Spiritueel nihilisme

Quote:
Als iets (iemand helpen b.v.) je in jouw beleving niets (!) oplevert, wat motiveert je dan om het te doen? Zomaar? Of handel jij zonder enige motivatie. De motivatie is namelijk het egoïstische element.


Simpel, omdat je de ander iets gunt in de ruimste zin van het woord. Iets wat diens levenskwaliteit verbetert. Dat je daar mogelijk een fijn gevoel van krijgt is een bijkomstigheid.

Quote:
Als het niet aangetoond kan worden, eventueel vanuit de eigen ervaring, dan is er geen enkele reden om te veronderstellen dat het waar is.


Je kunt iemand pas iets laten zien, als diegene ook werkelijk bereid is of in staat is om te kijken.

Quote:
Fijnstoffelijke energie waarnemen is geen bewijs, ook niet voor degene die dat ervaart. Wat ervaren wordt kan vanalles zijn en uit vanalles voortkomen. Het is allemaal gissen. Je kan hooguit omschrijven welke fijnstofffelijke ervaring je hebt beleefd, maar elke conclusie die je eruit trekt is giswerk.


Dat geldt voor ALLES wat je waarneemt. Als je op die manier gaat denken is er absoluut niks meer waar, ook de zogenaamde wetenschappelijke feiten niet. Je hoofd is dan ook niet het orgaan dat in staat is om onderscheid te maken tussen waar of onwaar. Met je DENKEN kan je mogelijkheden bedenken en overzien, maar met je GEVOEL kan je onderscheid maken tussen wat wel of niet waar is. En dan kan je op een niveau van WETEN uitkomen en heb je totaal geen bewijzen meer nodig voor wat dan ook.

Quote:
Dus ik moet eerst iets erkennen dat ik (nog) niet kan ervaren? Dat lijkt me nogal vreemd.


Geloof je dan dat je nu aan de top staat van alles wat er te ervaren valt? Dat je nu maximaal ervaart? Of zou er toch nog veel te ontwikkelen zijn, zoveel dat we het ons niet eens voor kunnen stellen...

Quote:
Ja, het is allemaal oneindig complex en niet te bevatten voor ons. We weten gewoon niet hoe het allemaal werkt. Waarom er dan nog stellige uitspraken over doen?


Okay, dan nodig ik je bij deze uit om in de spiegel te kijken en te overdenken of het ontkennen van dingen die je niet denkt waar te nemen misschien te absoluut is. Ik wil niet beweren dat ik het allemaal weet, al zou het soms zo lijken. Ik ken wel mensen die ik spiritueel hoog ontwikkeld acht en die naar mijn idee behoorlijk wat know-how hebben over esoterische spirituele zaken. Naarmate je je kennis vergroot en beperkende opvattingen loslaat ga je vanzelf andere waarheden zien; dat is althans mijn ervaring.

Quote:
Als het echt tot je doorgedrongen is dat je bewustzijn bent, dan is voornoemde vraag niet meer relevant. je weet dan immers dat jij niet de persoon bent die door de wereld beweegt, maar de bewegende wereld zelf.


Dit vind ik wel een interessante benadering. Doet me een beetje denken aan kwantumfysica, maar daar weet ik zo veel niet van. Als je op zo'n niveau denkt, dan snap ik wel dat je alleen maar waarneembare dingen als waar erkent. We zijn dan op zo'n ander abstractieniveau aan het communiceren dat we langs elkaar heen praten. Ik vraag me dan wel af hoe je dit dan bewezen hebt...

Terug naar het bestaan van een ziel. Voor mij is dat een gevoelskwestie. Ik kan me met wat moeite wel voorstellen dat het leven niet bezield zou zijn, maar mijn gevoel vertelt me echt iets anders. Maar goed alles wat ik heb gezien, gehoord en meegemaakt kan evengoed afgedaan worden als toeval en verbeelding, het is maar net vanuit welk perspectief of niveau je ernaar wilt kijken. Ik wil ook niet zeggen dat alle toevallige situaties waar zijn als een betekenisvolle les of een diepgaande achtergronden hebben. Ik wil ook niet zeggen dat alles wat ik heb gezien, gehoord en meegemaakt absoluut waar is, maar dat alles zomaar stom toeval en zinloze verbeelding is... nee zeker niet!

 
Quote:
Dat geldt voor ALLES wat je waarneemt. Als je op die manier gaat denken is er absoluut niks meer waar, ook de zogenaamde wetenschappelijke feiten. Je hoofd is dan ook niet het orgaan dat in staat is om onderscheid te maken tussen waar of onwaar. Met je DENKEN kan je mogelijkheden bedenken en overzien, maar met je GEVOEL kan je onderscheid maken tussen wat wel of niet waar is. En dan kan je op een niveau van weten uitkomen en heb je totaal geen bewijzen voor wat dan ook nodig.


Amen, brotha, hallelujah! Eindelijk eens iemand die het helder en duidelijk verwoordt!

Mike

 
Dennis wrote:
Simpel, omdat je de ander iets gunt in de ruimste zin van het woord. Iets wat diens levenskwaliteit verbetert. Dat je daar mogelijk een fijn gevoel van krijgt is een bijkomstigheid.



En wat bepaalt dan of je iemand iets gunt op een bepaald moment? Jij gunt mij vast wel 1000 euro, maar die ga je me denk ik niet geven. En gun jij gelijke gevallen altijd op gelijke wijze of is het grilliger? Wat zijn de gunfactoren? Egoïstisch hoeft ook niet zo negatief te zijn zoals het vaak wordt neergezet. Het is meer het acteren vanuit de eigen beleving. We kunnen niet acteren vanuit de beleving van een ander, want die kennen we niet. Dat bedoel ik met egoïsme. Misschien is egocentrisch een betere omschrijving bedenk ik me nu.

Dennis wrote:
]Dat geldt voor ALLES wat je waarneemt. Als je op die manier gaat denken is er absoluut niks meer waar, ook de zogenaamde wetenschappelijke feiten niet.



Juist! Er is waarnemen en er is interpreteren, en helaas wordt die laatste maar al te vaak gebruikt bij het benoemen van 'feiten'. men denkt het te weten, omdat men denkt goed geobserveerd te hebben, maar men gaat keer op keer de mist in omdat men de ware aard van de eigen identiteit niet kent en zich verlaat op aannames die vermomd worden als feiten.

Dennis wrote:
Je hoofd is dan ook niet het orgaan dat in staat is om onderscheid te maken tussen waar of onwaar.



Waarom niet? Wat maakt het waar wat je hier beweert?

Dennis wrote:
Met je DENKEN kan je mogelijkheden bedenken en overzien, maar met je GEVOEL kan je onderscheid maken tussen wat wel of niet waar is.



Jij bent nog nooit van een koude kermis thuisgekomen doordat je een (achteraf vals) gevoel volgde?

Dennis wrote:
En dan kan je op een niveau van WETEN uitkomen en heb je totaal geen bewijzen meer nodig voor wat dan ook.



Weten overstijgt alles idd, maar is het ook werkelijk weten. Hoe weten of iets echt weten is?

Dennis wrote:
Geloof je dan dat je nu aan de top staat van alles wat er te ervaren valt? Dat je nu maximaal ervaart? Of zou er toch nog veel te ontwikkelen zijn, zoveel dat we het ons niet eens voor kunnen stellen...



Maximaal ervaren? Wat is dat dan? Eenwording met Alles? Zitten we in een wedstrijd/spel om een top te bereiken? Hoe weet je dat dat waar is? Dat mensen denken dat ze zich ontwikkelen wil helemaal niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is. Mensen gissen maar wat en spelden zichzelf en anderen allerlei lulkoek op de mouw die ze helemaal niet hard kunnen maken.

Dennis wrote:
Okay, dan nodig ik je bij deze uit om in de spiegel te kijken en te overdenken of het ontkennen van dingen die je niet denkt waar te nemen misschien te absoluut is. Ik wil niet beweren dat ik het allemaal weet, al zou het soms zo lijken. Ik ken wel mensen die ik spiritueel hoog ontwikkeld acht en die naar mijn idee behoorlijk wat know-how hebben over esoterische spirituele zaken. Naarmate je je kennis vergroot en beperkende opvattingen loslaat ga je vanzelf andere waarheden zien; dat is althans mijn ervaring.



En ik zeg je dat dat spiritueel ontwikkelen allemaal begoocheling is. Mensen gaan compleet voorbij aan de eerste spirituele basisbehoefte, namelijk absolute zekerheid hebben over je identiteit. Men doet aannames en gaat vanuit deze erbarmelijke positie het leven interpreteren...met alle gevolgen van dien. Spirituele ontwikkeling lijkt allemaal heel mooi met de ene ervaring nog mooier dan de andere, maar feitelijk komt geen enkele zoeker een stap dichterbij de waarheid. men houdt zich enkel bezig met het najagen van spoken. Prima als jij daar genoegen mee wil nemen. Ik kan die ellende niet meer aanzien.

Dennis wrote:
Dit vind ik wel een interessante benadering. Doet me een beetje denken aan kwantumfysica, maar daar weet ik zo veel niet van. Als je op zo'n niveau denkt, dan snap ik wel dat je alleen maar waarneembare dingen als waar erkent. We zijn dan op zo'n ander abstractieniveau aan het communiceren dat we langs elkaar heen praten. Ik vraag me dan wel af hoe je dit dan bewezen hebt...



Zo abstract is het niet. Iedereen kan het zien. Het ligt voor ieders neus en is kinderlijk eenvoudig. Het is zien wat Is, en dat is de waarheid. De meeste mensen doen eerst de aanname dat ze een mens zijn die zich in een universum bevindt. Alle overtuigingen, denkbeelden, illusies, etc. zijn vervolgens op deze aanname gestoeld. De enige zekerheid die je hebt is dat je je bewust bent. That's it. En dan hoor ik Mike zeggen dat je met dat niveau niks kan en je toch als mens hier op aarde leeft. Nee dus, je ware aard is je ware aard en dat is niet plotseling ineens een fysieke mens in het universum. Iedereen kan absiolute zekerheid krijgen over zijn of haar identiteit, maar bijna niemand wil dat, omdat het een bedreiging vormt voor de opgebouwde persoonlijkheid (ego).

Dennis wrote:
Terug naar het bestaan van een ziel. Voor mij is dat een gevoelskwestie. Ik kan me met wat moeite wel voorstellen dat het leven niet bezield zou zijn, maar mijn gevoel vertelt me echt iets anders. Maar goed alles wat ik heb gezien, gehoord en meegemaakt kan evengoed afgedaan worden als toeval en verbeelding, het is maar net vanuit welk perspectief of niveau je ernaar wilt kijken. Ik wil ook niet zeggen dat alle toevallige situaties waar zijn als een betekenisvolle les of een diepgaande achtergronden hebben. Ik wil ook niet zeggen dat alles wat ik heb gezien, gehoord en meegemaakt absoluut waar is, maar dat alles zomaar stom toeval en zinloze verbeelding is... nee zeker niet!



Bottomline is, je hebt geen zekerheid en dat maakt het een aanname en dus geen waarheid. Je zou jezelf kunnen afvragen waarom je je zo verzet tegen de eventuele zinloosheid van het leven. Wat in jou wordt er bedreigd als onomstotelijk zou komen vast te staan dat het leven compleet zinloos is? Dat zijn je overtuigingen, overtuigingen gebaseerd op aannames.

 
Quote:
Jij bent nog nooit van een koude kermis thuisgekomen doordat je een gevoel volgde?


Nee, nog nooit! Dat is het verschil tussen jou en mij. Daar ligt jouw pijn. Jij bent wel van een koude kermis thuisgekomen en meer dan eens! Dat komt omdat je in je hoofd zit en zelfs je geveolens BDEBNKT! Zoals ik al eerder zei: jij ERVAART niet! Alle andere dingen die je noemt zijn allemaal BEDENKSELS, die bovendien ook bol staan van de tegenstrijdigheden. Je zegt het een maar doet het ander!

MIke

 
Mike wrote:
Alle andere dingen die je noemt zijn allemaal BEDENKSELS



Je kan bedenksels niet debunken met eigen bedenksels Mike.

 
IK voel meer dan jij ooit zult voelen, zoveel is zeker. Jij sluit je af voor je gevoelens uit pijn en angst. Ik voel het dwars door al je posts heen. En nee, dit bedenk ik niet!

Mike

 
Mike wrote:
IK voel meer dan jij ooit zult voelen, zoveel is zeker.



Wat wil je me nou vertellen? Dat jij een supergevoelsmens bent en ik slechts een armlastige starre hoofddenker? En stel, stel dat dat zo is, wat dan nog? Moet ik ineens sterk aan mijn mijn levenshouding gaan twijfelen omdat de WAP-forumguru het door mijn posts heen heeft gevoeld dat ik mijn gevoel blokkeer en hij meer gevoel zal hebben dan ik? Doe jij het met je zalvende gevoel een stuk beter dan ik? Laat me niet lachen. Wat jij doet is op de man spelen en natrappen. Oja, en dan ook nog onder het mom van to the point en direct zijn. Niet dat jij kan helpen wie je bent en wat je doet, net zo min als ik, maar ik ben wel klaar met je geschreeuw in dit draadje. :?

 
Quote:
Wat wil je me nou vertellen? Dat jij een supergevoelsmens bent en ik slechts een armlastige starre hoofddenker?


Eigenlijk wel, ja. Heb ik je van het begin af aan al gezegd:

https://www.fatsforum.nl/topic/voor...en-spijsvertering-en-energieniveau#post-48176

Quote:
Doe jij het met je zalvende gevoel een stuk beter dan ik?


Ik zalvend? Je bent hier nu 5 maanden lid, je zou inmiddels beter moeten weten!

Quote:
Wat jij doet is op de man spelen en natrappen.


Nee, ik houd je een spiegel voor en het bevalt je niet wat je ziet.

Mike

 
Recentelijk ben ik me gaan storten op de visie van Rudolf Steiner over Lucifer en Satan, door hem 'Ahriman' genoemd. Ik vond deze link, waaruit ik het volgende wil citeren:

Quote:
In de antroposofie vormen Lucifer en zijn tegenpool Ahriman twee hoofdzakelijk slechte invloeden op de wereld en de menselijke evolutie. Grondlegger van de antroposofie Rudolf Steiner beschrijft echter ook goede eigenschappen van zowel Lucifer als Ahriman.

Lucifer, als geest van het licht, speelt in op de menselijke trots en geeft de illusie van goddelijkheid, maar stimuleert ook creativiteit en spiritualiteit. Ahriman, als geest van de duisternis, verlokt mensen hun verbinding met het goddelijke te ontkennen en geheel op te gaan in de materiële wereld, maar stimuleert ook intellectualiteit en technologische ontwikkeling. Beide invloeden zijn negatief wanneer ze eenzijdig of op ongepaste wijze aangewend worden, terwijl ze tegelijk ook beide nodig zijn om de menselijke vrijheid te laten ontluiken.

Volgens de antroposofie is het ieders taak om een balans te vinden tussen deze tegengestelde invloeden. De christusfiguur is in de antroposofie een spiritueel wezen dat tussen deze tegenpolen in staat en ze harmoniseert.


Dit vind ik persoonlijk een zeer zinvolle kijk op de zaken.

Quote:
Lucifer, als geest van het licht, speelt in op de menselijke trots en geeft de illusie van goddelijkheid, maar stimuleert ook creativiteit en spiritualiteit.


Lucifer bracht verlichting d.m.v. esoterische kennis en wijsheid. Dit kan echter ook leiden tot arrogantie en betweterigheid. Bescheidenheid/nederigheid/dienstbaarheid is hierbij een absolute voorwaarde om hier zuiver mee om te gaan.

Quote:
Ahriman, als geest van de duisternis, verlokt mensen hun verbinding met het goddelijke te ontkennen en geheel op te gaan in de materiële wereld, maar stimuleert ook intellectualiteit en technologische ontwikkeling.


Satan is de materiele, aardse kracht. Wetenschap/intellect/technologie kunnen zowel een zegen voor de mensheid zijn als een vloek. Opnieuw gaat het om dienstbaarheid. Als de mens in dienst staat van wetenschap, intellect en technologie zijn de rollen omgedraaid en gaat het fout.

Wat we nu zien is dat de powers-that-be Lucifer en Satan met elkaar verwarren, door de lichtbrenger (Lucifer) de 'Prins der Duisternis' te noemen. Zoals eerder gezegd hechten zij nergens aan, het gaat hen uitsluitend om het zaaien van verwarring, het zijn intriganten (lees die aflevering over 'De Intrigant' maar eens van Asterix en Obelix!). Er is niets mis met spiritualiteit en er is ook niets mis met materialisme, mits ze in balans zijn met elkaar. Spirituele wetenschap dus, kennis en wijsheid samen. Dit is ook wat Steiner voorstond en daar had hij volkomen gelijk in!

Mike

 
@ Moonlust

Ik ben momenteel te druk met andere dingen bezig, zoals mijn aankomende vakantie voorbereiden. Ik heb wel vaker met mensen zoals jij gediscussieerd. Ik vind zo'n kijk wel interessant, maar ik kan er weinig mee. En mijn ervaring is dat mijn woorden (hoe zorgvuldig ik ze ook kies) toch niet echt doordringen bij zo iemand. Soms na een bepaalde tijd kan zo iemand wel opeens ontvankelijk worden en valt er wel te praten. Voor nu trek ik me terug uit deze discussie.

 
@ Moonlust

Ik heb toch nog even wat tijd gevonden om nog wat toe te lichten.

Quote:
En wat bepaalt dan of je iemand iets gunt op een bepaald moment? Jij gunt mij vast wel 1000 euro, maar die ga je me denk ik niet geven. En gun jij gelijke gevallen altijd op gelijke wijze of is het grilliger? Wat zijn de gunfactoren?


De hoeveelheid liefde en mededogen die ik voor iemand kan opbrengen, gebaseerd op... ? ... misschien wel hoeveel ik me met diegene kan identificeren.

Quote:
Egoïstisch hoeft ook niet zo negatief te zijn zoals het vaak wordt neergezet.


Inderdaad, zeker niet. Ik denk dat we er goed aan doen om voor tenminste 51% aan onszelf te denken. Er is zeker een heel gezond stuk egoïsme nodig om in deze wereld te kunnen overleven. Pas als het menselijke individuele (overlevings)bewustzijn geëvolueerd is naar collectief (coöperatief)bewustzijn en 'iedereen zorg draagt voor elkaar', dan kunnen we ons egoïsme meer en meer gaan loslaten. Maar nu is het nog altijd voor de meeste mensen totaal niet moeilijk om zich gelukkig te voelen, ook al vergaat de halve wereld van de honger en ook al wordt de omgeving er voor ons nageslacht alleen maar slechter op. Niet dat ik nou wil zeggen dat we allemaal depressief moeten worden van de huidige toestand op Aarde, maar de kop in het zand steken is wel het andere uiterste. We zouden toch op z'n minst aangespoord moeten zijn om vooral diervriendelijk, mensvriendelijk en milieuvriendelijk te leven, te produceren, te kopen en te consumeren.

Quote:
Jij bent nog nooit van een koude kermis thuisgekomen doordat je een (achteraf vals) gevoel volgde?


Ik zeg ook niet dat we alles met ons gevoel moeten doen. We dienen denken en voelen in samenwerking te gebruiken. We hebben ze allebei nodig. En gevoel is ook niet heilig. Zowel het denken als het voelen kunnen naar mijn idee vertroebeld zijn. We hebben nog een zuiverings- en ontwikkelingsweg te gaan voordat deze centra betrouwbaar genoeg zijn. Maar dat neemt niet weg dat ik het gevoel beschouw als het onderscheidingsorgaan.

Quote:
Weten overstijgt alles idd, maar is het ook werkelijk weten. Hoe weten of iets echt weten is?


Dat voel je en als je het niet voelt, dan weet je het ook niet zeker en is het waarschijnlijk ook geen zuiver voelen.

Quote:
Zitten we in een wedstrijd/spel om een top te bereiken? Hoe weet je dat dat waar is?


Volgens mij is dit gewoon een kosmisch gebeuren, dat we ons willen of moeten ontwikkelen. Het is geen wedstrijd, maar anderzijds, als we te veel treuzelen betwijfel ik of het wel goed afloopt met de mens. Hoe je weet of dingen waar zijn heb ik hierboven beschreven...

Quote:
En ik zeg je dat dat spiritueel ontwikkelen allemaal begoocheling is.


Hierin lopen onze visies sterk uiteen. In mijn ogen zijn we geen mensen die spirituele ervaringen op kunnen doen, maar we zijn spirituele wezens die een menselijke ervaring opdoen. En die ervaring is voor de ziel en de spirituele kosmos goud waard! Ik denk dat het leven in wezen juist draait om datgene wat we niet waar kunnen nemen en beschouw het zichtbare als de 'stoffelijke illusie'. Desondanks neem ik het serieus genoeg om hier wel mijn dingen te doen.

Quote:
Wat in jou wordt er bedreigd als onomstotelijk zou komen vast te staan dat het leven compleet zinloos is? Dat zijn je overtuigingen, overtuigingen gebaseerd op aannames.


Voor jou als buitenstaander naar mij kijkend, zien ze er misschien uit als op-aanname-gebaseerde overtuigingen. Voor mij is het een op-weten-gebaseerd levensgevoel en tegelijkertijd een op-visie-gebaseerde overtuiging.

 
Mooie toevoeging, Dennis! Nog een aanvulling over het ego:

Ook bij jou proef ik nog steeds dat het ego iets is wat je zou moeten opgeven, of op z'n minst zou je daar naar moeten streven. Het ego is je vuur en je vuur is je identiteit. In een andere topic werd de solar plexus genoemd. Dat is je centrale chakra, je vuur/licht, je ego. 'Solar' slaat op de zon (licht) en 'plexus' betekent 'vervlochten', een netwerk van licht dus (heet in het Nederlands dan ook 'zonnevlecht').

Een vlecht is een vortex. Vlecht een touw en je vormt een spiraal, die de kracht van het touw gigantisch doet toenemen (zware boten worden aangelegd met gevlochten touw!). Ditzelfde mechanisme gebruikt de natuur om tegen de zwaartekracht in te gaan. Klimplanten als bijv. de hopplant of passiebloem spiraliseren zich naar boven, maar je ziet het ook terug in bijv. een jong grassprietje of het patroon op de bast van een boom, maar ook bijv. in onze spieren en ruggenWERVEL.

Dit is een mannelijke kracht en deze is van groot belang voor onze ontwikkeling en groei. Het ego is dan ook mannelijk, want het is een energie die uit het geheel breekt. Het geheel is vrouwelijk en wordt van oudsher gesymboliseerd door de letter 'O' of het getal nul (0), een cirkel dus (kan ook eivormig zijn). In het midden vind je dan een puntje (.). Dit is een tweedimensionale voorstelling van het vrouwelijke en het mannelijke principe. Je kijkt naar de bovenkant van de spiraal in het midden van de cirkel, waarbij het puntje de spiraal is. De vrouwenborst is een mooie fysieke representatie hiervan. Als de vrouw zoogt, komt er melk uit haar tepels. De tepel is het puntje in het midden van de cirkel of eivorm en daaruit spiraliseert naar buiten de moedermelk. De cirkel verbeeldt natuurlijk ook de baarmoeder. De vrouw DRAAGT het leven, de man CREEERT het.

En nu een beetje quantummechanica, voor wie mij nog kan (of wil) volgen. De quantummechanica heeft ontdekt dat het leven in essentie zowel golven als deeltjes kan zijn. In zijn immateriele staat bestaat de levensenergie uit golven. Deze zijn vrouwelijk en de letter 'm' is van oorsprong een Egyptische hieroglief, die deze golven weergeeft. Baby's in alle culturen kennen het oerwoord 'mama', dat is twee keer 'm', gevolgd door de oerklank 'a'. Als energie materialiseert bestaat deze uit deeltjes. Deze zijn mannelijk. De Egyptische hieroglief hiervoor is de letter 'I', wat in het Engels 'ik' betekent. Vandaar dat het ego mannelijk is en vandaar ook de verwijzing naar de zon in 'solar plexus'.

Waar komt dan die cirkel vandaan? Naarmate de energie alsmaar meer materialiseert, en dus alsmaar dichter en trager wordt, gaan de immateriele golven alsmaar langzamer, totdat deze een punt bereiken dat er zich een cirkel vormt, waarin de energie naar binnen en naar beneden draait (nvolutie). Een heel oud symbool hiervoor is de Ourobouros, de slang die zichzelf opeet, hier weergegeven in combinatie met het yin/yang-symbool, dat eveneens de mannelijke en vrouwelijke vortex illustreert:

http://goodshare.org/wp/

De slang ziet er heel gevaarlijk uit, maar daar moet je maar even niet op letten.

Is de 'slang' eenmaal bij het centrum van de cirkel aangekomen, dan onstaat daar een puntje (deeltje) dat zich tegen de zwaartekracht in materialiseert d.m.v. een vortex (spiraal) die omhoog gaat. Dit is de mannelijk energie, die je in de letter 'I' terugziet, maar ook in het getal '1'. Er is niet veel fantasie voor nodig om te zien dat dit een fallussymbool is. En ook de fallus van ons mannen heeft het vermogen om zich tegen de zwaartekracht op te richten, bijv. als we een vrouwenborst zien! Klinkt misschien banaal voor de wat preuts ingestelden onder jullie, maar ik heb het hier over OERkrachten die van cruciaal belang zijn voor onze VOORTPLANTING!

Zoals gezegd, de vrouw is de drager van het leven. Wat draagt zij precies? Oneindige mogelijkheden, puur creatief potentieel! De cirkel vertegenwoordigt een vacuum en een oud woord hiervoor is 'chaos', wat 'gapend gat' betekent. Dat zijn de golven. Uit chaos komt orde (gematerialiseerde deeltjes) en dat is de creatie, letterlijk het waar-maken van creatief potentieel, 'realisering' in de meest letterlijke zin van het woord! Hopelijk wordt nu ook duidelijk hoe belangrijk onze gedachtes en intenties (mannelijk) zijn, want daarmee materialiseren we dingen, realiseren we dingen, maken we dingen waar. Hier moeten we heel zuinig op zijn en heel zorgvuldig mee omspringen, want dit is een GODDELIJKE gave, die een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt!

Terug naar het ego. Het ego is het deeltje, het gematerialiseerde puntje dat losbreekt uit het geheel. Ik heb het al eerder gezegd, creatie is een VERSTORING van het equilibrium (evenwicht) van het geheel. Alleen het ego kan de groei en de ontwikkeling (evolutie) mogelijk maken om de weg terug naar het geheel, naar de bron, te vinden, waardoor het mannelijke iets weer in evenwicht kan komen met het vrouwelijke niets.

Hier moet geen waardeoordeel aan worden opgehangen, ik zeg dus absoluut niet dat de vrouw niets is! Wat ik probeer uiteen te zetten is de oorspronkelijke kennis waarover alle natuurvolkeren over de hele wereld hebben beschikt, kennis die zij ontleenden aan de principes van de natuur. Als er nog forumleden zijn die denken dat ik lukraak maar wat losse associaties aan het maken ben (zoals eerder in deze topic wel is gesuggereerd), dan moedig ik je bij deze aan hier eerst meer over te weten te komen en dan nog eens met mij hierover te debatteren.

Genoeg voor nu. Wat ik met zoveel woorden wil zeggen, is dat het mannelijke ego absoluut onontbeerlijk is voor groei en ontwikkeling, met de kanttekening dat dit gepaard gaat met een grote verantwoordelijkheid en dat deze groei en ontwikkeling een streven moet zijn om je weer aan te sluiten bij het vrouwelijke, creatieve potentieel. Ik ben benieuwd of er nu mensen zijn die hier zinvolle op- of aanmerkingen op hebben. Telkens als ik met dergelijke diepzinnige stof aankom gaat men of over op de orde van de dag, of ik word voor gek verklaard. Als je je werkelijk wil verdiepen in de oude wijsheden van oervolkeren, gaat dit veel, veel verder dan voeding alleen!

Mike

 
Quote:
The ego isn't a bad thing. If we didn't develop a strong ego, a strong sense of self, we wouldn't be able to relate to and engage with the extremely powerful and archetypal forces (both dark and light) of the unconscious. If we don't have a strongly developed sense of self (even though it is not, ultimately speaking, the true self), we will get overwhelmed and taken over by the powers of the unconscious such that we will compulsively act them out. We have to develop a sense of an egoic self in order to be able, when the time is right, to offer it to something greater than ourselves. The development of the ego is part of the growth and evolution of the Self, as if the Self realized it needed and thereby created the instrument of the ego in order to actualize itself. The birth and formation of the ego, however contrary to our nature it seems, is not an aberration, but rather is the very vehicle through which our nature evolves itself into ever-newly emerging and creative forms.



Bron: Paul Levy, dispelling wetiko.

Diepgaande materie, Paul Levy buigt zich 300+ bladzijdes over de oorsprong van het kwaad. Het boek is net uit, heel actueel. Hij vergelijkt de huidige toestand in de wereld met een nachtmerrie, met een massale psychose van een mensheid die grotendeels te weinig zelfkennis heeft. Dat heeft ruimte gegeven aan een soort virus van onze mind dat in staat is alles te vernietigen, inclusief zichzelf. Indianen noemden dit virus Wetiko.

We hoeven maar te beseffen dat de buitenwereld onlosmakelijk verbonden is met ons innerlijk, en er ontstaat zoveel synchroniciteit dat dit een massale nachtmerrie is gebleken .. waaruit we ontwaken. Het komt erop neer dat we eerst een confrontatie moeten aangaan met de duisternis in onszelf, daar niet voor weglopen. Levy is oprichter van de Carl Jung foundation in New York, en was vóór die tijd enige tijd zelf gemedicaliseerd - maar heeft altijd synthetische medicijnen geweigerd.

 
Geweldige toevoeging, thijs, dank hiervoor! Soms heb ik het idee dat ik alleen sta in dit soort dingen. Het lijkt menigeen hier wel volledig boven de pet te gaan, terwijl juist het 'rabbit hole' is waar in moeten duiken, willen we onszelf werkelijk leren kennen! Dit boek lijkt me een aanrader om te lezen, dank voor de tip! Tien keer beter dan die onzin van die advaitisten!

Mike

 
@Mike, @Dennis
Quote:
Het ego is je vuur en je vuur is je identiteit. In een andere topic werd de solar plexus genoemd. Dat is je centrale chakra, je vuur/licht, je ego. 'Solar' slaat op de zon (licht) en 'plexus' betekent 'vervlochten', een netwerk van licht dus (heet in het Nederlands dan ook 'zonnevlecht') enz, enz....


Mike, Dennis,

jullie moeten echt de politiek is, hoe jullie alles kloppend weten te maken/praten zijn ze in Den Haag jaloers op :D

als Rutte/Samson de 6 miljard bezuinigen in September op deze manier presenteren zal er niemand tegen protesteren.

ik vind 't echt geweldig...

dick

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.088
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan