Spiritueel nihilisme

Ik heb een misschien ietwat rare vraag.
Ik houd me op het moment bezig met sjamanisme. Misschien is het allemaal onzin. De sjamaan vervult een brugfunctie tussen de fysieke en niet-fysieke werkelijkheid en kan met geesten communiceren. Er is sprake van hulpgeesten/helpers en ook krachtdieren. Hiermee kunnen ze d.m.v. trance in contact komen en ook hun lichaam verlaten. Wetenschappelijk kan men zoiets natuurlijk nooit bewijzen en wordt het als onzin afgedaan. Is het ook onzin, of kan zoiets wel? Bestaan er geesten?

Dorothé
 
Ik plaats mijn vraag van hierboven even opnieuw omdat het me toch wel interesseert.

Ik heb een misschien ietwat rare vraag.
Ik houd me op het moment bezig met sjamanisme. Misschien is het allemaal onzin. De sjamaan vervult een brugfunctie tussen de fysieke en niet-fysieke werkelijkheid en kan met geesten communiceren. Er is sprake van hulpgeesten/helpers en ook krachtdieren. Hiermee kunnen ze d.m.v. trance in contact komen en ook hun lichaam verlaten. Wetenschappelijk kan men zoiets natuurlijk nooit bewijzen en wordt het als onzin afgedaan. Is het ook onzin, of kan zoiets wel? Bestaan er geesten?

Dorothé
 
Dat wij een ziel en geest hebben, dat weet ik. Ik weet trouwens niet echt wat het verschil is. Maar is het mogelijk voor een sjamaan om geesten en krachtdieren/geesten van dieren te zien in trance en kunnen die handelen? is het niet zo, dat onze geest/ziel na de dood zijn rust zoekt?

Dorothé
 
Je ziel is je immateriele levensenergie, je licht. De geest (mind) is de 'interface' van de ziel, de materiele verbinding tussen het aardse en de kosmos. Kun je dat een beetje volgen?

Mike
 
Even gegoogled:
Een interface is een intermediair waarmee twee systemen met elkaar communiceren.
Dus je hebt lichaam- daar zit geest tussen en uiteindelijk is de ziel dat wat ook verdergaat als we sterven, dus het oneindige. Klopt dat?

Dus de geesten waarover de sjamanen spreken, zaten nog vast aan het dode lichaam en waren nog niet helemaal overgegaan naar de kosmos....?
Dus als een medium communiceert, dan is dat met de geest?

Dus mensen kunnen geesten zien, maar geen zielen?

Dorothé
 
Zie het als een computer. Je lichaam is de 'hardware' (de computer met allerlei tastbare materiele onderdelen). Deze is gebouwd om de software (abstract programma op basis van immateriele eentjes en nullen) te verwerken. Daar is echter een zogeheten 'interface' voor nodig, een concrete processor. Wij 'downloaden' informatie uit het gezamenlijke krachtveld (informatieveld) dat wij samen creeren met ons 'internet of the mind'. De verwerking/vertaling van deze immateriele informatie gebeurt door middel van de menselijke 'interface'. Hoe beter de geest (processor) functioneert, hoe beter deze in staat is om de informatie te verwerken. Dit verklaart waarom een positieve 'bijwerking' van mijn veranderde voeding vanaf 2007 heeft geleid tot een verhoogde spiritualiteit!

Mike
 
Kun je zeggen dat geest meet kennis werkt en ziel met wijsheid en spiritualiteit?
Is de geest als het ware ons verstand, en daarmee dus al onze interpretaties etc.?
Als een ziel het aardse niet kan loslaten, is dat dan omdat hij op verstandsniveau niet kan loslaten, hij is er nog niet rijp voor, in feite ishij nog als de mens maar dan zonder lichaam Een geest kan dus ook dom zijn.
Een ziel is dus in het begin al daar en blijft over als de geest ook opgelost is. Een ziel heeft geen verstand maar is in feite spiritueel besef/verlichting.

Zie ik dat goed?
Dorothé
 
Is de geest als het ware ons verstand, en daarmee dus al onze interpretaties etc.?
Als een ziel het aardse niet kan loslaten, is dat dan omdat hij op verstandsniveau niet kan loslaten, hij is er nog niet rijp voor, in feite ishij nog als de mens maar dan zonder lichaam Een geest kan dus ook dom zijn.
Een ziel is dus in het begin al daar en blijft over als de geest ook opgelost is. Een ziel heeft geen verstand maar is in feite spiritueel besef/verlichting.

Zie ik dat goed?

Ja, je ziet het helemaal goed, complimenten!

Mike
 
Kunnen geesten van mensen houden of haten? Vandaar boze en goede geesten. Alleen is het me onduidelijk hoe een geest zonder lichaam kan handelen. Als we geesten zien, zien we dan in feite het etherische/astrale lichaam? Eigenlijk de blauwdruk, het licht wat we om ons lichaam hebben, of is dat de ziel?
Kunnen zielen elkaars zielsverwanten zijn?
Omdat geesten zullen evolueren tot alleen ziel, kan dus ook een geest uiteindelijk een zielsverwant worden.
Omdat volgens de natuurvolkeren alles bezield is, dus daarmee is dus duidelijk dat dieren ook een ziel hebben,(maar op geestesniveau een heel ander level hebben dan mensen)kunnen we ook zielsverwant zijn van dieren.

Dorothé
 
En er blijven maar vragen komen. Sorry.
Toen de aarde afkoelde en d.m.v.. de zon er fermentatie/fotosynthese plaatsvond en zo het leven ontstond, wat gebeurde er toen eigenlijk? Er ontstond een lichaam, in het lichaam ontwikkelde zich een geest. Maar al vanaf het begin zit er een ziel in. Waar komt die vandaan, hoe komt die erin?

Ik heb al eens eerder hier geschreven:
Vader-zoon- heilige geest- amen.
Zelfs het onze vader en het Weesgegroet Maria klopt hier helemaal mee.
Vader- de hemel/de zon
Moeder-moeder aarde
Zoon- wij mensen en alles wat leeft/bezield is. Ergens las ik dat het niet de zoon van God is maar de zon van God. Is dan jezus de belichaming van de zon. Zijn niet wij en alles wat leeft Jezus-dus ontstaan door de zon?
Heilige geest- als we sterven
Amen - wij zijn het allemaal.
Wij zijn een godsvonk/spirit van GOD. Spirit is van spiritueel dus ziel.
Maar zijn wij dan een vonk van de hemel of van de zon?
Dorothé
 
Ik houd niet van het woord 'geesten' in deze context, nl. van mensen die zijn overgegaan. Dat zijn zielen. Ik heb geen contact met deze wereld (hoewel ik vermoed dat ze wel contact hebben met mij), in de zin van dat ik aan mediumschap doe. Mijn vriendin doet dat wel en zij is van mening dat er geen 'boze geesten' bestaan, maar dat dit meer een soort negatief placebo-effect is in je eigen verbeelding (als jij denkt dat ze bestaan, dan bestaan ze ook - in jouw hoofd). Tegelijkertijd hebben we een lange geschiedenis wereldwijd van natuurvolken die hier wel in geloofden - en zij onderhielden wel contact met de 'spirit world', o.a. in hun dromen.

Ik pretendeer m.a.w. absoluut niet een expert op dit gebied te zijn en laat het gewoon open. Ik merk wel dat mensen die spreken over 'negatieve entiteiten' en die bijv. hun huis laten 'zuiveren' doorgaans erg bange, nerveuze mensen zijn, dus de stelling van mijn vriendin dat de 'boze geesten' in hun eigen hoofd zitten spreekt me in dat opzicht wel aan.

Mike
 
Entiteiten kunnen mijn inziens goed- en kwaadaardig zijn. Maar dit moet je in de juiste context zien, net zoals de neutraliteit van de creatie. Deze entiteiten zijn zielen op een andere hogere frequentie, die geen materie 'meer' kennen.

'Kwaadaardige' entiteiten worden bijna altijd bij instabiele personen waargenomen (bijnieruitputing).

Het is een erg moeilijk onderwerp, ik heb een paar weken geleden een Ayahuasca ceremonie bijgewoond (kwam op mijn pad), waarbij ik ook contact heb gehad met goedwillende entiteiten. Wat deze entiteiten zijn en waar ze vandaan, komen geen idee. Ze waren te complex en vernieuwend om uit mijn verstand ontsproten ze zijn.

Joost



 
Interessant Joost. Ik zou zoiets ook wel willen doen, maar ben toch wel angstig hiervoor om mijn controle te verliezen.

Weer even terug op moeder aarde - Dus belichaamd in de bijbel door Maria. het klopt, ze is onbevlekt ontvangen, nl. door de fotosynthese/fermentatie, niet door zaad.

Is onze ziel eigenlijk het licht wat door de fotosynthese omgezet wordt? Is samensmelting van zaad en ei ook een fermentatie/fotosynthese (dit is misschien een heel domme vraag).
Als wij gefermenteerde voeding tot ons nemen, nemen we dus voeding met de levensspirit tot ons en dit voedt onze eigen spirit (in de pijnappel) en daarom voedt echte voeding onze spiritueel niveau.
Klopt dit?

Er zit weer een vraag aan te komen over de melanine, maar ik moet er nog op gaan broeden.

Dorothé

 
Ja, ik heb 'm.
Melanine is onze kleur in ogen, haren en huid. Het is ook de kleur in de planten, ontstaan door fotosynthese. Dus hoe intensiever een plant gekleurd is en ook een dier, hoe meer fotosynthese er heeft plaatsgevonden. Dus ook bij ons mensen, hoe gekleurder we zijn (donkerder) hoe meer de fotosynthese heeft plaatsgevonden.
Waarom dit dan in de pijnappelklier zit, daar ben ik nog niet uit - daar is me nog geen geschikte vraag over ontstaan. komt misschien dadelijk nog.

Dorothé
 
Ik heb al eens eerder hier geschreven:
Vader-zoon- heilige geest- amen.

Melkweg-zon-zonlicht (Godsvonk) of
Zon-Jezus Christus-heilige geest (Godsvonk)

Amen is verering van Amun Ra.

Maar zijn wij dan een vonk van de hemel of van de zon?

De zon maakt ook weer onderdeel uit van het geheel, dus wij zijn een vonk van de bron, het al of hemel of hoe je het noemt.



Joost
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.270
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan