Ja maar die toevallige ontdekkingen gaan ook altijd vooraf door iets wat niet wetenschappelijk verklaard kan worden.
Er gaat aan vooraf dat ze iets willen ontdekken, ze krijgen een ingeving, of toevallig ontdekken ze dat de stof zich anders gedraagt dan verwacht, of dat 2 en 1 geen drie is.
Zie je niet dat door de intentie van de mens zelf iets gebeurd, en niet door de wetenschap of toeval. Waar je je op richt komt naar je toe.
Alles dat kan worden geteld telt niet noodzakelijkerwijs; alles dat telt kan niet noodzakelijkerwijs worden geteld.
Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler.
Als dit universum in zijn miljoenvoudige orde en precisie het resultaat van een blind toeval zou zijn, dan is dat net zo geloofwaardig als wanneer een drukkerij explodeert en alle druklettertjes weer op de grond terecht komen in de voltooide en foutloze vorm van het woordenboek.
Als ik gelijk heb zullen de Duitsers zeggen dat ik een Duitser ben en de Fransen dat ik een man van de wereld ben. Maar indien mijn theorie vals is, zullen de Fransen zeggen dat ik een Duitser ben en de Duitsers dat ik een jood ben.
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.
Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
De mens die zich omringt met feiten, niet toestaat dat hij verrast wordt, geen flits van intuïtie kent, geen veronderstellingen maakt, geen risico neemt, leeft in een afgesloten cel.
Een uur zitten bij een aardig meisje vliegt voorbij als een minuut, maar een minuut op een brandende kachel lijkt wel een uur. Dat is relativiteit.
Er zijn slechts twee manieren om je leven te leven: doen alsof niets een wonder is, en doen alsof alles een wonder is. Ik geloof in de laatste manier.
God dobbelt niet.
Het probleem vandaag de dag is niet de atoomenergie, maar het hart van de mens.
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.
Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker...