Ik houd me de laatste dagen bezig met Angaangaq, de Groenlandse sjamaan. Ik heb nog een boek gekocht en donderdag krijg ik er nog een. Het is heel fijn om deze oervolkse spirituele wijsheid en kennis te lezen. Het gaat om creatie, maar hij schuwt het niet om onze anti-creatie ernaast te leggen. Werkelijk geweldige boeken.
Ik lees natuurlijk ook steeds hier mee en zeker ook over het feminisme. Ik ben het daarmee eens. Nu kom ik echter in zijn boek een andere uitspraak tegen. Ik zou die dus zeker in het topic feminisme hebben kunnen plaatsen, maar omdat het hier ook over spiritualiteit gaat, zet ik hem toch liever hier neer. Hiermee wil ik de informatie in het lijntje feminisme zeker niet onderuit halen. Ik wil alleen zijn mening hier neerzetten als ook een voorbeeld.
Angaanqac schrijft (ik geef alleen maar de belangrijke delen weer):
Over de grootmoeders:
De gelijkberechtiging van jullie (wij dus) bestaat alleen maar op papier.
Bij ons in Groenland is dat anders. Wij hebben een matriarchale maatschappij. De vrouwen, om preciezer te zijn, de grootmoeders beslissen.
Als ze een besluit hebben genomen, roepen ze de mannen bij zich en delen hun mede wat ze besloten hebben. Vervolgens komen de mannen bij elkaar om te vergaderen. Ze vragen zich af wat de vrouwen precies willen. Waarom willen ze het een of het ander. En vooral: Hoe kunnen we naar hun besluit handelen? De vrouwen beslissen, de mannen doen het werk. Zo bedrijven wij politiek. Anders zou onze maatschappij uit elkaar vallen. De grootmoeders hebben de meeste ervaring. Ze hebben kinderen op de wereld gezet. Ze hebben kinderen groot gebracht. En ze weten wat de belangen zijn van het dorp. De mannen zijn het grootste deel van het jaar op jacht en weten niet wat er in het dorp gebeurt. Maar de grootmoeders zijn op de hoogte. Daarom nemen zij de beslissingen.
Natuurkijk kan dit niet worden overgedragen op jullie wereld. Maar jullie kunnen één ding van ons leren; dat het belangrijk is om te luisteren naar de ouderen en de wijzen, naar de grootmoeders. De vrouwen die de kinderen grootbrengen en de dagelijkse dingen regelen, vinden nergens gehoor. Hun wijsheid blijft onbenut.
...............
Nogmaals, ik wil hier dus niet de neergeschreven informatie in het draadje feminisme onderuit halen, ik wil dit gewoon als andere opvatting neerzetten. het kan inderdaad best zo zijn, dat het alleen voor Groenland gold, of voor het verleden waar de mannen langer op jacht waren en de vrouwen in de binnenste cirkel het leven moesten runnen.
Ikzelf weet het niet. Beide opvattingen hebben hun logic.
Dorothé