Dank je.
Nog even erop terugkomend, omdat ik dit waanzinnig interessant vind:
Ik heb 2 teksten gevonden. Ik ben het niet met de gehele info eens, of misschien snap ik het ook niet helemaal, maar in het geheel vond ik ze niet slecht:
http://henkenmialeene.org/conferenties/1989_-_de_mens_en_de_kosmos/de_mens_en_het_element_aard.html
Enkele punten hieruit:
-De aarde werd en wordt door de natuurvolkeren gezien als een moeder: de hemel als een vader.
-De spirituele mens heeft dus werkelijk de aarde nodig, en wàt is een spiritueel mens?
-De moderne mens denkt, gevoelt en leeft anders dan de mens uit de middeleeuwen b.v. Velen zullen hem een vooruitgang noemen, anderen zien het als een teruggang.
-Meer met de aarde verbonden mensen, zoals de mens uit de vroegere eeuwen, zijn emotioneler, in goede en slechte betekenis, maar zijn ook suggestief gevoeliger.
-Wij zijn in de loop der eeuwen minder suggestief beïnvloedbaar geworden, dit bewijst de grove suggesties die we vanuit reclame en media nodig hebben om beïnvloedbaar te worden.
-Suggestieve fijngevoeligheid is een onderdeel van het aardmagnetisme.
-De techniek, in al zijn facetten, verwijdert ons van het aardmagnetisme, maar ook over-intellectualiteit doet dit.
-Dit teveel, deze overdosis lucht en vuur spreekt uit onze hele houding: de emoties zijn losgeslagen of verzwakt; het intellect heeft de plaats ingenomen van de intelligentie en de onrust heeft de rust en de tevredenheid verjaagd.
Ik weet niet wat je van dit artikel vind, Mike.
Dan nog een ander artikel:
http://www.wellenberg.nl/8-inspirerende-verhalen/35-aards-of-spiritueel
Ook hier staat een interessant gedeelte in:
Het Spirituele Pad aards?
Het Spirituele Pad is het meest aardse pad dat je je maar bedenken kunt. Spiritueel zijn houdt in dat je heel bewust leeft, dat je achter de dingen kijkt, dat je weet dat je een deel van het grote geheel bent, dat je het innerlijke, de essentie van alles kunt zien in plaats van er buiten tegen aan te kijken.
Het woord spiritualiteit komt van het Latijnse spiritus, dat levensadem betekent. De adem van het leven, de adem van dit leven, van jouw leven, van jouw leven hier op aarde!
Het enige wat je overstijgt als je spiritueel leeft is de illusie, het egoïsme, het eigen ik!
Spiritueel leven betekent continu bewust zijn van wat er om je heen en door of in jezelf gebeurt. Telkens alert zijn, wakker zijn, de werkelijkheid zien, ervaren en accepteren. Wanneer je bewust leeft, spiritueel leeft, ben je continu met aardse zaken bezig. Het alert zijn houdt immers in dat je ziet wat er om je heen gebeurt en wat er door jou zelf gedaan wordt.
Wat vind je hier zo van Mike?
Komt dit overeen met jouw kijk op de aardse spiritualiteit, of niet?
Bedankt,
Dorothé