Ik houd niet van het woord 'geesten' in deze context, nl. van mensen die zijn overgegaan. Dat zijn zielen. Ik heb geen contact met deze wereld (hoewel ik vermoed dat ze wel contact hebben met mij), in de zin van dat ik aan mediumschap doe. Mijn vriendin doet dat wel en zij is van mening dat er geen 'boze geesten' bestaan, maar dat dit meer een soort negatief placebo-effect is in je eigen verbeelding (als jij denkt dat ze bestaan, dan bestaan ze ook - in jouw hoofd). Tegelijkertijd hebben we een lange geschiedenis wereldwijd van natuurvolken die hier wel in geloofden - en zij onderhielden wel contact met de 'spirit world', o.a. in hun dromen.
Ik pretendeer m.a.w. absoluut niet een expert op dit gebied te zijn en laat het gewoon open. Ik merk wel dat mensen die spreken over 'negatieve entiteiten' en die bijv. hun huis laten 'zuiveren' doorgaans erg bange, nerveuze mensen zijn, dus de stelling van mijn vriendin dat de 'boze geesten' in hun eigen hoofd zitten spreekt me in dat opzicht wel aan.
Mike