Verzoek om adresjes voor rauwe melk

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Hallo, ik zoek een adres in de buurt van Zoetermeer waar ik biologische rauwe melk kan kopen. Stukje rijden is geen probleem!

 
Beste Thijs, bedankt voor je (snelle!) antwoord. Ga je zelf ook naar deze adressen? Want het Geertje heeft wel een boerderijwinkeltje maar is niet echt een zuivelbedrijf. Het is een kinderboerderij. Hoeve Biesland ken ik niet maar Delfgauw is ook erg dichtbij.

 
Bij het geertje kan je gewoon rauwe melk halen (smaakt super!!!) en je kan er ook pure graze vlees halen, yoghurt, boter, kaas en nog wat dingen!

 
Ik ben er zelf nooit geweest. Ik zit in Noord-Holland, maar mijn hele familie komt uit Zuid-Holland dus dat komt wel eens een keer. Hoeve Biesland is biologisch-dynamisch zie ik.

 
@Nick Dank je! Ik sta al bijna voor het hek van Geertje!

Had gisteren voor het eerst rauwe melk gekocht in Zoeterwoude maar helaas niet biologisch. (desondanks staat de eerste yoghurt nu af te koelen in de koelkast).

@Thijs Ik zag het ja, erg goed.

Wij hebben eigenlijk altijd Wildernisvlees naar volle tevredenheid. Maar heel erg bedankt voor je hulp.

 
Was het goede melk die je daar hebt gehaald? Kun je hem een dag of 5 / 6 gekoeld laten staan en is hij dan nog steeds lekker? Dan is het misschien handig als we dat andere adres in Zoeterwoude ook op de lijst zetten, voor de volledigheid. Grasgevoerd is belangrijk, maar ook geen anti-biotica. Je kunt een mailtje sturen naar Lia.

 
Hoi Thijs,

Ik had het gisteren gekocht dus dat antwoord moet ik je (nog) schuldig blijven.

M'n gevoel zegt dat deze boer zich niet bezig houdt met verminderd medicijngebruik of duurzame veeteelt. De kalfjes zagen er wel heel gezond uit en ze hebben een melkkoe van 15 jaar oud, wat best oud is. Zegt ook wel iets.

 
Jacqie,

Je zult niet veel sites vinden waar op staat dat ze rauwe melk verkopen, omdat het officieel niet mag zijn veel boeren hier terughouden in, maar in Delfgauw krijg je wel degelijk rauwe melk hoor.

 
Bedankt Tanja, dan rij ik liever naar Delfgauw uiteraard, een BD boer.. dat is helemaal fantastisch.

@ Thijs De boer waar ik eergisteren gekocht had is deze: http://www.veldhoevezuivel.nl/

De yoghurt die ik van die melk had gemaakt is in ieder geval gelukt, lepel kan er rechtop in staan.

 
Veldhoeve ziet er goed uit, ze adverteren ook met rauwe dagverse melk op hun site zie ik, lijkt me een uitstekende aanvulling voor de site van Lia.

 
Ok! Zag er ook netjes uit hoor, aardige boer. De kalfjes staan aan het begin samen in een ruime schone stal en zagen er goed gezond uit. Bedrijf zelf netjes en schoon. Melk is 1,80 per emmer, een eigen emmertje meenemen wordt op prijs gesteld. (zo'n model frietsaus) of iets anders waar liter of 3 inpast.

 
@Jacqie

Ik heb afgelopen week geprobeerd yoghurt te maken volgens het recept van Poekie (2cm yoghurt, 40 graden melk erbij in koelbox), maar het was veel te dun na 24 uur en 8 uur in de koelkast. Ik vermoed dat het mengsel toch te snel is afgekoeld. Welke methode heb jij gebruikt om yoghurt te maken?

 
Hoi Moondust, wat jammer en zonde zeg. Het is al zo'n spannend proces, 24 uur niet kijken.

Ik heb maar wat geprobeerd, 1 liter melk in een goed schone pan gedaan (gewoon een kookpan van BK), verwarmd tot 40 graden (ik heb zo'n prikthermometer voor vlees om het te testen), toen toegevoegd: 3 eetlepels (afgemeten met zo'n maatschepje) biologische supermarkt yoghurt (van merk Bio+). Ik had even niets anders en was zo benieuwd. Deksel erop, beetje schudden, een schone handdoek eromheen en daaromheen kantoorelastiek. In de oven gezet op een lage stand, thermometer erbij en die thermometer op 35 tot 40 graden gehouden, gedurende 24 uur. Ik doe dat met voorverwarmen want de timer van mijn oven gaat maar tot 2 uur.

Na 24 uur beetje geschud (ik roer niet) en gespiekt: Hij was toen al behoorlijk dik en rook beetje naar roomkaas. Direct de koelkast in, en de volgende dag kon de lepel er rechtop in staan. Was heerlijk, tamelijk zuur smaakje maar heel friszuur. Ik heb nu ook gigantisch veel zin om de strijk te lijf te gaan maar dat zal wel op toeval berusten.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. Wellicht heb ik best fouten gemaakt maar is het beginnersgeluk. Ik hou m'n vingers gekruist dat jouw yoghurt ook gaat lukken!

 
Wij tijdens onze laatste camperreis vaak een paar keer yoghurt gemaakt zonder de melk extra te verwarmen naar 40 graden. We lieten de melk op campertemperatuur (kamertemperatuur :-)) komen en hebben het ipv 24 uur 48uur laten staan in een dekbed. We kregen een perfecte, dikke yoghurt. Dus we zijn er achter gekomen dat de melk niet altijd verwarmd hoeft te worden.

Misschien scheelt het welke yoghurt je als starter gebruikt. We hadden tijdens diezelfde reis voor de eerste yoghurt geitenmelk gekocht en een emmertje Griekse yoghurt. Waarschijnlijk was die gehomogeniseerd, iig de yoghurt was erg dun, geen succes dus.

Lia

 
@Jacqie

Ahhh, in de oven! Ik zit te rommelen met doeken en een koelbox. Ik heb nu weer een fles in de koelbox staan, maar nu met een deken er strak omheen gewikkeld en 7 flessen warm kraanwater er omheen om de boel op temperatuur te houden. Als het nu niet lukt, dan ga ik jou methode eens uitproberen.

@Poekie

Langer laten staan heb ik niet overwogen vanwege mijn verwachting dat het product dan te lang buiten de koelkast is en niet lekker meer is. Dus indien te dun, gewoon langer laten staan.

Bedankt voor de tips beiden.

 
Ik hoop dat het lukt Moondust! Ik wilde het eerst een paar keer uitproberen, dan ga ik op zoek naar een hotpot of yoghurtmaker met 1 grote beker. Want de oven 24 uur aan lijkt me ook niet goedkoop. Las ook ergens dat je een electrische deken kan gebruiken.

@Poekie haha Campertemperatuur. De supermarkt yoghurt die ik gebruikt heb is ook wel gehomogeniseerd vrees ik. Gewoon zo'n groen pak was het. Soms toch lastig. Zulke processen werkt zoiets als de stand van de maan en je eigen maandstonden volgens mij nog mee in de kans van slagen. Net zoiets als mayonaise maken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.951
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan