Mooi verwoord Mike.
Ik zat laatst naar een korte
Ted lezing te kijken en zag daar het teken sankofa, welke betekend return and get it/go back and reclaim the past so you can move forward, ofwel gebruik de wijsheid van het verleden voor de toekomst.
Om te kunnen leren van het verleden denk ik dat je het verleden niet moet kleuren met je hedendaagse opvattingen, door een moderne bril bekijken, maar onbevooroordeeld.
Ik heb er nu al een paar uurtjes Phil Valentine (gendercide) kijken opzitten en herken daarin veel van wat Mike hier schrijft. Soms merk ik dat ik (mijn feministische conditionering, of zoals Phil het noemt de kolonisatie van de gedachte) in opstand kom, maar als ik het zonder te oordelen bekijk vind ik het een mooie visie, een herwaardering van het verschil tussen mannen en vrouwen en de archetypes.
Ik heb ooit op de uni een essay geschreven met de titel: Niet gelijk, maar anders, over gender en sociobiologie. Toen al vond ik dat het streven naar gelijkheid van vrouwen was doorgeslagen in een onderwaardering voor alles wat vrouwelijk was en vrouwen gelijkheid zagen als het overnemen van mannelijke eigenschappen. Intussen lijkt er echter een onderwaardering te ontstaan voor mannen en het mannelijke.
http://www.nu.nl/lifestyle/3543802/mannen-kunnen-niet-veel-volgens-vrouwen.html
De een kan niet zonder de ander, dus daarmee is er in mijn ogen geen waardeverschil.
Symboliek, van waaruit Mike vertrekt, zoals vuur de zon, de fallus het mannelijke en de vrouw de maan het water(golf) en de cirkel (of het gapende gat
) dat is allemaal onderdeel van oude wijsheid. In oude Afrikaanse pictogrammen worden deze ook afgebeeld en zijn al heel lang de essentie van de natuur waarvan wij onderdeel zijn en bevatten in mijn ogen veel wijsheid.