Spiritueel nihilisme

Moondust, (haar reactie hier te lezen)

Quote:
Reactie van mij(gezondheid) > We blijven ook na de dood waarschijnlijk gewoon bestaan, al zal dat misschien bij einde van de mensheid betekenen dat we in een geheel nieuw schepsel zullen reïncarneren. Dit is wat ik denk, voor mij is dit zeer geruststellend.


Met dat "geruststellend" bedoel ik vooral ermee dat het niet de einde is als de mensheid uitgeroeid wordt, omdat er daarna weer een nieuw leven zal ontstaan met nieuwe schepsels. Niet de dood zelf.

Stel je eens voor hoe de Aarde 100.000 jaar na de uitroeiing van de mensheid eruit zal zien. Dat vind ik geruststellend omdat alle schade die de mens aangericht heeft weer volledig door de natuur helemaal gezond hersteld zal worden met nieuwe levende schepsels die weer van blakende gezondheid mogen genieten zonder dat de mens de gezondheid van dier en van zichzelf ondermijnt. Er is nu sprake van hel op Aarde maar de hemel ligt in het verschiet.

En ja, het blijft geloof maar ik geloof wel in leven na de dood. Je hebt ook heel veel mensen die denken dat de dood absoluut einde is en dat er helemaal geen leven na de dood is, ook dat is geloof maar voor veel van die mensen zal de dood geen vriend zijn. Deze somber beeld over de dood deel ik niet.

Verder zijn veruit de meeste mensen met bijna-dood-ervaring absoluut niet bang voor de dood zoals ze voorheen nog wel waren, vooral omdat ze het licht aan het einde van de donkere tunnel even een kijkje mocht nemen in het licht waarbij ze hun overledene familieleden en vrienden weer zagen. Mensen in zeer diepe meditatie hebben de angst voor de dood ook overwonnen en treden uit hun lichaam, ze zijn dan uit hun lichaam en ook die zien hun eigen fysieke lichaam gewoon liggen, ook kan hun geest dwars door de deuren heen vliegen of door de muren zelfs, ze kunnen ook met overledenen communiceren.

Quote:
Stel je maar eens voor dat je er morgen niet meer bent. Dit is je laatste dag. Wat betekent dat voor jou? Als dat niets in jou verandert, dan is de dood jouw vriend geworden. Maar als dit idee je angst aanjaagt je nog met allerlei waanzin rondloopt dat je leven nog niet af is enzo, dan is er werk aan de winkel.


Je voorstellen is toch anders dan wanneer dit je overkomt. Maar dit weet ik wel: De manier waarop je dood gaat roept bij mij meer angst op dan de dood zelf. Een vredige dood is totaal anders dan wanneer je door de ondraaglijke lijden van een kanker/ziekte doorheen moet en wat er nog allemaal bij komt kijken voordat je toekomt aan verlossing van het lijden(de dood dus). Ik heb liever dat ik al op mijn 50ste op vredig en pijnloze manier het leven mag verlaten dan dat ik 90 jaar oud moet worden en al 30-40 jaar vooraf aan verschrikkelijke helse klachten en pijnen moet doorstaan. Al zou je als je echt heel gezond bent zeker niet op je 50ste het leven verlaten maar goed om maar even aan te geven dat mijn angst vooral in het lijden ligt die vooraf kan gaan voordat je aan de dood toe mag komen.

Gezondheid,

 
Quote:
Ik ben bang dat dat echt te laat is omdat de mens(met opzet, dan wel door onwetendheid) wel heel erg ver is gegaan met het vervuilen en vernietigen van deze planeet. (...) Misschien is het wel beter dat de mensheid uitsterft zodat er weer nieuwe leven zal ontstaan voor nieuwe schepsels.


Wij zijn deel van de natuur, dat zijn we altijd geweest en zijn we nog steeds. De mensheid als zodanig is het probleem niet, daar blijf ik bij. Er is een parasiet op het toneel verschenen, die alles aan vernietiging uit de kast haalt .. maar wat is dat? Het is een bepaalde duisternis die ons uiteindelijk dwingt om bewuster te worden.

Je hebt gelijk, we hebben nog maar weinig tijd maar er gebeurt juist nu ontzettend veel op het gebied van bewustwording. Wat kan er gebeuren als we ons echt bewust worden van de aard van de werkelijkheid ? Van het idee dat je met je gedachtes invloed hebt op gebeurtenissen om je heen? Veel mensen hebben vaag wel het gevoel dat er zoiets is maar het hoe en wat is misschien te overdonderend en het wordt ons ook nooit uitgelegd.

Daniel Pinchbeck maakt een vergelijking met de ontdekking van elektriciteit in 1752. Uiteraard wisten mensen vóór die tijd wel dat er zoiets als elektriciteit bestond (de bliksem), maar ze hadden geen idee dat we dat ooit systematisch zouden kunnen benutten.

Hetzelfde geldt nu voor onze paranormale gaven, we weten wel dat het bestaat maar we laten ons er allemaal veel te veel door verrassen. Wat is er straks mogelijk als we weten dat wij onze eigen wereld creeren?

Pinchbeck:

Het is de duisternis van deze tijd die ons echt dwingt om verder te kijken.. Bijvoorbeeld: we weten dat er een transhumanistische agenda is.. die werkt met het idee dat onze hersenen een soort computer zijn, met behulp van techniek kan alles in ons brein steeds sneller geupload en gedownload worden, totdat wij geen mensen meer zijn.

Een drama natuurlijk, maar wat doet het met ons? Het dwingt ons om onze focus te verleggen van de materiele werkelijkheid naar de meer energetische werkelijkheid, die van synchroniciteit etc, van het vage voorgevoel. Dat is een realiteit waar geen computer bij kan.

Een deel van de mensheid is echt in diepe coma, goede kans dat die het helemaal niet gaan redden, maar wie weet. Vernieuwing komt altijd van een kleine club, en het is allemaal aan de gang as we speak, en volgens mij doen wij daaraan mee.

Iets nieuws gaat trouwens altijd gepaard met destructie van het oude, het zijn de boeddisten die ons daarover leren. Kijk bijvoorbeeld naar de traditie van de zandmandala, prachtige kunstwerken die met veel passie worden vervaardigd, en daarna met evenveel passie compleet worden vernietigd. Oftewel: het kunstwerk als materieel object is vergankelijk, de waarde ervan zit in het creatieproces.

 
Ik wordt altijd blij als jij dit soort zaken schrijft thijs, verzakken in het negatieve kan altijd nog. Ik geloof ook dat het goed komt.

 
Thijs, daar zit er zeker wel in wat je schrijft.

Quote:
Wat kan er gebeuren als we ons echt bewust worden van de aard van de werkelijkheid ? Van het idee dat je met je gedachtes invloed hebt op gebeurtenissen om je heen?


Dat doet mij enigszins een beetje aan film The Secret denken. Dat je alleen maar met behulp van je gedachten of visualisaties dingen waar kan maken die in de werkelijkheid ook gaat plaatsvinden. Zou dat waar kunnen zijn?

Quote:
Hetzelfde geldt nu voor onze paranormale gaven, we weten wel dat het bestaat maar we laten ons er allemaal veel te veel door verrassen. Wat is er straks mogelijk als we weten dat wij onze eigen wereld creeren?


Paranormale gaven zijn zelf ook nog eens zeer nuttig voor bewustwording. Aura's lezen bijvoorbeeld. Stel dat ik een iemand ontmoet die niet deugd of totaal niet in orde is, maar die zich wel voordoet als een goed iemand en zich veel gelukkiger voordoet dan hij/zij is, dan kan ik aan zijn/haar aura lezen dat zo'n iemand toch negatieve energie met zich meedraagt. Voordeel van deze gave is dat je niet meer bedrogen kan worden door uiterlijke goedheden of gedrag van mensen en dat je straight to the point bij andere mensen kan aanvoelen en ook aan hun aura's kunt zien of die iets mankeren of niet, zodat je die mensen met henzelf op een prettige en paranormale wijze kunt confronteren zodat ook zij uit hun onbewuste slaaptoestand ontwaken en veel bewuster gaan leven, dus aan zichzelf werken om van negatieve energieën te bevrijden zodat ze de wereld niet meer vervuilen met negatieve energieën, waardoor de energiefrequentie(energietrillingen) van die mensen verhoogd wordt. Yep, alles bestaat uit energie(trillingen)

Quote:
Een drama natuurlijk, maar wat doet het met ons? Het dwingt ons om onze focus te verleggen van de materiele werkelijkheid naar de meer energetische werkelijkheid, die van synchroniciteit etc, van het vage voorgevoel. Dat is een realiteit waar geen computer bij kan.

Een deel van de mensheid is echt in diepe coma, goede kans dat die het helemaal niet gaan redden, maar wie weet. Vernieuwing komt altijd van een kleine club, en het is allemaal aan de gang as we speak, en volgens mij doen wij daaraan mee.


Je kunt ook mensen genezen met behulp van hoge energietrillingen, dat houdt in dat je goed bewust bent van je wezen zodat jij een iemand bent met een heel hoog energiefrequentie. Denk aan chakra-healing, energetische massage of vitaliteitsmassage, magnetiseren, meditatie, paranormaal genezen, reiki of Quantum Touch

Negatieve energie zoals agressie, denken als een computer/robot, hebzucht, ongelukkigheid, depressiviteit, superioriteit, haat en niet te vergeten ook ziekte hebben een zeer lage energiefrequentie, maar positieve energie zoals gezondheid, liefde, vrede, jeugdigheid, onbevangenheid en onschuld hebben juist een hele hoge energiefrequentie. De hoge energietrillingen(Liefde of God) overwint altijd van de lage energietrillingen(Duisternis of de duivel) omdat de lage energietrillingen met de hoge energietrillingen mee zal trillen, waardoor de negatieve energieën met daarbij horende ongelukkigheid ook zal verdwijnen.

Zo zou je de duisternis met liefde en licht kunnen omarmen.

En pas als er heel veel mensen bij elkaar voldoende bewust zijn en gezamenlijk een hoge energiefrequentie uitstralen, zijn ze bereid om de hel op Aarde in de hemel te transformeren.

Het zou kunnen dat deze helse wereld van onder af aan door steeds meer bewust wordende mensen uiteindelijk in de hemel zal transformeren, maar dat zal waarschijnlijk niet van bovenaf gebeuren want de machthebbers die het voor te zeggen hebben juist een hele lage energiefrequentie, die denken niet verder dan hun beperkte ego zoals darwinisme, geld, macht, Monsanto, status, oorlog, vaccinaties, wapens, wetenschap en nog meer van dat soort dingen. Iemand met een hoog energiefrequentie zal namelijk nooit toestaan om onze voeding te verzieken en evenals al het leven op Aarde, ook zal die nooit toestaan om vaccinaties verplicht te stellen en ook zouden bewuste mensen niet toestaan dat er vele tientallen miljoenen mensen zijn die onnodig moeten lijden zoals armoede en hongersnood, alleen een iemand met zeer bekrompen geest en een zeer lage energiefrequentie kan zoiets bedenken, de realiteit is nu eenmaal dat dit soort onbewuste mensen het voor te zeggen hebben in onze maatschappij.

Als ik dit allemaal zo bekijk dan is er misschien nog wel hoop. In een ander topic zei ik al dat er soms tweestrijd in mij heerst. De ene deel in mij heeft de hoop niet opgegeven en de ander deel juist wel. Welke van die twee ga ik nou voeden? misschien wel iets waar ik ook bewust van moet worden en dat ik beter maar niet van negatieve uit kan gaan(ondergang van de mensheid) maar juist van de positieve uitgaan(zodat lage energietrillingen/negatieve energie uiteindelijk ook met hoge energietrillingen/positieve energie mee gaat trillen).

Ik zie wel hoop nuttige dingen die langs via de paranormale weg waargemaakt kan worden, maar die tot nu toe nog erg onderbelicht is gebleven.

Gezondheid,

 
Quote:
Dat doet mij enigszins een beetje aan film The Secret denken. Dat je alleen maar met behulp van je gedachten of visualisaties dingen waar kan maken die in de werkelijkheid ook gaat plaatsvinden. Zou dat waar kunnen zijn?


Die film kun je beter Het Secreet noemen! De film is volledig gericht op materialisme. Herinner je je nog dat beeld van dat jongetje dat heel graag een fiets wilde en deze uiteindelijk ook kreeg, doordat hij zich focuste op zijn speeltje? Zo wordt in de film heel krachtig gesuggereerd dat je in materiaal, financieel en economisch opzicht succesvol kan worden door de kracht van intentie, of 'de wet van de aantrekkingskracht'.

Het punt is niet dat ik ontken dat dit mogelijk is, het punt is dat deze film de aandacht afleidt van waar het werkelijk om draait en dat is rijker worden van binnen i.p.v. van buiten. Er is een veel betere film die ik je van harte aanraad, over de quantummechanica: What The Bleep Do We Know.



Quote:
In een ander topic zei ik al dat er soms tweestrijd in mij heerst. De ene deel in mij heeft de hoop niet opgegeven en de ander deel juist wel. Welke van die twee ga ik nou voeden?


Er woedt een strijd tussen twee wolven in ieder van ons. De ene is boosaardig. Hij is boosheid, jaloezie, hebzucht, wrok, leugens, inferieuriteit en ego. De andere is goed. Hij is vreugde, vrede, liefde, hoop, bescheidenheid, vriendelijkheid, empathie en waarheid. De wolf die wint, is de wolf die je voedt.

Wat je jezelf voor ogen moet houden is: wat is JOUW bijdrage aan het geheel? Lever jij een positieve of een negatieve bijdrage? Wat je ook doet, je maakt onderdeel uit van een collectief energieveld. Sluit jij je aan bij een positief veld of een negatief veld, bij de duisternis of bij het licht? Bedenk dat alles wat je bewust of onbewust doet een veel grotere energie voedt dan jijzelf!

Mike

 
Ik wil alleen maar zeggen dat ik die laatste alinea en met name de eerste en laatste zin van jou Mike helemaal goud vind, daar gaat het om volgens mij.

 
ik voel dat ook wel zo Tanja en Mike.

Het is weleens lastig als je allerlei negatieve informatie krijgt/leest om het positieve te blijven zien.

De ene dag sta je super positief in het leven en de andere dag is het weleens lastiger. Alhoewel, het lukt me steeds beter heb ik zelf het idee.

 
Mijn persoonlijke ervaring is dat de reguliere nieuws een stuk minder volgen tot vrijwel niet meer volgen een stuk fijner is.

Het is in begin wel wennen, omdat het toch een vast patroon is als je voor de tv eet of wat dan ook het is eigenlijk zelfs een verslaving als je het zo bekijkt.

Valt me op dat het nieuws eigenlijk een soort van indoctrinatie is en mensen in hypnose stand laten houden d.m.v negativiteit,angst,geweld,dood etc.

90% van het nieuws is alleen maar negativiteit logisch dat we negatief gaan denken :/

Ook tijden op gelet waar gaat het nou elke dag over?

Oorlog,terroristen[kuch kuch],ongelukken,banken sector,crisis,bezuinigingen noem maar op.

Ze willen dat je totaal vooral emotioneel afhankelijk wordt en aanhankelijk.

Gaat het iets beter dan voel je je beter, maar het blijft een levenslange lijdensweg met onzekerheden de volgende dag is er weer iets negatiefs.

Vind het overige nieuws op de regulier zenders vaak echt zo onzin en ook vrijwel geen behoefte meer aan eigenlijk.

Meer in contact komen met weer jezelf, al vind ik het soms ook wel lastig als ik mij bv echt verveel dan ga ik toch op internet of tv kijken.

 
Daar sluit ik me bij aan Jordy. Ik heb een tijd de Trouw gelezen en werd steeds ongelukkiger, ik voelde me uitelkaar getrokken. De ene dag moest je mantelzorgen, dan aan je carrière denken dan ... etc. Na altijd gehoord te hebben dat het belangrijk was dat je je zelf informeerde over het wereldnieuws (anders was je een minderwaardig persoon), heb ik mezelf eens afgevraagd wat het voor iemand in China nu uitmaakt of ik weet dat er een aardbeving is geweest. Ik kies nu voor me zelf en lees nu een simpele krant met vooral veel nieuws uit de regio en meestal lees ik hem amper tot de helft. Nieuws kijk ik praktisch nooit, want inderdaad waar gaat het nu over? De schijnheiligers van Nova etc. vind ik al jaren te hypocriet om zelfs maar naar te kijken, laat staan dat ze hun mond nog open doen. Ik vind dat allemaal verslechtert toen Pim Fortyun zijn opkomst maakte.

 
Jaren geleden schreef ik als vrijwilliger voor een lokale, kritische krant, de Nijmeegse Stadskrant. Ik vertelde toen tijdens vergaderingen regelmatig dat mainstream-journalisten stenografen zijn van het establishment en dat alle 'nieuws' afkomstig is van dezelfde internationale Persbureaus (Reuters, AP, UPI, etc.), die voorgekauwde persberichten versturen naar de media en die vervolgens vaak letterlijk worden overgenomen (je kunt dit zelf testen door 5 verschillende kranten te kopen en meteen naar het internationale nieuws te gaan - de verschillen in berichtgeving zijn minimaal en je ziet vaak letterlijk dezelfde formuleringen terug!). Dit werd door minstens 1 redactielid niet geloofd. Totdat hij stsge ging lopen bij de Trouw. Eenmaal na zijn stage terug bij de Stadskrant zei hij tegen mij: je had helemaal gelijk, Mike, ze nemen daar letterlijk persberichten over, het zijn inderdaad stenografen! Die jongen weer een illusie armer over onze 'vrije pers'.

Mike

 
@naief we krijgen zoveel informatie dat we in de war worden gemaakt en van zaken af worden gehouden wat echt belangrijk is.

Ja regio nieuws kan soms wel leuk zijn om te lezen, vooral de wat persoonlijke berichtgeving en activiteiten in je eigen regio niks mis mee denk ik zo.

Ja de bekende schapenkudde volgers om erbij te horen en jezelf up to date moeten houden met de bekende reguliere nieuws, ach dan maar een buitenbeentje op dat gebied.

Valt me ook op dat veel mensen elkaar maar na praten wat ze op tv horen en het gelijk als waarheid zien.

Ene kant als je hier bewust in ben,kritisch kan kijken naar nieuws kan je dat ook als een zege zien ikzelf zie dat zeer zeker zo :) , vooral als je bedenkt dat veel mensen maar op de automatische piloot staan ookwel zombies genoemd.

@Mike stenografen is wel een mooie benaming idd ;)

En diegene is misschien een illusie armer maar wel veel bewustzijn rijker!

 
Wat is dit een interessante topic.

Fatsnotbad,

Ja, dat klopt. The Secret was vooral erg materialistisch gericht. What the bleep do we know ken ik nog niet, zal het eens rustig naar kijken.

Quote:
Er woedt een strijd tussen twee wolven in ieder van ons. De ene is boosaardig. Hij is boosheid, jaloezie, hebzucht, wrok, leugens, inferieuriteit en ego. De andere is goed. Hij is vreugde, vrede, liefde, hoop, bescheidenheid, vriendelijkheid, empathie en waarheid. De wolf die wint, is de wolf die je voedt.


Haha, ok, dat slaat precies op de tweestrijd die soms in mij heerst. Waar je aandacht op richt groeit.

Quote:
wat is JOUW bijdrage aan het geheel? Lever jij een positieve of een negatieve bijdrage? Wat je ook doet, je maakt onderdeel uit van een collectief energieveld. Sluit jij je aan bij een positief veld of een negatief veld, bij de duisternis of bij het licht. Bedenk dat alles wat je bewust of onbewust doet een veel grotere energie voedt dan jijzelf!


Ja, als je bewust bent dan heb je het voor te kiezen dat je voor de positieve veld gaat, maar als de onbewuste reageert dan kan je de wereld om je heen vervuilen met negatieve energie(gedachten, negatieve emoties) zonder dat je zelf beseft.

Eens had ik keer gezegd: Mensen gebruiken hun "denken" niet maar het "denken" gebruikt mensen. Ook daar heb ik ook wel eens last van. Veel van het denken bestaat vaak uit (zelf)kritiek of negatieve gedachten/opmerkingen en zonder dat je in de gaten hebt vervuil je de energieën om je heen en dat pikken mensen ook onbewust op. Dat vervuilen met negatieve energieën gaat ook vaak onbewust omdat mensen niet bewust zijn van het stemmetje dat "denken" heet. Bij meditatie waar ik ook mee bezig ben leer je het "denken" niet meer te voeden maar verhoog je je bewustzijn met hogere energietrillingen als gevolg, waardoor ook het negatieve energieveld niet langer gevoed wordt door het "denken" en zelfs als brandstof gebruikt kan worden voor bewustzijn want alles wat negatief is heeft lage energietrillingen die met hoge energietrillingen mee zal trillen.

Jordy,

Quote:
Mijn persoonlijke ervaring is dat de reguliere nieuws een stuk minder volgen tot vrijwel niet meer volgen een stuk fijner is.

Het is in begin wel wennen, omdat het toch een vast patroon is als je voor de tv eet of wat dan ook het is eigenlijk zelfs een verslaving als je het zo bekijkt.


Ja, het collectieve energieveld wordt zeker door de media vervuild en als je niet langer naar nieuws kijkt op televisie dan wordt het negatieve niet langer meer gevoed en dan word je daar ineens ook meer bewust van.

Quote:
Valt me op dat het nieuws eigenlijk een soort van indoctrinatie is en mensen in hypnose stand laten houden d.m.v negativiteit,angst,geweld,dood etc.

90% van het nieuws is alleen maar negativiteit logisch dat we negatief gaan denken :/

Ook tijden op gelet waar gaat het nou elke dag over?

Oorlog,terroristen[kuch kuch],ongelukken,banken sector,crisis,bezuinigingen noem maar op.

Ze willen dat je totaal vooral emotioneel afhankelijk wordt en aanhankelijk.

Gaat het iets beter dan voel je je beter, maar het blijft een levenslange lijdensweg met onzekerheden de volgende dag is er weer iets negatiefs.


Het ego/denken gedijt heel goed op het negatieve energie en als het ego/denken niet langer gevoed wordt door het negatieve energie, zoals via de media dus via het nieuws, dan word je daar ook op geconfronteerd. Positieve energie is waar het ego/denken niet bij kan, het is dus geen brandstof voor ego, maar negatieve energie is dat wel en daarom dus is het ego vooral negatief gericht. Positieve energie is liefde en dat stijgt nou net boven het ego uit, daarvoor is het noodzakelijk om uit het hoofd(denken) te stappen en weer contact te krijgen met je gevoel en zo met je innerlijke lichaam(dat leer je bij meditatie) zodat je energiefrequentie verhoogd kan worden, dan wordt je energie weer positief en gaan de negatieve energieën met het positieve energie meetrillen waardoor allerlei ongelukkigheid uiteindelijk ook zal verdwijnen, wat overblijft is liefde en innerlijke vrede.

Gezondheid,

 
Gezondheid wrote:
Het ego/denken gedijt heel goed op het negatieve energie en als het ego/denken niet langer gevoed wordt door het negatieve energie, zoals via de media dus via het nieuws, dan word je daar ook op geconfronteerd. Positieve energie is waar het ego/denken niet bij kan, het is dus geen brandstof voor ego, maar negatieve energie is dat wel en daarom dus is het ego vooral negatief gericht. Positieve energie is liefde en dat stijgt nou net boven het ego uit, daarvoor is het noodzakelijk om uit het hoofd(denken) te stappen en weer contact te krijgen met je gevoel en zo met je innerlijke lichaam(dat leer je bij meditatie) zodat je energiefrequentie verhoogd kan worden, dan wordt je energie weer positief en gaan de negatieve energieën met het positieve energie meetrillen waardoor allerlei ongelukkigheid uiteindelijk ook zal verdwijnen, wat overblijft is liefde en innerlijke vrede.



Begrijp ik hieruit goed dat het bovenstaande door jou persoonlijk beproefd is en jij permanent leeft in liefde en innerlijke vrede?

 
Quote:
Begrijp ik hieruit goed dat het bovenstaande door jou persoonlijk beproefd is en jij permanent leeft in liefde en innerlijke vrede?


Het is wel door mij persoonlijk beproefd maar het is zeker niet mijn permanente staat. De momenten van vrede die ik ervaren heb zijn meestal erg kortdurend en al gauw heeft het "denken" weer grip op, maar de vredige ervaringen waren voor mij wel voldoende om in te zien dat het "denken" hier in de weg zit.

 
Wat is de voeding voor het ego? Waarvan kan het bestaan? Waaruit bestaat het ego uberhaupt? En wat is je strategie om het ego te killen en premanente innerlijke vrede te ervaren?

 
Ego is jouw persoonlijke kijk op de wereld en op jezelf. Niets mis mee en je hebt je ego ook nodig om je unieke zelf te manifesteren op aarde, jouw eigen vorm. Negatief ego handelt vanuit angst, de remedie is om jezelf met een korreltje (keltisch zee) zout te nemen :-)

Fattymama

 
Quote:
Wat is de voeding voor het ego?


Het innerlijke kind dat gekwetst is door allerlei minder prettige tot zeer akelige ervaringen zoals door opvoeding, school en de maatschappij waardoor iemand steeds in het verleden(of in de toekomst) leeft en dus niet hier in het nu leeft, waardoor die meer van hetzelfde energie gaat voeden als die op volwassenleeftijd heeft bereikt en zijn/haar ego wordt op die manier in stand gehouden.

Quote:
Waarvan kan het bestaan?


Alles wat buiten hier in het nu valt houdt het ego in stand. In dualiteit van goed en slecht of succes en mislukken zal het ego altijd gebaseerd zijn op angst om daarin tekort te komen.

Quote:
Waaruit bestaat het ego uberhaupt?


Geconditioneerde patronen die je mee hebt gekregen uit opvoeding, school en de maatschappij waardoor je jezelf hierin bent gaan identificeren. Toen je nog een klein kind was zat je niet vast in je denken, je was erg onbevangen, straalde kinderlijke onschuld uit en je leefde helemaal hier in het nu, maar daar kwam verandering in toen je niet meer mocht zijn zoals je was en toen was je onbevangenheid en kinderlijke onschuld kwijt geraakt.

Quote:
En wat is je strategie om het ego te killen en premanente innerlijke vrede te ervaren?


Door als toeschouwer aanwezig te zijn en ook in te zien wanneer het ego spreekt, wanneer je dit bij jezelf inziet, vraag je jezelf af? ben jij dat stemmetje in je hoofd(ego) of luister jij daar alleen naar.

Hier zie je twee keer een "jij" staan van wat ik net schreef:

ben jij dat stemmetje in je hoofd(ego) of luister jij daar alleen naar.

Welke "jij" is een echte jij?

Jij bent niet je ego/denken, maar jij bent een toeschouwende aanwezigheid, je bent bewustzijn die het stem van je denken wel opmerkt maar wel beseft dat jij niet je denken bent.

Gezondheid,

 
Ok, maar hoe weet je dat je op de 'goede weg' zit? Wat is eigenlijk het einddoel? Egoloos? Hoe kunnen we dit einddoel uberhaupt kennen zonder dat we er geweest zijn? En welke technieken/methodieken gebruik je om daar te komen? De hele dag jezelf eraan herinneren dat je bewustzijn bent en enkel getuige bent van het levenstafereel? Bij mij heeft dat er na 12 jaar nog steeds niet voor gezorgd dat mijn ego is verdwenen of zelfs maar op de achtergrond is geraakt. Bij jou wel? Ik heb tig boeken over Advaita Vedanta gelezen, maar geen enkel boek heeft me tot op heden een stap verder gebracht bij de ontmanteling/ontmaskering van het ego. Bij jou wel? De vraag rijst dus of we eigenlijk wel bezig zijn met de ontmanteling/ontmaskering van het ego, of dat we verleid worden in de zoveelste illusie, namelijk denken dat we goed op weg zijn maar feitelijk geen enkele stap vooruit maken?

 
Moondust,

Het is niet voor niets dat er verschillende meditatie-methoden bestaan, die zijn ervoor bedoeld om ons leren te herinneren wie we zijn. Mijn meditatiemethode is ademhaling en meer is er voor mij niet nodig. Maar het kan ook zijn dat loopmeditatie voor jou een meer een passende manier is, dat is bij ieder persoon ook weer verschillend.

Misschien niet verkeerd om hier even door te lezen.

https://www.fatsforum.nl/topic/hersengolven-hersensynchronisatie-en-gezondheid

Het gaat erom dat je leert je aandacht te verleggen terwijl je steeds dieper ontspant want dat is wat bij mediteren de bedoeling is. Het lichaam slaat heleboel spanningen en stress op omdat we in erg jachtige wereld leven en als het teveel wordt dan wordt het geest ook erg onrustig van, want lichaam en geest zijn met elkaar verbonden, maar zodra je leert te ontspannen en je aandacht leert te verleggen, dan raakt het lichaam spanningen kwijt en word je geest ook rustig, waardoor je ook minder vast in je hoofd gaat zitten. De ademhalingsmeditatie bijvoorbeeld, als je dat echt goed uitvoert en ook zonder te forceren steeds bij je ademhaling blijft totdat je bij je buikgebied bent aangekomen, dan word je letterlijk uit je hoofd getrokken tot dat je bij je gevoel bent aangekomen, eenmaal daar hou je je aandacht daar erbij en niets anders dan dat is ervoor nodig, want de ademhaling zorgt ervoor dat je lichaam steeds dieper ontspant en omdat lichaam en geest met elkaar verbonden zijn, word ook je denken rustig, maar omdat je in contact bent gekomen met je gevoel en als je aandacht ook daar bij houdt dan ervaar je dat je niets anders bent dan de aanwezige onbevangen bewustzijn, want je bent door de juiste ademhalingsoefeningen zo van je denken naar je gevoel gezakt en na een tijdje voel je je lichaam misschien wel tintelen van energie, je begint je innerlijke (energie)lichaam te ervaren en als je hier meer ervaring op gaat doen dan zal dit ook na je meditatie doorwerken in je dagelijkse leven, de nawerking van meditatie is in het begin nog kort maar de nawerking wordt wel steeds sterker naarmate je meer meditatie-ervaring opdoet.

En mocht je echt niet uitkomen:

Misschien wel iets om met een echte meditatie of mindfulness-leraar te praten?

want dat wordt bij mediteren soms wel geadviseerd om met een leraar te praten omdat die juiste aanwijzingen kan geven, vooral als het mediteren moeilijk gaat.

Gezondheid,

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.975
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan