Soms zijn er wel eens opmerkingen of 'verlichtingsmomenten' die een grote impact hebben en waarvan je eigenlijk denkt dat je dit al wel wist en toch drukt het op een bepaalde knop bij je en je wereld verandert.
Nou is dit forum hier al een grote bijdrage aan en de kwantummechanica sowieso. Maar wat ik bedoel, gaat niet om kennis, het gaat om een verlichtingsmoment. In het boek van Bruce Lipton had ik zo een moment wat me heel erg raakte.
Ik ben mijn hele leven al onzeker en mijn zelfbewustzijn is, ondanks vele opleidingen, niet veel soeps. Men kan mij zeggen wat men wil, ik snap het, weet dat het zo is en er verandert niets. Daarom ben ik waarschijnlijk ook het offer geworden van mijn leidinggevende. Mijn aandeel is net zo groot als haar aandeel.
In het boek van Bruce Lipton lees ik over 2 bewustzijnsniveaus die elk mens heeft. On(der)bewust en bewust. Het on(der)bewustzijn is gevormd in onze eerste 7 levensjaren en natuurlijk komen er steeds weer ervaringen bij. We hebben hier niet echt toegang tot. Zelfs niet met cognitieve gedragstherapie omdat die op bewust niveau werkt. Wat wel werkt is werken aan je eigen energie, dus energetische therapie, bv. Psych-K.
Nou, waar wil ik naar toe werken. Er stond in dit boek het volgende (ik neem de zin gewoon over):
Als we eenmaal hebben ingezien hoezeer ons gedrag onbewust wordt beheerst door de overtuigingen van anderen, kan ieder van ons zich ontdoen van de boeien van schuld en schaamte.
Dus met andere woorden; iemand anders reageert op jou bewust, maar wordt geleid door zijn/haar on(der)bewustzijn en jij ervaart dat, reageert bewust terug, maar dit wordt geleid door jouw on(der)bewustzijn. Er zijn dus 4 niveaus in het spel.
Wat je dus moet doen is dit bewust inzien, dat beide partijen geleid worden door on(der)bewustzijn en dan voor je zelf de verantwoordelijkheid nemen en je niet laten raken door de ander.
Leg het probleem terug bij de ander en dan pas kun je ook anders regeren, niet met angst/woede/onzekerheid etc.
Ja, dat wist ik allang, maar WOW... het kwam toch binnen.
Hiermee heb ik de macht terug over mijn eigen gevoel en reactie en ben niet meer een weerloos slachtoffer.
Het is ook op spiritueel niveau een bevrijding, een evolutie.
Dorothé