Verzoek om adresjes voor rauwe melk

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ik heb zojuist Wim gemaild en de test toegelicht en een verzoek gedaan om de test ook op zijn site te vermelden.

De test komt bij Paul Blokker vandaan uit Midwoud, een boer die ook op zijn site vermeldt staat.

Lia

 
Dank je wel voor het adres van Kleikracht Wilma. Ik ga daar eens buurten. De kaas die ze verkopen wordt overigens gepasteuriseerd (73 graden Celsius), dus geen rauwmelkse kaas daar.

 
@Lia

Heb jij het adres nog gekregen van jouw vrienden waar zij melk vandaan halen in Vlagtwedde ?

 
Ik koop rauwe melk voor 30 cent bij een gewone melkboer. De melk wordt opgeslagen in een grote ketel en wordt om de 2 dagen geleegd. De boer voegt niks aan de melk toe.

Het is geen bioboer. Is deze rauwe melk goed? Ik ken ook biologische boer die 15 koeien houdt die hij verkoopt voor biologisch vlees.

Zit er veel verschil tussen melk van beide boeren?

Ik weet dat de biologische boer biologisch geteeld stooi heeft en dat de koeien leven in een groep die niet groter is dan 15 koeien zoals dat ook zou zijn in de natuur.

Maar die biologische gehoudeen koeien lopen in de uiterwaarde langs de vieze rvier de rijn. Lijkt me dat het gras en water langs de uiterwaarde van de Rijn ook behoorlijk vervuilend zijn. Zo veel gezonder is dat dan toch niet?

In ieder dorp zit een boer met koeien dus vraag gewoon of je langs mag komen bij de boer om melk uit de ketel te halen. ommige boeren producen te veel melk en laten het soms gewoon weglopen dus soms zijn ze blij dat je als partuculier wat melk koopt.

 
Gisteren Thijs ontmoet bij de melktap van boerderij Ons Verlangen

Leuk mee staan praten en erg leuk om mensen zo tegen te komen die ook lid zijn van dit forum.

Ik heb een vraag Thijs dat stuk runderhart wat jij kocht eet je dat rauw of je bak/stoof je het???

Gr, robin

 
Thanks Robin. He de melk is bijzonder vet trouwens. Het hart ligt in de vriezer, stoven is het beste maar ik heb nog geen idee hoe lang. Ik heb wel eens de hartjes gegeten van een stel oude kippen maar die waren na 2 uur koken nog steeds erg hard.

Ze hebben daar wel meer goed vlees en botten, en ook goede yoghurt. Alleen do, vr en za middag. Runderlever haal ik op de Elandsgracht. Die kefirplantjes, heb jij daar een adres voor of bestel je ze online?

 
Thijs, ik doe de runderhart door de stoofpot. Meestal half gewoon vlees half runder hart.

Smaakt uitstekend en het is ook nog eens spotgoedkoop. Ik betaal voor biologsche grasgevoerde runderhart 3 euro per kilo! :D

Ik doe het in blokjes samen met het andere vlees in runderbouillon, meestal een uur of 2 a 3.

Het laatste uurtje doe ik er dan nog wat groenten door. Perfect stoofpotje.

(ook nog kruiden etc erbij natuurlijk)

 
@Spal,

Op de door jouw genoemde site staat te lezen dat je welkom op die hoeve bent, om te genieten van de geiten en het groen.

Volgens de foto`s die ze op hun site hebben staan, kunnen de geiten zelf weinig genieten van het groen, want ze staan niet op groen gras.

Daarnaast lees ik op de site dat ze mais en granen eten.

Verder is de hoeve denkelijk ook geen biologische hoeve.

Wil het bedrijf niet afkraken, en wellicht is het een bezoekje best waard, maar ik denk dat er betere adressen voor gezonde rauwe melk bestaan.

 
Ufo, het was mij niet ontgaan dat de geiten van deze biologische geitenhouderij bijgevoerd worden met biologische grasklaver, maïs, granen en voederbieten.

Vooralsnog doe ik het ermee.

 
Leuk Tanja, dat je ook bij Hoeve Biesland bent geweest (ik lees het net pas).

En inderdaad, ik haal er regelmatig orgaanvlees en botten. Volgens mij zijn wij in de minderheid, vergeleken met wat doorsnee klanten en restaurants aan soorten vlees kopen bij hen.

Ik begrijp dat je normaal gesproken je melk bij een andere boerderij haalt. Wat vind je van de melk van Biesland? Ik vind hem niet bijzonder vet, doe er zelf iig graag extra slagroom in :D.

 
De melk heb ik eerlijk gezegd niet geproefd, omdat hij voor mijn moeder was, maar zal de volgende keer eens aan mijn dochter vragen welke lekkerder is, zij is hier de melk expert, maar drinkt de melk die ik hier haal ook graag met extra slagroom. Ik denk dat er op een fles melk zo'n 3 cm vet staat, dus ongeveer 6% vet schat ik, volgens mij is dat niet slecht.

 
Weet iemand of rauwemelk adressen in de buurt van Den Bosch zijn? Het lijkt of de meerderheid van de plekken in het noorde zitten...

 
In Eindhoven bij de genneper hoeve. En anders even op de site van de skal kijken voor biologische boeren en die opbellen of je rauwe melk kunt kopen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.838
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan