Verzoek om adresjes voor rauwe melk

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
@KaMaMa, ik hoor graag welk adres dat is. Woon zelf namelijk in Oss en ben ernstig op zoek naar een adres voor rauwe melk in de buurt.

Ook ben ik op zoek naar een adres voor rauwmelkse, grasgevoerde roomboter. Uiteraard liefst direct bij de boer :-)

 
Voor de mensen in Drenthe, omgeving Dwingeloo. Ik heb daar een adres gevonden voor biologische rauwe melk. Officieël verkopen ze niet, maar als je zelf flessen meeneemt kun je direct uit de tank tappen. Om te voorkomen dat de tank leeg is gemaakt door de kaasfabriek kun je het beste rond 18.30 de melk halen.Ik heb het adres vorige maand al aan Mike doorgemaild omdat deze boeren nog niet op de website vermeld willen worden. Misschien dat Mike ze een keertje over kan halen als hij onderweg gaat naar Winssum of misschien dat iemand een mooie handout kan maken met gegevens van boeren die hier actief zijn op het forum en andere relevante feiten en argumenten. Dit zal bij veel forumleden best welkom zijn, kunnen wij ook misschien meer boeren omturnen tot WAPF-boeren en komen we beter beslagen ten ijs.

Hans

 
Dag forumleden,

Vanmorgen vroeg ik bij de kaasboer in Yerseke (Zeeland) om Remekerkaas. Dat had hij niet, maar hij was wel zeer enthousiast over mijn verzoek en liet me meteen een andere kaas van Jersey melk proeven. Hij begon me meteen van alles te vertellen.

Volgens hem zijn er maar een stuk of vier boeren in Nederland die commercieel Jersey koeien hebben (dus meer dan alleen hobby). Eentje daarvan is de maker van Remeker kaas in Lunteren. Maar volgens hem gaat de melk van die andere boerderijen (met Jerseys dus), gewoon op de grote hoop samen met de holsteiner melk. Het wordt dus niet apart verkocht en aangeprezen als een gezonder product. Heel jammer vond hij dat, want als de consument dat wist, zou er zeker een deel zijn die wat meer geld zou overhebben voor melk (kaas, yoghurt, etc) van Jersey koeien! Hij noemde het een interessante niche markt, jammer dat die nu over het hoofd wordt gezien.

Maar dan het goede nieuws. Er is een kaasmaker in Ouddorp (Flakkee), die nu ook kaas maakt van Jersey melk. Deze melk wordt nu nog ingevoerd vanaf een biologische boerderij net over de Belgische grens bij Zeeuws-Vlaanderen. maar op termijn is het de bedoeling dat er ook Jersey koeien op zijn boerderij komen, zodat hij kan zeggen dat het een echt lokaal product is. Helaas is de kaas die in vanmorgen proefde van deze kaasmaker wel gepasteuriseerd. Maar als we er om vragen, wil hij wellicht ook rauwmelkse Jersey kaasjes gaan maken.

 
Hoi Hans,

Mijn boer de hooilanden in Bennekom (gelderland) doet het op dezelfde manier. Ik tap de melk zelf uit de tank. het geld ervoor stop ik in een busje ernaast staat. Ze hebben graag dat ze weten wie er melk komt halen en zodat ze uit kunnen leggen hoe het werkt. Daarom moet je eerst een mailtje sturen voordat je de eerste keer melk komt halen, verder ga ik gewoon wanneer het mij uitkomt. Misschien is dat ook iets voor jouw boer dat er bij de lijst komt te staan dat je eerst moet mailen.

 
He Oker zou je mij op de hoogte kunnen houden?

Ouddorp is voor mij 28min rijden staat er via google maps;) , dus om zo af en toe daar een keer wat in te kopen kan nog net.

Ben erg benieuwd om ook een keer rauwe melk of kaas te proeven!

Heb je anders hun nr eventueel?

Hoor het graag!

Heet die toevallig de mekkerstee in Ouddorp of verwar ik mij met de andere Ouddorp? ;)want die is ook biologisch etc

 
Op vakantie in Zeeland een adres voor biologisch-dynamische rauwe melk ontdekt:

http://www.loverendale.nl/

Ter plaatse is ook een boerderijwinkel waar o.a. ook vlees wordt verkocht.

Het handigste is al je de melk van tevoren even bestelt, om de dag is het af te halen.

 
Tholen-Oostkapelle is nog een eind weg hoor.

Die in Oostkapelle staat al een tijd op mijn lijstje. Maar ja, beetje onhandig om boodschappen te doen op Walcheren als je in Breda woont. Maar mijn familie woont in Middelburg, dus wel handig om te weten dat je daar terecht kunt!

 
Wauw Tanja, deze tip komt net op tijd. We vertrekken Vrijdag naar Vlissingen, als ik het goed heb opgezocht ligt deze boerderij 15 minuten rijden van ons af.

Alexandra, volgens mij is het niet Tholen-Oostkapelle. Want dat zou betekenen dat het 45 minuten van ons vandaan ligt.

We hebben ons al ingeschreven voor het Zomer-buffet op 21 Juli. Dit is het menu:

Kerrie-preisoep

*****

Couscoussalade met limoen

Mediterrane salade

Koolsalade met fenegriekkaas uit eigen kaasmakerij

Pikante meloen-komkommersalade

Diverse soorten brood en kruidenboter

*****

Loverendaalse runderstoverij met Emelisse bier

Aardappel ovenschotel

Zomerse groenten

*****

Heerlijke fromage blanc met

rood seizoensfruit van Bioduin

Klinkt goed nietwaar? Ik kom al helemaal in de stemming. Zeven daagjes alleen maar voor ons tweetjes zorgen.

Het ziet er naar uit dat wij ons adresje waar we gezond kunnen eten hebben gevonden :D

Tanja, hartstikke bedankt.

 
Wij gaan weekje naar camping in Mol (Belgie), iemand een idee of er dichtbij rauwe melk te koop is? Anders neem ik gewoon voldoende kefir mee!

 
Hihi, ik bedoelde, de afstand tussen Tholen (-) EN Oostkapelle.

Vanaf Vlissingen is het inderdaad een kwartier, 20 minuten met de auto.

Fijne vakantie en geniet van het menu! Ben wel blij dat je dat hier hebt neergezet, heb ik nu ook een adres waar ik met mijn familie kan gaan eten :)

 
ik zoek een tijdelijk adresje voor rauwe melk in de buurt van Nijmegen. Groenhouten heeft al een tijdje vakantie (duurt tot eind juli) en ik heb echt weer zin in melk

 
Provincie Noord-Holland

Er stond een berichtje in onze plaatselijke krant dat in Ouderkerk a/d Amstel Bakkerij Out tompouces maakt en verkoopt van melk van boerderij Panta Rei van Cees Hogenhout.

Dus heb ik een lekkere tompuce gekocht. (gelijk buikklachten, maar hij IS lekker).

Deze boerderij heeft sinds kort een tap langs de weg. Dus iedereen kan zelf melk halen. Gepast en kontant betalen en geld in een busje stoppen. Een lege fles kost 1,- euro. Inhoud fles 0,75. Ook kun je een bekertje tappen,0,15. Ik heb geen website van hen gevonden.

Adres: Korte dwarsweg 8

Ouderkerk a/d Amstel

Open van 8 tot 20.00.

Verder haal ik rauwmelkse kaas bij boerderij Schrama, Nesserlaan 2 te Amstelveen.

Zij hebben ook geitenkaas (van een andere boerderij), eieren en rauwmelkse roomboter.

Open:

Do. 14.00 - 17.30

Za. 09.00 - 16.30

 
PS

Iemand had al een folder van Westonprice bij de melktap gelegd. De boerin had zich er nog niet in verdiept. Zou ze gaan doen. Leuk!!

 
Liesje,

boerderij Panta Rei, is die wel of niet biologisch?

En boerderij Schrama, verkopen die ook rauwe melk, en zijn ze wel of niet biologisch?

Is het de bedoeling dat ik ze in de 'adresjes'lijst opneem?

Wat voor folder is dat, van Weston Price?

Lia

 
Boerderij Panta Rei is niet biologisch. Ik zal ze nog eens nabellen hoe het zit met de voeding van de koeien. Ze hebben geen website. Het feit dat ze een tappunt hebben gemaakt vond ik zowiezo al merkwaardig. De folder? Het leek een afdruk van de omslag van het boek van Westonprice. Netjes gesield daar neergelegd.

Boerderij Schrama is ook niet biologisch, heb wel de indruk dat ze "goed voeren".

Vond het al prettig dat ze rauwmelkse produkten verkopen. Ik stuur ze ook nog wel een mail.

De geitenkaas die ik bij Schrama koop komt ergens vanaf de Veluwe. Die heb ik wel gisteren gemaild wat voor voer de geiten krijgen.

Voor mezelf heb ik een goed alternatief, onze geitenboerderij is biologisch dynamisch.

Maar niet direkt goedkoop. Voor mezelf alleen niet echt een bezwaar, maar bv mijn dochter haar baan staat op het spel en haar man zit nu zonder baan. Gaat waarschijnlijk voor zichzelf beginnen. Binnenkort moeten ze elk dubbeltje omdraaien.

Ja inderdaad nog maar even wachten met deze adressen toevoegen aan je website.

 
Hoi Liesje,

Bedankt voor de tip, ik ben er vandaag geweest - en de melk is heerlijk! Ik heb de boerin gesproken, de koeien lopen gewoon buiten, ze eten gras, en ze hebben voortdurend controles. Het tappunt is in een half jaar tijd steeds populairder geworden. Ideaal te bereizen van Amsterdam, het is precies 10 minuten fietsen van OV BijlmerArena.

 
Hoi Thijs, leuk dat je even langs bent geweest. Heb je een liter meegenomen? Dit soort boerderijen zijn niet officieel biologisch maar hebben naar mijn idee wel goede kwaliteit. Die controles zegt me niet zoveel, ze voldoen natuurlijk aan de standaard voor koeien. Ik hoop dat ze tijd kan vinden om deze website te bekijken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.906
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan