Selenium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ik had idd ook gelezen dat jodium een functie heeft bij een maagzuur tekort.
Wat ik alleen bedoelde met het artikel welke ik net geplaatst had is dat bij een te snel werkende schildklier zowel een tekort aan jodium schadelijk is, maar ook een teveel.
En ik heb nu beide situaties ervaren.
In beginsel dat ik jodium nam kwam er verbetering. Na een paar dagen het tegenovergestelde.

Wat ik vaak wel gemerkt heb is dat wanneer ik vis eet mezelf toch wel beter voel. Is ook een bron van jodium.

Met het eten van vis heb je weer eventueel het 'probleem' kwik? Volgens Dr L Wilson is alleen het eten van sardientjes nog enigszins verantwoord. Het is maar wat je er mee doet.

hoi Binc: hierover:

Je schrijft:
De oplossing zit hem in het anticiperen om de onderliggende oorzaak op te lossen.

Op de oorzaak waarvan in jouw geval doel je nu in dit geval als ik vragen mag?

Ik denk dat ik al heel wat opgelost heb lievergezond. Ik doel op de oorzaak van een te snel werkende schildklier. Hoewel ik niet zeker weet wat hiervan de oorzaak is geweest. Iets heb ik in elk geval goed gedaan. Met een lange adem overigens. En wellicht ben ik er nog niet.
Maar een dikke stijgende lijn zit er wel in en daar ben ik super blij mee.

Wat heb jij tot op heden gedaan om het onderliggende probleem op te lossen iplv dingen weg te laten en jezelf neer te leggen bij de schuld geven aan bepaalde voedingsmiddelen? Het lijkt mij niet de juiste instelling om jezelf neer te leggen bij een aandoening.

Hypothyroïdie

Het risico op problemen door een te hoge inname van jodium, is uiterst beperkt. In principe is de jodiumopname immers een zelfregulerend systeem: bij een verhoogde jodiumaanvoer schroeft de schildklier de opname terug, zodat niet méér jodium wordt opgenomen dan nodig is voor de aanmaak van het schildklierhormoon. Het overtollige jodium wordt via de urine afgevoerd.

Overdosis
Alleen wanneer dit systeem te kort schiet, kan een overdosis jodium de schildklier blokkeren, met een -meestal voorbijgaande- hypothyroïdie tot gevolg.

Gelukkig zijn de gevolgen van een matige hypothyroïdie omkeerbaar. Klachten verdwijnen meestal enkele weken nadat het jodiumgehalte terug op peil is gebracht.

Bron: http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=340

hoi Binc, mijn vraag was oprecht. Er zat geen oordeel in. Je reactie geeft me het idee dat je dat denkt. Alleen ineens vraag ik me af: als je geen klachten hebt, waar hebben we het dan eigenlijk over.

Ik geloof dat je vraag oprecht was.
Ondanks het feit dat ik geen klachten heb, denk ik dat ik er nog niet ben. Dat blijkt wel uit mijn eerdere post dat ik problemen heb met de inname van jodium. Daar zit dus nog wel iets om op te lossen. Heb ik ergens beweerd dan dat er een oordeel in je vraag zat? Nee. Alleen kan ik van de vorige keer nog herinneren dat je bleef aandringen op hadhimoto samen met Lyme bij mij, en daarin weiger ik om mee te gaan. Oké, ik schijn idd de borellia bacterie bij mij te dragen. Alleen ook daarin denk ik dat het menselijk lichaam beschikt over een weerstand tegen die bacterie mits je er juist op antcipeert.

Enkele andere reacties van Wim op het ccg forum

july 23
''Er is binnen de reguliere geneeskunde een hardnekkig misverstand over de relatie tussen Jodium en schildklieraandoeningen.
Vaak is er wel degelijk een relatie tussen een jodiumtekort en een autoïmmuun thyreoiditis (er zijn dan antistoffen tegen de schildklier, we spreken van Hashimoto). Er kunnen echter ook een aantal andere oorzaken zijn maar dat zal nader onderzoek moeten uitwijzen.
Het simpele feit dat je je beter voelt als je jodium suppletie gebruikt doet vermoeden dat jodiumtekort wel degelijk een belangrijke rol speelt.''

december1
''Beste Wim,
Als er sprake is van Hashimoto is er toch niet veel meer te behandelen aan de schildklier. (Selenium kan de antistoffen omlaag brengen) maar een afgebroken/kapotte schildklier is niet meer aan het werk te zetten. Ook Jodium help dan niet meer.
Tegen dit probleem lopen veel van de bij VGNS aangesloten schildklierpatienten aan. In dat geval helpt het natuurlijk schildklierhormoon in veel gevallen erg goed.''

antwoord Wim,
Ik ben het niet met je eens dat er bij Hashimoto niets meer te repareren valt. Misschien in een vergevorderde Hashimoto, maar in de meeste gevallen, zeker met de inzichten die we het laatste jaar hebben kunnen toepassen, geldt dat zeker niet.''

december 17
''Ik weet niet wat jij met een ‘compleet kapotte schildklier’ bedoelt. Jou stelling dat een schildklier die door Hashimoto is aangetast nooit meer normaal zal werken is een aperte onjuistheid. In tegendeel, één van de mogelijke oorzaken van Hashimoto is juist een jodium-tekort.''

januari 12
''Wat zijn de gevolgen van een teveel aan jodium?

Bij een normaal functionerende schildklier kan het lichaam een teveel aan jodium goed verdragen. Wanneer de schildklier onvoldoende functioneert(hypothyroïdisme), kan een teveel aan jodium zorgen voor een schildkliervergroting. Bij sommige individuen heeft de hoge jodiumbelasting een overstimulering van de schildklier tot gevolg waarbij een teveel aan schildklierhormonen wordt geproduceerd (hyperthyroïdisme). Hierdoor kunnen klachten ontstaan als slapeloosheid, nervositeit, toename van eetlust en gewichtsverlies.

antwoord januari 13
Voor alles geldt dat er een ‘teveel’ genomen kan worden, zelfs voor water.
Het therapeutisch gebruik van nutriënten dient altijd onder deskundige begeleiding te gebeuren.
De door u voorgestelde situatie i.g.v. jodiumsuppletie bij een hypothyreoïdie klopt feitelijk niet. En daarmee illustreert u het voorgaande. Alleen jodiumsuppletie i.g.v. schildklier aandoeningen is fysiologisch onjuist en kan inderdaad risico’s met zich meebrengen. Maar die risico’s hangen niet samen met het gebruik van jodium maar met het ondeskúndig gebruik van jodium. Zo is jodiumsuppletie zónder aanvulling van een adequate hoeveelheid selenium de meest voorkomende oorzaak van de door u genoemde ‘bijwerkingen’.

Mvg. Wim

Lievergezond,

Heb je wel alles gelezen? Als iemand problemen heeft met de inname van jodium dan is de schildklier niet in staat om die hoeveelheid te verwerken. Bij een gezonde schildklier heeft deze het vermogen om een te hoge inname wel te verwerken. Dus daarom ben ik er nog niet, ondanks dat de klachten van een te snel werkende schildklier wel degelijk voor het grootste deel verdwenen zijn.

Ben,

Dus die te snel werkende schildklier kan ook komen door een tekort aan jodium?
Of begrijp ik je nu verkeerd?

Eigenlijk zou ik nog niet eens verbaasd zijn over een jodium tekort Ben.
Dit omdat ik altijd wel snak naar zoute voedingsmiddelen. Zoete dingen loop ik niet warm voor. Trouwens valt mij op dat de selenium het brok in mijn keel gevoel weg neemt na inname.

hoi Binc ja ik heb zeker alles gelezen. Ik wil gewoon zeker weten dat we het over hetzelfde hebben. Je klinkt geergerd. Ik heb toch geschreven dat ik notie nam van je reactie op de jodium en dat ik me hardop afvraag wat die betekent om te beslissen hoe nu verder? Ik ben ook nog verder terug gaan lezen om te kijken wat feitelijk je klachten zouden kunnen zijn. Ik was even het spoor bijster.

Ben: mensen met autoimmuunschildklierproblemen kunnen een tekort aan jodium hebben en dan nog autoimmuunreacties vertonen als ze bij een bepaald punt uitkomen met jodiumsuppletie. Het probleem is dat dat punt niet te voorspellen is: en dat is waarom veel artsen ervan af zien om iets met die jodium aan te vangen bij mensen met schildklierproblemen. Als je eenmaal over dat punt heen bent zoals mijn persoon, dan ga je echt niet meer aan die jodium beginnen. Een ezel stoot zich ook geen tweede keer aan dezelfde steen. Bij mij zou het de derde keer zijn trouwens als ik het weer zou doen.

Ik ken mensen die zonder jodiumsuppletie ook van hashimotoklachten afgekomen zijn. Ik kies liever voor die weg! Ik heb trouwens zelf ook weinig klachten als ik de juiste dingen eet.

Ben: mensen met autoimmuunschildklierproblemen kunnen een tekort aan jodium hebben en dan nog autoimmuunreacties vertonen als ze bij een bepaald punt uitkomen met jodiumsuppletie.

Wellicht niet in verhouding met andere schildklier mineralen dan. Zomaar een ingeving van mij.

Geërgerd, omdat je mijn vragen omzeilt Wrs en je problemen terug projecteert naar mij. In dit geval op mijn eerdere vraag wat jij tot op heden gedaan hebt buiten voeding weg laten.

hoi Binc je klonk al geergerd voor ik de kans kreeg om de vraag te beantwoorden.
Over jouw vraag aan mij: die klonk vrij retorisch met een oordeel van jezelf er achteraan. Ok, fijne dag nog voor jou!

Ik denk en lees ook dat mijn reactie jou het idee geeft dat ik oordeel. Dat is dan een aanname die je doet.

Tot op heden lees ik namelijk niks anders dan dat je schuld geeft aan voeding.
Want waarom ben jij de enige die vragen mag stellen? Wanneer iemand een vraag aan jou stelt geef je er geen antwoord op.
Wel komen er tegenvragen waarbij dan de schuld weer gegeven word aan dergelijke voeding. Als ik aan geef dat ik merk dat ik verbetering heb behaald met de consumptie van melk kom jij weer met argumenten dat melk niet goed is. Wanneer ik daar anders over denk ga jij weer zoeken door middel van vragen stellen om het volgende voedingsmiddel de schuld te geven. Jij en ik verschillen hierin van mening en ervaring.
Jij jou ding, ik mijn ding.
Ik laat mezelf alleen niet bestempelen met de 1 of andere aandoening die de schuld zou zij van voeding.

Blijkbaar heeft mijn ervaring nogal indruk gemaakt bij jou en komt dit ongeloofwaardig ofwel onmogelijk over naar jou toe.
2 mensen met verschillende mening. Moet kunnen naar mijn idee.

Jij ook een fijne dag!

Als het een gevaar zou zijn om Lugol’s of nascent jodium oraal in te nemen, dan mag de farmaceutische industrie en ook de overheid wel aangeklaagd gaan worden. Deze fabriceren radioactief jodium en kaliumjodide tabletten

@Ben
De overheid verstrekt kaliumjodide dat ingenomen dient te worden na een kernramp. Dit is dus absoluut geen radioactief jodium dat verstrekt wordt. Het is juist bedoeld om de schildklier te verzadigen met jodium zodat deze het radioactieve jodium dat in de lucht zwerft niet meer opneemt.

He Pike,

Ik had jou eerdaags hier wel een keer verwacht. Leuk dat je er ook bent!

Maar in Nederland hebben we toch geen kern rampen? Waarom zouden mensen op voorhand dan dat moeten nemen?

@ Binc,
De meest aannemelijke reden dat jij het eerst goed deed met jodium is dat door die enorme overdaad in jodium je schildklier aangespoord werd tot meer productie van schildklierhormoon.
En omdat jij daar op cel niveau een tekort aan hebt voel je je even beter. Maar afhankelijk van de persoon gaat je schildklier deze enorme hoeveelheid jodium op termijn niet trekken, waardoor de produktie van hormoon weer zoals daarvoor wordt plus je krijgt allerlei verschijnselen zoals een brok in je keel etc.

wbt de discussie met Lievergezond, jij hebt volgens mij ( maar wie ben ik) helemaal geen Hashimoto toch?
Lievergezond heeft helemaal gelijk met dat bij Hashimoto het niet verstandig is om de door haar genoemde voedingsmiddelen te blijven eten. Maar dat slaat niet op jou vandaar dat jij er ook niet slechter van werd/wordt.
En een extreem lage tsh, ruim lager dan 0,4 had jij ook niet als ik mij niet vergis.
Pas dan kan je namelijk spreken van een hyperthyroid.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan