Verzoek om adresjes voor rauwe melk

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Op het aanrecht dan mijnlijf. Steenkoud kan wel, maar dan duurt het veel langer voordat de kefir klaar is. Ik denk dat je een combi hebt gemaakt tussen kefir maken en yogurt. Maar hoe je aan de 30 graden komt, dat snap ik niet helemaal.

 
Ik heb het van de site van Poekie :

Zelf kefir maken:

Heel belangrijk: Werk altijd met schone attributen (potten, lepels, pannen, zeef)

Warm melk op tot 30 graden. Beslist niet warmer, daar de kefirkorrels boven de 30 graden verslijmen en dan niet meer bruikbaar zijn. Doe de warme melk in een schone pot doe hier de kefirkorrels bij.

Laat het ca. 24 uur staan bij kamertemperatuur. Als je het eventueel in de koelbox of een deken zet gaat het proces sneller.

Na het fermentatieproces doe je de inhoud van de pot in een zeef. Roer het door met een pollepel boven een opvangbak. Laat het uitlekken. Je houdt nu kefir over om te drinken. Dit blijft in de koelkast wekenlang goed. In de zeef blijven de kefirkorrels achter.

Die doe je weer in een apart potje, doe hier melk bij zodat het onder staat. Dit kun je een tijd lang in de koelkast bewaren tot je een volgende hoeveelheid kefir gaat maken. Elke keer als je kefir maakt ‘jongt’ het aan. Op een gegeven moment kun je andere mensen blij maken met de korrels.

 
ik maak de melk nooit warm en het gaat ook prima.

de kan de korrels ook bewaren in een beetje kefir in de koelkast

 
Ik doe t ook nooit verwarmen. Heb al veel op de site van Lia gelezen, maar dit dan weer niet. Ik ben ook meer van t makkelijke, korrels in een kan, melk erop en vooral niets doen :wink:

 
Ik heb vrienden van ons in Vlagtwedde gemaild. Ik weet dat zij rauwe melk bij hun in de buurt halen.

Maar ik heb nog geen antwoord terug.

Lia

 
Ik kwam dit bedrijf nog tegen in Enumatil, ook dicht bij de stad Groningen : http://www.andeniedijk.nl

Dan heb je melk van Blaarkoppen ipv Holsteiners. En biologisch. Weet niet of ze ook rauwe melk verkopen.

Ik ben wel benieuwd, ook naar het adresje van Lia trouwens.

 
Die ziet er ook goed uit. Ze melken blijkbaar wel biologisch dus theoretisch zouden ze de rauwe melk kunnen verkopen. Echt jammer dat de overheid er zo onnodig moeilijk over doet en veel boerderijen het daarom niet willen verkopen

 
Hoi Mijnlijf,

Ik lees dat jij rauwe melk bij boerderij De Eerste in Marknesse haalt. Ik ga daar met het hele gezin ook regelmatig naar toe. Misschien kunnen we elkaar helpen en wat voor elkaar meenemen? Ik woon nl. in Heerenveen! Ik hoor het wel van je,

groetjes San

 
Boterbloem,

dankzij jou tip ben ik vandaag bij hoeve Biesland in Delfgauw geweest om melk en vlees te halen, Mijn moeder woont in Zuid-Holland en was al langer op zoek naar een adres voor rauwe melk. De boerin had al gauw in de gaten dat we vetbekken waren en begon de botten, ossenstaart, hart en tong voor ons op te zoeken, grappig om te horen dat er meer van die orgaanvreters ons voor waren geweest.

 
Jazeker Lia, de melk smaakt echt voortreffelijk! Wordt/is ons vaste rauwe melkadres.

Kleikracht is een biologsche boerderij: zie www.kleikracht.nl

 
Met testen bedoelt Poeki niet zizeer de smaak maar het volgende:
Quote:
Er is trouwens een methode om melk te testen: doe wat melk in een pot(je) met een deksel er op. Zet dit op het aanrecht (niet in de volle zon) en laat het ca. 5 a 6 dagen staan. Er vormt zich een roomlaagje. Als je na 5 of 6 dagen het deksel eraf haalt moet de melk fris zuur ruiken. Als de melk stinkt dan is die aan het rotten dan zou ik die melk niet meer kopen.


 
Misschien een idee om Wim Vogelaar dit te mailen. Zijn site is meestal de eerste plek voor mensen die adressen voor rauwe melk zoeken. Onderaan staat zijn mailadres. Groningen is nog niet vertegenwoordigd op de lijst, ik kan me herinneren dat de vraag op dit forum eerder is langsgekomen.

 
Haha Thijs, ik heb al enige mailcontact gehad met Wim omtrent een adres voor rauwe melk in de prov Groningen. Deze had hij dus niet waardoor ik op zoek ging; et voila!

Daarna heb ik Wim hiervan op de hoogte gebracht en ook gevraagt aan 'Kleikracht'of ik hun site mocht doorgeven voor op de site van Wim.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.767
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan