Verzoek om adresjes voor rauwe melk

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Inmiddels de boerderij in Delfgauw bezocht, wat een prachtig bedrijf. Aardige mensen en heerlijke melk. Nogmaals dank voor de tip Thijs.

 
Nee, ook de tweede keer is het blijven hangen bij karnemelkdikte (zurig goedje), terwijl het bijna 2 dagen heeft gestaan en de temperatuur veel beter constant is gebleven dan de vorige keer. Ik heb yogarde als basis gebruikt, misschien dat het daaraan ligt. Ik had eigenlijk verwacht dat het zo dik zou worden als de yogarde zoals ik die koop in de natuurvoedingswinkel hier. Die moet ik echt even goed schudden met de fles voordat deze uberhaupt schenkbaar is. Ik ga nu op vakantie, maar na mijn vakantie ga ik nog een poging wagen met gewone volle yoghurt van natuurvoedingswinkel. Wordt vervolgd...

 
Wij hebben de afgelopen keer (2 dagen geleden) biologische volle yoghurt gekocht bij Deen supermarkt. En de yoghurt is weer prima gelukt, lekker dik, het kwam zo in 1x de pot uit vallen, het heeft 2 dagen in de koelbox gestaan.

Ik denk dat het scheelt of de yoghurt bepaalde stoffen/bacterien bevat.

Wat ook belangrijk is: de potten moeten echt goed schoon zijn. svp geen dreft en consorten gebruiken, pot naspoelen met goed heet water. En dan goed afdrogen met een schone theedoek, dan zou het moeten lukken.

Lia

 
@Moondust.. He wat jammer. Ik denk dat Yogarde niet goed als starter is of wat Poekie zegt: goed naspoelen met heet water.

Maar loslaten de mislukte yoghurt, je gaat op vakantie, heerlijk! Geniet er van!

Ik overweeg een yoghurtmachine maar dat zal ik even posten in de topic Yoghurt maken

 
koelbox gaat echt heel goed en kost geen stroom.

Mijn zusje heeft het vaak in yoghurtmaker geprobeerd en blijft ook vaak een dunnere/drink yoghurt.

 
Hallo Jacqie,

Ik kom regelmatig bij Hoeve Biesland. Mooie boerderij en goede melk. Na een week in de koelkast is de melk nog goed te drinken.

Als de melk een paar dagen buiten de koelkast staat komt er een dikke roomlaag bovenop te liggen. De melk eronder is dan licht zuur, maar nog steeds te drinken.

Ik weet het niet 100% zeker, maar de koeien zijn volgens mij vooral grasgevoerd. Ik zie ze bijna altijd buiten lopen. De volgende keer ga ik daar eens naar vragen.

 
@Marijan Dank je, ik heb het nu 2x (goed gelukt) in de oven gedaan. Vandaag weer melk gehaald en experimentje.. 1 glazen pot met veel theedoeken eromheen in een koelbox op de 2e gezet (lekker warm, de bovenste etage). En een poging in de oven weer (anders heb ik dalijk geen yoghurt). Over 22 uur en 45 minuten weet ik meer :D

@Edwin

Ik vind het een fijn adres! Vanmiddag weer melk gehaald (moeder van een kleine, je moet ergens je dag mee vullen).

De melk paar dagen buiten de koelkast, doe je dat met een reden? Slagroom maken ofzo? Ik ken het effect wel van gekolfde borstvoeding, 3 dagen in de koelkast zonder schudden drijft dan ook alle vet in een dikke laag bovenin.

Wat betreft voer, dat zit ik toevallig net op hun website te lezen: http://www.hoevebiesland.nl/index.php?q=119

Heb jij wel eens vlees besteld daar? Ik zie dat ze sinds eind juni ook bio dynamisch varkensvlees hebben.

Heb vanmiddag wel kilo doperwten meegenomen van de groentetuin aan het begin van het weggetje naar de boerderij, zo leuk om dat zelf te helpen plukken.

 
Ik heb de melk buiten de koelkast gezet als test. Op dit forum staan meerdere topics over het 'testen' van rauwe melk.

Bij de boerderij heb ik een paar keer biefstuk gekocht. Dat zag er ook heel goed uit. Donker rood. Om het te vergelijken met supermarkt vlees: het lijkt een beetje op het verschil tussen licht roze kweekzalm en donkere wilde zalm. Er het was ook heel goed te eten. Ik koop daar ook mergpijpen en schenkels voor soep.

 
Dank je Edwin! Ik ga eens zoeken op "testen rauwe melk". En eens vlees bestellen via de boerderij, de prijzen zijn ook redelijk. Ik heb voor rund wildernisvlees, maar kan wel eens wat extra gehakt gebruiken of een biefstukje. En zoek nog een goed adres voor speklappen en varkensgehakt.

Soep heb ik nog niet gemaakt dus nog schenkels genoeg van het wildernispakket. Ook eens aan beginnen! Heb ook veel selderij uit eigen tuin dus dat moet goed komen :)

 
Hoi Lia, dank je!

Geloof dat Edwin Hoeve Biesland dan getest heeft, die is nu nog niet blauw?
Quote:
Edwin: Ik heb de melk buiten de koelkast gezet als test. Op dit forum staan meerdere topics over het 'testen' van rauwe melk.


 
@Marijan Ik heb 2 bakken yoghurt tegelijk gemaakt, 1 in de oven en 1 in de koelbox en waren beide uitstekend gelukt! Volgende keer dus de koelbox. Vind het in de oven wat meer een kaasgeur krijgen (denk omdat temperatuur soms iets boven de 40 graden uitkomt).

Bedankt voor je motivatie!

 
Wommes komt niet uit Rosmalen. En dat ligt best een eind bij haar uit de buurt.

Ik stond zondag weer eens voor een lege tank! Volgens de boerin blijft het aantal mensen dat rauwe melk komen halen groeien. Echt super dus!

 
Quote:
Op vakantie in Zeeland een adres voor biologisch-dynamische rauwe melk ontdekt:

http://www.loverendale.nl/

Ter plaatse is ook een boerderijwinkel waar o.a. ook vlees wordt verkocht.

Het handigste is al je de melk van tevoren even bestelt, om de dag is het af te halen.


Zag dat dit adres nog niet op de lijst staat, dus nog een keer met alle gegevens:

Loverendale (verzameling van boerderijen, akkerbouw veehouderij, kaasmakerij)

Oranjezonweg 1

4356 EH Oostkapelle

http://www.loverendale.nl/

Boerderijwinkel

Martine Wensink

06-224 156 18

boerderijwinkel@loverendale.nl

verkopen ook vlees en kaas naast een ruim assortiment biologische producten o.a. groenten en fruit.

 
Wat leuk Tanja, daar ben ik vorige week ook geweest toen ik op bezoek was bij iemand in Middelburg. Heb daar een lekker groot stuk Boerenzeelandkaas (rauwmelks) gekocht en een tijdje met een medewerker gesproken. Erg lekker die kaas! Ze hadden ook vlees van eigen vee, maar dat kan ik niet meenemen. Ik ervaar dit soort boerderijwinkeltjes als erg fijn om mijn boodschappen te doen. De mensen die er werken doen het echt omdat ze iets moois willen neerzetten. Dat is toch een heel verschil met zo'n chagerijnig gezicht in de Lidl. ;-)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.951
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan