Selenium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Uiteraard heb ik ddie data,s maar zijn nu niet belangrijk, vanaf 2009 tot nu. Ik heb mooie lijsten over voeding maar niet over supplementen . Dus die staan nu ook op mijn lijst. Ik heb heel lang gezocht in agenda,s wat ik toen gedaan heb maar niets gevonden. conclusie: toch te weinig opgeschreven wat uiteindelijk heel belangrijk blijkt te zijn. ssssjammer

Ik zie dat het jodium topic naar boven is gezet in het geel. Waar zullen we nu verder communiceren? Hier of in het jodium topic?

Als het een gevaar zou zijn om Lugol's of nascent jodium oraal in te nemen, dan mag de farmaceutische industrie en ook de overheid wel aangeklaagd gaan worden. Deze fabriceren radioactief jodium en kaliumjodide tabletten voor orale inname en de overheid geeft ze momenteel zelfs 'gratis' weg.

Als het een gevaar zou zijn om Lugol’s of nascent jodium oraal in te nemen, dan mag de farmaceutische industrie en ook de overheid wel aangeklaagd gaan worden. Deze fabriceren radioactief jodium en kaliumjodide tabletten voor orale inname en de overheid geeft ze momenteel zelfs ‘gratis’ weg.

hallo Ben, radioactief jodium wordt zoals je schreef toch ook doelbewust ingezet om de schildklier plat te leggen? Dat is bij mijn vader ook gebeurd en toen dat niet genoeg "hielp" gingen ze er een stuk afsnijden: hij had een te hard werkende schildklier. Dat hadden ze helemaal niet hoeven doen allemaal, want een hyperende schildklier gaat op den duur bij voortdurende autoimmuunreacties vanzelf op zijn kont liggen.

Als ik kijk naar mijn eigen klachten al die jaren gaat een hyperende schildklier echt niet vanzelf op zijn gat. Blijkbaar moet je daar dus echt iets voor doen, en jezelf inzetten om die schildklier op zijn gat te leggen. Maar met het huidige westerse voedingspatroon of voedingsmiddelen elimineren stopt ie niet vanzelf met hyper zijn.

hoi Binc, ja je moet er wel wat voor doen natuurlijk. Maar veel mensen eten elke dag meerdere keren op een dag onbewust tegen hun allergieen/intoleranties in en maken daarmee hun darmen kapot. Als dat maar duurt en duurt en als zij niet zelf gaan nadenken, dan kunnen die schildklieren niet blijven overreageren met te veel hormonen aanmaken. Zo'n weerstandsfase kan wel 10-15 jaar duren.

Hoi Lievergezond,

Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens. Het zijn dan die mensen die niet bekend zijn met wapf en gaps en dus gewoon een huidig westers voedingspatroon blijven hanteren. Niet beter wetende. Echter, ik heb zelf de afgelopen jaren heel veel dingen weg gelaten en erna weer geïntroduceerd zonder enig resultaat. Daarnaast heb ik de afgelopen 2 jaar voedsel gegeten waarvan jij beweerde dat het nog meer schildklierproblemen geeft. Zoals zuivel wat ik mezelf o.a kan herinneren. Dit heeft bij mij juist een helend resultaat gegeven. Ik ben ervan overtuigd dat elimineren niet de oplossing is. Volwaardig voedsel wel en de manier waarop het bereid is in combi met een aantal supplementen. Mijn overtuiging is nog steeds dat zo vloeibaar mogelijk voedsel en vet eten een helende werking heeft. Voor mij is dat dus ook het consumeren van zuivel. In mijn geval dan in grote hoeveelheden.

Door de bank genomen geven gluten, melkprodukten en sojaprodukten problemen bij hashimoto. Ook in volgorde van belangrijkheid qua problemen. Dat is niet iets dat ik beweer, dat is een feit. Had jij nog lichamelijke klachten?

Ongefermenteerde soja is nooit goed. Een overdaad aan gluten ben ik geen voorstander van.
Je bedoeld of ik nu nog lichamelijke klachten heb? Of heb gehad?
Antwoord nee. Behalve dan dat ik sinds deze week last heb van de jodium sinds ik die neem. Alle vertrouwen in dat dat ook goed komt.

Nou, voorlopig even geen jodium voor mij. Volgende week denk ik dat we wellicht verder kunnen kijken. Inmiddels is dit de 2e nacht dat ik niet kan slapen. Weer een symptoom terug die ik in het verleden ook had. Slapeloosheid ?

Als ik aan zou nemen wat lievergezond zegt dat melk problemen geeft bij een traag werkende schildklier dan kun je andersom verwachten dat melk positieve effecten heeft bij een te snel werkende schildklier. Op het moment dat ik jaren geleden stopte met het drinken van melk en het eten van brood begonnen namelijk wel de voor mij nu achteraf bekende symptomen van een te snel werkende schildklier.
In bloeduitslagen van de afgelopen jaren zie ik een sterke daling van mijn tsh. Welke in beginsel al niet erg hoog was.
Ik begon te geloven destijds in het sprookje, melk de witte sloper. Pas in 2016 ben ik weer melk gaan drinken en is er sedertdien een stijging van de tsh en verbetering van mijn klachten.
Wellicht dat mijn melk behoefte daarom zo extreem hoog is.
Ik geloof echter niet dat een lagere consumptie van melk de schuld is van Eem traag werkende schildklier maar wel dat je hormonen uit balans zijn waardoor het niet verdragen word. Wellicht is tijdelijk weg laten dan een optie totdat de boel in balans is. Uiteindelijk blijft het een vertering probleem in mijn beleving die aan de basis ligt.

Ja Ben, ik met mijn jodium. En het uiteindelijke resultaat ervan welke ik graag deel ?

Hoi Binc ook in het geval van een hyperende schildklier lijkt het me niet goed om dingen te eten waardoor je schildklier door je lichaam wordt aangevallen. Verder is het lastig theoretiseren hoe het bij jou zit: je lijkt ook in de overgangsfase te kunnen zitten van een hyperende naar een trage schildklier volgens zoals je het zelf zegt. Heb jij antistoffen laten testen? Allergieën/intoleranties? Maar als er geen lichamelijke klachten zijn, waar hebben we het dan over. Hierboven heb je het over een verteringsprobleem, maar in een bericht daarvoor had je geen klachten. Eerder las ik dat je kouwelijk bent. Tja over die jodium: heb je voor jezelf op een rij hoe je je reactie erop plaatst? Detox of een autoimmuunreactie. Mijn immuunsysteem is sinds mijn kelpavontuur substantieel anders gaan werken. Ik heb het denk ik wel meer op de spits gedreven dan jij. Je was nog maar net bezig als ik het goed begrijp. Mijn kelpavontuur is van 3 jaar terug, maar sindsdien doet mijn schildklier standaard pijn als ik dingen eet die niet goed voor me zijn. Niet best misschien, maar ik sta wel strak afgesteld. In elk geval is wetenschappelijk aangetoond dat mensen met autoimmuunproblemen van de schildklier na jodiuminname meer antistoffen aanmaken.

Lievergezoend,

Zoals ik zei, ik heb ruim 10 jaar geen melk meer gedronken. In die 10 jaar had ik alle klachten van een te snel werkende schildklier. Nu na de jodium inname krijg ik weer dezelfde klachten. Ik ben ervan overtuigd dat de melk wel degelijk een positieve bijdrage levert. Misschien is er idd een overgangsfase. Alle antistoffen waren negatief. T3 en t4 zijn ook getest.
Als ik wil kan ik dat zo weer laten testen aangezien ik een huisarts heb die echt niet moeilijk is in dat soort dingen.
Eerder was mijn temeperatuur test steeds erg hoog. Ten tijde dat ik een soort ontsteking aan mijn oog had in elk geval wel. Ik las ook dit over jodium bij een snel werkende schildklier.

https://www.dietcetera.nl/ziektes-en-aandoeningen/te-snelle-schildklier-hyperthyreoïdie

Maar we gaan nu niet lopen soebatten of er sprake is van een hashimoto hoor. Dan moet je wel antistoffen hebben en een hoge tsh. Een tsh onder de 1 met een maximum van 1 is geen hashimoto. Blijven hangen in een eventuele aandoening lijkt mij niet de oplossing. De oplossing zit hem in het anticiperen om de onderliggende oorzaak op te lossen.

Net zoals bij het maken van de keuze tussen een goed opneembare selenium supplement of bv het eten van paranoten, heb je hetzelfde met een jodiumsupplement/preparaat of bv kelp. Ook hier wederom de voor en tegenstanders.
Op het ccg forum enkele interessante reacties van Wim hierover.

https://ccgforum.com/2009/01/29/jodiumtekort-een-onderschat-probleem/

''Het probleem met kelp is dat het geen betrouwbare bron van Jodium is. Daarnaast kan het zijn dat de Kelp ook heel veel Broom bevat, een ander element uit de groep van Halogenen, en Broom gaat een competitie aan met Jodium. Daarnaast is het van groot belang waar de kelp vandaan komt. Onze wereldzeeën zijn niet zelden dermate vervuild dat we die vervuiling in de Kelp extracten kunnen tegenkomen. Er is bv. Kelp die besmet is met arseen, en dat is een uiterst giftige stof. Om die reden maken wij alleen gebruik van een gestandaardiseerd Jodiumpreparaat.

Het is overigens een onterechte angst om te denken dat je van inname van extra Jodium (in de juiste vorm) schildklierklachten krijgt.''

Over het element broom is hier meer te lezen:

https://wetenschap.infonu.nl/scheikunde/141308-broom-het-element.html

''De belangrijkste gezondheidsproblemen door organisch broom veroorzaakt is het beschadigen van het zenuwstelsel, brengt schade toe aan organen als de lever, nieren, longen, milt en maag en darmen. Sommige vormen van organisch broom, zoals ethyleenbroom, kunnen tot kanker leiden.''

''Organisch broom is nauwelijks afbreekbaar, wordt het afgebroken ontstaat de eveneens schadelijke anorganisch broom, die de mens via voedsel en drinkwater binnen krijgt en het zenuwstelsel en de schildklier beschadigt.''

Op het ccg forum vielen deze punten me ook in het oog.

''Jodium is betrokken bij de productie van diverse enzymen in de darm waaronder lactase, het enzym dat we nodig hebben om lactose (=melksuiker) te kunnen verteren. Lactose intolerantie komt erg veel voor tegenwoordig.''

In een reactie op juni 7 van Wim

''Jodium is o.a. nodig voor een adequate maagzuur productie. Verder is jodium een belangrijk anti-histamine mineraal. Een te laag maagzuur niveau, wat heel veel voorkomt is doorgaans het resultaat van een combinatie van factoren waarbij onvoldoende rustmomenten (met name tijdens de maaltijd) een belangrijke rol spelen. Additioneel kan een jodiumtekort het probleem bemoeilijken.''

De ontgiftende werking van jodium op broom.

In een reactie van Wim op februari 5

''Daarnaast is het zeker zo dat jodium opbouw tijd nodig heeft omdat gelijktijdig broom door het lichaam uitgescheiden wordt.''

Ook lees ik steeds vaker dat het mineraal silicium (kiezelzuur) belangrijk/nodig is voor de opname van jodium in de schildklier.

In een andere reactie las ik dat een tekort aan jodium ook te herkennen zou zijn aan piepkleine kersen rode bultjes/knopjes op de huid.

O.a. fluoride en kwik kunnen de schildklierfunctie ernstig verstoren.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan