Spiritueel nihilisme

dick,

Uit de dood herrezen? Ik snap het probleem niet. Moondust blijft oeverloos doorzagen en klinkt als een kapotte grammofoonplaat. Dit begint mij en vele andere forumleden zo onderhand de neus uit te komen! Maar goed, het is niet de eerste keer dat ik word uitgemaakt voor een dictator. Whatever, dude.

Mike

 
Mike, je zal ongetwijfeld gelijk hebben dat Moondust blijft doorzagen, maar is het dan jouw taak als forumbeheerder cq - eigenaar om dat te stoppen door middel van censuur, zal dat zich op den duur niet vanzelf regelen?

jouw manier van beheren houdt ook mij tegen om hier te posten of te reageren...

als dat geen probleem voor jou is, so be it...

dick

 
Voor ieder die hier meeleest, en vooral voor Moondust en mensen die politiek correct willen zijn, hier het bewijs waar Moondust om vroeg:

Het bestaan gaat vooraf het bewustzijn. De eerste en belangrijkste werkelijkheid is niet wat ik denk, maar dat ik leef, net zoals er leven is in wat niet denkt. Hoewel dit leven misschien niet het echte leven is voor veel mensen. God! Wat een tegenstrijdigheden bij de mensen wanneer we proberen om mee te doen met de huwelijksband en reden van het leven. Maar het is toch wel duidelijk dat HET BESTAAN VOORAF GAAT AAN HET BEWUSTZIJN, JE BENT NIET ALLEEN BEWUSTZIJN!

Het Bestaande heeft je een deel van zijn Bestaan gegeven, om nu met je eigen bewust te zijn als een persoonlijk Bestaan in het algehele Bestaan aanwezig te zijn..............

Het bestaan gaat vooraf aan het indivu en het daarop volgende bewustzijn. Net zoals het bestaan vooraf gaat aan de algehele bewustzijn.

 
Amancay,

Moondust en sommige anderen zullen dit niet als een bewijs gaan zien en je proberen ervan te overtuigen dat het eerder een geloof is. En zo draaien we voortdurend in krngetjes rond. Laten we er een punt achter zetten. Ik waarder je bijdrages zeer, maar ook voor jou geldt dat alles wel zo'n beetje hierover is gezegd.

Mike

 
Mike:

Ja alles is al gezegd. Maar de kringetjes kunnen niet voorkomen dat The truth will set you free.

Ik heb nooit van het woord opgeven gehoord, maar inderdaad er is geen punt in het nihilisme, geen anker, wel een punt dat er geen punt is, een doolhof dus waar we het punt laten waar hij is en dat is nergens, het heeft dus geen zin. Dus zet er een punt achter omdat ik voor het leven kies, het bestaan dat voorafgaat aan het bewustzijn. En dat mij en mijn bewustzijn leven geeft.............................

 
Ik gooi wel een anker uit. Deze topic heeft 3 forumleden een ban opgeleverd en heeft wat mij betreft zijn natuurlijke eind wel bereikt.

Mike

 
Amancay, je voert inderdaad geen bewijs aan dat bestaan vooraf gaat aan bewustzijn, ook al vindt jij dat het duideljik is dat het zo zit. Als het zo duidelijk is, toon het dan ook onomstotelijk aan. Ik bedoel, we hebben het hier wel over de absolute basis van hoe wij het leven beleven en benaderen. Daar mag toch op zijn minst absolute zekerheid over bestaan. Anders is het inderdaad wat mike zegt geloof. Betekent dit overigens ook dat je zegt dat de dingen bestaan ook als ze niet worden waargenomen door bewustzijn?

@Mike

Als de discussie inhoudelijk blijft, is er niet zoveel aan de hand toch?

 
Wij kunnen op het werk inloggen op de 'gezonde werkplek'. Dit is opgezet door CZ.
Ik ben daar eens in aan het snuffelen geweest.
Hier spreken ze over spiritualiteit:
Spiritualiteit

Spiritualiteit wil zeggen dat iemand aandacht besteedt aan zijn ‘zijn’. Iemand is niet meer alleen bezig met dingen doen, maar neemt bewust de tijd om heel bewust te ervaren dat hij 'is'.

Spiritualiteit is een tegenhanger van het drukke leven van alledag. Het biedt de mogelijkheid om:
•meer energie te krijgen.
•stress te verlichten.
•ontspannen te zijn.
•vooral meer van het leven te genieten.
Beoefenaars van spiritualiteit worden vitaler. Ook neemt de kans op een burn-out af.

Manieren om spiritualiteit vorm te geven

Spiritualiteit is een proces. Iemand kan het niet van de één op de andere dag leren.

Er zijn veel verschillende manieren waarop spiritualiteit vormgegeven kan worden, bijvoorbeeld de onderstaande. Begin met de eerste techniek en ga pas door met de volgende stap wanneer je de eerdergenoemde technieken onder de knie hebt:
•Ademhalingsoefeningen: haal bewust adem op rustige momenten van de dag. Denk nergens aan, behalve aan de ademhaling.
•Mindfulness: hierbij gaat het erom zo vaak mogelijk in het moment aanwezig te zijn.
•Mediteren: om te proberen een dieper niveau van bewustzijn te bereiken.
•Visualisaties: hierbij vormt iemand zich tijdens een meditatie een beeld van een door hem gewenste situatie.

Naast deze methoden zijn er nog veel andere manieren om spiritueel te zijn.

Gedachten stoppen en spiritualiteit
Door spiritueel bezig te zijn, kan iemand afstand nemen van het leven van alledag. Het stopt de continue gedachtestroom en gepieker. In het begin is dit erg lastig, want de gedachten worden telkens afgeleid. Maar hoe vaker het wordt beoefend, hoe beter het lukt.

Gedachten stoppen schept ruimte. Ruimte voor intuïtie, een innerlijke stem of om het onderbewustzijn te voelen of te horen. Zo komt iemand steeds meer in contact met zichzelf.

Begeleiding zoeken bij spiritualiteit
Spiritualiteit is een proces. Zoek hierin begeleiding in boeken door over de verschillende vormen van spiritualiteit te lezen. Veel van deze boeken bevatten duidelijke aanwijzingen, een werkboekje of een stappenplan zodat iemand meteen aan de slag kan.

Wie liever persoonlijk begeleid wordt, kan een cursus volgen. Denk aan een cursus over mindfulness, meditatie of yoga. Of zoek een therapeut die mensen één op één begeleidt.

Meer informatie
Kabat-Zinn, J. Waar je ook gaat, daar ben je. ISBN-13: 9789021551470.

Website van het Fonds Psychische Gezondheid
www.psychischegezondheid.nl/mindful

Informatie van de Rijksuniversiteit Leiden
www.leidenuniv.nl/aandacht-mind
-------------------------------------------------------

Nu hebben wij het hier ook al eens meerdere malen gehad over spiritualiteit.
De Groepshoofden/sjamanen waren spiritueel en waren bezig met hoe de groep kon overleven. De rest van de groep volgde dit dan op.
De sjamanen namen daartoe soms hallucinerende middelen. Ze aten niet veel vlees, om niet met lichamelijke verlangens en geneugten bezig te zijn. De groep at wel dierlijke producten om zo hun voortplanting te garanderen.
De sjamanen zaten dus wel 'in hun hoofd' maar waren wel geaard en het ging niet om het aardse te ontstijgen maar om zich te verbinden met het aardse/de moeder. Hield dat dan in dat ze bezig waren om hun gedachten te temmen, zoals door CZ gezegd wordt? Ik zie het eerder zo, dat ze veel nadachten over hoe zo goed mogelijk te kunnen overleven voor de groep.
Op vandaag wordt spiritualiteit meer gezien als een individueel proces, bezig zijn met zelfverwezenlijking. Dit was bij de natuurvolkeren dan toch wel anders.
Zie ik dit verkeerd?
We hebben het er al meerdere malen over gehad, en ik denk dus dat de spiritualiteit van vandaag heel wat anders is dan de spiritualiteit van de natuurvolkeren.

Dorothé
 
Spiritualiteit wordt hier gepresenteerd als een ontsnappingsmechanisme aan de hectische realiteit van vandaag de dag. Dat is het punt volledig missen! Spiritualiteit moet juist worden ingezet om onze hedendaagse realiteit vorm te geven! Hoe hoger ons bewustzijn, hoe meer we moeten werken aan ons GEDRAG. De nieuwe rijkdom is niet materieel, maar spiritueel!

Mike
 
Dank je.
Nog even erop terugkomend, omdat ik dit waanzinnig interessant vind:
Ik heb 2 teksten gevonden. Ik ben het niet met de gehele info eens, of misschien snap ik het ook niet helemaal, maar in het geheel vond ik ze niet slecht:
http://henkenmialeene.org/conferenties/1989_-_de_mens_en_de_kosmos/de_mens_en_het_element_aard.html
Enkele punten hieruit:
-De aarde werd en wordt door de natuurvolkeren gezien als een moeder: de hemel als een vader.
-De spirituele mens heeft dus werkelijk de aarde nodig, en wàt is een spiritueel mens?
-De moderne mens denkt, gevoelt en leeft anders dan de mens uit de middeleeuwen b.v. Velen zullen hem een vooruitgang noemen, anderen zien het als een teruggang.
-Meer met de aarde verbonden mensen, zoals de mens uit de vroegere eeuwen, zijn emotioneler, in goede en slechte betekenis, maar zijn ook suggestief gevoeliger.
-Wij zijn in de loop der eeuwen minder suggestief beïnvloedbaar geworden, dit bewijst de grove suggesties die we vanuit reclame en media nodig hebben om beïnvloedbaar te worden.
-Suggestieve fijngevoeligheid is een onderdeel van het aardmagnetisme.
-De techniek, in al zijn facetten, verwijdert ons van het aardmagnetisme, maar ook over-intellectualiteit doet dit.
-Dit teveel, deze overdosis lucht en vuur spreekt uit onze hele houding: de emoties zijn losgeslagen of verzwakt; het intellect heeft de plaats ingenomen van de intelligentie en de onrust heeft de rust en de tevredenheid verjaagd.

Ik weet niet wat je van dit artikel vind, Mike.

Dan nog een ander artikel:
http://www.wellenberg.nl/8-inspirerende-verhalen/35-aards-of-spiritueel

Ook hier staat een interessant gedeelte in:
Het Spirituele Pad aards?

Het Spirituele Pad is het meest aardse pad dat je je maar bedenken kunt. Spiritueel zijn houdt in dat je heel bewust leeft, dat je achter de dingen kijkt, dat je weet dat je een deel van het grote geheel bent, dat je het innerlijke, de essentie van alles kunt zien in plaats van er buiten tegen aan te kijken.
Het woord spiritualiteit komt van het Latijnse spiritus, dat levensadem betekent. De adem van het leven, de adem van dit leven, van jouw leven, van jouw leven hier op aarde!
Het enige wat je overstijgt als je spiritueel leeft is de illusie, het egoïsme, het eigen ik!

Spiritueel leven betekent continu bewust zijn van wat er om je heen en door of in jezelf gebeurt. Telkens alert zijn, wakker zijn, de werkelijkheid zien, ervaren en accepteren. Wanneer je bewust leeft, spiritueel leeft, ben je continu met aardse zaken bezig. Het alert zijn houdt immers in dat je ziet wat er om je heen gebeurt en wat er door jou zelf gedaan wordt.

Wat vind je hier zo van Mike?
Komt dit overeen met jouw kijk op de aardse spiritualiteit, of niet?
Bedankt,
Dorothé


 
Nog wat gevonden. Het schijnt van iemand te zijn, die zich ook in de WAPF verdiept heeft:
http://spiritueellicht.phpbb3.nl/viewtopic.php?f=59&t=4237&start=20
Het leven en dood is een eeuwige cyclus en men denkt vaak vooral maar aan de korte termijn. We beseffen niet hoe belangrijk het is om gezond te leven, te beginnen met voeding omdat onze lichaam en geest daar onderhevig aan is. Het leven gaat eeuwig door, maar velen denken niet verder dan tot het moment dat we sterven en wat de gevolgen voor onze toekomstige levens zullen zijn als we in dit leven in onwetendheid blijven leven. Je hebt spirituele realiteit, maar ons fysieke lichaam is gebonden aan Aardse realiteit en is voor volmaakte gezondheid aan voedingsstoffen afhankelijk, dat is een feit en wanneer we hierin tekort schieten door onze blind vertrouwen in de kwaadaardige overheid en dus in onwetendheid te leven, leidt dit tot achteruitgang van gezondheid en zolang het voedingspatroon niet voldoende voedingsstoffen voor je lichaam(en iedereen van jouw generatie) bevat, zal dit niet alleen impact op jou(en je generatie) hebben maar ook op de volgende generaties net zolang totdat men door toenemend gebrekkige gezondheid(tekort aan voedingsstekorten) uitsterft in een sombere wereld, tenzij men nog op tijd wakker wordt door hun voedingspatroon zo aan te passen zodat hun lichamen weer voldoende voedingsstoffen krijgt en kan opnemen, zodat we weer Heel en gezond worden, zodat we het leven na dit leven in een ander lichaam weer een stukje gezonder geboren kunnen worden, waarbij voor de mensheid een stuk zonniger uit zal zien en dat is waarom we leven, we leven om gelukkig te zijn en de dood is niet meer dan om het verouderde lichaam achter te laten om vervolgens in een nieuwe lichaam te reincarneren. We leven eeuwig en wil men in de toekomst een gezonde wereld voor de toekomstige generaties, dus onze toekomstige Aardse levens na dit leven, dienen we naar de Aardse wetten te gehoorzamen waar onze lichamen aan onderhevig is, dan zullen er in de toekomst alleen maar meer gelukkige zielen zijn in volmaakt gezonde lichamen en wie wil dat nou niet? een wereld waar bijna nooit kanker voorkomt en men vredig het leven verlaat en weer vredig aan volgende leven begint met steeds minder karmische blokkades!
Mediteren is voeding voor de ziel, maar voeding is dat ook.

Zo, dit wou ik even meedelen en dit bovenstaande is vooral voor mensen bedoeld die veel koolhydraten en erg weinig vet eten en nog in de overheid geloven dat het beste voor ze heeft, maar dit bovenstaande is ook bedoeld voor mensen die verder niet veel meer bij stil staan dan in hun huidige leven. Het leven na dit leven geeft op zich al aan hoe belangrijk het is dat we al in onze huidige leven goed en verantwoordelijk met de Aarde en de natuur moeten omgaan, waarbij we gezond voor onszelf moeten zijn, zodat de toekomstige generaties(en ook jouw toekomstige levens) een gelukkig leven zal hebben, daarvoor gelden niet alleen spirituele, maar ook de Aardse wetten waar ons fysieke lichamen mee te maken heeft.
En natuurlijk hoeven die onderzoekingen die Weston Price bij natuurvolkeren deed niet de absolute waarheid voor iedereen te zijn, maar alle gezonde natuurvolkeren hadden wel met elkaar gemeen dat hun voedingspatronen vetrijk en koolhydraatarm waren, dat is in ieder geval wel de puur Aardse waarheid.

Denken dat de ziel ervoor kiest om gehandicapt of ziek te willen zijn, is pathologisch, ik blijf deze bij mijn standpunt.
Dorothé
 
PS: Ik heb de tekst hierboven niet geschreven. Het lijkt er misschien op. Ik heb alleen mijn naar eronder gezet.
Sorry voor al deze vragen.
Mike, waar heb jij je weten over het aards spiritualisme uit gehaald?
Ik wil er graag meer over weten.
Dorothé
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.162
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan