Spiritueel nihilisme

Bedankt Joost.

Het blijft fascinerend.

Nog even over melanine. Het is een hormoon of wordt geproduceerd door een hormoon. Hormonen zijn het leven in ons, zonder hormonen functioneert niets. Zijn dan eigenlijk de hormonen en in het bijzonder die uit de pijnappelklier onze levensvonk! Dus eigenlijk onze ziel???

Dus kan ik die woorden in samenhang brengen: Spirit-ziel-levensvonk-fermentatie/fotosynthese- melanine- spiritualiteit- hormonen en ook zuurbasis van het lichaam (fermentatie maakt uit een basis product een zuur product door middel van melkzuur)?
Dorothé
 
Is GOD het heelal, het universum, het Al? Bestaat er dan toch een externe GOD?

Weet je, mijn brein kan er niet mee weg dat het heelal al altijd ontstaan heeft en er geen einde in oppervlak is. Ik kan dat niet vatten. dat zijn zo Godsvragen.
Ik denk dat iedereen hier weleens mee bezig geweest is.
Ja en dan kom je uit op -zoals in het heelal, zo in de mens - en dan gaat men verder op Kwantumfysica. Mensen mensen, die thema's ben ik al 20 jaar geleden tegen gekomen en het blijft een vraagteken.

Dorothé
 
Dat zal het ook altijd blijven, want wij incarneren slechts met een deelbewustzijn. Hoe meer antwoorden we krijgen, hoe meer vragen deze weer oproepen en hoe minder we weten. De opiaten, de 'feel good'-chemicalien in ons eigen lichaam zijn volgens mij onze ziel, ons licht. Denk hierbij aan serotonine, dopamine, oxytocine en endorfine. Is er een God? Als er schepping is moet er ook een Schepper zijn. Dit is echter geen fysiek wezen, maar een immaterieel bewustzijn, een intelligentie. Erg abstract allemaal, maar dat komt alleen maar omdat ons aardse brein alles wil concretiseren, want dat beantwoordt aan aardse, materiele wetten en kunnen we bevatten. Mooie gespreksstof voor een zondagmiddag!

Mike
 
Is het niet alles op -ine, dus ook zoals ik hierboven al vroeg melanine?
Ik schreef:
Nog even over melanine. Het is een hormoon of wordt geproduceerd door een hormoon. Hormonen zijn het leven in ons, zonder hormonen functioneert niets. Zijn dan eigenlijk de hormonen en in het bijzonder die uit de pijnappelklier onze levensvonk! Dus eigenlijk onze ziel???

Dus kan ik die woorden in samenhang brengen: Spirit-ziel-levensvonk-fermentatie/fotosynthese- melanine- spiritualiteit- hormonen en ook zuurbasis van het lichaam (fermentatie maakt uit een basis product een zuur product door middel van melkzuur)?
Dorothé
 
Zou het kunnen zijn, dat er in het universum steeds evenveel spirit/ziel/energie is en dat die steeds weer een weg zoekt, dus toch een soort incarnatie. Dit echter zonder de geest en natuurlijk zonder lichaam? Dus de wijsheid, het leven in ons de energie, de vreugde van het bestaan, de pro-energie, dat die gewoon steeds weer opgevuld wordt. Omdat die echter neutraal is (wel alleswetend en verlicht) kunnen we dus nooit zeggen dat een persoonlijkheid reïncarneert. De geest is de gevormde kern van de persoonlijkheid, en die sterft. Wij achtergeblevenen denken aan de gestorven persoon met zijn lichaam en geest. Dat is voor ons de personificatie van de levende(n). Omdat de ziel dus deze kenmerken niet heeft, gaat hij misschien weer gewoon in een volgend levend organisme door. De trilling sterft ja niet. Kan het misschien zo zijn, dat wij bezield zijn, maar dat alles in en om ons bezield is, dat we dus gewoon meetrillen met alle energie om en in ons. Dat het niet aan een persoon gebonden is, we hebben wel een deel en dat kan gezond zijn en gezond trillen, maar uiteindelijk trillen we allemaal mee met het geheel. Als dat ziek is, zijn wij ook ziek (lichamelijk en geestelijk) en als er een geheel van goede trilling is, dan vibreren wij gezond mee. We kunnen hier wel wat in afwijken, maar dat is maar een beetje. Wel genoeg om aan een ziekte te sterven. Wat denk je van zo een gedachtegang. Nergens gehoord of gelezen, maar het schiet me zo ineens binnen.
Dorothé
 
De ziel is elektriciteit. Het zit overal in ons en in de natuur, in het weer, in eb en vloed, in de maaninvloeden, elektriciteit is trilling, licht en leven.
Zou zoiets kunnen.....??

Dorothé
 
Erg abstract allemaal, maar dat komt alleen maar omdat ons aardse brein alles wil concretiseren, want dat beantwoordt aan aardse, materiele wetten en kunnen we bevatten. Mooie gespreksstof voor een zondagmiddag!

Hoi Dorothe, deze quote van Mike maakt duidelijk dat het allemaal moeilijk te verwoorden is, laat staan op te schrijven! Eigenlijk zouden we hierover live moeten discussieren, dat zou tof zijn!

Als je diep naar jezelf luistert, kan je de juiste antwoorden eruit filteren, oftewel je intuitie gebruiken. Hoe vaag dit ook weer klinkt.

Alles is gedachte (trilling), maar dan in vele frequenties. Zo geldt dat voor de ziel ook denk ik. Jouw ziel is verbonden aan jouw fysieke lichaam, dus waarom zouden er geen zielen verbonden zijn aan andere aardse vormen of geheel materieloos zijn? Hoelanger en meer ik er mee bezig ben, des te meer vragen krijg ik. Dit is ook geen kwestie van snel willen weten, hier doe je een heel leven over en dan nog weet je maar een klein gedeelte.

Joost
 
Is onze ziel eigenlijk het licht wat door de fotosynthese omgezet wordt? Is samensmelting van zaad en ei ook een fermentatie/fotosynthese (dit is misschien een heel domme vraag).

De ziel is ons licht inderdaad. Denk ook aan het Duitse woord 'Seele', wat lijkt op het Franse woord voor zout, 'sel', wat weer lijkt op het Latijnse woord voor zon, 'sol', waarmee we weer bij licht zijn aangekomen.

In de plantenwereld zien we inderdaad dat fotosynthese materialisatie van zonne-energie is en dus licht dat incarneert. Melatonine speelt hier een sleutelrol in en kleuren zijn dan ook een lager octaaf van het spectrum dat wij 'licht' noemen.

We hadden al gezien dat licht mannelijk is en duisternis vrouwelijk. Wanneer een man een vrouw bevrucht, dringt zijn zaad de duisternis (baarmoeder) binnen. Betekent dit dat sperma dus lichtenergie is? Kijk eens naar de Latijnse benaming hiervoor: aura seminalis! Het antwoord is dus: ja.

Je had het ook over zuurgraad. De vagina van een vrouw heeft een zure pH, maar het mannelijke zaad is basisch. Telkens weer opnieuw zie je die wederzijdse aantrekkingskracht van twee tegenovergestelde polen (dualistisch principe).

Fermentatie, met de bijbehorende probiotische en enzymatische processen, is interessant, omdat dit de brug is tussen leven en dood. Dezelfde enzymen die je vindt in levenscheppend zaad breken je lichaam ook af als je ziel is overgegaan. Fermentatie zelf is ook een vorm van gistende 'rotting', maar dan 1 die levenskracht geeft. Echt de brug tussen leven en dood dus en daarmee non-dualistisch en het allerheiligste voedsel.



Als wij gefermenteerde voeding tot ons nemen, nemen we dus voeding met de levensspirit tot ons en dit voedt onze eigen spirit (in de pijnappel) en daarom voedt echte voeding onze spiritueel niveau.
Klopt dit?

Ja, dat klopt. Je neemt voedsel tot je dat de hemel en de aarde bij elkaar brengt, het mannelijke en het vrouwelijke. De enzymen en probiotische bacterien zijn pure levenskracht!



Melanine is onze kleur in ogen, haren en huid. Het is ook de kleur in de planten, ontstaan door fotosynthese. Dus hoe intensiever een plant gekleurd is en ook een dier, hoe meer fotosynthese er heeft plaatsgevonden. Dus ook bij ons mensen, hoe gekleurder we zijn (donkerder) hoe meer de fotosynthese heeft plaatsgevonden.

En hoe beter geincarneerd het organisme is en de aardse energie dus toeneemt. Hoe donkerder een plant kleurt, hoe heilzamer deze is. Denk aan al die heilzame rood-, blauw-, paars- of zwartkleurige bessen, die in alle oude geneeskundige systemen van de wereld hoog aangeschreven staan. Kleuren zijn allemaal antioxidanten (een rotwoord, maar toe maar), maar de donkerste kleuren zijn het meest effectief.



Waarom dit dan in de pijnappelklier zit, daar ben ik nog niet uit

Het hoofd (de zetel van de geest) is onze 'hemel', onze darmen zijn onze 'aarde'. Bacterien in de bodem vertonen ook veel gelijkenis met onze darmbacterien. De pijnappelklier heeft een zeer speciale relatie met licht, vandaar dat deze die belangrijke levenskrachtige hormonen afscheidt.



Zijn dan eigenlijk de hormonen en in het bijzonder die uit de pijnappelklier onze levensvonk! Dus eigenlijk onze ziel???

Klopt. De pijnappelklier is de 'interface', de fysieke vertaling van het immateriele creatiepotentieel. Deze verschaft de lichtvonk en de hormonale boodschappers daarvan in ons lichaam. Het medium dat hiervoor wordt gebruikt is het bloed, de 'rivier des levens'. Er zijn ook letterlijk lichtvonken in ons lichaam zichtbaar, biofotonen genaamd.



Zou het kunnen zijn, dat er in het universum steeds evenveel spirit/ziel/energie is en dat die steeds weer een weg zoekt, dus toch een soort incarnatie. Dit echter zonder de geest en natuurlijk zonder lichaam? Dus de wijsheid, het leven in ons de energie, de vreugde van het bestaan, de pro-energie, dat die gewoon steeds weer opgevuld wordt.

Alle energie wordt gerecycled van immaterieel en materiaal en andersom. Ashes to ashes, dust to dust. De voorraad is dus oneindig.



De geest is de gevormde kern van de persoonlijkheid, en die sterft. Wij achtergeblevenen denken aan de gestorven persoon met zijn lichaam en geest. Dat is voor ons de personificatie van de levende(n). Omdat de ziel dus deze kenmerken niet heeft, gaat hij misschien weer gewoon in een volgend levend organisme door.

Mogelijk reincarneert de energie, maar wellicht ook niet. Ik ben er niet zo zeker van dat reincarnatie bestaat als vrijwel iedereen die zich met spiritualiteit bezighoudt wel lijkt te zijn. Ik sluit het echter ook niet uit. Wat mij heel erg tegenstaat is de karmagedachte van 'boetedoening' in dit leven op basis van fouten begaan in een vorig leven. Het lijkt heel erg op de erfzonde van het christendom.



Kan het misschien zo zijn, dat wij bezield zijn, maar dat alles in en om ons bezield is, dat we dus gewoon meetrillen met alle energie om en in ons. Dat het niet aan een persoon gebonden is, we hebben wel een deel en dat kan gezond zijn en gezond trillen, maar uiteindelijk trillen we allemaal mee met het geheel. Als dat ziek is, zijn wij ook ziek (lichamelijk en geestelijk) en als er een geheel van goede trilling is, dan vibreren wij gezond mee. We kunnen hier wel wat in afwijken, maar dat is maar een beetje. Wel genoeg om aan een ziekte te sterven.

Dat heb je goed gezien! Het Engelse woord voor aandoening is 'disorder': dis-order, gebrek aan orde. Dat is dus een verkeerde trilling. De grootste boosdoener is aanhoudende stress, wat we terug zien in het woord 'disease': dis-ease, gebrek aan gemak (gemak = ontspanning).


De ziel is elektriciteit. Het zit overal in ons en in de natuur, in het weer, in eb en vloed, in de maaninvloeden, elektriciteit is trilling, licht en leven.
Zou zoiets kunnen…..??

De 'lekt' in 'elektriciteit' is 'licht'. Als het bliksemt zeggen we hier in Nijmegen 'het licht', denk ook aan het Engelse 'lightning'. Het woord 'bliksem' verwijst overigens ook naar licht. Tegenover elektriciteit staat magnetisme, de aardse kracht. De lichttrilling is aanzienlijk sneller dan de aardse, want de eerste is (nog) niet geincarneerd en de tweede (magnetisme) wel.



Mannelijk en vrouwelijk trekken elkaar aan, magnetisme en vonken. Dus leven.

Mooie aanvulling en conclusie!

Mike
 
Bedankt Joost en Mike.
Ja, ik heb dus zelf al goed zitten brainstormen en weet daardoor weer meer.
Dit kon alleen maar ontstaan door alle info die ik tot nu toe opgenomen heb en zeer zeker door de 'nieuwe' info van dit forum.
Ongelooflijk, wat een geweldig leerrijke dag vandaag.

Dorothé
 
Toen er leven kwam waren er eerst suikerverbranders en daarna kwamen er ook ververbranders bij. Hoe kan deze verandering hebben plaatsgevonden en waarom is dit gebeurt?

Wat ook wel interessant is, is de vraag waarom wij zoveel verschillende soorten hebben, soorten planten, mineralen, dieren...?

Ook geweldig is het feit dat alles in elkaar grijpt. Het is een cirkel van leven en het meeste leeft door het eten van een ander organisme.

Wij worden uiteindelijk ook weer opgegeten door allerlei maden etc.
Als wij ons echter laten cremeren, wordt de as dan ook weer opgegeten of is dit gelijk aan de aardse stof?

Dorothé

 
Toen er leven kwam waren er eerst suikerverbranders en daarna kwamen er ook ververbranders bij. Hoe kan deze verandering hebben plaatsgevonden en waarom is dit gebeurt?

Dat heeft te maken met de evolutie van het leven. De suikerverbrandende eencelligen konden als eerste primitieve levensvorm uitsluitend op deze manier overleven omdat de atmosfeer een verstikkende gasbel was, waarin zonlicht en CO2 een hoofdrol speelden, een anaerobe leefomgeving. Naarmate hun aantal groeide en er alsmaar meer zuurstof, het restproduct van hun op CO2 gebaseerde energiemetabolisme, in de atmosfeer kwam werd het tijd voor de volgende fase in de evolutie: aerobe, warmbloedige dieren (zoogdieren) en uiteindelijk mensen. Zoals je ziet staat het leven nooit stil en is het constant in ontwikkeling. En dit beantwoordt meteen jouw volgende punt:



Wat ook wel interessant is, is de vraag waarom wij zoveel verschillende soorten hebben, soorten planten, mineralen, dieren…?

En het punt dat je daarna maakt:



Ook geweldig is het feit dat alles in elkaar grijpt. Het is een cirkel van leven en het meeste leeft door het eten van een ander organisme.

Rest alleen nog je laatste vraag:



Als wij ons echter laten cremeren, wordt de as dan ook weer opgegeten of is dit gelijk aan de aardse stof?

ALLES wordt uiteindelijk opgeruimd. Voor stof bestaan er stofmijten.

Mike





 
Mike,
op 21 februari schrijf je:

Jezus heeft nooit bestaan. Hij is een mythologische figuur die de zon van God vertegenwoordigt, niet de zoon.

Jezus is dus die goddelijke lichtvonk!

Wij mensen zijn toch ook ontstaan uit een Godsvonk/lichtvonk, d.w.z.. dat we de GODSspirit in ons hebben. Symboliseer Jezus dus alles leven op aarde?

Dorothé
 
Nee, Jezus is de ZON van God en de zon is de bevruchter van de aarde die middels een lichtbundel de voorwaarde voor leven schept. God is het creatiepotentieel, Jezus is de bundeling van lichtenergie uit dat immense potentieel richting de aarde. De daadwerkelijke incarnatie is Lucifer, die de val naar beneden maakt. Eenmaal daar aanbeland wordt deze Satan, de aarde en haar schepsels. Kum je het allemaal nog een beetje volgen?

Mike
 
Ja, ik kan het volgen.

In het onze vader komen wij dus alleen op het einde aan bod d.m.v. het woordje 'ons', in het 'vader-zoon-heilige geest-amen' zijn we dus alleen de heilige geest als we sterven, en in Weesgegroet Maria zijn wij alleen genoemd als de zondaars.

Dorothé
 
Toch nog even:

Eenmaal daar aanbeland wordt deze Satan, de aarde en haar schepsels.

Moeder aarde staat in negatieve vorm gelijk aan Satan, maar haar schepsels zijn wij. Zijn wij dan ook Satan? Ik dacht dat wij een deel van GOD waren ontstaan uit de Godsvonk, dus de Godsspirit. (Eigenlijk een geschenk van God :-) )
Dorothé
 
Wat die gebeden betreft....
Nu moet ik met mezelf lachen. Ik was ja ook een tijd atheïst. Jaja, alles al geweest- feministe, vegetariër, atheïst, humanist....
Maar, ik ben katholiek opgevoed en mijn beide oma's waren zeer gelovig. Mijn vader heeft zelfs ook nog catechese op school gegeven, maar hij was eigenlijk Nederlands, Geschiedenis, en Economie leraar op de mavo/havo. Maar goed, ik heb het er wel eens met hem over gehad, maar hij gelooft het Bijbelverhaal ook niet. Mijn moeder wisselt in haar geloof, maar nu ze 83 jaar is, zie ik dat ze weer gaat geloven in de bijbel. Het zal wel voorkomen uit een soort angst voor het einde. Daar kan ik inkomen.

Maar ik wil doorgraven tot de waarheid (als die er is).

Dorothé
 
Moeder aarde staat in negatieve vorm gelijk aan Satan, maar haar schepsels zijn wij. Zijn wij dan ook Satan? Ik dacht dat wij een deel van GOD waren ontstaan uit de Godsvonk, dus de Godsspirit.

We zijn beide. Omdat we incarneren met een deelbewustzijn en als enige soort de goddelijke gave van vrije wil hebben kunnen wij kiezen voor goed of kwaad. Daarom is het zo belangrijk dat we traditionele normen en waarden niet verliezen, zodat er overdracht van kennis en wijsheid kan blijven plaatsvinden van de oude generaties naar de nieuwe. We hebben zowel het potentieel in ons voor het goddelijke (goed) als het duivelse (kwaad). Belangrijk daarbij is dat wij alert moeten zijn op valse profeten (misleiders), die het kwaad verkopen als goed en daarmee onze traditionele normen en waarden van binnen uithollen, op basis van onze medeplichtigheid.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.520
Berichten
531.277
Leden
8.657
Nieuwste lid
asterix
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan