Selenium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Maar in Nederland hebben we toch geen kern rampen? Waarom zouden mensen op voorhand dan dat moeten nemen?

Niet op voorhand, pas als er een kernramp is.

Ik heb niet alle waarden van de afgelopen jaren. Ik kan wel gaan graven in wat ik heb. Vaak is ook bloed geprikt op het moment dat ik dus al verbetering merkte. Daarom denk ik ook dat de waardes die ik heb laten prikken mosterd na de maaltijd is.

Ik heb idd geen hashimoto. Is niet vast gesteld en ook geen antistoffen.

Ik heb tegen lievergezond gezegd dat het weg laten van melk wellicht een tijdelijke optie is. Maar zelfs in mijn geval raad ze het af terwijl ik juist positieve ervaringen heb. De rest laat ik buiten beschouwing.

Ik zal eens graven in die waardes en zal ze dan hier neer zetten.

Ik ben trouwens Nederlands kampioen jodium suppletie. Ik heb waarschijnlijk meer jodium gebruikt dan iedereen hier op het forum tezamen.
Voelde mij daar in het begin fantastisch bij ( meer schildklierhormoon) maar na verloop van tijd merkte ik niets meer en kreeg ik andere klachten. Dan stopte ik weer een tijdje totdat het weer zo erg was dat ik weer begon, met hetzelfde resultaat.
Jij denkt dat 2 druppels 3% best veel is maar ik heb vroeger weken/maanden minimaal 6 druppels 5% genomen. Daar voelde ik mij dus fantastisch bij totdat het hiervoor geschetste scenario zich weer herhaalde.
Nu met dierlijk schildklierhormoon heb ik een vergelijkbaar resultaat maar dan zonder de giftige bijverschijnselen van die overdaad aan jodium.

Wanneer er sprake is van jodium tekort dan kun je ook een overactieve schildklier krijgen begrijp ik. Zie je dat dan ook in bloedwaarden?

Ik durf jou schildklierhormoon dus nog steeds niet structureel te nemen omdat je mij op het hart hebt gedrukt dat dit voor een trage schildklier is. En daar zit mijn twijfel.

Idd, in beginsel goed resultaat op jodium. Maar vrij snel klachten terug zoals voorheen.

Wanneer er sprake is van jodium tekort dan kun je ook een overactieve schildklier krijgen begrijp ik. Zie je dat dan ook in bloedwaarden?

Ik kan mij niet voorstellen hoe je door jodiumtekort een overactieve schildklier zou kunnen krijgen.
Dat moet dan zeker in het bloed te zien zijn die overdaad aan schildklierhormoon.

Ik durf jou schildklierhormoon dus nog steeds niet structureel te nemen omdat je mij op het hart hebt gedrukt dat dit voor een trage schildklier is. En daar zit mijn twijfel.

Maar de verschijnselen zullen, in principe, na een paar dagen weer verdwenen zijn. Plus de dosis die ik, in het begin, voorstel (100mg) is erg laag. De kans dat je daar heel erg en langdurig last van krijgt lijkt mij erg gering.

Nou ik weet het ook niet meer. Ik vraag mij af of de TSH waarde die jij noemt bij een te snel werkende schildklier een ondergrens is? Het kan toch ook zijn dat ie bij een bloedwaarde van 0.65 problemen geeft maar dat je nog niet aan die ondergrens zit? Bij een te traag werkende schildklier word ook gezegd dat ook al is het in bloed goed, dat er alsnog sprake kan zijn van een probleem met de schildklier. Kan dat dan ook niet bij een te snel werkende schildklier? Ik zie alleen maar daling in mijn TSH. Begon met dat ik mezelf nog prima voelde bij een waarde van 1.1 en naarmate deze waarde meer ging zakken kreeg ik al die klachten.

Met een overdaad bedoel je een te hoge TSH? Of te laag?

@ Pike
Op mijn omschrijving van het dierlijk schildklierhormoon staat dat er bij een tablet van 2 grain inzit:
50,6 mcg T4, - 18 mcg T3 - 115 mg thyreoid.
Ik neem aan dat je dat weet. Blijkbaar is dit een goede verhouding.
Koop jij de tabletten bij een apotheek in nederland?

Bij een te traag werkende schildklier word ook gezegd dat ook al is het in bloed goed, dat er alsnog sprake kan zijn van een probleem met de schildklier. Kan dat dan ook niet bij een te snel werkende schildklier?

Bij een trage schildklier met voldoende hormoon kan het zijn dat het niet goed opgenomen wordt door de cellen. Waardoor je dus alsnog een tekort aan hormoon hebt.
Omgekeerd kan ik mij niet voorstellen hoe dat zou moeten werken.

Het kan toch ook zijn dat ie bij een bloedwaarde van 0.65 problemen geeft maar dat je nog niet aan die ondergrens zit?
Theoretisch kan dat maar zoals gezegd zou dan ook de bloedwaarden moeten gaan stijgen.

Welke bloedwaarden zouden dan moeten stijgen? Ik weet niet welke je bedoeld? Antistoffen? Want die zijn nooit geprikt. Pas in feb 2017 heb ik dat laten doen. En daar kwam niks uit. T3 en T4 toen ook gedaan.

@liesje
Ik koop het in Amerika omdat ik geen doktersrecept heb voor schildklierhormoon. Thyreoid is een gestandaardiseerde vorm van dierlijk schildklierhormoon en volgens mij wat geconcentreerder.
Ik denk dat het de verhouding is zoals het aangetroffen wordt in de dierlijke schildklier. Of dat helemaal ideaal is weet ik niet maar het is wat het is.

Over die cellen wordt wel vaker gesproken. Ik vraag me af hoe je dat in je cellen kunt controleren. Kan dat uberhaupt?
eFiow schrijft in hun monografie: normale referentiewaarden zijn klassiek 0,45 - 4,5.
Orthomoleculair zijn 0,1 - 1,0
Quote:
het falen van de sch.kl.hormoonprod. hangt af van de volgende potentiele factoren:
chronisch tekort aan vit C. schkl. heeft vit C erg nodig om haar hormonen aan te maken.
broomtoxiciteit
tekort aan L-thyrosine of lage Na-spiegels
onvermogen L-thyrosine in de schildkliercellen te krijgen
ernstig tekort aan selenium.
LET op:
drang naar zoute voedingsmiddelen en vet voedsel wijzen op mineraaltekorten.

Ja Pike ik kan me herinneren dat je het in america koopt. Staat er op het potje dat de verhouding T4 en T3 niet hetzelfde is?
Blijkbaar als artsen willen dat je een andere verhouding nodig hebt kunnen ze het in nederland wel samenstellen.

Over die cellen wordt wel vaker gesproken. Ik vraag me af hoe je dat in je cellen kunt controleren. Kan dat uberhaupt?

Nee,het enige wat je kan doen is de temperatuur en pols controleren.
Maar dan wel op de correcte manier. Ik heb nog wel eens het idee dat dat laatste voor het gemak maar ff wordt vergeten. Dus vlak na het wakker worden direct de thermo pakken, niet of nauwelijks bewegen en dan in de MOND of onder de OKSEL. Minimaal 10 min laten zitten en niet bewegen.
PLUS voor vrouwen is het zo dat deze test alleen een correcte weergave van zaken geeft als je dat doet op drie specifieke dagen per maand. Alle andere dagen kan een vals positief beeld geven.

Blijkbaar als artsen willen dat je een andere verhouding nodig hebt kunnen ze het in nederland wel samenstellen

Ja synthetisch sowieso, of dat met dierlijk ook kan weet ik niet maar dan heb je sowieso een recept nodig.

eFiow schrijft in hun monografie: normale referentiewaarden zijn klassiek 0,45 – 4,5.
Orthomoleculair zijn 0,1 – 1,0

Klopt, bij de alternatieven en/of niet reguliere geneeskunde herkennen ze dat je tsh eigenlijk onder of tegen de 1 moet zitten en een te lage tsh niet veel voorkomt. Behalve bij overduidelijke hyper symptomen maar dan heb je hoogstwaarschijnlijk de ziekte van graves of een tijdelijke hyper bij Hashimoto tgv het vrijkomen van grote hoeveelheden hormoon door de aanval op de schildklier door het eigen immuunsysteem.

Goed we kunnen weer. Ik was dus net bezig waarden neer te zetten toen mijn bericht verdween. Er zitten wel recentelijk grote verschillen in t3 en t4. Ik ga ze zo opnieuw plaatsen.

Dit is wat ik nu vinden kan voor de schildklierwaarden. Ik weet dat ik ergens nog een uitslag mot hebben van andere data waarbij de TSH 0.64 was. Ik zie wel een groot verschil voor wat betreft de T3 tussen 16-02-2017 en 29-06-2016.

16-02-2017
Thyroïd peroxidase antistoffen <15
T3 vrij thyroxine 4.9
T4 vrij thyroxine 16 pmol/l
TSH 0.98 mU/l
thyreoglobuline 8.0

29-06-2016
TSH 0.85 mU/l
T3 vrij thyroxine 1.7
T4 vrij thyroxine 14 pmol/l
methylmalonzuur 58 red waarde is 50-300 dus vrij laag bij mij.

10-06-2015
TSH 0.74 mU/l

15-11-2010
0.73

12-2-2010
TSH 1.1

En je kunt eigelijk wel stellen dat ik echt beterder werd in de periode 16-02-2017

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan