Ray Peat zelf dit dieet volgt. En hij neemt enorm veel suiker tot zich. Nooit een gaatje gehad.

Dit zulke dingen moet ik uiteraard niet naar kijken, in mijn afweging om tot een conclusie te komen.

 
Quote:
WAPF heeft mij gezonder gemaakt dan ooit. Kun jij hetzelfde zeggen over wat Ray Peat voor je heeft opgeleverd?


Mijn schildklier problemen zijn compleet opgelost nadat ik Ray Peat ging doen.

Dit bleek uit hoe ik me voelde, uit mijn lichaamstemperatuur (van 36.0 op WAPF naar 37.0 op Ray Peat) EN uit mijn bloedresultaten.

Dit gebeurde nadat ik minder PUFAS en meer suikers ging eten.

Ik hoop dat deze schildklier problemen niet terugkomen nu ik weer koolhydraten ga minderen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan